Σε χαμηλά ποσοστά βρίσκεται η ενεργειακή αναβάθμιση των κατοικιών στην Ελλάδα καθώς σχεδόν τα εννέα στα δέκα νοικοκυριά φάνηκαν μάλλον απρόθυμα την τελευταία πενταετία να προχωρήσουν στις αναγκαίες παρεμβάσεις για την αναβάθμιση των σπιτιών τους.
Μπορεί τα προγράμματα του «Εξοικονομώ» να είχαν μεγάλη ζήτηση, ωστόσο, όπως δείχνουν οι αριθμοί, ένα μεγάλο ποσοστό των νοικοκυριών είτε δεν μπόρεσε να συμμετάσχει είτε δεν είχε τα χρήματα για τη δική του συμμετοχή είτε δεν πληρούσε τα κριτήρια, με αποτέλεσμα να μην προχωρήσει σε καμία εργασία. Υπάρχει και ένα ποσοστό των κατοικιών που είναι νέες κατοικίες και δεν χρειάζονται καμία ενεργειακή αναβάθμιση.
Σκυλακάκης: Εντός των επόμενων μηνών το νέο «Εξοικονομώ»
Τι δείχνουν τα στοιχεία
Σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής και της έρευνας Εισοδήματος και Συνθηκών Διαβίωσης των Νοικοκυριών (European Union – Statistics on Income and Living Conditions / EU – SILC), το μεγαλύτερο ποσοστό του συνολικού πληθυσμού (88%) της χώρας δήλωσε τη χρονιά που πέρασε ότι δεν έχει πραγματοποιήσει καμία βελτίωση στην κατοικία τα τελευταία πέντε χρόνια που αφορά τη θερμομόνωση ή το σύστημα θέρμανσης.
Οι απαντήσεις παρουσιάζουν αποκλίσεις μεταξύ των φτωχών και των μη φτωχών νοικοκυριών, με τα περισσότερα που δεν έχουν προχωρήσει σε καμία εργασία ενεργειακής αναβάθμισης να είναι τα φτωχά νοικοκυριά (91,2%). Αναφορικά με τις βελτιώσεις που έκαναν όσοι απάντησαν θετικά, η αντικατάσταση ή η ενίσχυση του συστήματος θέρμανσης εμφανίζει το μεγαλύτερο ποσοστό στο σύνολο (9,5%) και ακολουθούν η αντικατάσταση των τζαμιών με διπλά ή τριπλά και η βελτίωση της θερμομόνωσης στους εξωτερικούς τοίχους, τη στέγη, το δάπεδο, με τα πιο ευκατάστατα νοικοκυριά να έχουν προχωρήσει στις σχετικές παρεμβάσεις την τελευταία πενταετία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, είναι ενδεικτικό της ενεργειακής εικόνας των κατοικιών ότι στον συνολικό πληθυσμό (φτωχών και μη φτωχών νοικοκυριών) σχεδόν το ένα στα δύο νοικοκυριά δεν διαθέτει διπλούς υαλοπίνακες (τζάμια) στα κουφώματα, ενώ μόλις το 1,6% διαθέτει στην κατοικία του τριπλούς ή πιο ενισχυμένους υαλοπίνακες.
Αναφορικά με την επάρκεια του συστήματος θέρμανσης και της θερμομόνωσης για να διατηρήσουν ζεστή την κατοικία τους, σχεδόν το 30% απάντησε αρνητικά, με το ποσοστό για τον φτωχό πληθυσμό να ανέρχεται στο 53,1%. Οσο για το εάν οι κατοικίες διαθέτουν σύστημα ψύξης και μόνωση, το 71,2% δήλωσε ότι διαθέτει σύστημα ψύξης και μόνωση για να διατηρήσει δροσερή την κατοικία του, όμως για τον φτωχό πληθυσμό το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχεται σε 52,4%.
Πηγές θέρμανσης
Σε σχέση με την κύρια πηγή ενέργειας του συστήματος θέρμανσης που χρησιμοποίησαν τα ελληνικά νοικοκυριά το 2023, το 46,6% χρησιμοποίησε σύστημα κεντρικής θέρμανσης (καλοριφέρ πετρελαίου ή φυσικού αερίου), το 48,1% κάποιο σύστημα ατομικής θέρμανσης (σόμπες ξύλου ή υγραερίου, ηλεκτρικά κλιματιστικά, θερμοσυσσωρευτές, ατομικοί λέβητες πετρελαίου), το 4,2% χρησιμοποίησε κάποια μη σταθερή συσκευή θέρμανσης (ηλεκτρικό καλοριφέρ, αερόθερμο, σόμπα αλογόνου κ.λπ.).
Μόνο το 0,4% χρησιμοποιεί τηλεθέρμανση, ενώ υπάρχει και το 0,8% των Ελλήνων που διαβιοί σε κατοικία που δεν θερμαίνεται. Οσο για τις δυνατότητες που έχουν τα νοικοκυριά με βάση την οικονομική τους κατάσταση, σχεδόν τέσσερα στα δέκα (38,7%) του φτωχού πληθυσμού χρησιμοποιούν σύστημα κεντρικής θέρμανσης, το 53,9% ατομική θέρμανση, το 6,0% μη σταθερή θέρμανση, το 0,2% τηλεθέρμανση, ενώ το 1,3% διαβιοί σε κατοικία που δεν θερμαίνεται. Στην Αττική περίπου τέσσερις στις δέκα κατοικίες κατασκευάστηκαν πριν από το 1980 και στερούνται των βασικών προδιαγραφών μόνωσης.
Latest News
Πότε «βγαίνουν» τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία στους δρόμους της Θεσσαλονίκης
Τις επόμενες ημέρες εντάσσονται στα δρομολόγια και τα υπόλοιπα 93 ηλεκτρικά λεωφορεία
Έρχεται στην Ελλάδα ένα λεωφορείο υδρογόνου - Σε ποιες πόλεις θα κάνει στάσεις
Το ταξίδι του λεωφορείου ξεκίνησε στη Ρουμανία, πέρασε από τη Βουλγαρία και συνεχίζεται στη χώρα μας
Στα χαρτιά τα σχέδια για το υδρογόνο στην Ευρώπη - Στην Ελλάδα;
Τι αναφέρει το Bloοmberg σε ανάλυσή του για τα ευρωπαϊκά projects - Τα σχέδια στην Ελλάδα
Gigafactory παραγωγής μπαταριών θα κατασκευάσει η Bollore στην Αλσατία
Η επένδυση είναι συνολικού ύψους 2,2 δισ. ευρώ και θα δημιουργήσει 1.500 θέσεις εργασίας
Ήταν «παρένθεση» οι χαμηλές τιμές στο ρεύμα;
Οι αυξήσεις 41% σε έναν μήνα στο Χρηματιστήριο Ενέργειας και ο ρόλος των ΑΠΕ
Μαθιός (ΣΒΑΠ): Τεράστιο για τις βιομηχανίες το κόστος της πράσινης μετάβασης
Οι επιπτώσεις της Κλιματικής Αλλαγής στη βιομηχανία
To 2026 παραδίδεται το πρώτο ηλεκτρικό ιπτάμενο όχημα της Xpeng
Η Xpeng AeroHT παρουσίασε το Land Aircraft Carrier, ένα μεγάλο φορτηγό με ένα ιπτάμενο διθέσιο επιβατικό ηλεκτρικό drone μέσα
Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ: Πληρωμή 5,68 εκατ. ευρώ σε 1.686 δικαιούχους
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταβάλει την επιδότηση σε 7.772 δικαιούχους
Με «χείρα βοηθείας» από Κίνα ο Μασκ αναπτύσσει την ΑΙ στην Tesla
ΗTesla αναπτύσσει σχέδια για ένα κέντρο δεδομένων στην Κίνα όπου θα εκπαιδεύει τον αλγόριθμο που απαιτείται για πιο πλήρως αυτόνομα οχήματα
Τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία κυκλοφορούν στην Αθήνα - Τι είπε ο Σταϊκούρας
140 ηλεκτρικά λεωφορεία έχουν ενσωματωθεί στο συγκοινωνιακό έργο