Απογοητευτικά είναι τα στοιχεία της αγοραστικής κίνησης για τις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου το πρώτο τρίμηνο του 2024, ειδικά για τις μικρομεσαίες, με την αγορά να περιμένει πλέον τους τουρίστες και το Πάσχα για να πάρει «ανάσα».
Λιανικό εμπόριο: Αύξηση 7% στον κύκλο εργασιών το 2023 – Ανώμαλη προσγείωση στο δ’ τρίμηνο
Οι ανελαστικές δαπάνες, όπως το ακριβότερο κόστος στέγασης, τα ακριβότερα τρόφιμα και τα ακριβότερα καύσιμα, δεν αφήνουν περιθώρια για άλλα έξοδα στα νοικοκυριά, με τους εμπόρους να λένε ότι η αγορά στο σύνολό της είναι «μουδιασμένη», την ώρα που κινείται ξεκάθαρα με δύο ταχύτητες.
Όπως αναφέρθηκε στη χθεσινή διαδικτυακή συνέντευξη τύπου του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, η οποία πραγματοποιήθηκε παρουσία του υπουργού Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα, του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά Θεόδωρου Καπράλου και του καθηγητή του ΟΠΑ Γιώργου Μπάλτα, αν και το 2023 ξεκίνησε με τις καλύτερες των προϋποθέσεων για τους εμπόρους, η εικόνα άλλαξε δραματικά τα τελευταία δύο τρίμηνα, ενώ κατά τους πρώτους μήνες της φετινής χρονιάς η «βουτιά» είναι ακόμη μεγαλύτερη.
«Θα ήμασταν πολύ ευτυχείς αν είχαμε τα ίδια νούμερα με το τελευταίο τρίμηνο του 2023» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κος Καπράλος.
Ας σημειωθεί ότι οι επιχειρήσεις με απλογραφικά στοιχεία, που στην πλειοψηφία τους είναι πολύ μικρές, το τελευταίο τρίμηνο του 2023 είδαν για πρώτη φορά στη χρονιά τις πωλήσεις τους να μειώνονται κατά 3%.
Ειδικότερα, στο σύνολο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου ο κύκλος εργασιών το δ’ τρίμηνο του 2023 ανήλθε σε 10,66 δισ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 1,7% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022 που είχε διαμορφωθεί σε 10,48 δισ. ευρώ.
Χωρίς τους κλάδους οχημάτων, τροφίμων και καυσίμων εμπορίου ο κύκλος εργασιών το δ’ τρίμηνο του 2023 ανήλθε σε 5,12 δισ. ευρώ με την ποσοστιαία αύξηση να διαμορφώνεται στο 1,3% έναντι του δ’ τριμήνου του 2022 (5,06 δισ. ευρώ).
Ιδιαιτέρως αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία για την περιφέρεια Αττικής. Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ το τελευταίο τρίμηνο του 2023 ο κύκλος εργασιών στο σύνολο του λιανικού εμπορίου παρουσιάζει θετική μεταβολή κατά 5,2%, ενώ εξαιρουμένων των τριών κλάδων, καταγράφεται επί της ουσίας στασιμότητα, με μεταβολή τζίρου μόλις κατά 0,4%.
«Το πραγματικό λιανεμπόριο, συμπεριλαμβάνοντας ακόμη και τις πολύ μεγάλες επιχειρήσεις, δείχνει ότι συνεχίζει να βιώνει μία ακόμα εξαιρετικά δύσκολη περίοδο. Ειδικά δε σε ό,τι αφορά τις πολύ μικρές επιχειρήσεις, η πραγματική κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη, διότι σε μία πληθωριστική περίοδο όπου η ρευστότητα αγνοείται, δυστυχώς αυτές έκλεισαν τη χρονιά με το τεράστιο μείον 3% και εάν συνυπολογίσουμε τη γιγαντιαία αύξηση των λειτουργικών εξόδων, καταλαβαίνουμε γιατί όλες τελούν υπό καθεστώς ασφυξίας», σημείωσε ο κος Καφούνης.
Δύο ταχύτητες
Την ίδια ώρα η αγορά κινείται με δύο ταχύτητες, τόσο σε επίπεδο κλάδων, καθώς ορισμένες κατηγορίες λιανεμπορικών επιχειρήσεων καταγράφουν θετικές επιδόσεις, σε αντίθεση με άλλες που δυσκολεύονται την δεδομένη συγκυρία, όσο και σε επίπεδο μεγέθους.
Πού όμως οφείλεται ο έντονος δυϊσμός; Σύμφωνα με τον κο Καπράλο τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των μεγάλων επιχειρήσεων είναι σαφώς ένας από τους λόγους του διαχωρισμού, ωστόσο, όπως επισήμανε, το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στις δομικές ανισότητες που εντέλει δημιουργούν στρεβλώσεις, οι οποίες συνεχίζονται.
Latest News
Δυναμική επέκταση των εγχώριων τραπεζών στην ελληνική ναυτιλία [γράφημα]
Η Eurobank έχει το μεγαλύτερο δανειακό ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο
Στην EBRD το 30% του Project Delta της Πειραιώς
Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης («EBRD») απέκτησε το 30% της συμμετοχής, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό πωλήθηκε στην APS funds και σε διαχειριζόμενους λογαριασμούς
On track οι επενδύσεις 400 εκατ. στο Costa Navarino - Ξεπουλάνε οι βίλες
Με όλα τα ξενοδοχεία σε λειτουργία και μία γειτονιά βιλών ξεκίνησε η σεζόν στην Costa Navarino
Bloomberg: Στο Ελληνικό η μεγαλύτερη «έξυπνη» πόλη της Ευρώπης
Τι αναφέρει ο CEO της Lamda Οδυσσέας Αθανασίου για το έργο
«Καλπάζουν» τα καλλυντικά - Τι έδειξε έρευνα της ICAP
Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις καλλυντικών αποκτούν ιδιαίτερη αξία για τον καταναλωτή
Ποιος είναι ο Έλληνας πίσω από την επιτυχία της New Balance – Πώς κοντράρει στα ίσια Nike και Adidas
Από τις κότες και το «dad shoe», στο Μαραθώνιο της Βοστόνης, το Στιβ Τζομπς και τη σημερινή της εικόνα, η New Balance έχει να πει τη δική της «ελληνική» ιστορία
Με το βλέμμα στην Φρανκφούρτη για τα μερίσματα οι τράπεζες
Τι είπαν στους αναλυτές Μεγάλου και Μυλωνάς για τη διανομή των μερισμάτων στους μετόχους
Με «πράσινο» look τα εμπορικά της Lamda στο ΧΑ – Πώς αλλάζουν «The Mall Athens» και «Golden Hall»
Σε εξέλιξη τα έργα ενεργειακής αναβάθμισης και δημιουργίας χώρων πρασίνου τα εμπορικά κέντρα της Lamda
Αλλαγές κορυφής στην «Χήτος» με το βλέμμα στο... Λονδίνο
Ο Νίκος Χήτος ανέλαβε πρόεδρος της Χήτος ενώ την είσοδό του στο διοικητικό συμβούλιο έκανε ο Βασίλης Χήτος στη θέση του αντιπροέδρου
Τι σημαίνει για την Kiko Milano στην Ελλάδα το deal με τη Louis Vuitton
Δεν υπάρχει καμία επίδραση στο αναπτυξιακό πλάνο της low cost ταλικής μάρκας που έφερε ο όμιλος Φάις στην Ελλάδα, ως αποκλειστικός διανομέας, το 2020