Η διαφημιστική αγορά έχει ανακάμψει, αλλά ακόμα βρίσκεται πολύ χαμηλότερα από τα επίπεδα προ κρίσης επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της McCANN Χάρης Παριανός. Μιλώντας στο PODCAST Βαβέλ, από το 2010 από το ανώτερο σημείο της διαφημιστικής επένδυσης μέχρι το κατώτερο ήταν μια πτώση 60% – 70%. «Τεράστια. Οδηγηθήκαμε σε συρρίκνωση. Τα budgets συρρικνώθηκαν, αυτό είναι σίγουρο. Δεν ήταν μόνο στο σε επίπεδο ύφους. Ήταν και σε επίπεδο παραγωγών, budgets, συντηρητισμού. Γιατί στην ύφεση είναι πολύ δύσκολο να είσαι τολμηρός».

Όπως αναφέρει ο κ. Παριανός, στο ανώτερο σημείο της η διαφημιστική αγορά ήταν 1,1 δισ. Έπεσε πολύ τα πρώτα χρόνια. Αυτή τη στιγμή, το ‘23, έκλεισε γύρω στα 770 εκατομμύρια. Άρα ακόμα είμαστε πιο κάτω από ότι ήμασταν το 2010.

Ο ίδιος εκτιμά ότι η πολιτική σταθερότητα, η καλή οικονομική πορεία της χώρας, η μείωση της ανεργίας, η αύξηση του τουρισμού, όλα αυτά είναι πράγματα δίνουν μια αισιοδοξία στον κλάδο. Ως αποτέλεσμα η διαφήμιση αυξάνει σταθερά, αλλά όχι υπερβολικά. «Δηλαδή το ‘23 με το ‘22 είχαν μια διαφορά 4%. Αλλά κάθε χρόνο υπάρχει αύξηση που είναι πάρα πολύ σημαντικό και θεωρώ πως θα συνεχίσει έτσι με αυτά τα δεδομένα».

Κρατάνε τα παραδοσιακά μέσα

Βέβαια, παράλληλα με την ύφεση που είχε επηρεάσει, γινόντουσαν και μεγάλες αλλαγές και στον τομέα της επικοινωνίας. Δηλαδή μια τεράστια στροφή στο digital σε παγκόσμιο επίπεδο, όχι μόνο στην Ελλάδα. Πτώση στον Τύπο, αύξηση συγκεκριμένων κλάδων, όπως ήταν της ενέργειας, της κινητής τηλεφωνίας, δηλαδή πολύ δυναμικό το σύστημα.

Στην Ελλάδα ωστόσο η τηλεόραση κρατάει γερά. Να φανταστείς το 2010 ήτανε περίπου 60 – 70% η τηλεόραση και ένα 15 – 20% το digital. Τώρα πια είναι 50% η τηλεόραση και 33% το digital. Και σε παγκόσμιο επίπεδο, το γκολ έχει φτάσει στο 70%.
Αν σκεφτείς, ας πούμε πως το ‘16 ήταν 25% περίπου των digital και τώρα είναι 33. Σχεδόν 10 χρόνια μετά, ας πούμε. Δεν υπάρχει δεν ακολουθούμε την παγκόσμια τάση τόσο πολύ. Υπάρχει κάθε χρόνο μια σταθερή στροφή, αλλά όχι πως γίνεται κάτι τρελό.

Πώς επηρέασε η κρίση τους διαφημιζόμενους οι εφημερίδες

Όλες οι εταιρείες πέσανε και ξανανέβηκαν. Fast-moving consumer goods είχαν μια πολύ μεγάλη πτώση και το retail είχε μια πολύ μεγάλη πτώση. Τώρα όλοι επανέρχονται. Είναι μια εποχή που η επένδυσή σου πρέπει να φέρει αποτελέσματα. Για να υπάρχουν εταιρείες που επενδύουν στις εφημερίδες σημαίνει πως το κοινό των εφημερίδων είναι το κοινό, το δικό τους. Αν τα προϊόντα σου τα αγοράζουν αυτοί που διαβάζουν τις εφημερίδες θα πας σε εφημερίδες. Eιδικά οι εφημερίδες είναι ένα μέσο που δίνει κύρος.

Η εξατομικευμένη διαφήμιση

Τα λεγόμενα cookies αυτή τη στιγμή μπορούν και σου δίνουν αυτή την εξατομικευμένη στόχευση η οποία είναι και σωστή και μπορεί να είναι συστηματική και μπορεί να είναι επίμονη. Δηλαδή τη στιγμή που έχουμε καταλάβει πως θες να αγοράσεις ένα αυτοκίνητο, οι εταιρείες θα σε βρούνε σε όποιο site και να πας και θα σου σερβίρουν τη διαφήμιση τους, αλλά αυτό είναι και ένα κομμάτι της αποτελεσματικότητας που σου έλεγα πριν, πως τώρα θέλεις μετρήσιμα αποτελέσματα και το digital και ειδικά το performance σου δίνει την ευκαιρία να τα βλέπεις κάθε μέρα, κάθε ώρα.

