Η απόφαση της Κομισιόν για επιβολή τσουχτερών δασμών στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά οχήματα δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία. Αντιθέτως, κυοφορούνταν όλο το τελευταίο διάστημα κατά το οποίο η ΕΕ διεξήγε εις βάθος έρευνα για το κατά πόσον οι κρατικές επιδοτήσεις του Πεκίνου στην αυτοκινητοβιομηχανία πλήττουν τον ευρωπαϊκό κλάδο.

Με την απόφαση αυτή οι Βρυξέλλες δείχνουν να βάζουν υποβαθμίζουν τις προειδοποιήσεις του Πεκίνου ότι με αυτόν τον τρόπο θα διαταραχθούν οι εμπορικές και οικονομικές σχέσεις των δύο πλευρών.

Κίνα: Να επανεξετάσει η ΕΕ την απόφαση για επιβολή φόρου στα EV ζητά το Πεκίνο

Οι δασμοί ποικίλλουν μεταξύ των εταιρειών, αλλά θα είναι έως και 48% για αυτοκινητοβιομηχανίες που κρίνεται ότι δεν έχουν συνεργαστεί με την έρευνα της ΕΕ. Αν και αυτό είναι πολύ κάτω από το 100% από το ποσοστό που επιβλήθηκε από τις ΗΠΑ τον περασμένο μήνα, δεν παύει να αποτελεί νέο εμπόδιο σε μια ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά για κινεζικά οχήματα.

Τι σημαίνουν οι αυξημένοι δασμοί

Ο Μπιλ Ρούσο, πρώην επικεφαλής της Chrysler στην Κίνα και ιδρυτής της συμβουλευτικής εταιρείας Σαγκάης Automobility, δήλωσε στους FT ότι οι δασμοί θα δώσουν ώθηση στην κατασκευή ηλεκτροκίνητων στην ΕΕ, ενισχύοντας τον ανταγωνισμό.

Οι κινεζικές εταιρείες έχουν ήδη αρχίσει να επενδύουν σε μεγάλο βαθμό στην κατασκευή αυτοκινήτων και μπαταριών στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων εργοστασίων πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων στη φιλική προς την Κίνα Ουγγαρία.

Ωστόσο, ο Ρούσο εκτιμά ότι οι δασμοί της ΕΕ ελάχιστα θα εμποδίσουν την αύξηση των πωλήσεων από την BYD, τον κινεζικό κολοσσό που ανταγωνίζεται την Tesla για τον τίτλο του μεγαλύτερου κατασκευαστή EV στον κόσμο.

Όπως εξηγεί ο ίδιος, με βάση το κόστος παραγωγής που έχουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες ηλεκτροκίνησης στην Κίνα, ακόμα και με αυτούς τους δασμούς οι τελικές τιμές θα είναι χαμηλότερες από την καλύτερη τιμή που μπορούν να διαμορφώσουν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Yale Zhang, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων Automotive Foresight με έδρα τη Σαγκάη, σχολίασε πως Ακόμη κι αν οι κινεζικές μάρκες EV πωλούν τα αυτοκίνητά τους στην Ευρώπη σε τιμή 50% από ό, τι τα πωλούν στην Κίνα, εξακολουθούν να είναι πολύ ανταγωνιστικές».

Οι κρατικές επιδοτήσεις στη βιομηχανία της Κίνας

Ο κινέζος πρόεδρος Σι έχει διαφημίσει τα EVs μαζί με ηλιακά πάνελ και μπαταρίες ως πυλώνες της κινεζικής κατασκευής υψηλής τεχνολογίας.

Οι συνολικές κρατικές δαπάνες της Κίνας στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων ξεπέρασαν τα 125 δισεκατομμύρια δολάρια μεταξύ 2009 και 2021, μακράν οι υψηλότερες μεταξύ των κορυφαίων οικονομιών του κόσμου, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Κέντρου Στρατηγικών και Διεθνών Μελετών, ενός αμερικανικού think tank.

Η κρατική υποστήριξη βοήθησε να μετατραπεί η Κίνα στον μεγαλύτερο παραγωγό ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο, των μπαταριών τους και σχεδόν όλων των βασικών εξαρτημάτων και τεχνολογίας που χρειάζεται η ηλεκτροκίνηση.

Θα απαντήσει ο Σι;

Την Τετάρτη, η Κίνα κατήγγειλε τους σχεδιαζόμενους δασμούς της ΕΕ ως «κατάφωρο προστατευτισμό» που δεν είχε «πραγματική και νομική βάση» και για «δικαιολογία για να επιβάλει δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα που προέρχονται από την Κίνα».

Το Πεκίνο δεν έχει διευκρινίσει πώς μπορεί να αντιδράσει. Ωστόσο, έκανε σαφείς τις προθέσεις του μέσω της εκπροσώπου του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών ότι «θα λάβει κάθε απαραίτητο μέτρο» για να προστατεύσει τα συμφέροντα της Κίνας.

Σύμφωνα με κρατικά μέσα ενημέρωσης Κινέζοι ειδικοί και βιομηχανικοί όμιλοι έχουν προτείνει επιλογές που κυμαίνονται από έρευνα για ευρωπαϊκά γαλακτοκομικά προϊόντα έως υψηλότερους δασμούς στις εισαγωγές μεγαλύτερων και πολυτελών οχημάτων, σύμφωνα με κρατικά μέσα ενημέρωσης. Τον Ιανουάριο, η Κίνα ξεκίνησε μια έρευνα αντιντάμπινγκ στις εισαγωγές γαλλικού κονιάκ, ως αντίποινα στο Παρίσι για τη στήριξή του στην έρευνα της Κομισιόν για τα EV.

Ωστόσο, το Πεκίνο δεν έχει απαντήσει ακόμη στους δασμούς των ΗΠΑ και εξηγείται, σύμφωνα με τους FT, από το γεγονός ότι  εμπορικοί εμπειρογνώμονες της Κίνας έχουν προειδοποιήσει τον Σι ότι μια μάχη με την Ουάσιγκτον θα μπορούσε να αποβεί εις βάρος της κινεζικής οικονομίας.

Είναι, επίσης, πιθανό, το Πεκίνο να προσπαθεί να αποφύγει να ανοίξει ταυτόχρονα δύο μέτωπα εμπορικού πολέμου, με ΗΠΑ και με ΕΕ.

Ο Cui Dongshu, γενικός γραμματέας της Ένωσης Επιβατηγών Αυτοκινήτων της Κίνας, δήλωσε ότι η κίνηση της ΕΕ θα περιορίσει την πρόσβαση των ευρωπαίων καταναλωτών σε προϊόντα «υψηλής ποιότητας, χαμηλής τιμής» που παράγονται από την Κίνα. «Πρόκειται για άδικη μεταχείριση [κινεζικών εταιρειών]», είπε ο Cui. «Πιστεύουμε ότι η Κίνα θα λάβει αντίμετρα κατά της ΕΕ».

Πόσο θα πλήξουν οι δασμοί την Κίνα

Η Κίνα, ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της ΕΕ, εξήγαγε 10 δισ. ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην ΕΕ το 2023, σύμφωνα με αναλυτές του Rhodium Group. Οι συνολικές κινεζικές εξαγωγές ανέρχονται σε 3,4 τρισ. δολάρια, εκ των οποίω 500 δισεκατομμύρια στην ΕΕ και άλλα τόσα στις ΗΠΑ.

Η Νοτιοανατολική Ασία έχει γίνει ο μεγαλύτερος εξαγωγικός προορισμός της Κίνας τα τελευταία χρόνια, ξεπερνώντας τόσο την ΕΕ όσο και τις ΗΠΑ.

Τα πρόσφατα στοιχεία κατέδειξαν απότομες αυξήσεις στις εξαγωγές τόσο σε αυτήν την περιοχή όσο και στη Λατινική Αμερική, αγορές όπου οι Κινέζοι κατασκευαστές EV έχουν επεκτείνει τις δραστηριότητές τους.

Ο Hui Shan, επικεφαλής οικονομολόγος για την Κίνα στην Goldman Sachs, διατύπωσε την άποψη ότι η κυβέρνηση «έδινε στρατηγική έμφαση στις εξαγωγές σε χώρες της EM, γνωρίζοντας ότι οι ΗΠΑ και η Ευρώπη μπορεί να αυξήσουν τους εμπορικούς φραγμούς».

Μια έκθεση της Goldman τον περασμένο μήνα διαπίστωσε ότι στα τέλη του 2023, τα ηλεκτρικά οχήματα, τα ηλιακά πάνελ, και οι μπαταρίες λιθίου αντιπροσώπευαν από κοινού το 4,5% των συνολικών κινεζικών εξαγωγών, από 1% το 2018. Η Ευρώπη ήταν ο μεγαλύτερος προορισμός, αλλά το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής ήταν «για εγχώρια κατανάλωση».

«Ο αντίκτυπος σε συγκεκριμένους τομείς μπορεί να είναι σημαντικός, αλλά οι μακροοικονομικές επιπτώσεις θα είναι περιορισμένες», ανέφεραν οι αναλυτές της Goldman.

Τι θα κάνει η Ευρώπη;

Η Γερμανία ηγείται των μελών εκείνων της ΕΕ που αντιτίθενται στους δασμούς υπό τον φόβο των αντιποίνων από την Κίνα. Ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς έχει δηλώσει ότι μια τέτοια ενέργεια «τελικά απλώς κάνει τα πάντα πιο ακριβά και τους πάντες φτωχότερους».

Αρκετές ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ασκήσει πιέσεις στις κυβερνήσεις τους κατά της επιβολής δασμών.

Ορισμένοι βλέπουν την ανακοίνωση των φόρων ως σύνθημα για την έναρξη διαπραγματεύσεων. Η Κίνα θα μπορούσε ενδεχομένως να εκτονώσει την κατάσταση συμφωνώντας να περιορίσει τις εξαγωγές ή να ανοίξει περαιτέρω τη δική της αγορά.

Ο Βάλντις Ντομπρόβσκις, Επίτροπος Εμπορίου της ΕΕ, δήλωσε την Τετάρτη ότι είναι ανοιχτός να συζητήσει με το Πεκίνο «άλλους πιθανούς τρόπους για να διορθωθεί αυτή η κατάσταση».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Ατμοσφαιρική ρύπανση: Μόνο επτά χώρες στον κόσμο αναπνέουν καθαρό αέρα – Τρεις από αυτές είναι στην Ευρώπη
Green |

Ατμοσφαιρική ρύπανση: Μόνο επτά χώρες στον κόσμο αναπνέουν καθαρό αέρα – Τρεις από αυτές είναι στην Ευρώπη

Οι επιστήμονες χαρακτηρίζουν την ατμοσφαιρική ρύπανση ως μια «παγκόσμια καταστροφή για την υγεία», καθώς οι επιπτώσεις της επηρεάζουν δισεκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.

ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Green |

ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση

Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»

Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου: Δράση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για την κυκλική οικονομία
Green |

Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο

Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη