
Οι πυρκαγιές που σχετίζονται με το φορτίο στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα της ναυτιλίας καθώς πληθαίνουν τα ατυχήματα τα τελευταία χρόνια.
Το 2023, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία του Συστήματος Ειδοποίησης Περιστατικών Φορτίου (CINS) καταγράφηκε κατά μέσο όρο μία πυρκαγιά φορτίου εμπορευματοκιβωτίων κάθε 9 ημέρες. Πρόκειται για μια σημαντική αύξηση σε σύγκριση με το 2020, όταν ο αριθμός αυτός ήταν περίπου μία πυρκαγιά εμπορευματοκιβωτίων κάθε δύο εβδομάδες.
Βέβαια και πάλι θα υποστήριζε κάποιος ότι είναι λίγες οι περιπτώσεις πυρκαγιάς, εάν υπολογίσουμε ότι περίπου 250 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια μεταφέρονται ετησίως, πράγμα που σημαίνει ότι στις περισσότερες περιπτώσεις όλα πάνε καλά και σύμφωνα με το σχέδιο. Παρ’ όλ’ αυτά, οι πυρκαγιές σε φορτία εμπορευματοκιβωτίων προκαλούν αυξανόμενη ανησυχία και ακόμη και μια μικρή πυρκαγιά ή «παρ’ ολίγον» θα πρέπει να θεωρείται σοβαρό περιστατικό, καθώς μπορεί γρήγορα να μετατραπεί σε ολοκληρωμένη κρίση, αναφέρουν αναλυτές του ασφαλιστικού οργανισμού Gard.
Είναι χαρακτηριστικό ότι τους πρώτους μήνες του έτους όλα έδειχναν ότι η εικόνα θα είναι ακόμη καλύτερη καθώς μέχρι τον Μάιο του 2024 δεν είχε σημειωθεί καμία μεγάλης κλίμακας ή μεγάλης σοβαρότητας πυρκαγιά. Στη συνέχεια, στις 26 Μαΐου, το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Northern Juvenile» έπιασε φωτιά έξω από τη Σιγκαπούρη. Στις 19 Ιουλίου το «Maersk Frankfurt» έπιασε φωτιά στα ανοικτά των δυτικών ακτών της Ινδίας, ένα ατύχημα που κόστισε τη ζωή ενός ναυτικού. Και στις 9 Αυγούστου στο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «YM Mobility» σημειώθηκαν σοβαρές εκρήξεις και εκδηλώθηκε πυρκαγιά στο πλοίο, ενώ βρισκόταν σε αγκυροβόλιο στο Ningbo της Κίνας.
Η συχνότητα των περιστατικών πυρκαγιάς είναι υψηλή εδώ και πολύ καιρό, σημειώνει οGard. Αυτό είναι ανησυχητικό, αν αναλογιστεί κανείς τη σοβαρότητα πολλών από αυτά τα περιστατικά. Η έκταση των ζημιών εξαρτάται από παράγοντες που είναι σε μεγάλο βαθμό θέμα τύχης, όπως η θέση του εμπορευματοκιβωτίου στο πλοίο, η εγγύτητα με άλλα εμπορευματοκιβώτια και το αν η πυρκαγιά εκδηλώνεται στο λιμάνι ή στη θάλασσα.
Τα εύφλεκτα υλικά
Αναφερόμενοι οι αναλυτές του Gard στο ποια είναι τα πιο εύφλεκτα υλικά σημειώνουν το κάρβουνο, το βαμβάκι, το μαλλί, αλλά και τις μπαταρίες ιόντων λιθίου. Τα στατιστικά στοιχεία πυρκαγιών από τοCINS αποκαλύπτουν ότι οι μπαταρίες αποτελούν αυξανόμενη αιτία πυρκαγιών σε φορτία εμπορευματοκιβωτίων. Διάφοροι τύποι μπαταριών ιόντων λιθίου είναι η πιο κοινή πηγή φωτιάς. Είναι σημαντικό ότι τα ηλεκτρικά οχήματα (EVs) μεταφέρονται όλο και περισσότερο σε εμπορευματοκιβώτια, όχι μόνο σε συμβατικά φορτηγά. Επίσης με την αύξηση του εμπορίου τωνEVs αυξάνεται και μια νέα αγορά μεταχειρισμένων μπαταριών.
Οι αναλυτές του Gard αναφέρονται και στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος προκειμένου να περιοριστούν οι φωτιές. Μια πρόκληση είναι οι συνθήκες συμφόρησης, ιδίως στην Ασία. Χρειάζεται πολύς χρόνος για να φτάσουν τα πλοία που βρίσκονται σε κίνδυνο στο λιμάνι, να διεξαχθούν έρευνες και να εκφορτωθεί το φορτίο. Αυτό ενδεχομένως αυξάνει τις απώλειες και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Επίσης ο τεράστιος όγκος των εμπορευματοκιβωτίων που μεταφέρονται παραμένει θεμελιώδης πρόκληση. Ο αυξανόμενος αριθμός μεγαλύτερων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σημαίνει επίσης ότι ο κίνδυνος είναι πιο συγκεντρωμένος, με περισσότερα φορτία και υψηλότερες αξίες σε μία καρίνα.
Τέλος, μια ακόμη πρόκληση είναι ο αυστηρός έλεγχος ώστε να αποφεύγονται οι λανθασμένες δηλώσεις των επικίνδυνων εμπορευμάτων και η ανεπαρκής ασφάλισή τους για τη μεταφορά. Οι εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εστιάζουν σε αυτά τα ζητήματα, αλλά μάλλον υπάρχει ακόμη αρκετός δρόμος να διανυθεί.
Στην Ελλάδα, είχαμε πρόσφατα ένα σοβαρό περιστατικό εκδήλωσης πυρκαγιάς σε κοντέινερ στο λιμάνι του Πειραιά και συγκεκριμένα στις εγκαταστάσεις της ΣΕΠ ύστερα από έκρηξη μπαταρίας ηλεκτρικού ποδηλάτου, όπως έγινε γνωστό. Η φωτιά κατασβέστηκε από κλιμάκιο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και από ρυμουλκό σκάφος το οποίο πραγματοποίησε ρίψεις θαλάσσιου ύδατος. Είναι και αυτό ένα παράδειγμα προς έλεγχο για να διαπιστωθεί ότι όλα λειτούργησαν σωστά για την αντιμετώπιση του περιστατικού, ενώ αναδεικνύει και την ανάγκη ύπαρξης σύγχρονων μηχανισμών κατάσβεσης πυρκαγιών στη θάλασσα, όπως είναι τα σύγχρονα ρυμουλκά.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Έρευνα για τον θάνατο ναυτικού στο λιμάνι της Πάτρας
Για τον σκοπό αυτό μεταβαίνει στην Πάτρα, κλιμάκιο της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων (ΕΛΥΔΝΑ), προκειμένου να διερευνήσει τα αίτια του συμβάντος

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα