«Το συμβάν του Ε/Γ Ο/Γ «ΣΑΟΝΗΣΟΣ» στην Άνδρο αλλά και το περιστατικό, προ ολίγων ημερών, με το FAST FERRIES ANDROS, είναι η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι. Και στις δύο αυτές περιπτώσεις, όπως και σε πολλές άλλες στο παρελθόν, ο αποδιοπομπαίος τράγος είναι οι Πλοίαρχοι, οι οποίοι συνελήφθησαν και κρατήθηκαν με τη διαδικασία του αυτόφωρου σαν να ήταν εγκληματίες» αναφέρει μεταξύ άλλων η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) σε ανακοίνωση που εξέδωσε με αφορμή το συμβάν στο επιβατηγό -οχηματαγωγό πλοίο «Σαόνησος» στις 15 Αυγούστου.
Άνδρος: Η ανακοίνωση της εταιρείας για αυτοκίνητο που παραλίγο να πέσει στη θάλασσα
Παράλληλα η ΠΝΟ τονίζει πως «η πραγματικότητα είναι διαφορετική και εκθέτει ανεπανόρθωτα την Πολιτική Ηγεσία, το Αρχηγείο του Λιμενικού και κάποιες φορές, δυστυχώς, ακόμα και τις Εισαγγελικές Αρχές.
Υπενθυμίζεται ότι το εν λόγω πλοίο αναχώρησε από το λιμάνι της Άνδρου εν μέσω ισχυρών ανέμων, την ώρα που αυτοκίνητο επιχειρούσε να επιβιβαστεί, με αποτέλεσμα να ανυψωθεί το μπροστινό τμήμα του καταπέλτη και να προκληθούν υλικές ζημιές στο ΙΧ.
Η ΠΝΟ στην ανακοίνωση που εξέδωσε κάνει λόγο για «ρωσική ρουλέτα», στην οποία καλούνται να συμμετέχουν οι Πλοίαρχοι και τα Πληρώματα Ε/Γ Ο/Γ πλοίων που δραστηριοποιούνται κυρίως στις θαλάσσιες ενδομεταφορές.
Υποδομές της δεκαετίας ’70-’80
Σύμφωνα με την ΠΝΟ, οι υποδομές στα λιμάνια των νησιών μας έχουν παραμείνει στη δεκαετία 70-80, σε αντίθεση με την ραγδαία αύξηση του αριθμού των πλοίων, του όγκου τους και της μεταφορικής τους ικανότητας, καθώς γίνεται διακίνηση μερικών εκατομμυρίων επιβατών και οχημάτων, σε υποδομές που έχουν κατασκευαστεί για να εξυπηρετούν μόνο μερικές εκατοντάδες χιλιάδες».
Στη συνέχεια η ΠΝΟ αναφέρει πως «είναι τουλάχιστον περίεργο πως το Σ.Α.Σ. στο οποίο προεδρεύει ο Γ.Γ του Υπουργείου ο οποίος μάλιστα και βάσει του ΠΔ 77/23 άρθρο 10 παρ.1-2-3, είναι υπεύθυνος και αρμόδιος για το σύνολο του Λιμενικού Σώματος καθώς και για τις λιμενικές υποδομές, να εισηγείται στον Υπουργό και να εγκρίνονται δρομολόγια με αφιξο-αναχωρήσεις πλοίων του πεντάλεπτου, που ούτε στα χαρτιά δεν βγαίνουν και με δεδομένες τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν στο Αιγαίο, που δυσχεραίνουν τον ασφαλή κατάπλου και απόπλου των πλοίων. Όλα τα παραπάνω αποτελούν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ, που στο τέλος το μάρμαρο καλείται να το πληρώσει ο Πλοίαρχος».
Ριπές ανέμου άνω των 9 μποφόρ
Σε παρόμοιο μήκος κύματος και η ανακοίνωση που εξέδωσε για το συμβάν η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ) αλλά και η επιστολή εννέα πλοιάρχων της ακτοπλοΐας.
Κοινή μάλιστα είναι η επισήμανση των δυο φορέων και των πλοιάρχων ότι η πολύ κακή κατάσταση του λιμανιού της Άνδρου αλλά και η απουσία του λιμενικού σώματος από την διαδικασία αποβίβασης και επιβίβασης, δημιούργησε τα προβλήματα.
Στην επιστολή τους οι εννέα πλοίαρχοι εξηγούν ότι αν ο πλοίαρχος του «Σαόνησος» δεν προέβαινε σε εσπευσμένο και άμεσο απόπλου, τότε η εξέλιξη του γεγονότος σε ναυτικό ατύχημα ήταν βέβαιη με ολέθρια αποτελέσματα καθώς είχε ξεσύρει η άγκυρα και το πλοίο παρασυρόταν ταχύτατα αριστερά.
Οι πλοίαρχοι που «πιάνουν» καθημερινά στο συγκεκριμένο λιμάνι, επισημαίνουν, ότι «θα πρέπει να γίνει απολύτως κατανοητό ότι βραδινές ώρες της 15ης Αυγούστου, οι ριπές ανέμου εντός του λιμένα Γαυρίου ήταν εντάσεως άνω των 9 μποφόρ και σε συνδυασμό με τον λάθος προσανατολισμό που έχουν οι προβλήτες του λιμένα Γαυρίου αλλά και τα αβαθή σημεία, καθιστούσε τη πρόσδεση, παραμονή και απόδεση των πλοίων ιδιαίτερα δύσκολη και επισφαλή».
Στην επιστολή τους οι πλοίαρχοι αναφέρουν ακόμη ότι έχουν περιγράψει επανειλημμένα τις δυσκολίες που συναντούν στο συγκεκριμένο λιμάνι και έχουν καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση βελτίωσης.
Ελλείψεις
Στην ανακοίνωση της η ΠΕΠΕΝ αναφέρεται τις ελλείψεις που υπάρχουν τις υποδομές ακαταλληλότητάς και ασφαλείας σε λιμάνια της χώρας μας καις τις παραλείψεις των λιμενικών οργάνων στα καθήκοντα και στην ευθύνη των οποίων «υπάγονται μεταξύ άλλων, η οργάνωση, επιτήρηση και οι εντολές στις οποίες οφείλουν να προβαίνουν, για την πραγματοποίηση της ασφαλούς επιβίβασης επιβατών και οχημάτων στα πλοία».
Οι ισχυροί και κατά τόπο θυελλώδεις άνεμοι των 9 μποφόρ που επικρατούσαν στην περιοχή λειτούργησαν πολλαπλασιαστικά για το εν λόγω συμβάν, αναφέρει η ΠΕΠΕΝ και προσθέτει, ότι «το γεγονός όμως ότι είναι γνωστό στους πάντες ότι άνεμοι αυτής η και μεγαλύτερης ισχύος είναι συχνότατοι και σχεδόν καθημερινοί στις ελληνικές θάλασσες και ιδιαίτερα το Αιγαίο Πέλαγος κατά τους θερινούς μήνες καθιστά επιτακτική την ανάγκη για ορθή εκτέλεση των καθηκόντων από κάθε αρμόδιο κρατικό φορέα η όργανο».
Στην προκειμένη περίπτωση δεν υπήρξε σύμφωνα με την ΠΕΠΕΝ, η «δέουσα αστυνόμευση ώστε να απαγορευτεί η προσέγγιση επιβατών και οχημάτων στο πλοίο και η προσπάθεια επιβίβασης σε αυτό ενόσω ο πλοίαρχος αλλά και όλο το πλήρωμα προέβαιναν στις επιβαλλόμενες ενέργειας για την αποτροπή του κινδύνου που ήταν σε εξέλιξη για το πλοίο και τους ήδη επιβαίνοντες σε αυτό επιβάτες και πλήρωμα».
Στη συνέχεια η ΠΕΠΕΝ κάνει λόγο για «κουκούλωμα των ελλείψεων που υπάρχουν στο συγκεκριμένο ο λιμάνι» για την εξεύρεση «εξιλαστήριου θύματος» στο πρόσωπο του πλοίαρχου ενώ τέλος επικαλείται και τον Εισαγγελέα Σύρου ο οποίος «αφού μελέτησε τη δικογραφία και αφού διαπίστωσε ότι η εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση που διαχειρίστηκε ο πλοίαρχος δεν οδήγησε εκ του αποτελέσματος σε ναυτικό ατύχημα, δεν συνέχισε την αυτόφωρη διαδικασία για τον πλοίαρχο και τον άφησε ελεύθερο».
Τα προβλήματα στο λιμάνι της Άνδρου
Στην ετήσια έκθεση της ΠΕΠΕΝ αναφέρονται τα προβλήματα του λιμανιού της Άνδρου.
Όπως τονίζεται «σε όλη τη λιμενολεκάνη απαιτείται εκβάθυνση. Λόγω του περιορισμένου βυθίσματος και του λασπώδους βυθού, δημιουργούνται προβλήματα στις αναρροφήσεις των πλοίων κατά την διάρκεια χειρισμών καθώς επίσης αδυναμία ασφαλούς πόντισης άγκυρας λόγω συχνής χρήσης του βυθού. Να γίνει φωτοσήμανση του ύφαλου «Βουβή» και της βραχονησίδας «Τουρλίτης». Να ενισχυθεί η φωτοβολία του πράσινου φανού του λιμενοβραχίονα. Να μετατραπεί σε προβλήτα ο βραχώδης λιμενοβραχίονας. Να γίνει τσιμεντόστρωση βόρειας προβλήτας. Να τοποθετηθούν προσκρουστήρες σε όλες τις προβλήτες. Η αριστερή μπίντα στη βόρεια προβλήτα θα πρέπει να αλλάξει προσανατολισμό γιατί είναι εγκατεστημένη ανάποδα. Θα πρέπει να εξεταστεί σοβαρά το ενδεχόμενο, ώστε ο πέτρινος μώλος με τον φανό στην είδοδο του λιμανιού, να μετατραπεί σε προβλήτα πρόσδεσης των πλοίων έτσι ώστε οι άνεμοι να μην χτυπούν τα πλοία στις πλευρικές τους επιφάνειες».
Latest News
Σε 48ωρη απεργία προχωράει η ΠΝΟ - Ποιες μέρες θα μείνουν δεμένα τα πλοία
Η ανακοίνωση της ΠΝΟ για την απεργία
«Δένουν» τα πλοία στις 22 - 23 Οκτωβρίου – Το αίτημα για αυξήσεις... ναυάγησε τις συνομιλίες
Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατικής Ναυτιλίας και η ΠΝΟ δεν βρήκαν κοινό τόπο στις συζητήσεις - Απάντηση με απεργία