Πώς επηρεάζεται η διαφήμιση από τον πληθωρισμό

Το ποια είναι η τιμολογιακή πολιτική του κάθε πελάτη μας δεν συνδέεται άμεσα με το διαφημιστικό του budget. Εξαρτάται από το σε τι φάση βρίσκεται το προΐόν αν είναι μια κατηγορία η οποία είναι ελαστική, ανελαστική, αν υπάρχουν ανταγωνιστές, αν υπάρχουν private labels, δηλαδή αυτή τη στιγμή υπάρχει λόγω της ακρίβειας μια στροφή στα private labels ίσως, οπότε οι εταιρείες πρέπει να σου ξανά θυμίσουν τις αξίες τους, το πόσο καλό είναι το προϊόν τους και να σε κρατήσουν πιστό. Υπάρχουν άλλες κατηγορίες που είναι πιο ανελαστικά τα προϊόντα και εκεί μπορεί να αυξάνεται η τιμή και το budget να παραμένει το ίδιο. Είναι πολύ δυναμική αγορά και έχει πάρα πολλές συνιστώσες, οπότε δεν μπορείς να πεις πως η τιμή επηρεάζει κάτι άλλο στη διαφήμιση. Σαφώς και στο τι προβάλλει το κάθε προΐόν στην επικοινωνία του, πάντα  αντιπροσωπεύει τις αξίες του προϊόντος, τη μοναδικότητα του, προσπαθεί να το κάνει απαραίτητο για τον καταναλωτή.

Τα budget των πελατών είναι πολύ συγκεκριμένα, σαφώς και καμιά φορά ένα μεγάλο κομμάτι του budget πάει σε promotions, σε μειώσεις τιμών. Αυτό εξαρτάται από τη δυναμική της αγοράς. Το budget είναι συγκεκριμένο πόσο θα πρέπει να χτίσεις την εικόνα ή πόσο πρέπει να πιέσεις τον καταναλωτή την ώρα που φτάνεις τώρα αφήνουν να κάνεις το προϊόν σου πιο ελκυστικό είναι πολύ μεγάλο θέμα του marketeer.
Ηνωμένο Βασίλειο και Λατινική Αμερική

Παλιά ήταν τεράστια σχολή, η σχολή του Ηνωμένου Βασιλείου, το χιούμορ στην διαφήμιση ήταν μοναδικό. Τα τελευταία χρόνια έχει πραγματικά ξεπεταχτεί σαν τεράστια δύναμη η Λατινική Αμερική. Θεωρώ πως οι δυσκολίες και η οικονομική ύφεση σε όλο αυτό το κομμάτι της γης, έχει σπρώξει τη δημιουργικότητά τους και πραγματικά βλέπεις ιδέες που και ξεχωρίζουν και βραβεύονται βέβαια. Αλλά και η Ασία έχει που ήτανε παλιά σημεία του κόσμου που δεν γυρνούσες το κεφάλι, αλλά πια και αυτές οι χώρες έχουν ξεχωρίσει. Μπορώ να πω πως η Ευρώπη είναι σε ύφεση αυτή τη στιγμή. Δηλαδή τα περισσότερα βραβεία δεν τα κερδίζει η Ευρώπη.

Τα βραβεία Εrmis

Είμαι στο steering committee των Ermis Awards και ήμουνα και Πρόεδρος των Ermis πριν 2 χρόνια.
Η αλήθεια είναι πως δίνονται πολύ λίγα βραβεία σε σχέση με τις συμμετοχές. Δεν θυμάμαι ακριβώς το νούμερο. Είναι κοντά στο 12% νομίζω των συμμετοχών βραβεύονται. Και αυτό για μένα αποτελεί και το point of reference της Ελλάδας, πού βρισκόμαστε σε σχέση με το εξωτερικό, ποιες εταιρίες είναι αυτές που παράγουν το καλύτερο δημιουργικό προϊόν. Η δημιουργία είναι αυτό το προΐόν των εταιρειών μας. Αυτό πουλάμε. Ποιοι είναι οι πιο γενναίοι, ποιοι είναι οι πιο καινοτόμοι. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να συμμετέχουν όλοι και να εκτίθονται όλοι στο καλύτερο προϊόν της αγοράς.

