Μια χρονιά ορόσημο για την ιστορία της εταιρείας γιορτάζει φέτος η Κρι Κρι, καθώς συμπληρώνει 70 χρόνια σταθερής αναπτυξιακής πορείας, προσφοράς και καινοτομίας στην Ελλάδα.

Στο πλαίσιο αυτό η ελληνική γαλακτοβιομηχανία επένδυσε περισσότερο από 1 εκατομμύριο ευρώ στη δημιουργία του πρώτου θεματικού, βιωματικού και εκπαιδευτικου πάρκου παγωτού στην Ελλάδα, που ανοίγει σήμερα τις πόρτες του για να υποδεχτεί τους πρώτους επισκέπτες, μαθητές από σχολεία των Σερρών και της Δράμας.

Ένα εργοστάσιο που δεν μοιάζει με κανένα

“Η ιδέα για ένα Εργοστάσιο Παγωτού -όπως το ονομάζουμε- δεν είναι καινούργια. Υπήρχε κάποια χρόνια και μάλιστα προετοιμάζαμε τη δημιουργία του τις κεντρικές εγκαταστάσεις της εταιρείας στις Σέρρες. Όταν προέκυψε η δυνατότητα αγοράς όμορων εκτάσεων και ενός ακινήτου σε αυτές, αποφασίσαμε να υλοποιήσουμε την ιδέα μας σε έναν βιομηχανικό χώρο, 2.000 τ.μ.”, εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος της Κρι-Κρι, Παναγιώτης Τσινάβος, στον ΟΤ.

ΚΡΙ ΚΡΙ: Αύξηση τζίρου κατά 28,7% στο εννεάμηνο 2023

Πίσω από την κίνηση αυτή, όμως, υπάρχουν πολλά περισσότερα. Σε συνεργασία με την εταιρεία Dreamworkers, που ασχολείται με τη δημιουργία και τη λειτουργία θεματικών πάρκων και θεατρικών παραστάσεων, η Κρι Κρι σκέφτηκε ταυτόχρονα σε πολλαπλά επίπεδα. Αφενός προσελκύει επισκέπτες στην πόλη των Σερρών, ανταποδίδοντας την στήριξη από την τοπική κοινωνία, αφετέρου μετρά τις δυνάμεις της σε ένα χώρο άγνωστο μέχρι πρότινος, με στενή σχέση όμως με την την κατανάλωση παγωτού, την ψυχαγωγία.

Από τα κασελάκια παγωτού στο brand

Το ανήσυχο πνεύμα υπήρχε πάντα στο dna στης εταιρείας. Ήδη από το 1954 όταν ο Γιώργος Τσινάβος αν και Ηπειρώτης, δημιούργησε στις Σέρρες τη δική του επιχείρηση, την Κρι Κρι, παράγοντας γλυκά, μαντολάτα και αποκλειστικά παγωτό κασάτο και πουλώντας τα σε κασελάκια και καρότσια.

“Η δεκαετία του ’80 όμως ήταν αυτή που έμελε να καθορίσει λίγο πολύ το μέλλον μας”, σχολιάζει ο Παναγιώτης Τσινάβος. Είναι η εποχή που ο αδερφός του ιδρυτή, Σπύρος Τσινάβος, αποσύρεται από την εταιρεία και τα ηνία περνούν στα χέρια του ανιψιού του, εκπαιδευτικού χημικού, Παναγιώτη. “Έπρεπε να βγούμε μπροστά, όπως και πράξαμε. Δεν ήταν λίγοι αυτοί που μας αποκαλούσαν αιθεροβάμωνες επειδή συνεχίσαμε τη δραστηριότητά μας στο παγωτό. Σήμερα ωστόσο είμαστε η μοναδική ελληνική εταιρεία παρασκευής παγωτού που έχει παραγωγή τοπική στην Ελλάδα – πλέον κάνουμε παραγωγή για τρίτους και για την Ευρώπη, αλλά για κανέναν από τους ανταγωνιστές μας”.

