Μεγάλες είναι οι απώλειες των εισοδημάτων των πολιτών λόγω της εκτεταμένης ακρίβειας, ενώ ερώτημα παραμένει το πώς θα υλοποιηθούν τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση και θα ξεκινήσουν να εφαρμόζονται από αύριο 1η Μαρτίου.  Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ ο μέσος ετήσιος μισθός μειώθηκε στην Ελλάδα κατά 1.046 ευρώ το 2022 συγκριτικά με το 2021 λόγω των ανατιμήσεων και της ακρίβειας.

Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, ο μέσος ετήσιος μισθός σε σταθερές τιμές, ήτοι μετά τη συμπερίληψη του πληθωρισμού, μειώθηκε από τα 17.220 ευρώ το 2021 σε 16.174 ευρώ το 2022. Η απώλεια λόγω του πληθωρισμού, που έφτασε στο 9,6%, είναι της τάξης των σχεδόν 129 ευρώ ανά μήνα σε ετήσια βάση. Οι απώλειες αυτές οφείλονται αποκλειστικά και μόνο στον πληθωρισμό και τις αυξήσεις των τιμών, καθώς σε τρέχουσες τιμές ο μισθός αυξήθηκε από τα 16.086 ευρώ στα 16.174 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι δεδομένου ότι σε 14μηνη βάση ο μέσος μισθός σε σταθερές τιμές του 2022 είναι  (σύμφωνα με τη μεθοδολογία του ΟΟΣΑ  1.155 ευρώ), προκύπτει πως το 2022 ο μέσος μισθωτός έχασε έναν μισθό λόγω του πληθωρισμού.

Υπουργικό Συμβούλιο: Στο τραπέζι ξανά τα μέτρα κατά της ακρίβειας

Την ίδια στιγμή, δευτεραθλήτρια στον πληθωρισμό τροφίμων αναδείχθηκε η Ελλάδα και τον Ιανουάριο του 2024, σε επίπεδο ευρωζώνης, όπως έδειξαν τα στοιχεία της Eurostat που δημοσιοποιήθηκαν πριν από λίγες. Ως εκ τούτου, συνεχίστηκε το αρνητικό σερί που κατέγραψε η χώρα μας τόσο τον Νοέμβριο όσο και τον Δεκέμβριο του 2023, ενώ τον Οκτώβριο του 2023 ήταν πρώτη. Πλέον τα «βλέμματα» στρέφονται στην εφαρμογή των μέτρων Σκρέκα από αύριο 1η Μαρτίου.

Οι εκτιμήσεις της κυβέρνησης

Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εκτιμά ότι αυτή τη φορά τα μέτρα θα καταφέρουν να μειώσουν τις τιμές και θα λειτουργήσουν με θετικό τρόπο, σε αντίθεση με τα προηγούμενα, όπως το Καλάθι του νοικοκυριού» και η μόνιμη μείωση τιμής από 5% και πάνω για τουλάχιστοπν 6 μήνες.

Ο πρώτος κυβερνητικός στόχος αφορά τις 13 κατηγορίες στις οποίες περιορίζονται οι προσφορές (απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων, απορρυπαντικά για πλύσιμο ρούχων στο χέρι, απορρυπαντικά πλυντηρίου πιάτων, απορρυπαντικά για πλύση πιάτων στο χέρι, καθαριστικά επιφανειών παντός είδους, χλωρίνες, σαμπουάν και conditioner, αφρόλουτρα, σαπούνια σε υγρή μορφή, σαπούνια σε στερεά μορφή, οδοντόκρεμες, βρεφικές, παιδικές πάνες και προϊόντα εμμήνου ρύσεως).

«Περιμένουμε πάνω από 2.000 κωδικούς να μειώσουν την τιμή τους, όχι να σταθεροποιήσουν τις τιμές, αλλά αντίθετα να τις μειώσουν κιόλας. Ξέρουμε ότι σε όλες αυτές τις κατηγορίες οι μειώσεις που θα δούμε θα είναι μεγαλύτερες από το 10%. Θα είναι μόνιμες μειώσεις. Δεν είναι έκτακτα μέτρα.» Αυτό δήλωσε χαρακτηριστικά ο Κώστας Σκρέκας. Ορισμένες πληροφορίες θέλουν οι τιμές να εμφανίζονται μειωμένες ακόμη και κατά 15% από αύριο, κάτι το οποίο μένει να αποδειχθεί.

Άνθρακας ο θησαυρός;

Ωστόσο, το ζητούμενο είναι το πόσο φθηνότερα θα αγοράζει ο καταναλωτής τα συγκεκριμένα προϊόντα. Και αυτό γιατί όπως παρατηρούν, στελέχη της αγοράς, θα μειωθούν μεν οι ονομαστικές τιμές, αλλά ταυτόχρονα θα περιοριστούν και οι προσφορές προκειμένου να καλυφθούν οι δικές τους απώλειες. Σε αυτή την περίπτωση τα συγκεκριμένα μέτρα δεν θα έχουν κάποιο ουσιαστικό αντίκτυπο στις τσέπες των καταναλωτών.

Ερώτημα παραμένει και η εξέλιξη των τιμών από την ισχύ του πλαφόν στο βρεφικό γάλα. Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση το μικτό περιθώριο κέρδους δεν θα πρέπει να είναι μεγαλύτερο από το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων, αφαιρουμένων των εκπτώσεων, των πιστώσεων ή άλλων παροχών.

Πάντως, οι ανατιμήσεις συνεχίζονται. Όπως είπε ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ, σε 4 στους 5 κωδικούς για τους οποίους έχουν ανακοινωθεί ανατιμήσεις, αυτές δεν ανακλήθηκαν, παρά το μπλόκο της τρίμηνης απαγόρευσης προσφορών.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τον Ιανουάριο καταγράφηκε αύξηση 67,4% στο ελαιόλαδο, 14% στα φρούτα αλλά και στα λαχανικά, 11,7% στο μεταλλικό νερό. Παράλληλα, καταγράφονται ανατιμήσεις 14% στα ασφάλιστρα υγείας, 11,5% στα αεροπορικά εισιτήρια και 12,7% στα φαρμακευτικά προϊόντα.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Οικονομία
9ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών: Γ. Δεληκανάκης (Southrock Asset Management): Βιωσιμότητα και ολιστική προσέγγιση αναβαθμίζουν το τουριστικό μοντέλο της Ελλάδας
Οικονομία |

Γ. Δεληκανάκης (Southrock): Βιωσιμότητα και ολιστική προσέγγιση αναβαθμίζουν το τουριστικό μοντέλο της Ελλάδας

Γιατί είναι σημαντικά τα βήματα που έχει κάνει η Ελλάδα στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων - Πού μπορεί να στηριχθεί το νέο τουριστικό μοντέλο της χώρας