Αντανακλαστική ήταν η αντεπίθεση της βιομηχανίας τροφίμων στις κατηγορίες που εξαπέλυσε η υποψήφια των Δημοκρατικών Κάμαλα Χάρις για την αμερικανική προεδρία, σύμφωνα με τις οποίες οι ανατιμήσεις εξοντώνουν τους αμερικανούς καταναλωτές, δηλώνοντας μάλιστα –πάντα στο ασφαλές περιβάλλον της προεκλογικής περιόδου- υπέρ της απαγόρευσης των αυξήσεων στις τιμές.
Η Χάρις έκανε λόγο για πληθωρισμό απληστίας των επιχειρήσεων τροφίμων, για να δεχθεί τα ομαδικά πυρά εκπροσώπων κορυφαίων εταιρειών του κλάδου που έσπευσαν να επικαλεστούν τα κόστη, που κυμαίνονται από τα εργατικά μέχρι την τιμή του κακάο, επιχειρηματολογώντας ότι η διατήρηση των περιθωρίων κέρδους είναι προϋπόθεση για την ανάπτυξη νέων προϊόντων.
Κάμαλα Χάρις: Προτείνει αύξηση του εταιρικού φορολογικού συντελεστή στο 28%
Από την πλευρά των Δημοκρατικών έχουν κατηγορηθεί και προηγουμένως οι εταιρείες τροφίμων για υπερβολικές ανατιμήσεις, με τον ίδιο τον Τζο Μπάιντεν να κάνει λόγο στη διάρκεια του τελευταίου Super Bowl για shrinkflation.
Τώρα, η διάδοχός του στην υποψηφιότητα για την προεδρία και στην προεδρία του κόμματος, Κάμαλα Χάρις, πέρα από τα περί απαγόρευσης των ανατιμήσεων, προανήγγειλε κανόνες που θα απαγορεύουν τη συγκέντρωση υπερβολικών κερδών σε βάρος των καταναλωτών σε τρόφιμα και είδη καθημερινής ανάγκης.
Η κυβέρνησή της, σύμφωνα με τις προεκλογικές εξαγγελίες, θα πατάξει επίσης τις συμφωνίες που, σύμφωνα με τις διακηρύξεις, δίνουν στις μεγάλες εταιρείες τροφίμων τη δύναμη να αυξάνουν τις τιμές των τροφίμων και να υπονομεύουν τον ανταγωνισμό.
Βέβαια, το θέμα της αύξησης των τιμών δεν έχει οριοθετηθεί και σε ορισμένες πολιτείες προσπάθησαν να ρυθμίσουν το πώς και το πότε οι εταιρείες μπορούν να αυξήσουν τις τιμές σε ορισμένες περιπτώσεις, ακόμη και μετά από μια φυσική καταστροφή.
Ωστόσο, και η ίδια η Χάρις (τυχαία;) δεν διευκρίνισε τι συνιστά υπερβολικά κέρδη, με στελέχη των επιχειρήσεων να δηλώνουν ότι τέτοιοι κανόνες θα ήταν δύσκολο να εφαρμοστούν.
Όπως επισημαίνει η WSJ, η υποστήριξη της Χάρις για κάποια μορφή ελέγχου των ανατιμήσεων στα τρόφιμα είναι εν μέρει μια προσπάθεια να αμβλυνθούν οι επιθέσεις από τον Ρεπουμπλικανό αντίπαλό της Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος κατηγορεί την κυβέρνηση Μπάιντεν ότι τροφοδότησε τον πληθωρισμό εκτοξεύοντας το κόστος ζωής για τον μέσο Αμερικανό.
«Δεν απολογούμαστε για τα κέρδη μας»
Οι αντιδράσεις των καταναλωτών, άλλωστε, έχουν κάνει πολλές εταιρείες να επιδιώκουν συγκράτηση των ανατιμήσεων.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του γίγαντα σνακ Kellanova, Steve Cahillane, δήλωσε σε συνέντευξή του πέρυσι ότι η εταιρεία του – τότε Kellogg- έκανε ό,τι μπορούσε για να διατηρήσει τις τιμές όσο το δυνατόν πιο χαμηλές, διατηρώντας παράλληλα τα περιθώρια κέρδους.
«Δεν χρησιμοποιούμε δικαιολογίες ούτε απολογούμαστε για την προσπάθεια να προστατεύσουμε τα περιθώρια κέρδους μας», είπε ο Cahillane, προσθέτοντας ότι η επιβίωση των εταιρειών είναι συνδεδεμένη με τα κέρδη τους.
Από την πλευρά τους οι καταναλωτές έχουν αναγκαστεί –μετά τις αλλεπάλληλες αυξήσεις τιμών από το 2021 και έπειτα- να περικόψουν τα έξοδά τους, περιοριζόμενοι στα απαραίτητα. Μείωσαν αγορές διαρκών καταναλωτικών αγαθών, το φαγητό έξω και στράφηκαν σε φθηνότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ ακόμα και για τις αγορές των καθημερινών αναγκαίων.
Συνολικά, οι τιμές στα είδη σούπερ μάρκετ ήταν περίπου 27% υψηλότερες τον Ιούλιο σε σχέση με το 2019, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Εργασίας.
Ορισμένα στελέχη τροφίμων από την πλευρά τους υποστηρίζουν ότι ο κλάδος το έχει παρακάνει με τις τιμές.
Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Chobani, Hamdi Ulukaya, δήλωσε σε συνέντευξή του νωρίτερα φέτος ότι πολλά τρόφιμα σήμερα είναι υπερτιμημένα. «Αυτό είναι ανεύθυνο», είπε ο Ulukaya. «Οι άνθρωποι που εξαρτώνται από το φαγητό πληρώνουν το τίμημα».
Μάχη για να ξανακερδίσουν καταναλωτές
Οι μεγάλες εταιρείες τροφίμων ξεκινούν τις δικές τους καμπάνιες για να κερδίσουν ξανά τους καταναλωτές που χάνουν εξαιτίας της ακρίβειας.
Οι γίγαντες του λιανικού εμπορίου όπως η Walmart αυξάνουν τις επενδύσεις σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Η Kroger, η οποία έχει δρομολογήσει την εξαγορά της ανταγωνιστικής Albertsons για 25 δισ. δολάρια, ανακοίνωσε τις προηγούμενες μέρες ότι θα ξοδέψει 1 δισεκατομμύριο δολάρια για να μειώσει τις τιμές της Albertsons μετά το κλείσιμο της συμφωνίας.
Η Kraft Heinz, η Mondelez και άλλοι κολοσσοί της βιομηχανίας τροφίμων έχουν ανακοινώσει ότι κατέβασαν ταχύτητα στην αύξηση των τιμών, ενισχύοντας τις εκπτώσεις ή διαθέτοντας νέα προϊόντα.
Ο Cahillane της Kellanova είπε ότι δεν βλέπει το shrinkflation ως κάτι κακό. Αντίθετα, είπε, προσφέρουν στους καταναλωτές ό,τι μπορούν να αντέξουν οικονομικά!
Latest News
Μισθολογικό χάσμα: Η χώρα στην Ευρώπη όπου οι γυναίκες πληρώνονται καλύτερα
Το μισθολογικό χάσμα μεταξύ των φύλων αποτελεί μόνο ένα μέρος μιας ευρύτερης εικόνας ανισοτήτων που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στην αγορά εργασίας.
«Οταν βρέχει, βρέχονται όλοι» - Η προειδοποίηση του CFO της Costco για τους δασμούς Τραμπ
Η CFO της μεγαλύτερης αλυσίδας σούπερ μάρκετ στις ΗΠΑ προειδοποιεί ότι οι δασμοί του Τραμπ μπορεί να σημαίνουν εκτεταμένες αυξήσεις τιμών
Κίνα: Θα μειώσει επιτόκια και τα υποχρεωτικά αποθεματικά
Η κεντρική τράπεζα θα αυξήσει την ένταση της νομισματικής και πιστωτικής προσφοράς
Η Ινδία πρωτοπορεί στον χώρο των ψηφιακών νομισμάτων κεντρικής τράπεζας
H Ινδία διαθέτει τον υψηλότερο αριθμό χρηστών κρυπτογράφησης παγκοσμίως
Τέλος εποχής για τη «βασίλισσα» των draft Bud Light - Από ποια μπίρα έχασε τα σκήπτρα
H Nο1 βαρελίσια μπίρα στις ΗΠΑ είδε τις πωλήσεις της να πέφτουν στην τρίτη θέση και στα καταστήματα τροφίμων κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού
Τι αναμένουν οι επενδυτές την εβδομάδα που έρχεται
Οι συνεδριάσει των κεντρικών τραπεζών και ο δρόμος προς την κάλπη στη Γερμανία
Η Porsche holding προειδοποιεί για μείωση της συμμετοχής της VW έως και 20 δισ. ευρώ
Η VW ετοιμάζεται να εισέλθει στον πέμπτο γύρο διαπραγματεύσεων με το συνδικάτο IG Metall τη Δευτέρα
Ζάκερμπεργκ: Πούλησε μετοχές αξία 2,2 δισ. δολαρίων
Ο Ζάκερμπεργκ πούλησε περίπου 4,6 εκατ. μετοχών
Τα «μοντέλα» της Jaguar και ο διάλογος για την «πρόκληση» στη διαφήμιση
Αίσθηση προκαλεί η τελευταία καμπάνια της αυτοκινητοβιομηχανίας Jaguar. Παρελαύνουν ανδρικά και γυναικεία μοντέλα με έντονο μακιγιάζ, αλλά δεν εμφανίζεται ούτε ένα αυτοκίνητο
H Moody's υποβάθμισε το αξιόχρεο της Γαλλίας
Οι εξελίξεις στη Γαλλία επηρέασαν την αξιολόγηση της Moody's για το αξιόχρεο της χώρας