Oι διατροφικές συνήθειες των Αμερικανών έχουν αλλάξει ριζικά τα τελευταία 50 χρόνια, σύμφωνα με το barron’s.com. Η μετανάστευση έχει διαδραματίσει κάποιο ρόλο, αλλά και οι μεταβαλλόμενες προτιμήσεις που οφείλονται σε μια ευρύτερη επιλογή ανησυχιών για τα τρόφιμα και την υγεία.
ΗΠΑ: Ο πληθωρισμός των τροφίμων πλήττει κι άλλο τους καταναλωτές
Είναι ένα υποτιμημένο φαινόμενο. Ζητήστε από τους ανθρώπους να απαριθμήσουν τις τάσεις της εποχής μας και πιθανότατα θα αναφέρουν την άνοδο της τεχνολογίας, της παγκοσμιοποίησης και της κλιματικής αλλαγής. Λίγοι θα ανέφεραν αλλαγές στην κατανάλωση τροφίμων, ωστόσο θα υποστήριζα ότι είναι εξίσου βαρυσήμαντες.
Αυτή η αλλαγή στις διατροφικές συνήθειες είχε τεράστιες επιπτώσεις στη γεωργία και την παραγωγή τροφίμων και, φυσικά, στα εστιατόρια και τα σούπερ μάρκετ. Οι παραδοσιακές εταιρείες που έχουν επιβιώσει και ευδοκιμήσει, όπως η Subway, η Kroger ή η Coca-Cola, το έχουν κάνει εν μέρει προσφέροντας νέα τρόφιμα και ποτά ή αγοράζοντας εταιρείες που το κάνουν. Έτσι νέες εταιρείες έχουν ανθίσει, όπως η Chipotle Mexican Grill, η Sweetgreen και η Trader Joe’s.
Kαθοριστικό ρόλο στην «επανάσταση» των τροφίμων έπαιξε η Whole Foods Market, η οποία ξεκίνησε το 1978 στο Ώστιν του Τέξας, όταν ένα ζευγάρι χίπις – ο John Mackey και η φίλη του Renee Lawson Hardy – ίδρυσαν ένα κατάστημα φυσικών τροφίμων, το Safer Way (ένα τρύπημα σε μια συγκεκριμένη αλυσίδα σούπερ μάρκετ). Στο ξεκίνημα της Whole Foods είχαν τρεις συνεργάτες.
«Ο John Mackey ήταν φανατικός υπέρμαχος της τάσης για υγιεινά τρόφιμα δεκαετίες πριν από την επικρατούσα τάση», λέει ο Mark Baum, επικεφαλής συνεργασίας στην FMI, την Ένωση Βιομηχανίας Τροφίμων. «Οι καταναλωτές άρχισαν να απαιτούν αυτά τα είδη, αναγκάζοντας τους παραδοσιακούς παντοπώλες να εξετάσουν τα προϊόντα. Αυτά τα είδη είναι παντού στα ράφια των παντοπωλείων σε ολόκληρη τη χώρα. Δεν υπάρχει τμήμα φυσικών ή ειδικών τροφίμων, είναι όλα μέρος της εμπειρίας αγορών. Τα τρόφιμα που κάποτε απορρίπτονταν, τώρα κερδίζουν τις καρδιές, τα μυαλά, τα στομάχια και τα πορτοφόλια των καταναλωτών», λέει.
Η επιχείρηση αναπτύχθηκε ραγδαία στη συνέχεια.
Η Whole Foods, που ανήκει στην Amazon από το 2017 και τώρα με 536 καταστήματα με ετήσια έσοδα περίπου 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων, δεν απέχει σήμερα τόσο πολύ από αυτό που οραματίζονταν ο Mackey και οι συνάδελφοί του.
Η ανάπτυξή της οδήγησε και αντανακλούσε τον μετασχηματισμό των τροφίμων της Αμερικής.
Η Amazon επέτρεψε στην Whole Foods να μειώσει τις τιμές τέσσερις φορές τα πρώτα δύο χρόνια μετά τη συγχώνευση και της επέτρεψε να αυξήσει τους μισθούς, λέει ο Mackey. Η Whole Foods αξιοποίησε την τεχνολογία της Amazon για να κυριαρχήσει στο self checkout και σε ένα πρόγραμμα ανταμοιβών. Όταν χτύπησε ο Covid, η Amazon επέτρεψε στην Whole Foods να κλιμακώσει γρήγορα την παράδοση.
Ο Mackey υποτίθεται ότι θα βοηθούσε την Amazon να καταλάβει την επιχείρηση τροφίμων, αλλά έφυγε μετά από πέντε χρόνια, λέγοντας ότι ένιωθε ασέβεια. Τώρα έχει μια νέα προσπάθεια που ονομάζεται Love.Life, ένα κλαμπ ευεξίας που χρεώνεται ως «ολιστική φροντίδα για το μυαλό, το σώμα και το πνεύμα σας» – μια ιδέα που ο Mackey έχει κλωτσήσει εδώ και δεκαετίες – με μια ομάδα πρώην στελεχών Space Cowboys από την Whole Foods Το πρώτο κέντρο άνοιξε στο El Segundo της Καλιφόρνια τον περασμένο μήνα. «Αν αυτή η ιδέα δεν λειτουργήσει στο Λος Άντζελες, δεν πρόκειται να λειτουργήσει», λέει.
Latest News
Ποια αυτοκίνητα αγοράζουν πλέον οι Ευρωπαίοι -Το νέο τοπίο [γράφημα]
Η μετάβαση στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) δημιούργησε προϋποθέσεις να αλλάξουν πολλά στον κλάδο αυτοκινητοβιομηχανίας
Τζεντιλόνι: Η Ευρώπη διέψευσε τις Κασσάνδρες- Πρόκληση η Κίνα
Η Ευρώπη πρέπει να κρατήσει τις πόρτες του εμπορίου ανοικτές, υποστηρίζει ο απερχόμενος Επίτροπος, Πάολο Τζεντιλόνι
Τα μίνι μάρκετ χωρίς υπαλλήλους που «σπάνε» τις αργίες
Τα μίνι μάρκετ στη Γερμανία που «παρακάμπτουν» την εργατική νομοθεσία για τις Κυριακές και φέρνουν όλο και περισσότερους καταναλωτές στο ταμείο τους
Γιατί η Κίνα «έβαλε πάγο» στην αγορά χρυσού
Η κεντρική τράπεζα ήταν ο μεγαλύτερος αγοραστής χρυσού στον κόσμο το 2023
Οι 5 ευρωπαϊκές πόλεις που οι εκατομμυριούχοι επιλέγουν να μετακομίσουν και... μία έκπτωτη
Ερευνα της Knight Frank δείχνει πώς επιλέγουν τόπο κατοικίας οι πλούσιοι και ποιες πόλεις αναδεικνύονται «πρωταθλήτριες»
Εκτοξεύθηκαν τα κέρδη του OnlyFans - Πόσα κέρδισε ο ιδιοκτήτης της πλατφόρμας
Τα κέρδη του Λιο Ραντβίνσκι, ιδιοκτήτη της συνδρομητικής πλατφόρμας OnlyFans, απο το 2020 έως και πέρυσι ξεπέρασαν τα 1,3 δισ. δολάρια
Οι Αμερικανοί δεν βγαίνουν ποτέ στη... σύνταξη - Γιατί συνεχίζουν να εργάζονται
Η πλειονότητα των συνταξιούχων (το 53%) της επόμενης γενιάς προβλέπει ότι θα εργαστεί, είτε επειδή θα το θέλει είτε για να συμπληρώσει το εισόδημά του, σύμφωνα με έρευνα του CNBC
Το Πεκίνο μπροστά στο δίλημμα αύξησης του χρέους
Αν και η αναλογία χρέους - ΑΕΠ είναι πολύ χαμηλή για την κεντρική κυβέρνηση, οι τοπικές κυβερνήσεις λυγίζουν από τα δικά τους ομόλογα,
Πιο κοντά οι πόλεμοι για το νερό - Οι 9 πιο πιθανές εστίες συγκρούσεων
Ο μέσος αριθμός μηνιαίων περιστατικών ασφάλειας που σχετίζονται με τη λειψυδρία αυξήθηκε 230% μεταξύ 2019 και 2024
Νέα μπλεξίματα για την Google - Γιατί μπαίνει στο μικροσκόπιο των αγγλικών αρχών
Οι ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ έχουν επίσης επικρίνει την κυριαρχία της Google στην τεχνολογική διαφήμιση