Αναλυτικά η απομαγνητοφώνηση της συνέντευξης του Χάρη Παριανού διευθύνοντος συμβούλου της διαφημιστικής εταιρείας McCANN:

Ν. Φιλιππίδης
Καλώς ήρθες, Χάρη.

Χ. Παριανός
Καλώς σε βρήκα, Νίκο. Ευχαριστώ για την πρόσκληση.

Ν. Φιλιππίδης
Εμείς ευχαριστούμε. Πώς βρέθηκες, στο χώρο της διαφήμισης είσαι χρόνια, πολλά χρόνια, πρώτα απ όλα, γιατί και πώς;

Χ. Παριανός
Κοίτα, από το Γυμνάσιο ήμουν τρελαμένος με τις διαφημίσεις στην τηλεόραση. Γινόταν κάθε χρόνο ένα φεστιβάλ που λεγόταν για τους διαφημισοφάγους που είχε ολονύκτια προβολή διαφημιστικών από όλο τον κόσμο. Πήγαινα κάθε χρόνο. Μετά ακολούθησαν σπουδές στα οικονομικά και αμέσως μετά στη διαφήμιση στη McCann, πρώτη μου δουλειά ως intern. Και 32 χρόνια μετά, εδώ είμαι πάλι στη McCann.

Ν. Φιλιππίδης
Σταθερά.

Χ. Παριανός
Μπορείς να πεις μουσειακό κομμάτι, γιατί σε μια αγορά που υπάρχει γενικώς τρομερότερο turn over στελεχών, ναι, είμαι από τους λίγους που έχουν μείνει στην ίδια εταιρεία τόσα χρόνια.

Ν. Φιλιππίδης
Όταν μπήκες πως ήταν η αγορά; Τι σε εντυπωσίαζε και τι σε προβλημάτιζε και πώς εξελίχθηκε;

Χ. Παριανός
Αυτό που με τράβηξε ήτανε η δημιουργικότητα που είχε αυτή η δουλειά. Και όχι μόνο σαν αντικείμενο, αλλά και σαν καθημερινότητα. Οι άνθρωποι κάθε μέρα το αντικείμενο άλλαζε. Δούλευες διαφορετικούς πελάτες, διαφορετικά πρότζεκτ. Όλο αυτό ήταν πάρα πολύ δυναμικό. Δεν έχει αλλάξει, ίσα ίσα, έχει γίνει πολύ πιο ενδιαφέρον πια, οπότε είναι κάτι που έχει κρατήσει το πάθος μου από τότε μέχρι σήμερα.

Ν. Φιλιππίδης
Θυμάσαι την πρώτη σου διαφήμιση;

Χ. Παριανός
Σαφώς και τη θυμάμαι, εννοείται. Είχα πάει στη McCann για τον πρώτο πελάτη, τον ΕΟΤ, για την τουριστική προβολή της Ελλάδας στην πρώτη μεγάλη καμπάνια που είχε γίνει τότε το ‘92, ‘93 το “Chosen by the gods”. Εντυπωσιακή αρχή και συντονισμός διαφορετικών χωρών για έναν πρωτάρη, intern ήταν ότι καλυτερο να διαφημίσει τη χώρα του.

Ν. Φιλιππίδης
Από έκθεση σε έκθεση φαντάζομαι εκείνη την περίοδο, γιατί ο ελληνικός τουρισμός αλήθεια ότι έχει παρουσία σε όλες τις μεγάλες εκθέσεις. Άλλο το πρώτο καταναλωτικό προϊόν;

Χ. Παριανός
Εντάξει, ένας από τους πρώτους πελάτες μου ήταν τα Black & Decker ήταν πολυεθνικός πελάτης της μακκαν.

Ν. Φιλιππίδης
Χρήσιμος.

Χ. Παριανός
Ναι. Αλλά ήταν ένα προϊόν που μου έδωσε την ευκαιρία να εκτεθώ και στο δίκτυο, γιατί είχανε τότε συναντήσεις κάθε κάθε 2 – 3 μήνες στα κεντρικά της Black & Decker στο Άμστερνταμ, οπότε πιτσιρικάς εγώ, κατευθείαν ταξίδι. Οι υπόλοιποι της Ευρώπης που χειρίζονταν Black & Decker, οι ιδέες της κάθε χώρας ήτανε πολύ ενδιαφέρον και βουτιά στα βαθιά από την πρώτη στιγμή.

Ν. Φιλιππίδης
Έχω την αίσθηση ότι σαν η πορεία της διαφήμισης να ακολουθεί την πορεία της οικονομίας. Το λέω αυτό, γιατί μπήκες εκεί το ‘92, ‘93 και γνωρίσαμε αυτές τις μεταπτώσεις, δηλαδή την άνοδο του χρηματιστηρίου εποχή, η οποία βγήκαν εύκολα λεφτά. Στη συνέχεια, η δεκαετία του 2000, του άκρατου δανεισμού. Αυτό έγινε και υπήρξε και αντανάκλαση στη διαφημιστική αγορά; Δηλαδή αυξήθηκαν οι δουλειές σας;

Χ. Παριανός
Ήταν θα έλεγε κανείς η χρυσή εποχή της διαφήμισης τότε ήτανε. Τα λεφτά πολλά οι παραγωγές μεγάλες ήτανε. Ήταν μια πολύ ενδιαφέρουσα εποχή. Εγώ είχα την τύχη ή μπορείς να πεις και την ατυχία. Δεν ξέρω να δουλεύω πολυεθνικούς πελάτες. Αυτοί οι πελάτες τις περισσότερες φορές είχαν κεντρικό δημιουργικό και η εκάστοτε McCann σε κάθε χώρα έκανε στις προσαρμογές, αλλά υπήρχαν και άλλες ευκαιρίες. Ας πούμε ο Λουμίδης της Nestle

Ν. Φιλιππίδης
Φοβερές διαφημίσεις. Τις θυμόμαστε.

Χ. Παριανός
Ναι, ναι, ήταν ένας από τους βασικούς μου πελάτες και από τότε μέχρι σήμερα δουλεύουμε μαζί με σχεδόν την ίδια καμπάνια από τότε. Καφενείον η Ελλάς που έγινε Λουμίδης καφέ και έχουν περάσει μεγάλα ονόματα μέσα, ο Βέγγος, ο Σπαθάρης, ο Βουτσάς, ο Παπαδόπουλος.

Ν. Φιλιππίδης
Ε τώρα συγγνώμη, αλλά δεν μπορώ να μη σε ρωτήσω πώς ήταν η συνεργασία με αυτούς τους ανθρώπους;

Χ. Παριανός
Κοίτα, πιο κοντά ήταν οι άνθρωποι του δημιουργικού, γιατί εγώ ως account τότε, παρακολουθούσα από μακριά, αλλά πάντα ήτανε πολύ ενδιαφέρον. Είχε ο καθένας τα δικά του.

Ν. Φιλιππίδης
Και ήρθε το 2010. Τι συνέβη στη διαφημιστική αγορά;

Χ. Παριανός
Από το ‘10 μέχρι σήμερα η διαφημιστική αγορά έχει περάσει πάρα πολλά δεινά.
Δεν μιλάμε μόνο για την ύφεση. Μιλάμε για κόβιντ, μιλάμε για πολέμους, δηλαδή πάνω που πας να σηκώσεις το κεφάλι σου ;eρχεται κάτι άλλο. Από το 2010 από το ανώτερο σημείο της διαφημιστικής επένδυσης μέχρι το κατώτερο νομίζω ήτανε μια πτώση 60% – 70%. Τεράστια. Οδηγηθήκαμε σε συρρίκνωση. Τα budgets συρρικνώθηκαν, αυτό είναι σίγουρο. Εμείς ως πολυεθνικό δίκτυο, τότε είχαμε την πολυτέλεια να έχουμε ένα πελατολόγιο το οποίο δεν μείωνε τόσο πολύ. Δηλαδή η Nestle, η L’Oreal, η Coca Cola, η General Motors. Ήταν ένα πελατολόγιο το οποίο μπορούσε να κρατήσει, αν και υπήρχε πτώση, σαφώς τα budgets σε ένα συγκεκριμένο επίπεδο. Οπότε επηρεαστήκαμε, αλλά όχι τόσο πολύ όσο κάποιες εταιρείες, οι οποίες ήταν αμιγώς ελληνικές.

Ν. Φιλιππίδης
Επηρεάστηκε και το ύφος, φαντάζομαι της διαφήμσης.

Χ. Παριανός
Εννοείται, εννοείται. Δεν ήταν μόνο στο σε επίπεδο ύφους. Ήταν και σε επίπεδο παραγωγών, budgets, συντηρητισμού. Γιατί στην ύφεση είναι πολύ δύσκολο να είσαι τολμηρός.

Ν. Φιλιππίδης
Ξέρω ότι δεν είναι ακριβώς ο τομέας σου, είναι περισσότερο τομέας των media shop, αλλά θυμάσαι πόσο ήταν η αγορά; Πόσο υποχώρησε και που είμαστε τώρα;

Χ. Παριανός
Στο ανώτερο σημείο της ήταν 1,1 δισ. Έπεσε πολύ τα πρώτα χρόνια. Για να καταλάβεις αυτή τη στιγμή το ‘23, έκλεισε γύρω στα 770 εκατομμύρια. Άρα ακόμα είμαστε πιο κάτω από ότι ήμασταν το 2010.

Ν. Φιλιππίδης
Και είχε πέσει ενδιάμεσα κοντά στα 100 – 200;

Χ. Παριανός
Είχε πέσει ένα 60% – 70%.

Ν. Φιλιππίδης
Άρα είχε εξαϋλωθεί ένα πολύ μεγάλο μέρος του τζίρου στην πραγματικότητα.
Αυτό το κενό, τώρα μας λες ότι δεν έχει καλυφθεί. Συνολικά ποια είναι η εικόνα; Η επόμενη μέρα μετά την κρίση; Έχουμε περισσότερες εταιρίες, περισσότερες προσλήψεις; οι πελάτες είναι πιο δυναμικοί, βλέπουν τα πράγματα πιο αισιόδοξα ή θυμούνται ότι περάσαμε και άσχημες μέρες, άρα να κρατηθούμε;

Χ. Παριανός
Κοίτα, είναι σίγουρο πως η πολιτική σταθερότητα, η καλή οικονομική πορεία της χώρας, η μείωση της ανεργίας, η αύξηση του τουρισμού, όλα αυτά είναι πράγματα που δίνουν μια αισιοδοξία στον κλάδο. Και τα τελευταία χρόνια αυξάνεται σταθερά, όχι υπερβολικά. Δηλαδή το ‘23 με το ‘22 είχαν μια διαφορά 4%. Αλλά κάθε χρόνο υπάρχει αύξηση που είναι πάρα πολύ σημαντικό και θεωρώ πως θα συνεχίσει έτσι με αυτά τα δεδομένα.

Ν. Φιλιππίδης
Ναι και είναι καλό να υπάρχει ομαλή αύξηση, μικρή αύξηση. Πολλοί θεωρούν ότι πρέπει να αναπτυσσόμαστε απότομα. Το απότομα πολλές φορές δημιουργεί συνθήκες φούσκας και τα έχουμε ζήσει.

Χ. Παριανός
Βέβαια, παράλληλα με την ύφεση που είχε επηρεάσει, γινόντουσαν και μεγάλες αλλαγές και στον τομέα της επικοινωνίας. Δηλαδή μια τεράστια στροφή στο digital σε παγκόσμιο επίπεδο, όχι μόνο στην Ελλάδα. Πτώση στον Τύπο, αύξηση συγκεκριμένων κλάδων, όπως ήταν της ενέργειας, της κινητής τηλεφωνίας, δηλαδή πολύ δυναμικό το σύστημα.

Ν. Φιλιππίδης
Το πρώτο κομμάτι, το θέμα της αλλαγής του μέσου. Έχει φύγει η διαφήμιση από την τηλεόραση, μέχρι το 2010, φανταζόμαστε από το 1,1 δις, το μεγαλύτερο μέρος ήταν η τηλεόραση, σωστά;

Χ. Παριανός
Ήτανε μεγάλο μέρος.

Ν. Φιλιππίδης
Πλέον το digital έχει πάει περισσότερο;

Χ. Παριανός
Όχι, όχι με τίποτα. H τηλεόραση κρατάει γερά. Να φανταστείς το 2010 ήτανε περίπου 60 – 70% η τηλεόραση και ένα 15 – 20% το digital. Τώρα πια είναι 50% η τηλεόραση και 33% το digital. Και σε παγκόσμιο επίπεδο, το γκολ έχει φτάσει στο 70%.

Ν. Φιλιππίδης
Άρα βρισκόμαστε στην διαδικασία μιας πολύ μεγάλης αλλαγής.

Χ. Παριανός
Ναι, αλλά τα παραδοσιακά μέσα κρατάνε πολύ γερά ακόμα στην Ελλάδα. Αν σκεφτείς, ας πούμε πως το ‘16 ήταν 25% περίπου των digital και τώρα είναι 33. Σχεδόν 10 χρόνια μετά, ας πούμε. Δεν υπάρχει δεν ακολουθούμε την παγκόσμια τάση τόσο πολύ. Υπάρχει κάθε χρόνο μια σταθερή στροφή, αλλά όχι πως γίνεται κάτι τρελό.

Ν. Φιλιππίδης
Μας έλεγες νωρίτερα και για τους πελάτες. Πριν το ‘10, φαντάζομαι ότι οι τράπεζες ήτανε οι καλύτεροι πελάτες, ενδεχομένως και κάποια προϊόντα τα οποία έχουν να κάνουν με το καλάθι της νοικοκυράς και όλα αυτά. Μετά την κρίση μπήκαν στο παιχνίδι και άλλοι κλάδοι, όπως μας είπες, οι ενεργειακές εταιρείες, σωστά;

Χ. Παριανός
Ναι, ναι. Σημειώνουν μεγάλη αύξηση. Όλες οι εταιρείες πέσανε και ξανανέβηκαν. Δεν μπορώ να πω πως κάποιες συγκεκριμένα πιο πολύ

Ν. Φιλιππίδης
Σε επίπεδο κλάδων περισσότερο.

