Στο μέλλον των ΣΔΙΤ ως μοντέλο δημοπράτησης δημοσίων έργων, αναφέρθηκε ο υφυπουργός αρμόδιος για θέματα υποδομών, κ. Νίκος Ταχιάος μιλώντας στο πάνελ «Vertical Corridor-Energy Connectivity», στο πλαίσιο του 9oυ Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών.
Όπως τόνισε ο κ. Ταχιάος, πρέπει να κοιτάμε από το πόσα χρήματα έχουμε διαθέσιμα. Τόνισε ότι τίθεται υπέρ της συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα και ότι τα ΣΔΙΤ το επιτρέπουν αυτό. Ωστόσο, αυτό το μοντέλο δημοπράτησης αποτελεί μία μορφή δανεισμού του Δημοσίου από τους ιδιώτες μέσω των πληρωμών διαθεσιμότητας και αυτό το μοντέλο είναι πεπερασμένο.
Μάλιστα, όπως ανάφερε ο υφυπουργός έχει κάνει προβολή των πληρωμών διαθεσιμότητας που είναι μπροστά του και ξέρουμε που μπορούμε να φτάσει. Πρόσθεσε, ότι η χώρα μας βγήκε από μία κρίση και δε μπορούμε να επεκτείνεται άσκοπα, καθώς η προηγούμενη δεκαετία δημιούργησε ελλείμματα και ο κόσμος περιμένει να δει νέα έργα. Εν τούτοις, πρέπει να διατεθούν χρήματα και για τη συντήρηση των έργων καθώς οι υποδομές έχουν γεράσει και το ΠΔΕ δε μπορεί να χρησιμοποιείται μόνο για πληρωμές διαθεσιμότητας.
Σχετικά με την πορεία των διαγωνισμών και την προκήρυξη νέων έργων αυτό που προέχει είναι η δημοσιονομική σταθερότητα στη χώρα και αυτός είναι ο οδηγός του υπουργείο υποδομών. Αναγκαστικά, επομένως, θα πρέπει τόσο ο ιδιωτικός τομέας όσο και οι πολίτες να ακούσουν μερικά όχι.
Η εξίσωση των ΣΔΙΤ έχει έναν παράγοντα κινδύνου ακόμα. Στις παραχωρήσεις πρέπει κάποιος να πληρώσει και αυτός θα είναι ο χρήστης και αυτό ενέχει πολιτικό ρίσκο, καθώς δεν είναι εύκολο να πείσεις τους πολίτες. Καταλήγοντας σχολίασε ότι υπάρχουν υποδομές των οποίων τη χρήση θα την πληρώσει ο πολίτης.
Ευέλικτος τρόπος για έργα υποδομής
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Σαμαράς και Συνεργάτες, κ. Δημήτρης Σαμαράς, χαρακτήρισε τα ΣΔΙΤ έναν ευέλικτο τρόπο για έργα υποδομής, που έχει πλεονεκτήματα. Αντιθέτως, τα δημόσια έργα καθυστερούν σε όλα τα στάδια και επιβαρύνουν το δημόσιο με τη συντήρηση τους.
Τα ΣΔΙΤ είναι μια μορφή παραχωρήσεων, εάν αυτά γίνονται ανταποδοτικά, καθώς δεν επιβαρύνουν το ΠΔΕ, ενώ τα κοινωνικά ΣΔΙΤ που περιλαμβάνουν πληρωμές διαθεσιμότητας είναι πεπερασμένα.
Επισήμανε ότι το μοντέλο αυτό πετυχαίνει τη βέλτιστη κατανομή κινδύνων μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου τομέα και έχουν πιο γρήγορο χρόνο δημοπράτησης. Μάλιστα, όπως ανέφερε, ο κ. Σαμαράς η Ελλάδα καινοτομεί στα ΣΔΙΤ καθώς είναι η δεύτερη χώρα σε όλο τον κόσμο για την ταχύτητα δημοπράτηση ΣΔΙΤ.
Για τις πρότυπες προτάσεις, ανέφερε ότι μπορούν να δώσουν λύσεις, καθώς οι ιδιώτες προτείνουν και παραδίδουν έτοιμα -τεχνικά και οικονομικά- έργα προς δημοπράτηση, γεγονός και το οποίο επιταχύνει την ωρίμανση και τη διαγωνιστική διαδικασία.
Τόνισε, ωστόσο, ότι δεν έχουν υποβληθεί αρκετές προτάσεις και δεν έχουν προχωρήσει από τις επιτροπές αξιολόγησης, ενώ είναι απαραίτητο να τηρούν ισορροπίες κράτους – αγοράς. Ο κ. Εμμανουήλ Μουστάκας, Executive BoD Member – General Director of Business Development GEK TERNA Group, Greece, ανέφερε ότι η Ελλάδα είναι μια ώριμη αγορά και ότι βρίσκεται στη τρίτη γενιά έργων ΣΔΙΤ.
Είναι ένα μοντέλο το οποίο προωθείται κυρίως λόγω των δημοσιονομικών αναγκών καθώς δεν υπάρχει το κεφάλαιο από το ελληνικό δημόσιο. Πρόσθεσε, ότι τα έργα που θα συνεχίσουν να υλοποιούνται μέσω ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεων θα αρχίσουν να αυξάνονται και πρέπει να εξεταστεί πως ο δημόσιος και ο ιδιωτικός τομέας θα είναι καλύτερα στημένοι. Για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανέφερε ότι έχει ξεχωρίσει το ρόλο του κατασκευαστή από αυτό του καθώς έχει ιδρύσει διαφορετικές εταιρείες.
Όσον αφορά στο δημόσιο, ανέφερε ότι τα ΣΔΙΤ και οι παραχωρήσεις θέλουν περισσότερη ανάγκη πριν από τη δημοπράτησή τους. Τόνισε ότι είναι θετικό γεγονός το ότι υπάρχουν οι συμβουλευτικές αλλά χρειάζεται και ο δημόσιος τομέας να έχει έμπειρα στελέχη.
Ο Γενικός Διευθυντής της ENOIA, κ. Βασίλης Δεληγιάννης, δήλωσε ότι τα ΣΔΙΤ ευνοούν την υλοποίηση μεγάλων έργων και προάγουν projects υψηλής πολυπλοκότητας. Για τις συμβάσεις αναφέρεται ότι αυτές πρέπει να προβλέπουν ευελιξία και προσαρμοστικότητα, ενώ χρειάζεται εποπτεία και έλεγχος από πλευράς του δημοσίου. Σχετικά με τη σύγκριση ΣΔΙΤ-Δημοσίων έργων τόνισε ότι κάτι τέτοιο δεν έχει νόημα.
Πολύπλοκα έργα
Ο Senior Partner / Co-Founder OCTANE Management Consultants, κ. Γιώργος Παυλάτος, ανέφερε ότι τα ΣΔΙΤ είναι πολύπλοκα έργα, διότι δημόσιο και ο ιδιωτικός τομέας δημιουργούν μία μακροπρόθεσμη σχέση. Εδώ είναι που έρχονται οι συμβουλευτικές εταιρείες για να κάνουν πιο εύκολη τη σχέση δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Στο δημόσιο τομέα οι εταιρείες βοηθούν στην προτεραιοποίηση και την ελκυστικότητα των έργων καθώς και το διαμοιρασμό κινδύνου, ενώ προετοιμάζουν και διαχειρίζονται του διαγωνισμούς, ενώ παρακολουθούν και αξιολογούν την πορεία υλοποίησης των έργων.
Ο General Manager AT Management, κ. Αλέξανδρος Τσιατσιάμης επισήμανε ότι η τοπική αυτοδιοίκηση δεν είναι σε θέση να δημοπρατεί ΣΔΙΤ καθώς δεν είναι αυτή η νοοτροπία της.
Έφερε ως παράδειγμα την απόπειρα δημοπράτησης του νέου γηπέδου του Παναθηναϊκού ως ΣΔΙΤ, η οποία δεν προχώρησε, ενώ σχολίασε ότι θα μπορούσαν να δημοπρατηθούν ως ΣΔΙΤ τα έργα ενεργειακής αναβάθμισης των σχολικών μονάδων, καθώς και οι μεγάλοι χώροι στάθμευσης εντός και πέριξ των αστικών κέντρων.
Latest News
Μετρό Θεσσαλονίκης: Με ολοκληρωμένο σχέδιο η απομάκρυνση των επιβατών
Με βάση το πρωτόκολλο η απομάκρυνση των επιβατών στο μετρό Θεσσαλονίκης – Η ανακοίνωση της THEMA
Έπεσαν οι υπογραφές για την υδροδότηση του Ρεθύμνου από το φράγμα Αμαρίου
Το έργο έχει ζωτική σημασία για το Ρέθυμνο και τον Μυλοπόταλο καθώς προβλέπεται να καλύψει τις ανάγκες της 20ετίας σε πόσιμο νερό
Daniel: Σε ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AVAX και ΜΕΤΚΑ τα έργα αποκατάστασης 1,357 δισ. – 15 μήνες μετά τις καταστροφές
Το υπουργείο Υποδομών 15 μήνες μετά την κακοκαιρία Daniel δημοσίευσε τις προσκλήσεις για τα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο
Πώς προχωρά το έργο χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς Αχαρνές
Αμεσα ξεκινάει ο σχεδιασμός και η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς τον Δήμο Αχαρνών
Σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το IRC στο Ελληνικό
Το «IRC ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ» θα αποτελέσει έναν διεθνή προορισμό αναψυχής, προσφέροντας στους επισκέπτες του ένα συνδυασμό εμπειριών ψυχαγωγίας, εστίασης και διαμονής
Στο 66,35% η πρόοδος του E65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός
Η «Κεντρική Οδός» παρουσιάζει την πορεία των έργων της ΤΕΡΝΑ για τον αυτοκινητόδρομο Ε65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδό
AKTOR: Εκδήλωση στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης με το περιοδικό «Σχεδία»
ΑΚΤΟR: O Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Ντίνος Κούης φόρεσαν τα κόκκινα γιλέκα της «Σχεδίας»
Στο 23,01% το μερίδιο της AVAX στην Ολυμπία Οδό - Οι παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ
Ο Όμιλος AVAX στοχεύει σε παραπάνω από 25 νέους διαγωνισμούς για συμβάσεις ΣΔΙΤ, με εκτιμώμενη αξία άνω των €4 δισ.
Ελληνικό: Αλλαγές στο σχεδιασμό της παραλίας του Αγίου Κοσμά
Τι προβλέπει νέα υπουργική απόφαση για το παράκτιο μέτωπο της επένδυσης της Lamda Development στο Ελληνικό
Μιτζάλης (AVAX): Απαιτείται εθνικός σχεδιασμός για τα έργα υποδομών του μέλλοντος
Ο CEO της AVAX, Κ. Μιτζάλης τόνισε ότι υπάρχει ανεκτέλεστο 3,3 δισ. ευρώ και ότι η εταιρεία τρέχει πολλά μεγάλα έργα αυτό το διάστημα