Ο πληθωρισμός υποχωρεί παγκοσμίως και οι καταναλωτές έχουν μεγαλύτερο περιθώριο για να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες, κυρίως τις διατροφικές. Αυτό δείχνει η νέα παγκόσμια έρευνα της εδρεύουσας στη Γαλλία εταιρείας οικονομικών μελετών Kantar, η οποία ανέλυσε τις εμπορικές συναλλαγές που έγιναν πέρυσι και αφορούν 460 δισεκατομμύρια επώνυμα προϊόντα σε 62 αγορές του πλανήτη που συγκεντρώνουν το 76% του παγκόσμιου πληθυσμού και συνεισφέρουν κατά 86% στη διαμόρφωση του παγκόσμιου ΑΕΠ.
Το βασικό συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι το 2023, χάρη στην υποχώρηση του μέσου πληθωρισμού στο 4% από 8,4% που ήταν το 2022 σε παγκόσμια κλίμακα, τα νοικοκυριά αύξησαν τις αγορές καταναλωτικών αγαθών εκμεταλλευόμενα την ενίσχυση ή τέλος πάντων την ανάσχεση της διαδικασίας συρρίκνωσης της αγοραστικής τους δύναμης. Διότι σε πολλές, κυρίως Δυτικές χώρες που κάλυψε η έρευνα, οι κυβερνήσεις αποφάσισαν ή ενθάρρυναν αυξήσεις μισθών σχεδόν ανάλογες με τον πληθωρισμό.
Politico: Γιατί δεν υπάρχει ενιαία αγορά για Coca Cola και Nutella – Οι διαφορές στις τιμές
Έτσι, για πρώτη φορά η μέση δαπάνη ανά νοικοκυριό για την αγορά τροφίμων ξεπέρασε τα 1.000 δολάρια ετησίως. Πρόκειται για μια αύξηση που πλησιάζει σε ποσοστό το 60% συγκριτικά με αντίστοιχη έρευνα που είχε διενεργήσει η Kantar το 2013, πριν από μια δεκαετία δηλαδή.
Πρόκειται βέβαια για ονομαστικό ρεκόρ δαπανών και για ονομαστικά ποσοστά αύξησης των δαπανών, καθώς οι ερευνητές δεν συνυπολογίζουν τη σαφώς μεγαλύτερη αγοραστική αξία που είχε πριν από 10 χρόνια το δολάριο ή οποιοδήποτε άλλο νόμισμα που μετατρέπεται σε δολάριο για τις ανάγκες της έρευνας.
Η Coca-Cola στον θρόνο της
Είναι η 12η χρονιά που η Kantar διεξάγει ανάλογης κλίμακας καταναλωτική έρευνα. Και για 12η χρονιά η αμερικανική εταιρεία Coca Cola βρίσκεται στην κορυφή των πωλήσεων και αναδεικνύεται ως η επωνυμία που προτιμάται από τους περισσότερους ανθρώπους στον κόσμο. Οι καταναλωτές αγόρασαν την χρονιά που πέρασε σχεδόν 8,3 δισ. συσκευασίες Coca Cola από τα ράφια των καταστημάτων τροφίμων, από τα περίπτερα ή από οπουδήποτε πωλείται το δημοφιλές αναψυκτικό, σύμφωνα με την έρευνα που δόθηκε τη Δευτέρα στη δημοσιότητα.
H Coca Cola κάθεται ακλόνητη στο θρόνο της, όμως ένα άλλο αναψυκτικό εμφάνισε πέρυσι την ταχύτερη ανάπτυξη. Πρόκειται για το Red Bull, που κατέγραψε αύξηση των πωλήσεών του κατά 17,8% και έφθασε τις 1,43 δισεκατομμύρια πωλήσεις, «κυρίως χάρη στην απήχηση που είχε στους καταναλωτές νέων αγορών, όπως είναι η Βραζιλία, η ηπειρωτική Κίνα, η Γαλλία, η Γερμανία και οι Ηνωμένες Πολιτείες», όπως σημειώνεται στο ανακοινωθέν της Kantar.
Καφεΐνη και υγιεινή
Ένα από τα συμπεράσματα της έρευνας είναι ότι οι καταναλωτές έχουν γίνει πιο πρόθυμοι να καταναλώσουν ροφήματα που περιέχουν καφεΐνη. «Η κατανάλωση στιγμιαίου καφέ κατέγραψε αύξηση της τάξεως του 1,5% σε ένα χρόνο, προσελκύοντας 30,2 εκατ. καταναλωτές»,
υπογραμμίζουν οι ερευνητές. Αύξηση 1,2% σημείωσαν τα ενεργειακά ροφήματα και εν γένει αυτά που προορίζονται για την ενυδάτωση του οργανισμού και την ανάκτηση δυνάμεων μετά την άθληση.
Μετά την Coca Cola, το δεύτερο βάθρο των νικητών της καθημερινής κατανάλωσης καταλαμβάνει η Colgate και τα προϊόντα της που προορίζονται για την υγιεινή του στόματος και των δοντιών με 4.430 δισεκατομμύρια CRP (Consumer Reach Points) – πρόκειται για ένα δείκτη που βασίζεται στα ποσοστά διείσδυσης στην αγορά και τη συχνότητα της αγοράς του προϊόντος. Μια αξιοσημείωτη αποκλειστικότητα της Colgate είναι το ότι πρόκειται για τη μοναδική επωνυμία προϊόντων ευρείας κατανάλωσης που προτιμά και αγοράζει περισσότερος από το μισό πληθυσμό στον πλανήτη!
Την Coca Cola και την Colgate ακολουθούν σε CRP εν γένει σε πωλήσεις οι επωνυμίες Maggi, Omo και Knorr. Αυτές συγκροτούν την πεντάδα των ηγετιδών επωνυμιών ευρείας κατανάλωσης στον πλανήτη.
Οι ειδικοί αναλυτές της Kantar παρατηρούν ότι τα αναψυκτικά και τα ροφήματα, όπως επίσης και τα προϊόντα καθημερινής υγιεινής, έχουν επωφεληθεί περισσότερο από την υποχώρηση του πληθωρισμού συγκριτικά με τα τρόφιμα. Οι δαπάνες των καταναλωτών για τα προϊόντα αυτά εμφάνισαν αύξηση κατά 4% κατά μέσον όρο σε ένα χρόνο. Παρέμειναν σταθερές δηλαδή σε πραγματική αξία, αν υπολογίσει κανείς ότι ο πληθωρισμός σε παγκόσμια κλίμακα αυξήθηκε το 2023 κατά 4%.
Καρτεσιανοί Ευρωπαίοι
Εν τέλει τα παγκόσμια brands, τα επώνυμα προϊόντα που μπορεί να βρει κανείς στα ράφια των σούπερ μάρκετ και των άλλων καταστημάτων λιανικής σε κάθε γωνιά της γης, κατάφεραν την χρονιά που πέρασε να διατηρήσουν μερίδιο 30% των συνολικών δαπανών των καταναλωτών.
Ωστόσο, οι δαπάνες για την αγορά τροφίμων ιδιωτικής ετικέτας ή τοπικών επωνυμιών που πωλούνται με μεγάλη έκπτωση κατέγραψαν αύξηση 10,3%. Τα προϊόντα αυτά αύξησαν το μερίδιό τους στο 16% παγκοσμίως, ενώ στις αγορές της Δυτικής Ευρώπης κατέχουν ήδη μερίδιο 24,5% και απειλούν τις παγκόσμιες φίρμες. Είναι γνωστό όμως ότι οι Δυτικοευρωπαίοι είναι οι πιο δύσπιστοι και απαιτητικοί καταναλωτές: «Dubito ergo cogito, cogito ergo sum», δηλαδή «Αμφιβάλλω άρα σκέφτομαι, σκέφτομαι άρα υπάρχω». Ο Καρτέσιος ήταν Γάλλος εξάλλου…
Latest News
Reuters: Σχέδια για υποτίμηση του γουάν ενόψει του Trump 2.0
Αποκλειστικό δημοσίευμα του Reuters αναφέρει τα σχέδια της Κίνας για να αντιμετωπίσει τους δασμούς Τραμπ
Ισχυρό ξεκίνημα για την Inditex στην εορταστική περίοδο
Η Inditex φαίνεται πως πηγαίνει καλύτερα μετά τα αποτελέσματα τρίτου τριμήνου τα οποία ήταν κάτω από τις προβλέψεις
Economist: Στην πεντάδα του χρυσού «μεταλλίου» για το 2024 η Ελλάδα [πίνακες]
Η καθιερωμένη ανάλυση του Economist για το ποια οικονομία τα πήγε καλύτερα το έτος που ολοκληρώνεται σε λίγες ημέρες
Reuters: Το κενό ηγεσίας επιδεινώνει την οικονομική δυσπραγία της Ευρώπης
Αν και η Ευρώπη υπερηφανεύεται για την ανοικτή οικονομία της, οι πιο άμεσες προκλήσεις εντοπίζονται στο εμπόριο, αναφέρει το Reuters
Περιστέρια και γεράκια στην ΕΚΤ - Όταν η βασική διαφωνία δεν είναι στα επιτόκια
Την Πέμπτη πραγματοποιείται η τελευταία για φέτος συνεδρίαση της ΕΚΤ - Τα στοιχήματα για τα επιτόκια
Η οικονομική πολιτική του Τραμπ θα φέρει «καταστροφή», προειδοποιεί ο Μπάιντεν
Ο Τζο Μπάιντεν προειδοποίησε εναντίον της εφαρμογής του προγράμματος Project 2025 που φέρεται να ενστερνίζεται ο Ντόναλντ Τραμπ
Είναι ένας ανταγωνιστικός κόσμος - Ποιοι πληρώνονται καλύτερα σήμερα;
Η διεθνής αγορά εργασίας αναγκάζει ορισμένες εταιρείες να πληρώνουν περισσότερα σε... φθηνότερες περιοχές
Πώς οι κινεζικές αεροπορικές βρέθηκαν να κυριαρχούν στις πτήσεις από Ευρώπη σε Ασία
Οι κινεζικές αεροπορικές εκμεταλλεύονται τις ρωσικές αντι-κυρώσεις και επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους
Το κεφάλαιο για το λίθιο στη συμφωνία ΕΕ - Mercosur που πέρασε «στα ψιλά»
Αναλυτές της ολλανδικής τράπεζας ING δήλωσαν ότι η σημασία των κρίσιμων πρώτων υλών
Merger Monday: Σε μία ημέρα έκλεισαν deals 35 δισ. δολαρίων
Η επανεκλογή Τραμπ προκαλεί ευφορία στις επιχειρήσεις και τονώνει εξαγορές και συγχωνεύσεις