Χ. Παριανός
Ναι, fast-moving consumer goods είχαν μια πολύ μεγάλη πτώση και το retail είχε μια πολύ μεγάλη πτώση. Τώρα όλοι επανέρχονται.

Ν. Φιλιππίδης
Παρατηρούμε όμως εδώ στην Ελλάδα, αυτό που έλεγες για την αντίσταση νωρίτερα, ότι κρατάνε τα παλιά μέσα. Βλέπουμε για παράδειγμα, οι εφημερίδες ακόμα να έχουν παρουσία πολύ μεγάλων εταιρειών. Οι πελάτες τους είναι πολύ μεγάλες εταιρείες οι οποίοι τους προτιμούν. Για ποιο λόγο; Αν πούμε ότι τους διαβάζουν σχετικά, λίγοι. Εδώ ένα μικρό site μπορεί να κάνει από μια εφημερίδα ενδεχομένως περισσότερες πωλήσεις, περισσότερες αναγνώσεις να το πούμε πολύ απλά.

Χ. Παριανός
Είναι μια εποχή που η επένδυσή σου πρέπει να φέρει αποτελέσματα. Για να υπάρχουν εταιρείες που επενδύουν στις εφημερίδες σημαίνει πως το κοινό των εφημερίδων είναι το κοινό, το δικό τους. Αν τα προϊόντα σου τα αγοράζουν αυτοί που διαβάζουν τις εφημερίδες θα πας σε εφημερίδες.

Ν. Φιλιππίδης
Άρα μπαίνουν και παράγοντες μέσα που έχουν να κάνουν με το κύρος της εταιρείας, παράγοντες που δεν έχουν σχέση απαραίτητα με πωλήσεις της εταιρείας. Αλλά έχουν να κάνουν με το image, τις εικόνες.

Χ. Παριανός
Βεβαίως. Πιο πολύ ο Τύπος, ειδικά οι εφημερίδες είναι ένα μέσο που δίνει κύρος.

Ν. Φιλιππίδης
Επίσης βλέπω να αλλάζουνε τα χαρακτηριστικά, δηλαδή βλέπουμε αρκετή εξατομικευμένη διαφήμιση, δηλαδή φαίνεται σαν να υπάρχει μια προσέγγιση, υπάρχουν και αυτά τα συστήματα τα AI στο digital τα οποία παρακολουθούν τις διαθέσεις μας. Όλα αυτά σε σας πως ξεκινούν και καταλήγουν σε εμάς και μας βρίσκουν ανάλογα με αυτό που εμείς έχουμε ήδη σκεφτεί;

Χ. Παριανός
Αυτά θα τα απαντούσε καλύτερα κάποιος που ασχολείται με το performance, αλλά το σίγουρο είναι πως τα λεγόμενα cookies αυτή τη στιγμή μπορούν και σου δίνουν αυτή την εξατομικευμένη στόχευση η οποία είναι και σωστή και μπορεί να είναι συστηματική και μπορεί να είναι επίμονη. Δηλαδή τη στιγμή που έχουμε καταλάβει πως θες να αγοράσεις ένα αυτοκίνητο, οι εταιρείες θα σε βρούνε σε όποιο site και να πας και θα σου σερβίρουν τη διαφήμιση τους, αλλά αυτό είναι και ένα κομμάτι της αποτελεσματικότητας που σου έλεγα πριν, πως τώρα θέλεις μετρήσιμα αποτελέσματα και το digital και ειδικά το performance σου δίνει την ευκαιρία να τα βλέπεις κάθε μέρα, κάθε ώρα.

Ν. Φιλιππίδης
Επειδή η δουλειά σας είναι σύνθετη και επειδή έχει περάσει και πολλά στάδια είπαμε νωρίτερα μετά το 2010, χρεοκοπία, ενεργειακή κρίση, πανδημία και όλα αυτά επειδή από όλα αυτά μας έχει μείνει η ακρίβεια. Και το ερώτημα είναι τώρα όταν κάνετε διαφήμιση, λαμβάνετε υπόψη την υπόθεση τιμές στο ράφι. Κάποιος που δυσκολεύεται για παράδειγμα, τον λαμβάνεται υπόψη;

