Για πολλούς η ανακοίνωση του Πεκίνου ότι ξεκινά έρευνα αντιτάμπινγκ για τις ευρωπαϊκές εισαγωγές χοιρινού και υποπροϊόντων χοιρινού κρέατος είναι η απάντηση για την επιβολή δασμών στα ηλεκτρικά οχήματα. Το γεγονός αυτό για πολλούς θεωρείται η κλιμάκωση ενός εμπορικού πολέμου.
Ωστόσο, σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times, η ένταση στις εμπορικές σχέσεις δεν έχει τα χαρακτηριστικά σύγκρουσης αλλά μιας νομικής οδού για τη διπλωματική προσέγγιση των δύο πλευρών.
FT: Τι σημαίνουν οι δασμοί της ΕΕ στα ηλεκτρικά οχήματα για την Κίνα
Οι δασμοί στα ηλεκτρικά οχήματα
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού οι υψηλοί δασμοί Μπάιντεν στα ηλεκτρικά οχήματα, όπως προβλέπονται στις διατάξεις του Τμήματος 301 της αμερικανικής νομοθεσίας, έχουν ως στόχο να αποκλειστούν σχεδόν εντελώς τα ηλεκτρικά κινεζικά αυτοκίνητα από την αγορά των ΗΠΑ.
Οι Βρυξέλλες ξεκίνησαν τον Σεπτέμβριο του 2023, πριν από τους δασμούς της αμερικανικής κυβέρνησης, την έρευνα κατά των κρατικών επιδοτήσεων για τα φθηνά κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η ανακοίνωση δεν αποτέλεσε τεράστιο σοκ. Στις 12 Ιουνίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε πως θα επιβληθούν επιπρόσθετοι δασμοί, που θα κυμαίνονται από 17,4% ως 38,1%, στα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τον Ιούλιο.
Το Πεκίνο αντέτεινε πως θα λάβει μέτρα για να υπερασπίσει τα συμφέροντα των αυτοκινητοβιομηχανιών της.
Λαμβάνοντας υπόψη «την οικονομική δομή και τα μεγέθη τους, η Κίνα και η ΕΕ το καλύτερο θα ήταν να συνεργαστούν σε μείζονα οικονομικά και εμπορικά ζητήματα», τονίζεται στο άρθρο που μετέδωσε το Νέα Κίνα.
«Θα ήταν πιο οικονομικά αποδοτικό για την ΕΕ να αξιοποιήσει τα πλεονεκτήματα της Κίνας προκειμένου να αναπτύξει τη δική της βιομηχανία παραγωγής Ηλεκτρικών Αυτοκινήτων», προστίθεται.
Σήμερα, η Κίνα κατέστησε γρήγορα σαφές το διακύβευμα της διπλωματικής αποτυχίας, ανακοινώνοντας τη δική της έρευνα αντιντάμπινγκ σε προϊόντα χοιρινού κρέατος της ΕΕ.
Οι ΗΠΑ με όπλα, οι Ευρωπαίοι με χαρτί και μολύβι
Όπως επεσήμανε ο Sam Lowe της Flint Global σε ανάρτησή του στο Alphaville των FT, οι δασμοί έχουν βαθμονομηθεί για να επιβραδύνουν παρά να σταματήσουν τις κινεζικές πωλήσεις στην ΕΕ. Θα μπορούσαν επίσης να δώσουν κίνητρο στις κινεζικές εταιρείες να επενδύσουν ή να δημιουργήσουν κοινοπραξίες με ευρωπαϊκές εταιρείες αντί να κηρύξουν την αγορά της ΕΕ εκτός ορίων, ανάλογα με το αν οι κινεζικές εταιρείες αισθάνονται ότι απειλούνται από τον κανονισμό για τις ξένες επιδοτήσεις, και στις ευρωπαϊκές εταιρείες να μεταφέρουν την παραγωγή από την Κίνα στην ΕΕ.
Οι δασμοί δεν θα επιβληθούν πριν από τις 4 Ιουλίου, οπότε υπάρχει χρόνος για διαπραγματεύσεις μετά την αντίδραση της κινεζικής κυβέρνησης ή των εταιρείων της. Υπάρχει δηλαδή ο χρόνος για τη Γερμανία να ασκήσει πιέσεις στο εσωτερικό της για να αποδυναμώσει τη δράση για να βοηθήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες της. Πρόσφατα ο Γερμανός καγκελάριος, Όλαφ Σολτς, τάχθηκε κατά των περιορισμών στο εμπόριο αυτοκινήτων.
Η αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας επωφελείται από τις δραστηριότητές της στην Κίνα και θα είναι σε θέση να ανταγωνιστεί τις αυτοκινητοβιομηχανίες της ασιατικής χώρας εάν το εμπόριο παραμείνει «δίκαιο και ελεύθερο» είπε χαρακτηριστικά ο Σολτς.
Ουσιαστικά η ΕΕ χρησιμοποιεί νομικά εργαλεία για να δομήσει μια διαπραγμάτευση. Μια παρόμοια διαμάχη όπως αυτή ανάμεσα σε ΕΕ και ΗΠΑ ήτοι Airbus-Boeing. Όπως και με την Airbus-Boeing, η προσφυγή στον ΠΟΕ παραμένει μια πιθανότητα και η Κίνα έχει σχεδόν σίγουρα έτοιμη μια τέτοια υπόθεση, αν χρειαστεί. Η προσφυγή ωστόσο θα ενημερώσει και όχι θα αντικαταστήσει τη διπλωματική εμπλοκή.
Οι Αμερικανοί μπορεί να έχουν απόλυτο δίκιο, εξηγεί ο αρθρογράφος των FT, ότι οι Ευρωπαίοι έχουν φέρει στυλό και χαρτί σε μια μάχη με μαχαίρια, και δεν υπάρχει κανένας τρόπος να επιβραδυνθεί η επέλαση των κινεζικών EVs πλην μιας Ευρώπης φρούριο. Θα φανεί στο μέλλον. Η διαχείριση της ολοκλήρωσης σε δύο από τις μεγαλύτερες αγορές του κόσμου για ένα από τα σημαντικότερα προϊόντα του κόσμου αποτελεί μια τεράστια δοκιμασία για την προσέγγιση του εμπορίου που βασίζεται σε κανόνες.
Στις Βρυξέλλες υψηλόβαθμος Κινέζος αξιωματούχος
Το Πεκίνο έχει ήδη ανακοινώσει ότι κορυφαίος Κινέζος αξιωματούχος και ανώτερος σύμβουλος του προέδρου Σι Τζινπίνγκ θα επισκεφθεί τις Βρυξέλλες την επόμενη εβδομάδα, εν μέσω κλιμακούμενων εμπορικών εντάσεων μεταξύ του Πεκίνου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο πρώτος αντιπρόεδρος Ding Xuexiang θα συμπροεδρεύσει στον διάλογο υψηλού επιπέδου ΕΕ-Κίνας για το περιβάλλον και το κλίμα, σύμφωνα με το κινεζικό υπουργείο Εξωτερικών, σηματοδοτώντας την πιο υψηλόβαθμη επίσκεψη Κινέζου αξιωματούχου στην πρωτεύουσα της ΕΕ από το 2019. Ο Ding θα επισκεφθεί επίσης το Λουξεμβούργο.
Ο Ντινγκ, πρώην προσωπάρχης του Σι, αναμένεται να θέσει το θέμα της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να πλήξει τις πωλήσεις των κινεζικών ηλεκτρικών οχήματα με επιπλέον δασμούς έως και 38% επιπλέον του 10% που ήδη επιβάλλει η ΕΕ σε όλες τις εισαγωγές αυτοκινήτων.
Latest News
Reuters: Το κενό ηγεσίας επιδεινώνει την οικονομική δυσπραγία της Ευρώπης
Αν και η Ευρώπη υπερηφανεύεται για την ανοικτή οικονομία της, οι πιο άμεσες προκλήσεις εντοπίζονται στο εμπόριο, αναφέρει το Reuters
Περιστέρια και γεράκια στην ΕΚΤ - Όταν η βασική διαφωνία δεν είναι στα επιτόκια
Την Πέμπτη πραγματοποιείται η τελευταία για φέτος συνεδρίαση της ΕΚΤ - Τα στοιχήματα για τα επιτόκια
Η οικονομική πολιτική του Τραμπ θα φέρει «καταστροφή», προειδοποιεί ο Μπάιντεν
Ο Τζο Μπάιντεν προειδοποίησε εναντίον της εφαρμογής του προγράμματος Project 2025 που φέρεται να ενστερνίζεται ο Ντόναλντ Τραμπ
Είναι ένας ανταγωνιστικός κόσμος - Ποιοι πληρώνονται καλύτερα σήμερα;
Η διεθνής αγορά εργασίας αναγκάζει ορισμένες εταιρείες να πληρώνουν περισσότερα σε... φθηνότερες περιοχές
Πώς οι κινεζικές αεροπορικές βρέθηκαν να κυριαρχούν στις πτήσεις από Ευρώπη σε Ασία
Οι κινεζικές αεροπορικές εκμεταλλεύονται τις ρωσικές αντι-κυρώσεις και επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους
Το κεφάλαιο για το λίθιο στη συμφωνία ΕΕ - Mercosur που πέρασε «στα ψιλά»
Αναλυτές της ολλανδικής τράπεζας ING δήλωσαν ότι η σημασία των κρίσιμων πρώτων υλών
Merger Monday: Σε μία ημέρα έκλεισαν deals 35 δισ. δολαρίων
Η επανεκλογή Τραμπ προκαλεί ευφορία στις επιχειρήσεις και τονώνει εξαγορές και συγχωνεύσεις
Η φιλοδοξία του Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου ίσως αποδειχθεί ένα όνειρο - Ανάλυση Economist
Η φιλοδοξία του Ντόναλντ Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου μπορεί να αποδειχθεί ένα όνειρο, καταλήγει ο Economist
Η Ισπανία θα νομιμοποιήσει 900.000 μετανάστες σε τρία χρόνια
Η Ισπανία αναμορφώνει τη νομοθεσία που διέπει τα δικαιώματα παραμονής ξένων μεταναστών στη χώρα
Πόσα επενδύουν ΗΠΑ, Κίνα και ΕΕ σε έρευνα και ανάπτυξη (R&D)
Πρώτες σε δαπάνες για έρευνα ( R&D) έρχονται οι ΗΠΑ, ακολουθεί η Κίνα και στην τρίτη θέση είναι οι 27 χώρες της ΕΕ με πρώτη τη Γερμανία