Η Αττική μετρά ακόμα τις πληγές της από τη φωτιά που έπληξε τις βορειοανατολικές περιοχές κι έφτασε μέχρι και το αστικό ιστό, με μία γυναίκα να έχει χάσει τη ζωή της, χιλιάδες στρέμματα να έχουν γίνει στάχτη και περιουσίες να έχουν καταστραφεί. Όπως έχει ήδη σημειωθεί, εξαιτίας του εύρους του μετώπου η κυβέρνηση ζήτησε την ενεργοποίηση του ευρωπαϊκού μηχανισμού στήριξης, προκειμένου να ανταποκριθεί στις πιεστικές συνθήκες.
Και δεν είναι η μόνη: η ΕΕ έχει συντονίσει περισσότερες κοινές δράσεις σε δασικές πυρκαγιές φέτος από ποτέ, υπογραμμίζοντας τον αντίκτυπο της κλιματικής αλλαγής στην ήπειρο του κόσμου που θερμαίνεται ταχύτερα. Ο λεγόμενος Μηχανισμός Πολιτικής Προστασίας (CPM) του μπλοκ, που ιδρύθηκε το 2001, συγκεντρώνει πόρους όπως αεροπλάνα και πυροσβέστες που αποστέλλονται από άλλα κράτη μέλη όταν μια κυβέρνηση ζητά βοήθεια σε περίπτωση φυσικής καταστροφής. Ο προϋπολογισμός της ΕΕ καλύπτει το 75 % των λειτουργικών δαπανών.
Φωτιά στην Αττική: Εικόνες «Αποκάλυψης» από τον Copernicus
Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τα οποία παραθέτουν οι Financial Times, τους πρώτους οκτώ μήνες του τρέχοντος έτους, ο CPM είχε ενεργοποιηθεί 29 φορές ως απάντηση σε ακραία καιρικά φαινόμενα, από πυρκαγιές έως κατολισθήσεις, σε σύγκριση με 23 για το σύνολο του 2023.
Αυτό είναι το μέγιστο που έχει χρησιμοποιηθεί ο μηχανισμός για καταστροφές που σχετίζονται με τις καιρικές συνθήκες από τότε που ιδρύθηκε και είναι υπερδιπλάσιος από τον αριθμό των παρεμβάσεων σε σύγκριση με το 2020.
Αποφασιστική δράση
Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος δήλωσε τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους ότι χωρίς «αποφασιστική δράση», οι κλιματικοί κίνδυνοι στην Ευρώπη θα μπορούσαν να φτάσουν σε «κρίσιμα ή καταστροφικά επίπεδα μέχρι το τέλος αυτού του αιώνα. Εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι θα πεθάνουν από τον καύσωνα και οι οικονομικές απώλειες μόνο από τις παράκτιες πλημμύρες θα μπορούσαν να ξεπεράσουν το 1 τρισ. ευρώ ετησίως».
Σύμφωνα με το Copernicus, την ευρωπαϊκή υπηρεσία παρακολούθησης του καιρού, ο φετινός Ιούλιος ήταν ο δεύτερος πιο ζεστός μήνας που έχει καταγραφεί, με τις μέσες θερμοκρασίες να παρασύρονται από την υπερβολική ζέστη στη νότια και ανατολική Ευρώπη.
Θερμοκρασίες στην Ελλάδα καταγράφηκαν πάνω από τους 40 βαθμούς Κελσίου για 14 συνεχόμενες ημέρες τον περασμένο μήνα.
Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε από το περιοδικό Nature Medicine αυτή την εβδομάδα διαπίστωσε ότι 47.700 άνθρωποι πέθαναν από υπερβολική ζέστη στην Ευρώπη το 2023, ο υψηλότερος αριθμός που έχει καταγραφεί μετά το 2022.
Διπλάσιες πιθανότητες για φωτιά
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση State of Wildfires, την οποία εκπόνησαν βρετανικά πανεπιστήμια και το Met Office, εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής οι πιθανότητες πυρκαγιάς στην Ελλάδα είναι πλέον διπλάσιες. Επίσης, οι εκπομπές άνθρακα από τις πυρκαγιές παγκοσμίως ήταν 16% πάνω από τον μέσο όρο.
Οι Βρυξέλλες ανέφεραν ότι 556 πυροσβέστες από 12 κράτη μέλη της ΕΕ θα τοποθετηθούν στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες της Νότιας Ευρώπης φέτος — ενώ 24 πυροσβεστικά αεροπλάνα και 2 ελικόπτερα θα είναι έτοιμα για ανάπτυξη.
Ωστόσο, η Αθήνα έχει ζητήσει πρόσθετη βοήθεια, με την Επιτροπή να λέει ότι δύο ιταλικά αεροπλάνα, ένα γαλλικό ελικόπτερο και πυροσβέστες από την Τσεχία και τη Ρουμανία εστάλησαν για την αντιμετώπιση της πυρκαγιάς αυτή την εβδομάδα.
Από το 2020, οι πυρκαγιές είναι ο κύριος τύπος κρίσεων, για τον οποίο οι κυβερνήσεις έχουν ενεργοποιήσει τον μηχανισμό της ΕΕ. Πέρυσι, τα αιτήματα που σχετίζονται με τις πυρκαγιές αποτελούσαν περίπου τις μισές αιτήσεις, ενώ φέτος μέχρι στιγμής πλησιάζει τα δύο τρίτα.
Τα μέλη της ΕΕ και οι υποψήφιες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ουκρανίας και της Βόρειας Μακεδονίας, η οποία πλήττεται επίσης από τις πυρκαγιές, μπορούν επίσης να ζητήσουν υποστήριξη στο πλαίσιο του μηχανισμού. Έχει διατεθεί χρηματοδότηση 3,3 δισ. ευρώ για την περίοδο 2020-2027, με τα κεφάλαια, ιδιαίτερα στη Νότια Ευρώπη, να απαιτούν σημαντική ανανέωση.
Η εικόνα στην Ελλάδα
Περισσότερα από 200 κτίρια έχουν μετατραπεί σε ερείπια, συμπεριλαμβανομένων σχολείων, γυμναστηρίων και μιας αθλητικής αίθουσας, δήλωσε στους Financial Times αξιωματούχος της τοπικής κυβέρνησης στην Αθήνα. Οι αρχαιολογικοί χώροι και το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών έχουν σωθεί καθώς οι άνεμοι άλλαξαν κατεύθυνση, είπε ο αξιωματούχος.
Ωστόσο, οι τοπικές επιχειρήσεις έχουν υποστεί ζημιές χιλιάδων ευρώ, σύμφωνα με τοπικά μέσα ενημέρωσης.
Latest News
Πέφτει η στάθμη σε τέσσερις φυσικές λίμνες της Κεντρικής Μακεδονίας
Βόλβη, Κορώνεια, Δοϊράνη και Πικρολίμνη βιώνουν τις επιπτώσεις από την ξηρασία στη Μεσόγειο, σύμφωνα με έκθεση του Ελληνικού Κέντρου Βιοτόπων – Υγροτόπων
Νέο σταθμό αποθήκευσης ενέργειας μεγάλης κλίμακας κατασκευάζει Κίνα
Η κατασκευή του ενεργειακού σταθμού έχει κόστος 270 εκατομμυρίων ευρώ ενώ αναμένεται ότι θα έχει συνδεθεί στο δίκτυο μεταφοράς ενέργειας της Κίνας μέχρι το τέλος της χρονιάς
ΟΤ FORUM – Αλεξόπουλος: Τα 3+1 πρωτοποριακά «πράσινα» projects
Ο καθηγητής του Άαχεν Σπύρος Αλεξόπουλος μίλησε στο στούντιο του ΟΤ, στο πλαίσιο της 88ης ΔΕΘ - Από την τηλεθέρμανση στις βιοϋδρογέλες
Σκυλακάκης: Φαντασίωση της αριστεράς η δήθεν «ιδιωτικοποίηση» του νερού
«Οι πρωτοβουλίες που λαμβάνουμε για την λειψυδρία θα φέρουν μειώσεις στα τιμολόγια του νερού», επεσήμανε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θόδωρος Σκυλακάκης
Έρχονται αυξήσεις στα τιμολόγια νερού στα όρια του πληθωρισμού - Τι είπε ο Μητσοτάκης
Αυξήσεις θα δουν στους λογαριασμούς του νερού οι καταναλωτές, με την κυβέρνηση να αναφέρει ότι αυτές θα είναι «προσιτές»
Επενδύσεις 1 δισ. για να μην «διψάσει» η Αττική – Το σχέδιο για την λειψυδρία
Ανοιχτό το ενδεχόμενο ανατιμήσεων στα τιμολόγια ύδατος από το 2025 - Στα 7 δισ. ευρώ ο «λογαριασμός» για τη θωράκιση της χώρας από τη λειψυδρία
Αλλαγές στα τιμολόγια του νερού - Τι είπε ο Σκυλακάκης στο στούντιο του ΟΤ για τις νέες τιμές
Την εξειδίκευση των μέτρων για τη λειψυδρία παρουσίασε ο υπουργός Ενέργειας, Θόδωρος Σκυλακάκης όπως είχε εξαγγείλει στο στούντιο του ΟΤ στην 88η ΔΕΘ
Άλμα 50,3% στους περιβαλλοντικούς φόρους το 2022 - Πάνω από 11,5 δισ.
Ποιοι κλάδοι αποτέλεσαν τους «πρωταθλητές» ούτως ώστε οι περιβαλλοντικοί φόροι να παρουσιάσουν αυτήν τη μεγάλη άνοδο που καταγράφεται
Γιατί μειώνεται η παραγωγή των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Πώς αντιμετωπίζουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες πλέον την ηλεκτροκίνηση και τι περλαμβάνουν οι αλλαγές στα σχέδια που έχουν καταστρώσει
Με «μοντέλο Αστυπάλαιας» η Volkswagen πατά γκάζι για νέες επενδύσεις στην Ελλάδα
Ο τρίτος πυλώνας του project του ομίλου Volkswagen στην Αστυπάλαια και τα ανοιχτά επενδυτικά ραντάρ