Χ. Παριανός
Κοίτα, το ποια είναι η τιμολογιακή πολιτική του κάθε πελάτη μας δεν συνδέεται άμεσα με το διαφημιστικό του budget. Εξαρτάται από το σε τι φάση βρίσκεται το προΐόν αν είναι μια κατηγορία η οποία είναι ελαστική, ανελαστική, αν υπάρχουν ανταγωνιστές, αν υπάρχουν private labels, δηλαδή αυτή τη στιγμή υπάρχει λόγω της ακρίβειας μια στροφή στα private labels ίσως, οπότε οι εταιρείες πρέπει να σου ξανά θυμίσουν τις αξίες τους, το πόσο καλό είναι το προϊόν τους και να σε κρατήσουν πιστό. Υπάρχουν άλλες κατηγορίες που είναι πιο ανελαστικά τα προϊόντα και εκεί μπορεί να αυξάνεται η τιμή και το budget να παραμένει το ίδιο. Είναι πολύ δυναμική αγορά και έχει πάρα πολλές συνιστώσες, οπότε δεν μπορείς να πεις πως η τιμή επηρεάζει κάτι άλλο στη διαφήμιση. Σαφώς και στο τι προβάλλει το κάθε προΐόν στην επικοινωνία του, πάντα  αντιπροσωπεύει τις αξίες του προϊόντος, τη μοναδικότητα του, προσπαθεί να το κάνει απαραίτητο για τον καταναλωτή.

Ν. Φιλιππίδης
Δεν το συζητάμε όλους μας, επηρεάζει ένα καλό διαφημιστικό μήνυμα, ακόμα και αν είναι ακριβό το προϊόν, θα το προτιμήσουμε ή τέλος πάντων θα υποχρεωθούμε, γιατί  έχουμε επηρεαστεί τόσο πολύ και είμαστε βέβαιοι ότι είναι καλό προϊόν λόγω της διαφήμισης και όχι πολλές φορές λόγω των πραγματικών του χαρακτηριστικών, θα πιεστούμε και να το κάνουμε, αλλά όταν φτάσουμε και μετράμε μπροστά στο ράφι, τις μεζούρες, πρέπει και λίγο η διαφήμιση να το λαμβάνει υπόψη, τις μεζούρες του απορρυπαντκού και αν μας τιμολογούν σωστά είναι και αυτό ένα κομμάτι ενδεχομένως.

Χ. Παριανός
Τα budget των πελατών είναι πολύ συγκεκριμένα, σαφώς και καμιά φορά ένα μεγάλο κομμάτι του budget πάει σε promotions, σε μειώσεις τιμών. Αυτό εξαρτάται από τη δυναμική της αγοράς. Το budget είναι συγκεκριμένο πόσο θα πρέπει να χτίσεις την εικόνα ή πόσο πρέπει να πιέσεις τον καταναλωτή την ώρα που φτάνεις τώρα αφήνουν να κάνεις το προϊόν σου πιο ελκυστικό είναι πολύ μεγάλο θέμα του marketeer.

Ν. Φιλιππίδης
Άρα είναι ένα ποσό που μοιράζεται σε προωθητικές ενέργειες, μεταξύ των οποίων και η διαφήμιση. Έχω μια, νομίζω ότι έχω μια μικρή αίσθηση ότι γενικώς εδώ στην Ελλάδα. Έχουμε μια παγιωμένη εικόνα για το πώς είναι η διαφήμιση. Ξεχνάμε όμως ότι έχουμε περίγυρο, έναν ευρωπαϊκό περίγυρο και το ερώτημα που θέλω να σου κάνω είναι το εξής: ποια είναι η εικόνα στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες; Ποιο μοντέλο εμείς αντιγράφουμε; Ποιο μοντέλο μας επηρεάζει περισσότερο;

Χ. Παριανός
Δεν υπάρχει συγκεκριμένο μοντέλο. Υπάρχουν τάσεις σίγουρα στην επικοινωνία κάθε χρόνο. Όλοι οι άνθρωποι της διαφήμισης έχουν τα μάτια τους στραμμένα στις διεθνείς τάσεις. Γίνονται κάθε χρόνο τα διεθνή βραβεία, τα Lions στις Κάννες, τα Epic, πολλά διαφορετικά μπραντζ και τα παρακολουθούμε όλοι με πολύ θαυμασμό και περιέργεια. Και σαφώς αυτά που βλέπουμε εκεί επηρεάζουν και την κατάσταση στην Ελλάδα.

Ν. Φιλιππίδης
Υπάρχει μια χώρα η οποία είναι πρότυπο, που εσύ παρακολουθείς;

Χ. Παριανός
Παλιά ήταν τεράστια σχολή, η σχολή του Ηνωμένου Βασιλείου, το χιούμορ στην διαφήμιση ήταν μοναδικό. Τα τελευταία χρόνια έχει πραγματικά ξεπεταχτεί σαν τεράστια δύναμη η Λατινική Αμερική. Θεωρώ πως οι δυσκολίες και η οικονομική ύφεση σε όλο αυτό το κομμάτι της γης, έχει σπρώξει τη δημιουργικότητά τους και πραγματικά βλέπεις ιδέες που και ξεχωρίζουν και βραβεύονται βέβαια. Αλλά και η Ασία έχει που ήτανε παλιά σημεία του κόσμου που δεν γυρνούσες το κεφάλι, αλλά πια και αυτές οι χώρες έχουν ξεχωρίσει. Μπορώ να πω πως η Ευρώπη είναι σε ύφεση αυτή τη στιγμή. Δηλαδή τα περισσότερα βραβεία δεν τα κερδίζει η Ευρώπη.

Ν. Φιλιππίδης
Εμείς εδώ κάθε χρόνο έχουμε τα βραβεία Εrmis.

Χ. Παριανός
Βεβαίως.

Ν. Φιλιππίδης
Στα οποία συμμετέχετε αρκετά έντονα, σωστά;

Χ. Παριανός
Είμαι στο steering committee των Ermis Awards και ήμουνα και Πρόεδρος των Ermis πριν 2 χρόνια.

Ν. Φιλιππίδης
Τι ακριβώς κάνετε δηλαδή; Υπάρχουν πολλά βραβεία πρώτα απ’όλα, βραβεύονται πάρα πολλά πράγματα. Κάποιος έχει την αίσθηση ότι μήπως βραβεύεται οι ίδιοι τον εαυτό σας;

Χ. Παριανός
Η αλήθεια είναι πως δίνονται πολύ λίγα βραβεία σε σχέση με τις συμμετοχές. Δεν θυμάμαι ακριβώς το νούμερο. Είναι κοντά στο 12% νομίζω των συμμετοχών βραβεύονται. Και αυτό για μένα αποτελεί και το point of reference της Ελλάδας, πού βρισκόμαστε σε σχέση με το εξωτερικό, ποιες εταιρίες είναι αυτές που παράγουν το καλύτερο δημιουργικό προϊόν. Η δημιουργία είναι αυτό το προΐόν των εταιρειών μας. Αυτό πουλάμε. Ποιοι είναι οι πιο γενναίοι, ποιοι είναι οι πιο καινοτόμοι. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να συμμετέχουν όλοι και να εκτίθονται όλοι στο καλύτερο προϊόν της αγοράς.

Ν. Φιλιππίδης
Εμείς εδώ ο όμιλος του Mega, Alter Ego Media, Τα Νέα, Το Βήμα, in.gr, ot.gr, είμαστε χορηγοί επικοινωνίας και στηρίζουμε το θεσμό. Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των νέων συναδέλφων σας πως τα βλέπετε; Οι νέες προτάσεις οι οποίες μπαίνουν, η εξέλιξη της διαφήμισης μέσα στα χρόνια, τα τελευταία χρόνια έχουν μπει πολλοί νέοι άνθρωποι, έχουν γίνει προσλήψεις, έχουν δημιουργηθεί νέες εταιρείες, έχουν γίνει πράγματα. Αυτή τη νέα γενιά πώς τη βλέπετε;

Χ. Παριανός
Η νέα γενιά δεν έχει σχέση με την δικιά μου τη γενιά. Αγαπάνε τη δουλειά, αλλά αγαπάνε και τη ζωή τους. Τα ξενύχτια που κάναμε εμείς παλιά δεν υπάρχουν πια. Οι άνθρωποι αυτοί θέλουν ισορροπία, θέλουν work from home, θέλουν να έχουν χρόνο για την οικογένειά τους και τα χόμπι τους. Είναι πολύ πιο υγιές το περιβάλλον αυτή τη στιγμή.

Ν. Φιλιππίδης
Σε μερικά χρόνια από τώρα, αν μπορούσατε να προβλέψετε πώς θα είναι ο κλάδος σας, ο κλάδος της διαφήμισης, των διαφημίσεων που εμείς θα βλέπουμε, θα ακούμε ή θα διαβάζουμε. Πώς θα εκτιμούσατε ότι θα εξελιχθεί;

Χ. Παριανός
Τα πάντα πάνε προς το digital, έτσι κι αλλιώς, προς το on demand γενικότερα.
Το on demand είναι πολύ μεγάλη λέξη, θεωρώ πως θα κερδίσει και τα παραδοσιακά μέσα το on demand, κάποια στιγμή και η διαφήμιση θα είναι on demand. Τα πάντα θα είναι on demand, οπότε για μένα προς τα εκεί είναι η τάση.

Ν. Φιλιππίδης
Ευχαριστώ θερμά.

Χ. Παριανός
Εγώ ευχαριστώ Νίκο, για την πρόσκληση.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις