Με μνημόνιο τριετούς διάρκειας στις δαπάνες του Δημοσίου τομέα της Τουρκίας, ο υπουργός Οικονομικών Μεχμέτ Σιμσέκ και δεξί χέρι του προέδρου Ταγίπ Ερντογάν επιχειρεί τώρα να βάλει φρένο στις αυξήσεις των τιμών.
Με τον πληθωρισμό να καλπάζει με ποσοστό που φτάνει το 70% σε ετήσια βάση, το οικονομικό επιτελείο στην Άγκυρα βάζει σε αυτή τη φάση φρένο στις αγορές νέων οχημάτων από το δημόσιο, στην κατασκευαστική δραστηριότητα για κρατικά κτίρια, παγώνει μισθούς διευθυντών και «παντρεύει» τον αριθμό των προσλήψεων με αυτόν των αποχωρήσεων.
Ο Σισμέκ ο οποίος έχει διατελέσει μεταξύ άλλων τραπεζίτης της Merrill Lynch και διατηρεί άριστες σχέσεις με τη Wall Street ποντάρει ότι με τέτοιες κινήσεις θα αναχαιτιστούν οι τιμές με ρίσκο πως αυτά θα πλήξουν τους ρυθμούς ανάπτυξης της οικονομίας. Όπως όλα δείχνουν όμως η υιοθέτησή τους κρίνεται απαραίτητη λόγω των συνεχών ανατιμήσεων σε προϊόντα και σε υπηρεσίες.
Όπως σχολίαζαν αναλυτές, ένας από τους σκοπούς των περικοπών θα μπορούσε να είναι η αποστολή μηνύματος από την κυβέρνηση για αντιμετώπιση δαπανών που θα μπορούσαν να θεωρηθούν υπερβολικές ή ακόμη και διεφθαρμένες, όπως η χρήση πολυτελών οχημάτων από κυβερνητικούς αξιωματούχους. Στόχος θα μπορούσε να είναι από τα μέτρα να τονωθεί, εκτός από την οικονομία, η εικόνα του κυβερνώντος κόμματος AKP του Ερντογάν, το οποίο υπέστη ήττες στις τοπικές εκλογές στα τέλη Μαρτίου.
Ο Σίμσεκ έχει επιβλέψει σημαντική στροφή σε πιο συμβατικές οικονομικές, δημοσιονομικές και νομισματικές πολιτικές από τότε που επανεξελέγη ο πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν πριν ένα χρόνο. Η Κεντρική Τράπεζα της Τουρκίας το διάστημα αυτό έχει αυξήσει τα επιτόκια δανεισμού σε στερλίνες στο 50%, από 8,5% που ήταν μόλις τον περασμένο Ιούνιο. Η Τουρκία προβλέπει δημοσιονομικό έλλειμμα στο 6,4% του ΑΕΠ φέτος, ή σε περίπου 2,7 τρισεκατομμύρια λίρες (84 δισεκατομμύρια δολάρια).
Τα μέτρα λιτότητας στο Δημόσιο
Ο Σιμσέκ παρουσίασε μεταξύ άλλων τα εξής μέτρα για το μνημόνιο στο Δημόσιο τομέα:
-Οι δημόσιες υπηρεσίες δεν θα μπορούν να αγοράζουν και να ενοικιάζουν λιμουζίνες και άλλα αυτοκίνητα για κρατική χρήση, με εξαίρεση οχήματα που απαιτούνται για την εύρυθμη λειτουργία των σωμάτων ασφαλείας και των υπηρεσιών υγείας και την άμυνα.
-Θα περιοριστεί η χρήση εισαγόμενων οχημάτων από κρατικές υπηρεσίες
-Θα παύσει η αγορά και κατασκευή νέων κρατικών κτιρίων για το διάστημα των τριών ετών
-Θα παύσουν οι διοργανώσεις κρατικών δραστηριοτήτων όπως ταξίδια, κοκτέιλ και δείπνα εκτός αν πρόκειται για διεθνείς συναντήσεις ή εθνικές εορτές
-Ο αριθμός των νέων προσλήψεων στο δημόσιο δεν θα πρέπει να ξεπερνά για τρία χρόνια των αριθμό όσων αποχωρούν με σύνταξη ή από άλλες αιτίες
-Τα κεφάλαια που κατανέμονται για την αγορά αγαθών και υπηρεσιών από κρατικές υπηρεσίες και θεσμούς θα μειωθούν κατά 10% και αυτά για επενδύσεις κατά 15%. Εξαιρούνται οι περιοχές που επλήγησαν από το σεισμό του Φεβρουαρίου του 2023
-Θα παγώσουν οι μισθοί δημοσίων υπαλλήλων που κατέχουν διευθυντικές θέσεις. Δεν δόθηκαν λεπτομέρειες για τους μισθούς δημοσίων υπαλλήλων σε κατώτερα κλιμάκια. Τον Απρίλιο ο υπουργός Εργασίας της Τουρκίας Βεντάτ Ισικάν είχε ανακοινώσει πάγωμα του κατώτατου μισθού, που συνήθως αυξάνεται λόγω πληθωρισμού κάθε Ιούλιο. Τον Ιανουάριο ο κατώτατος μισθός είχε αυξηθεί κατά σχεδόν 50% στις 17.000 λίρες Τουρκίας ή στα 528 δολάρια ΗΠΑ.
Ο πληθωρισμός
Η πρώτη προτεραιότητα είναι να μειωθεί ο πληθωρισμός στη χώρα από 70% σήμερα σε 38% έως το τέλος του 2024, σε 14% το 2025 και σε μονοψήφιο ποσοστό στο τέλος του 2026, ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών της Τουρκίας και δεξί χέρι του Ταγίπ Ερντογάν, Μεχμέτ Σιμσέκ μιλώντας από τις Βρυξέλλες σε εκδήλωση του ινστιτούτου Bruegel. Ο ίδιος υποσχέθηκε ακόμη ενίσχυση της θέσης της χώρας με δημοσιονομική εξυγίανση και μετασχηματισμός της οικονομίας με τη βοήθεια νέας βιομηχανικής πολιτικής.
«Θα προχωρήσουμε σε ολοκληρωμένη αναθεώρηση δαπανών. Ανακοινώσαμε μειώσεις δαπανών, ανακατεύθυνση επενδυτικών δαπανών σε πιο παραγωγικούς τομείς για να γίνει πιο ανταγωνιστική η Τουρκία. Θα προτείνουμε νέα μέτρα για επέκταση της φορολογικής βάσης, την αντιμετώπιση της σκιώδους οικονομίας» υποσχέθηκε ο Σισμέκ.
Latest News
Δεινόσαυροι σε συλλογές δισεκατομμυριούχων - Η μάχη στις δημοπρασίες
Οι δεινόσαυροι υφαρπάζονται από δισεκατομμυριούχους καθώς οι επιστήμονες δεν έχουν τέτοιους πόρους
Ιράν: Νέα πτώση για το ριαλ έναντι του δολαρίου
Συνεχίζεται η καταβαράθρωση του νομίσματος του Ιράν έναντι του δολαρίου. Το ριάλ έπεσε στα 756.000 ανά δολάριο
Μπροστά στην απαγόρευση του TikTok - Πώς προετοιμάζονται οι αγορές μόδας και ομορφιάς
Το timing της απαγόρευσης έρχεται αν και κατά τη φετινή εορταστική σεζόν, οι πωλήσεις του TikTok Shop έχουν αυξηθεί κατακόρυφα
Σκληρό πόκερ Μελόνι και Stellantis για αύξηση παραγωγής της Fiat στην Ιταλία
Η επαναπροσέγγιση μεταξύ των δύο πλευρών δημιουργεί νέες ελπίδες για την αυτοκινητοβιομηχανία Fiat και τους εργαζόμενους
«Πράσινο φως» για το deal των 16,5 δισ. δολ. στα φάρμακα αδυνατίσματος ανάμεσα σε Novo Holdings και Catalent
Η «προίκα» της συμφωνίας της Novo Holding με την Catalent είναι τρία εργοστάσια σε Ιταλία, Βέλγιο και Ηνωμένες Πολιτείες
Αμερικανικό δικαστήριο απορρίπτει αίτημα της TikTok - Η «κλεψύδρα» τελειώνει στις 19/1
Σύμφωνα με το νόμο το TikTok θα απαγορευτεί εκτός αν η κινεζική ByteDance το εκποιήσει μέχρι τις 19 Ιανουαρίου
Παγκόσμια Τράπεζα και ΔΝΤ εγκαταλείπουν τα φτωχά κράτη - Ακόμα και οι διασώσεις γίνονται... ακριβές
Η Παγκόσμια Τράπεζα έχει μείνει πίσω πλέον από την Κίνα που εμφανίζεται ως ο πιο γενναιόδωρος δανειστής στον αναπτυσσόμενο κόσμο
Τέλος οι προσλήψεις στην Klarna, τον λόγο έχει η... τεχνητή νοημοσύνη
O CEO της Klarna θεωρεί ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να κάνει όλες τις δουλειές που κάνουν οι άνθρωποι στην εταιρεία
Baykar: Συμφωνίες εξαγωγής UAV με 34 χώρες για την τουρκική βιομηχανία
Το 2023, το 90% των εσόδων της Baykar προήλθε από τις ξένες αγορές - Οι εξαγωγές της εταιρείας έφρασαν τα 1,8 δισ. δολάρια
«Μαχαιριά« της Moody’s στον φιλόδοξο Μπαϊρού - Τι εκτιμά η DW
Η μείωση του δημόσιου χρέους αποτελεί «στόχο ζωής» για τον Μπαϊρού, αλλά και ο Moody's μάλλον δεν πιστεύει ότι θα την επιτύχει άμεσα