Το 2018, ο διάδοχος του θρόνου Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν ήρε την απαγόρευση των κινηματογράφων ως το πρώτο βήμα για να τεθεί σε κίνηση η κινηματογραφική βιομηχανία της Σαουδικής Αραβίας και να προσπαθήσει να μετατρέψει το βασίλειο σε κινηματογραφικό κέντρο της Μέσης Ανατολής.

Μετά ήρθε το Διεθνές Ίδρυμα Κινηματογράφου της Ερυθράς Θάλασσας, με αποστολή να αναδείξει την ποικιλομορφία και τον δυναμισμό του αραβικού, αφρικανικού και ασιατικού κινηματογράφου και να δημιουργήσει ένα βιώσιμο κινηματογραφικό οικοσύστημα.

Σαουδική Αραβία: Πώς θέλει να μετατραπεί σε Χόλιγουντ

Για να προσελκύσει το Χόλιγουντ και άλλους διεθνείς κινηματογραφιστές, το Ριάντ έχει επίσης εισαγάγει γενναιόδωρα κίνητρα, όπως έκπτωση μετρητών 40%, που ξεκίνησε το 100 εκατομμυρίων δολαρίων Ταμείο Κινηματογράφου της Σαουδικής Αραβίας τον Φεβρουάριο.

Πέρα από την προσέλκυση ξένων παραγωγών, η Σαουδική Αραβία ελπίζει να φυτέψει τις ρίζες της δικής της βιομηχανίας, αντανακλώντας τις αξίες και τις παραδόσεις της.

AlUla Studios

Για τον λόγο αυτόν, στο τέλος ενός οφιοειδούς δρόμου στην έρημο, ανάμεσα σε βράχους με κόκκινες αποχρώσεις και άμμο στο χρώμα της ώχρας, βρίσκεται ένα υπερσύγχρονο κινηματογραφικό στούντιο, που περιμένει την πρώτη του παραγωγή.

Βρίσκεται στα περίχωρα της πόλης AlUla, στη βορειοδυτική Σαουδική Αραβία που χτίστηκε πριν από περισσότερα από 2.000 χρόνια κατά μήκος του Δρόμου του Μεταξιού

Ως μέρος του σχεδίου Vision 2030 της Σαουδικής Αραβίας για διαφοροποίηση του πλούτου του βασιλείου, τα AlUla Studios στοχεύουν να ανοίξουν αργότερα φέτος και να εδραιώσουν την εγχώρια κινηματογραφική βιομηχανία.

Στη μία πλευρά της κοιλάδας AlUla, βουνά με πράσινο χρώμα παραπέμπουν σε εξωγήινο τοπίο. Σε μια άλλη, κορυφογραμμές ηφαιστειακών πετρωμάτων είναι πασπαλισμένες με χρυσή άμμο και σκίνους. Και στους πρόποδες των πανύψηλων κόκκινων βράχων, απλώνεται η έρημος.

Η τοποθέτηση του AlUla Studio στο κέντρο τόσο ποικιλόμορφης θέας είναι στρατηγικά σχεδιασμένη για να προσφέρει στους κινηματογραφιστές «το τέλειο σκηνικό για μια μεγάλη γκάμα γυρισμάτων», σε συνδυασμό με ένα στούντιο επιπέδου Χόλιγουντ «δύο σκηνές 2.500 τετραγωνικών μέτρων, ένα στούντιο ηχογράφησης, αποθήκες και μια πλήρης σουίτα χώρων υποστήριξης παραγωγής, σύμφωνα με την Film AlUla που επιβλέπει τα στούντιο.

Πολιτικοί και πολιτιστικό περιορισμοί

Όμως, οι ξένες ομάδες παραγωγής πρέπει να αντιμετωπίσουν τους πολιτιστικούς και πολιτικούς περιορισμούς της Σαουδικής Αραβίας, οι οποίοι μερικές φορές συγκρούονται με τις προσπάθειες του διαδόχου να ανοίξει τη χώρα κοινωνικά. Τα σενάρια ταινιών, για παράδειγμα, πρέπει να εγκρίνονται από τις αρχές. Νωρίτερα φέτος, ο Αμπλουλαζίζ Αλμουζαΐνι ένας Αμερικανός Σαουδαραβικής καταγωγής που διηύθυνε ένα στούντιο κινουμένων σχεδίων στη Σαουδική Αραβία, φέρεται να καταδικάστηκε σε 13 χρόνια φυλάκιση με την κατηγορία της προώθησης εξτρεμισμού μέσω των κινουμένων σχεδίων και αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Το Χόλιγουντ έχει μπει στη Σαουδική Αραβία τα τελευταία χρόνια, χρησιμοποιώντας τα εκπληκτικά σκηνικά με εξαιρετικό αποτέλεσμα σε ταινίες όπως Kandahar και Cherry. Αλλά και οι δύο αυτές ταινίες ολοκληρώθηκαν αλλού, μια λεπτομέρεια που το βασίλειο ελπίζει να ξεπεράσει καθώς αυξάνει τις εγχώριες υποδομές.

Η κινηματογραφική βιομηχανία της Σαουδικής Αραβίας βρίσκεται «στο κατώφλι ενός σημαντικού μετασχηματισμού, με γνώμονα τις στρατηγικές επενδύσεις στην υποδομή, την ανάπτυξη ταλέντων και τη διεθνή συνεργασία», δήλωσε στο Bloomberg o Ζαΐντ Σακέρ, εκτελεστικός διευθυντής της Film AlUla.

Από το 2020, η AlUla φιλοξενεί πέντε ταινίες μεγάλου μήκους, 35 τηλεοπτικές σειρές, 33 ντοκιμαντέρ και 55 διαφημίσεις ή promos για δημοφιλείς εκπομπές. Μόνο το 2023, 123 έργα γυρίστηκαν στην πόλη, από ταινίες μεγάλου μήκους, σενάρια και σειρές ριάλιτι έως διαφημίσεις, ντοκιμαντέρ και μουσικά βίντεο.

Γενναίες επιδοτήσεις

Οι επιδοτήσεις της Σαουδικής Αραβίας ήταν καθοριστικές για την εκκίνηση του παγκόσμιου ενδιαφέροντος και τη δημιουργία δεσμών με το Χόλιγουντ.

Η Σαουδική Αραβία έχει κάνει τον κινηματογράφο βασικό πυλώνα της ευρύτερης στρατηγικής της για να μετατρέψει τον τοπικό τομέα ψυχαγωγίας σε πηγή εσόδων που θα συνεισφέρει 23 δισεκατομμύρια δολάρια στην οικονομία μέχρι το 2030

Η Σαουδική Αραβία χρειάζεται επίσης περισσότερο χρόνο για να αναπτύξει την απαραίτητη υποδομή για μεγάλες παραγωγές, όπως η ασφάλιση εξοπλισμού και τα ομόλογα ολοκλήρωσης. Η ύπαρξη αρκετού χώρου διαμονής και κατάλληλης ηλεκτρικής υποδομής για τα γυρίσματα θα μπορούσε επίσης να είναι ζητήματα.

Η έλλειψη εμπειρίας μεταξύ των τοπικών πληρωμάτων ήταν ένα επιπλέον εμπόδιο. Όταν γυρίστηκε το Kandahar, η Thunder Road έφερε 220 από τα 300 περίπου μέλη του πληρώματος από το εξωτερικό για να εξομαλύνει τη διαδικασία.

Το χρηματοοικονομικό πλεονέκτημα και οι δυνατότητες ανάπτυξης προσελκύουν την παγκόσμια προσοχή.

Το περσινό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Ερυθράς Θάλασσας στη Τζέντα παρουσίασε μεγάλους αστέρες του Χόλιγουντ, όπως οι Κρις Χέμσγουορθ, Τζόνι Ντεπ και Χάλι Μπέρι.

Το Ριάντ φιλοξένησε επίσης την πρώτη του πρεμιέρα τον Μάιο, με τους Γουίλ Σμιθ και Μάρτιν Λόρενς, που ήταν εκεί για να προωθήσουν την κωμωδία δράσης Bad Boys: Ride or Die.

Τον Μάιο, η ταινία μεγάλου μήκους Norah “- που γυρίστηκε εξ ολοκλήρου στην πόλη AlUla “- ήταν η πρώτη σαουδαραβική ταινία που προβλήθηκε ποτέ στο Φεστιβάλ των Καννών, γεγονός ορόσημο για τη χώρα και την ευρύτερη βιομηχανία.

Η ταινία, η οποία εξερευνά την καλλιτεχνική καταστολή στη Σαουδική Αραβία της δεκαετίας του 1990, υποστηρίχθηκε από το Ταμείο της Ερυθράς Θάλασσας, είχε αποκλειστικά Σαουδικό καστ και περιλάμβανε ένα συνεργείο που ήταν κατά 40% ντόπιο.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Tέχνη και Ζωή
Γλυπτά του Παρθενώνα: Υπάρχει πρόοδος αλλά απέχουμε από συμφωνία, λέει ο πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου
Plus |

Γλυπτά του Παρθενώνα: Υπάρχει πρόοδος αλλά απέχουμε από συμφωνία, λέει ο πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου

Εχει γίνει πρόοδος στις διαπραγματεύσεις, ωστόσο ακόμη μένει «κάποια απόσταση» προτού συναφθεί «οποιαδήποτε συμφωνία» για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, λέει ο πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου