Η Ρωσία επιδιώκει εδώ και καιρό να αυξήσει το μερίδιό της στην παγκόσμια αγορά LNG, αλλά ο πόλεμος και η επακόλουθη απότομη πτώση των χερσαίων εξαγωγών προς την Ευρώπη έχουν ενισχύσει τη σημασία αυτών των φιλοδοξιών. Η Μόσχα θέλει να επεκτείνει την παραγωγή LNG τρεις φορές έως το 2030, προσθέτοντας τουλάχιστον 35 δισεκατομμύρια δολάρια σε ετήσια έσοδα, σύμφωνα με το Bloomberg.

Gazprom: Tο ρωσικό αδιέξοδο – Πώς ο πόλεμος στην Ουκρανία «τορπιλίζει» την Gazrpom

Χάρη στις παλαιότερες επιχειρήσεις, η Ρωσία είναι σήμερα ο τέταρτος μεγαλύτερος εξαγωγέας ΥΦΑ παγκοσμίως, αλλά οι περιορισμοί στη ναυαρχίδα του Arctic LNG 2 περιορίζουν τις φιλοδοξίες της να προχωρήσει περαιτέρω. Πιο ανησυχητικό για τη Μόσχα, έχουν παράσχει ένα σχέδιο για οποιεσδήποτε μελλοντικές δυτικές προσπάθειες να περιορίσουν τα έσοδα του Κρεμλίνου από το φυσικό αέριο, στοχεύοντας επιχειρήσεις όπως το Yamal ή το Sakhalin II στην Άπω Ανατολή – που εξακολουθούν να παραδίδουν σε πελάτες στην Ευρώπη και την Ασία.

Από τότε που η κυβέρνηση Μπάιντεν επέβαλε κυρώσεις στην εγκατάσταση LNG 2 της Αρκτικής πέρυσι, οι αγοραστές στην Κίνα και την Ινδία – μέρη που έχουν αγοράσει και εμπορεύονται ρωσικό πετρέλαιο, παρακάμπτοντας τους υπάρχοντες περιορισμούς – αρνήθηκαν να αγοράσουν ακόμη και μειωμένο LNG. Δικηγόροι στη Σιγκαπούρη και το Λονδίνο, εν τω μεταξύ, έχουν παραιτηθεί από τη συμμετοχή τους στο έργο.

Διαθεσιμότητα δεξαμενόπλοιων

“Ο μεγαλύτερος μεμονωμένος περιορισμός στην ανάπτυξη του Arctic LNG 2 είναι η διαθεσιμότητα δεξαμενόπλοιων. Αυτό είναι το αδύναμο σημείο στη ρωσική συνολική στρατηγική», δήλωσε ο Thane Gustafson, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Georgetown, ο οποίος παρακολουθεί την επέκταση των ορυκτών καυσίμων της Ρωσίας εδώ και δεκαετίες.

“Οι μακροπρόθεσμες προοπτικές επισκιάζονται από το γεγονός ότι η κύρια αποστολή, η οποία ήταν η ανάπτυξη ΥΦΑ για την Ανατολική Ασία κατά μήκος της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας, αυτή τη στιγμή δεν είναι δυνατή”.

Η Ρωσία κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο φυσικού αερίου στον κόσμο, με περίπου το 20% των αποδεδειγμένων αποθεμάτων, αλλά πρέπει ακόμα να το μετατρέψει σε έσοδα. Οι νέοι αγωγοί απλά δεν κατασκευάζονται αρκετά γρήγορα για να αναδρομολογήσουν τις πωλήσεις, αφήνοντας μόνο το LNG – το οποίο ο ίδιος ο Πούτιν έχει προσδιορίσει ως το μέλλον του καυσίμου.

Το Κρεμλίνο λέει ότι θέλει να εξάγει πάνω από 100 εκατομμύρια τόνους LNG ετησίως έως το 2030, από περίπου 31 εκατομμύρια πέρυσι – με ή χωρίς κυρώσεις. Το Arctic LNG 2 δεν είναι το πρώτο έργο που πλήττεται από περιορισμούς και τα όρια στη μεταφορά τεχνολογίας και στον εξοπλισμό εξερεύνησης υδρογονανθράκων το 2014 έχουν ωθήσει ορισμένες τοπικές εναλλακτικές λύσεις.

Στάσιμη η παραγωγή

Ωστόσο, ακόμη και η κυβέρνηση αρχίζει να αναγνωρίζει την κλίμακα της πρόκλησης, καθώς οι κυρώσεις συσσωρεύονται και η τεχνολογία αποδεικνύεται αργή στην αναπαραγωγή. Τα στοιχεία σε έγγραφο του υπουργείου Οικονομίας που δημοσιεύθηκε νωρίτερα φέτος και είδε το Bloomberg υποδηλώνουν ότι η παραγωγή θα μπορούσε στην πραγματικότητα να παραμείνει στάσιμη μέχρι το 2027 σύμφωνα με ένα συντηρητικό σενάριο, επίπεδα που θα υπονοούσαν ότι το LNG 2 της Αρκτικής μπορεί να μην αυξηθεί γρήγορα.

Κανένας από τους εμπόρους και τους αναλυτές που ερωτήθηκαν από το Bloomberg δεν περίμενε ότι η εγκατάσταση – η οποία έχει ολοκληρώσει μόνο την κατασκευή (και ξεκίνησε) ένα από τα τρία τρένα παραγωγής – θα φτάσει σε πλήρη χωρητικότητα όσο παραμένουν σε ισχύ οι κυρώσεις.

Νοvatek

Η Novatek, η εταιρεία πίσω από όλα αυτά, συνεχίζει. Ο ιδρυτής Leonid Mikhelson, ο τέταρτος πλουσιότερος άνθρωπος της Ρωσίας και στενός σύμμαχος του Πούτιν, κατάφερε να ολοκληρώσει την κατασκευή του πρώτου σταδίου του έργου Arctic LNG 2 πέρυσι – αψηφώντας τις προσδοκίες της βιομηχανίας ότι η έλλειψη τεχνολογίας θα την κρατούσε πίσω. Νέες αλυσίδες εφοδιασμού χτίστηκαν μετά την αποχώρηση εταιρειών όπως η γαλλική Technip Energies από το έργο, με ανταλλακτικά και εξοπλισμό να εισάγονται από μηχανολογικά ναυπηγεία στην Κίνα.
“Το γεγονός ότι έχουμε γίνει στόχος κυρώσεων είναι ένα μήνυμα για το πώς αξιολογούν τις ικανότητές μας”, δήλωσε ο Mikhelson στο XVI Ευρασιατικό Οικονομικό Φόρουμ της Βερόνας τον Νοέμβριο, λίγο μετά την κύρωση του έργου.
Αλλά τώρα πρέπει να αντιμετωπίσει την πιθανή αποχώρηση περισσότερων ξένων εταίρων καθώς οι περιορισμοί σφίγγουν – και να βρει πελάτες.

Η Novatek έχει προσλάβει προσωπικό στην Κίνα για να προσπαθήσει να ενισχύσει τις επιχειρήσεις και έστειλε αξιωματούχους στην Ινδία τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με άτομα με γνώση του θέματος. Δεν έχουν ακόμη υλοποιηθεί συγκεκριμένες συμφωνίες, πρόσθεσαν οι πηγές.

Η επόμενη δοκιμή θα έρθει το καλοκαίρι, όταν η Novatek στοχεύει να μεταφέρει το πρώτο φορτίο LNG από το Arctic LNG 2, εκμεταλλευόμενη τον πάγο αρκετά λεπτό για να χρησιμοποιήσει ένα κανονικό σκάφος, σύμφωνα με τους ανθρώπους, οι οποίοι ζήτησαν ανωνυμία καθώς δεν είναι εξουσιοδοτημένοι να μιλούν στα μέσα ενημέρωσης.

«Θα υπάρξουν ad hoc ταξίδια, αλλά αυτό είναι πραγματικά περιορισμένο», δήλωσε ο Humpert, του Αρκτικού Ινστιτούτου. «Πού πάει η Ρωσία από εδώ;»

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή