Νομοθετική ρύθμιση ώστε να ξεμπλοκάρει το project των 14 εκατ. ευρώ για τη μετατροπή του Πόρου σε “πράσινο”, βιώσιμο νησί ετοιμάζει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Κι αυτό διότι για την υλοποίηση του έργου, το οποίο θα κατασκευάσει η εταιρεία Masdar από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, υφίσταται ένα σοβαρό εμπόδιο.

Πόρος: Πώς θα γίνει «πράσινο» νησί – Τι προβλέπει η συμφωνία με τη Masdar

Το ηλεκτρικό σύστημα της περιοχής είναι κορεσμένο και καθίσταται αδύνατο για τον ΑΔΜΗΕ να συνδέσει το φωτοβολταϊκό πάρκο των περίπου 7 MW (μεγαβάτ), το οποίο θα καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των ενεργειακών αναγκών των κατοίκων και του Δήμου Πόρου, μέσω μιας Ενεργειακής Κοινότητας. Έτσι, σε ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε προ ημερών, υπό την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ, με τη συμμετοχή εκπροσώπων του ΑΔΜΗΕ, αποφασίστηκε να προωθηθεί ειδική ρύθμιση ώστε να δοθεί, κατ΄εξαίρεση, προτεραιότητα σύνδεσής του ως εθνικού έργου.

Παράλληλα, το Μεγάλο Σάββατο η υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου, με απόφασή της όρισε τα μέλη Ομάδας Εργασίας, η οποία θα παρακολουθεί την εφαρμογή της συμφωνίας μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και της εταιρείας ανανεώσιμης ενέργειας του Άμπου Ντάμπι, Masdar για την εφαρμογή του προγράμματος «Πόρος, πράσινο και βιώσιμο νησί», σύμφωνα με το Στρατηγικό Πλαίσιο Πρωτοβουλίας «GR-eco islands».

Τί περιλαμβάνει το project;

Σύμφωνα με τη δεσμευτική συμφωνία χρηματοδότησης και υλοποίησης που είχε υπογραφεί στις αρχές Απριλίου μεταξύ Masdar και ελληνικής κυβέρνησης, εκτός από την κατασκευή του φωτοβολταϊκού συστήματος, το project περιλαμβάνει «πρασίνισμα»:

– της θαλάσσιας διασύνδεσης του νησιού με την ηπειρωτική χώρα, μετατρέποντας την πορθμειακή γραμμή Γαλατά – Πόρου την πρώτη γραμμή μηδενικών ρύπων στην Ελλάδα. Ειδικότερα, τα δρομολόγια θα υλοποιούνται από ένα νέο ηλεκτρικό

οχηματαγωγό πλοίο, αλλά και από ηλεκτρικά πλοιάρια που θα μεταφέρουν επισκέπτες από και προς το νησί.

– του λιμανιού, το λεγόμενο cold-ironing, ή διαφορετικά Ship-to-Shore Interconnection, Onshore Power Supply (OPS) και Alternative Maritime Power. Τα πλοία, όσο παραμένουν στο λιμάνι του Πόρου, θα πρέπει να ηλεκτροδοτούνται από τη στεριά από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) ώστε να περιοριστούν οι εκπομπές ρύπων που προέρχονται από την καύση ορυκτών καυσίμων. Για τη μετατροπή του λιμανιού απαιτείται σύστημα ηλεκτρικής διασύνδεσης και τροφοδοσίας των πλοίων, μετασχηματιστές και άλλες υποδομές.

– των οδικών μεταφορών, με την αντικατάσταση του στόλου των δημοτικών οχημάτων με ηλεκτρικά, την ανάπτυξη των αναγκαίων υποδομών φόρτισης και τη δημιουργία μιας νέας υπηρεσίας για την τροφοδοσία των τοπικών επιχειρήσεων με ηλεκτρικά βαν και e-cargo bikes.

Επίσης, θα εφαρμοστούν οι αρχές της κυκλικής οικονομίας, με την υλοποίηση ενός νέου μοντέλου «μηδενικών αποβλήτων», με έμφαση στη διαλογή στην πηγή, το οποίο στοχεύει να πετύχει εκτροπή των απορριμμάτων που παράγονται στον Πόρο από την ταφή σε Χώρους Υγειονομικής Ταφής σε ποσοστό άνω του 90%. Ο σχεδιασμός όλων των παρεμβάσεων βρίσκεται σε εξέλιξη, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2026.

Ο Πόρος αποτελεί το τρίτο νησί που εντάσσεται στην πρωτοβουλία “GR-Eco Islands”, η οποία περιλαμβάνει καινοτόμα έργα, όπως τον βιώσιμο μετασχηματισμό μικρών νησιωτικών κοινοτήτων. Το πρώτο έξυπνο και βιώσιμο νησί ήταν η Αστυπάλαια, όπου το πρόγραμμα δοκιμάστηκε σε πιλοτική βάση. Το νησί της Χάλκης ακολούθησε, εγκαινιάζοντας επίσημα την πρωτοβουλία “GR-Eco Islands” και πλέον ακολουθεί ο Πόρος.

Το ενδιαφέρον της Masdar για την Ελλάδα

Είναι αξιοσημείωτο ότι ήδη από τον Μάρτιο του 2022 η Masdar, με επιστολή της προς το ΥΠΕΝ, πρότεινε στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας για τον μετασχηματισμό των μικρών νησιών να αναλάβει τον σχεδιασμό και την υλοποίηση ενός έργου ενεργειακής μετάβασης σε ελληνικό νησί. Δύο μήνες αργότερα υπεγράφη το Μνημόνιο Συναντίληψης (MoU) για συνεργασία στο πλαίσιο υλοποίησης της πρωτοβουλίας “GR-eco Islands” και στις αρχές Δεκεμβρίου 2023 η προκαταρτική συμφωνία συνεργασίας, με στόχο την υποστήριξη της Masdar στην υλοποίηση καινοτόμων εφαρμογών ολιστικής βιώσιμης ανάπτυξης στους τομείς της απανθρακοποίησης, της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, της ηλεκτροκίνησης σε στεριά και θάλασσα και της διαχείρισης απορριμμάτων, ώστε να καταστεί το νησί του Πόρου διεθνές πρότυπο αειφόρου πράσινου και ψηφιακού μετασχηματισμού.

Η Masdar είναι θυγατρική του fund Mubadala Investment Company, την στρατηγική επενδυτική εταιρεία της κυβέρνησης του Άμπου Ντάμπι που διαχειρίζεται κεφάλαια

άνω των 240 δισ. δολαρίων σε επενδύσεις ανάπτυξης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και άλλων καθαρών τεχνολογιών στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Ιορδανία, τη Μαυριτανία, την Αίγυπτο, το Μαρόκο, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Σερβία, το Μαυροβούνιο, τις ΗΠΑ, την Ισπανία και πολλές άλλες χώρες.

Το ενδιαφέρον της Masdar για την Ελλάδα μετρά χρόνια. Το 2019 είχε υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες για την ανάπτυξη έργων ΑΠΕ. Έναν χρόνο πριν, τον Μάιο του 2023, ο Όμιλος Κοπελούζου, μέσω των θυγατρικών του DAMCO Energy και ELICA Mediterranean Interconnection υπέγραψε Μνημόνιο Συνεργασίας με την Infinity Power, κοινοπραξία μεταξύ της Masdar και της Egypt’s Infinity. Στόχος να εξετάσουν τη δυνατότητα από κοινού ανάπτυξης έργων ΑΠΕ, τα οποία θα τροφοδοτήσουν με «πράσινη» ενέργεια το καλώδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Αιγύπτου «GREGY».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ενέργεια