Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει ο Σύνδεσμος Ελλήνων παραγωγών Αποσταγμάτων & Αλκοολούχων Ποτών (ΣΕΑΟΠ), καθώς οι λιανικές τιµές πώλησης στην κατηγορία των οινοπνευµατωδών ποτών (αλκοολούχα, µπύρα, οίνος) το 2023 στην Ελλάδα, σε σχέση µε τον µέσο κοινοτικό όρο, διαμορφώθηκαν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, όπως δείχνουν και τα στοιχεία της Eurostat.
Ως αποτέλεσμα των στοιχείων, η Ελλάδα συγκαταλέγεται πλέον στις πιο ακριβές χώρες της Ευρώπης στα ποτά με αλκοόλη και συγκεκριμένα στην 3η θέση των 27 Κρατών Μελών της ΕΕ, κατά 51% μάλιστα υψηλότερα από τον µέσο όρο).
Τσίπουρο: Πώς ένα βασιλικό διάταγμα βάζει φρένο στις εξαγωγές
Ομοίως είναι η ακριβότερη χώρα µεταξύ των µεσογειακών & τουριστικά ανταγωνιστικών χωρών όπως είναι η Πορτογαλία (µε 111,5), η Κύπρος (µε 111,3) η Γαλλία (µε 99), η Ισπανία (µε 97,3) και η Ιταλία (µε 87,3).
Η Ελλάδα βρίσκεται στην 6η θέση µεταξύ των 36 χωρών (συµπεριλαµβανοµένων τόσο των χωρών της ΕΖΕΣ /Ευρωπαϊκή Ζώνη Ελεύθερων Συναλλαγών, των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων και της Τουρκίας). Αξίζει να επισηµανθεί ότι προηγούνται, οι βόρειες χώρες και η Τουρκία, που αντιµετωπίζουν διαφορετικά το θέµα του αλκοόλ.
Οι χώρες µε τα ακριβότερα ποτά
Το 2023, το επίπεδο λιανικής τιµής των οινοπνευµατωδών ποτών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ήταν από δυόµισι φορές υψηλότερο στο ακριβότερο κράτος µέλος, σε σύγκριση µε το πιο φθηνό.
Αυτή η µεγάλη διακύµανση τιµών δεν προκαλεί εντύπωση καθώς οφείλεται στη διαφοροποίηση της φορολογίας τους µέσα στην Ε.Ε . Ακριβότερη στα οινοπνευµατώδη ποτά ήταν η Φινλανδία µε δείκτη τιµών 202,3 (κατά 102,2% υψηλότερο από τον Ευρωπαϊκό µέσο όρο) ακολουθεί η Ιρλανδία µε δείκτη τιµών 201,5, η Ελλάδα στην τρίτη θέση και στην τέταρτη και πέµπτη θέση η Δανία (µε 138,6) και η Σουηδία (µε 136,3).
Τα χαµηλότερα επίπεδα τιµών για τα ποτά µε αλκοόλη αλκοόλ καταγράφηκαν στην Αυστρία µε 83,3 (17% κάτω του µέσου κοινοτικού όρου της ΕΕ) και την Γερµανία µε 87,2 (13% κάτω του µέσου όρου). Ειδικότερα όσον αφορά τη χώρα µας, είναι η τρίτη ακριβότερη χώρα της ΕΕ-27 στα οινοπνευµατώδη ποτά µε δείκτη τιµών 151,1 ο οποίος είναι 51,1% υψηλότερος του µέσου όρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ-27 ), κάτι που προφανώς εξηγείται από τον πολύ υψηλό Ειδικό φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) των αλκοολούχων ποτών που ισχύει στη χώρα µας και το ΦΠΑ, τιµές που ανεβάζουν σηµαντικά το κόστος για τον τελικό καταναλωτή, δηµιουργώντας παράλληλα κατάλληλες συνθήκες για την ανάπτυξη του παράνοµου εµπορίου.
Όπως έχει αναφερθεί, κατά καιρούς από τον ΣΕΑΟΠ, ο ΕΦΚ τα τελευταία χρόνια, µετά τις διαδοχικές αυξήσεις) αντιστοιχεί στο 1/3 της τελικής τιµής των αλκοολούχων ποτών, ενώ συνδυαστικά µε το ΦΠΑ, οι φόροι αποτελούν το 55% της τελικής τιµής ενός τυπικού αλκοολούχου ποτού. (50% στο τσίπουρο & την τσικουδιά και 57% στο ούζο).
Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης των αλκοολούχων ποτών είναι 40% υψηλότερος υψηλότερος του µέσου όρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ενδεικτικό των επιπτώσεων που είχαν στις τιµές οι διαδοχικές αυξήσεις του ΕΦΚ και του ΦΠΑ είναι το γεγονός ότι το 2009, στην Ελλάδα οι τιµές ήταν κατά 8% υψηλότερες από τον µέσο όρο της ΕΕ, ενώ το 2023 είναι κατά 51% πιο υψηλά, κατατάσσοντας την Ελλάδα στην τρίτη υψηλότερη θέση το 2023 µεταξύ των χωρών της ΕΕ 27.
Η υψηλή τιµή των ποτών, αποτελεί ανταγωνιστικό µειονέκτηµα για το τουριστικό προϊόν για τη χώρα και πριµοδοτεί το λαθρεµπόριο από τις γειτονικές χώρες. Την σταδιακή προσαρµογή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης των αλκοολούχων ποτών σε βάθος τριετίας (2024–2026) στον ευρωπαϊκό µέσο όρο προτείνει ο ΣΕΑΟΠ, µέτρο το οποίο είναι δηµοσιονοµικά ουδέτερο και θα οδηγήσει σε µείωση των τελικών τιµών καταναλωτή, στο περιορισµό του παράνοµου εµπορίου, αµβλύνοντας ταυτόχρονα τις στρεβλώσεις που ταλανίζουν για χρόνια τον κλάδο, ενισχύοντας την ρευστότητα και την παραγωγική δυναµική των επιχειρήσεων.
Latest News
Frigoglass: Πώς ο μετασχηματισμός του ομίλου χτίζει το μέλλον του κλάδου γυαλιού
Ο όμιλος Frigoglass προχωρά σε έναν μεγάλο μετασχηματισμό και στους τέσσερις κλάδους ενασχόλησής του - Τα νέα πρόσωπα
Πάνω από 12,5 εκατ. επιβάτες μετέφερε η AEGEAN το 2024 - Νέες απευθείας πτήσεις
Η AEGEAN θα προσθέσει νέες απευθείας πτήσεις από Ηράκλειο, Μύκονο, Ρόδο και Σαντορίνη προς Κωνσταντινούπολη το 2025
Οργανωτικές αλλαγές στην Allianz
Ποιος αναλαμβάνει τη θέση του Chief Operations Officer και μέλoυς της Εκτελεστικής Επιτροπής
ΔΕΗ: Τρία νέα καταστήματα ενισχύουν το δίκτυο της Αττικής
Τα νέα πλήρως ανασχεδιασμένα καταστήματα και Pop-Up σημεία της ΔΕΗ φτάνουν τα 34
Αλλαγές στη διοικητική ομάδα της Sunlight Group
Η ανακοίνωση της εταιρείας Sunlight Group, μέλος του Ομίλου Olympia
Το ρεύμα και οι πόλεμοι «αγκάθια» για τις επιχειρήσεις - Τι δείχνει έρευνα της ΕΑΣΕ [γραφήματα]
Τι αποκαλύπτει η τριμηνιαία έρευνα της ΕΑΣΕ σε συνεργασία με την ICAP που διεξάγεται σε δείγμα 2.540 Διευθυνόντων Συμβούλων
Νέο πρόγραμμα για ΜμΕ και βιώσιμες επιχειρηματικές στρατηγικές - Τι ανέλαβε ο ΣΑΕ|Ε
Στο πρόγραμμα MESS4GE συμμετέχουν εταίροι από Ελλάδα, Ιρλανδία, Κύπρο, Ιταλία και Ισπανία - Τι θα κάνουν οι ΜμΕ
Μεγάλος υποστηρικτής του TEDxAthens ο όμιλος Motor Oil
Το θέμα της φετινής διοργάνωσης, "X Machina", επικεντρώθηκε στη σύνδεση της τεχνολογίας με την ανθρώπινη εμπειρία
Από το Κορωπί στην... Πενσιλβάνια: Στήνει εργοστάσιο παραγωγής στις ΗΠΑ η Flexopack
Η σχεδιαζόμενη επένδυση της Flexopack έχει αρχικό χρονικό ορίζοντα υλοποίησης κατ' ελάχιστον 4 έτη και το εκτιμώμενο ύψος της ανέρχεται σε 33 εκατ. δολ.
Συμφωνία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με Latsco Family Office για το 10% στην Αττική Οδό - Επιβεβαίωση ΟΤ
Με Premium 15% έκλεισε η συμφωνία μεταξύ της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της Latsco Family Office