Η στρατηγική αυτή την οδήγησε να καταλαμβάνει σήμερα τη δεύτερη θέση σε όγκο στην παραδοσιακή αγορά με 22,5% και 20.000 σημεία πώλησης σε όλη την επικράτεια.

Η πρόκληση του γιαουρτιού

“Το 1991 συνειδητοποιήσαμε ότι επειδή το παγωτό δεν είχε πωλήσεις όλη τη χρονιά, έπρεπε να μπούμε σε ένα συναφές προϊόν, το γιαούρτι. Σύντομα καταλήξαμε να παράγουμε και να πουλάμε 500 κιλά γιαούρτι, που ήταν επίσης λίγο. Ή έπρεπε να το σταματήσουμε ή να πάμε στο επόμενο βήμα, που ήταν το γιαούρτι ευρωπαϊκού τύπου”, προσθέτει ο κ. Τσινάβος.

Η λύση ήρθε από το εξωτερικό από όπου δανείστηκαν την ιδέα για μια συσκευασία οικογενειακή, η οποία έκανε την είσοδό της στην αθηναϊκή αγορά στην αλυσίδα Βερόπουλος.

Σήμερα το σπιτικό-οικογενειακό γιαούρτι είναι που έχει το 60% του ευρωπαϊκού τύπου στην Ελλάδα, ενώ το 10% ανήκει στο παραδοσιακό. Σε αυτή την αγορά, η Κρι Κρι έχει αναδειχθεί δεύτερη δύναμη με μερίδιο 16,1% σε πωλήσεις και 14,2% σε όγκο.

Κυριαρχεί απόλυτα ωστόσο στον τομέα των PL με 22,9% και 35,3% αντίστοιχα. Η σερραϊκή εταιρεία παράγει σχεδόν το σύνολο των γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας στην Ελλάδα. Μαζί με τα επώνυμα προϊόντα της, το συνολικό της μερίδιο ξεπερνά το 50% σε όγκο – ποσοστό που σημαίνει πως ένα στα δύο γιαούρτια στην χώρα μας παράγεται από την Κρι Κρι.

Απαραίτητη η εξωστρέφεια

Οι πρώτες εξαγωγές ξεκίνησαν το 2000 πρώτα με το παγωτό και σταδιακά με το γιαούρτι, ενώ είχαν προηγηθεί σε Βουλγαρία και Σκόπια το 1991 με ελάχιστες ποσότητες παγωτού.

Στην έκρηξη της ανάπτυξης συνέβαλε η ανάπτυξη του γιαουρτιού, αφού η ζήτηση ήταν πολύ μεγάλη και οι πωλήσεις εκτοξεύτηκαν. Στη ζήτηση αυτή εξάλλου, η εταιρεία ανταποκρίθηκε όταν μετά την καταστροφική φωτιά στη μονάδα γαουρτιού το 2013, αποφάσισε να την ξαναφτιάξει από την αρχή.

Μέσα σε μία δεκαετία, η Κρι Κρι έχει προχωρήσει σε επενδύσεις ύψους 100 εκατ. και έχει πετύχει να εμφανίζει μέση ετήσια ανάπτυξη 16,5%. Μετά και την είσοδό της το 2003 στο ΧΑ, η άνοδος σημειώθηκε σε όλα τα επίπεδα, τιμώντας και την εμπιστοσύνη των θεσμικών και των μετόχων της εταιρείας, σύμφωνα και με τον CEO της.

Σήμερα πλέον το 50% του τζίρου της Κρι Κρι προέρχεται από εξαγωγές, με την εταιρεία να έχει παρουσία σε 42 χώρες και 5.500 σημεία πώλησης στα Βαλκάνια.

Προϊόντα με υπεραξία

Όχημα για το επόμενο βήμα στις εξαγωγές, αποδείχθηκε το frozen yogurt που έκανε τα πρώτα του βήματα στην Ιταλία πριν τρία χρόνια, ενώ σχεδιάζεται το επαναλανσάρισμα με πιο ελληνικές συσκευασίες και συμμετοχές σε εκθέσεις, ενώ έχει ήδη πάρει έγκριση από τον FDA για την εισαγωγή του προϊόντος στις ΗΠΑ.

“Το συγκεκριμένο είδος έχει ένα σαφές πλεονέκτημα: πουλάει τη φήμη και τις αξίες του ελληνικού γιαουρτιού μέσα από την παγωμένη του μορφή, με ζωή 12 μηνών. Πορευόμαστε με αγορές-στόχους τη Βρετανία, την Ιαπωνία, τη Σαουδική Αραβία, ώστε να κατακτήσουμε το δικό μας κομμάτι από την πίτα των 60 δισ. δολαρίων σε διεθνές επίπεδο και των 20 δισ. σε ευρωπαϊκό επίπεδο”.

Η σερραϊκή εταιρεία προετοιμάζεται και για το επόμενο βήμα, ενισχύοντας την γκάμα των Superspoon στην ελληνική αγορά και λανσάροντας μέχρι το καλοκαίρι στην Ευρώπη τα high protein που χάρη σε μια νέα συνταγή υπερστράγγισης, περιλαμβάνουν περισσότερες φυσικές πρωτεΐνες.

Το μέλλον

Κλείνοντας 20 χρόνια στο χρηματιστήριο, η εταιρεία αποτιμάται σήμερα στα 350 εκατ. “Μετά τη φωτιά κρατηθήκαμε στα €2 ανά μετοχή και σήμερα βρισκόμαστε στα €11, σε μια πορεία ανοδική που δείχνει και γιατί παραμένουμε στο ΧΑ”, τονίζει ο κ. Τσινάβος.

Το 2023 εκτιμάται ότι ο κύκλος εργασιών ξεπέρασε τα 215 εκατ., ενώ τη διετία 2024-2025 εγκαινιάζεται ένα νέο επενδυτικό πλάνο στα 30 εκατομμύρια ευρώ “Είμαστε άρρηκτα συνδεδεμένοι με την πρωτογενή αγροτική παραγωγή οπότε θέλουμε την ανάπτυξή της. Η παρουσία μας είναι συνυφασμένη με τις Σέρρες, όπου και παραμένουμε, επενδύοντας σε 160 συνολικά στρέμματα, νέες αποθήκες και γραμμές παραγωγής, ενώ βρισκόμαστε στην προσπάθεια να ενισχύσουμε τη μονάδα βιοαερίου που κατασκευάσαμε το 2019 προς 6 εκατ. για την ανακύκλωση του ορού γάλακτος. Παράλληλα κάναμε αίτηση για φωτοβολταϊκά για 2 μεγαβάτ και για ακόμη μια μονάδα βιοαερίου – όλα μαζί καλύπτουν το 25% των αναγκών μας”, συμπληρώνει.

Το θεματικό πάρκο από την άλλη φιλοδοξεί να δώσει ώθηση στην πόλη, με στόχο να φέρει περίπου 50.000 μαθητές και επισκέπτες από όλη την Ελλάδα. “Σε 1-2 χρόνια θα έχουμε αίσθηση του τι σημαίνει ψυχαγωγία και πάρκο – κανείς δεν αποκλείει σε μια διετία να υπάρχει ένα τέτοιο πάρκο στην Αθήνα με στόχο ένα κοινό 1 εκατομμυρίου και αργότερα στο εξωτερικό με αντίστοιχα αυξημένο κοινό-στόχο”, επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της Κρι Κρι.

Τα πλάνα δεν σταματούν ποτέ όμως για μια εταιρεία που έχει ήδη κλείσει 70 χρόνια επιτυχημένης λειτουργίας. Η διάδοχη κατάσταση με τον Γιώργο Τσινάβο να βρίσκεται στη θέση του αναπληρωτή CEO και την Αναστασία Τσινάβου να αναλαμβάνει από 1/1/2025 τη διεύθυνση μάρκετινγκ, είναι έτοιμη. Ο Παναγιώτης Τσινάβος όμως δεν θα πάει πολύ μακριά. “Στόχος είναι τα επόμενα τέσσερα χρόνια να ολοκληρωθεί ο ρόλος μου και να γίνει η μετάβαση στην επόμενη γενιά, εδώ στο εργοστάσιο”.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News