Ούτε το 2023 η ΑΒ Βασιλόπουλος κατάφερε να «σπάσει» το στοιχειωμένο ρεκόρ των 2 δισεκατομμυρίων σε ό,τι αφορά τον τζίρο, κάτι που ενδεχομένως να μη γίνει ούτε και εφέτος, πρώτη χρονιά του τριετούς στρατηγικού πλάνου μετασχηματισμού της αλυσίδας.

ΑΒ Βασιλόπουλος: Άγγιξε τα 2 δισ. ο τζίρος το 2024 – Συνεχίζεται το πλάνο μετασχηματισμού

Σε ένα επιχειρησιακό περιβάλλον όπου η μόνη βεβαιότητα είναι η αβεβαιότητα, η διοίκηση της εν Ελλάδι θυγατρικής του πολυεθνικού ομίλου Ahold-Delhaize, υπό τον κο Νίκο Λαβίδα, παίρνοντας δύσκολες αποφάσεις προχωρά στην αναδιάρθρωση του δικτύου της ΑΒ Βασιλόπουλος με τη μετατροπή δεκάδων εταιρικών καταστημάτων σε franchise, ενώ παράλληλα κλείνει εταιρικά καταστήματα που δεν «τραβάνε».

Στόχος είναι οι καλύτερες αποδόσεις μέσω της μείωσης του λειτουργικού κόστους και κατ’ επέκταση η διατήρηση των κεκτημένων της αλυσίδας μεριδιακά. Δηλαδή να διατηρηθεί στη δεύτερη θέση στην κατάταξη των big5 στον εγχώριο κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, καθώς πιθανόν αυτή τη στιγμή να την έχει προσπεράσει η Lidl.

Η ΑΒ Βασιλόπουλος δεν πωλείται

«Ο μέτοχος θέλει να δει την Ελλάδα να αναπτύσσεται και ακριβώς αυτό είναι το σχέδιο. Για να αναπτυχθείς όμως πρέπει πρώτα να μετασχηματιστείς και ακριβώς αυτό κάνουμε αυτή τη στιγμή: μετασχηματίζουμε το δίκτυο μας ώστε να είναι αποδοτικότερο» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κος Λαβίδας κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων της ΑΒ Βασιλόπουλος το 2023, επαναλαμβάνοντας εμμέσως πλην σαφώς και το ότι δεν υπάρχει σενάριο πώλησης της αλυσίδας παρά τις στάσιμες οικονομικές της επιδόσεις.

Το κόστος του μετασχηματισμού

Επειδή όμως όλες οι αλλαγές, ακόμη κι οι πιο επιθυμητές, έχουν τη μελαγχολία τους, όπως έχει πει σοφά ο Γάλλος νομπελίστας συγγραφέας Anatole France, για να πετύχει η ρελάνς που επιχειρεί η ΑΒ Βασιλόπουλος χρειάζεται χρόνος και… τύχη.

Κι αυτό γιατί πρώτον η ΑΒ θα πρέπει να παραμείνει ο προμηθευτής των νέων ιδιοκτητών των καταστημάτων που θα αλλάξουν χέρια, ήτοι όλα τα μικρά καταστήματα κάτω των 600 τ.μ.. Σύμφωνα με τον κο Λαβίδα οι franchisees προμηθεύονται το 80% των προϊόντων που έχουν στα ράφια τους από την ίδια την αλυσίδα, λόγω των ανταγωνιστικών τιμών που τους δίνει, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούν να τα βρουν και από αλλού. Και δεύτερον η θεωρία πώς τα franchise καταστήματα που λειτουργούν κυρίως ως οικογενειακές επιχειρήσεις πετυχαίνουν συνήθως καλύτερες επιδόσεις από τα εταιρικά θα πρέπει να επιβεβαιωθεί στην πράξη.

Σε κάθε περίπτωση, η διοίκηση της αλυσίδας ποντάρει στην αναπτυσσόμενη αγορά των καταστημάτων ευκολίας (convenience stores), τόσο στην Αττική όσο και στις τουριστικές περιοχές, που υπολογίζεται περίπου στα 3 δισ. ευρώ και αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία για την ΑΒ, σύμφωνα με τον κο Λαβίδα.

Πόσα καταστήματα θα μετατραπούν σε franchise

Το πλάνο της ΑΒ έως το τέλος του 2024 περιλαμβάνει τη μετατροπή 45 καταστημάτων σε franchise, και το κλείσιμο 11 εταιρικών καταστημάτων με παράλληλη επένδυση σε 63 νέα καταστήματα τόσο στο μοντέλο του franchise όσο και στο δίκτυο εταιρικών καταστημάτων ΑΒ, που αυτή τη στιγμή αριθμούν 293. Το ύψος των επενδύσεων ανέρχεται περίπου στα 50 εκατ. ευρώ.

Ας σημειωθεί ότι σύμφωνα με τον επικεφαλής της αλυσίδας, το franchise μέχρι πέρσι ήταν περίπου στο 12% των πωλήσεων και αυτή τη στιγμή έχει φτάσει κοντά στο 15% και ο στόχος είναι μέσα στην επόμενη τριετία να αγγίξει το 25%.

Υπενθυμίζεται ότι την πρακτική της μετατροπής εταιρικών καταστημάτων σε franchise εφαρμόζει ήδη η μητρική στο Βέλγιο από το 2023, με 128 εταιρικά καταστήματα να περνούν σταδιακά σε νέους ιδιοκτήτες. Πάντως ο κος Λαβίδας τόνισε ότι στην Ελλάδα δεν θα μετατραπούν όλα τα καταστήματα της αλυσίδας σε franchise.

Σε ότι αφορά το κλείσιμο εταιρικών καταστημάτων, στις αρχές του Αυγούστου εφέτος, όπως έχει αναφέρει ο ΟΤ, η διοίκηση της ΑΒ αποφάσισε να κλείσει το κατάστημα στο Χαλάνδρι, επιβαρύνοντας το αποτέλεσμα της εταιρείας κατά 1,9 εκατ. ευρώ λόγω απομείωσης των παγίων και δικαιωμάτων μίσθωσης περιουσιακών στοιχείων.

Ούτε η ENA Cash & Carry πωλείται

Εκτός από τη λιανική τελικά δεν πωλείται ούτε η χονδρική, καθώς απόφαση της ΑΒ είναι η ανάπτυξη των 14 καταστημάτων ENA Cash & Carry με έμφαση το Ho.Re.Ca.

Παρά το γεγονός ότι η επιχείρηση είχε εισέλθει σε συζητήσεις για την πώληση της αλυσίδας χονδρικής, εν τέλει ελήφθη η απόφαση να τα διατηρήσει και να τα αναπτύξει περαιτέρω, χωρίς να αποκλείεται και η επιλεκτική χρήση της δικαιόχρησης και σ’ αυτή την περίπτωση.

«Θέλουμε να αναπτύξουμε τη χονδρική. Ένα μεγάλο κομμάτι ήταν εστιασμένο στα μικρά μαγαζιά γειτονιάς. Και είναι γεγονός ότι λειτουργούν ανταγωνιστικά σε αυτό που κάνουμε με την ανάπτυξη μικρών καταστημάτων franchise, οπότε θα εστιάσουμε το ενδιαφέρον μας στο Ho.Re.Ca. Αυτήν τη στιγμή η χονδρική φέρνει το 6% του τζίρου μας», ανέφερε ο κος Λαβίδας.

Και εξαγορά μέχρι το τέλος του έτους

Την ίδια στιγμή το «όπλο» των εξαγορών φαίνεται ότι παραμένει στο τραπέζι, με τον επικεφαλής της ΑΒ να λέει ότι μέχρι το τέλος του έτους πρόκειται να κλείσει το deal με μικρή αλυσίδα εκτός Αττικής, η οποία διαθέτει μονοψήφιο αριθμό καταστημάτων.

Σύμφωνα με πληροφορίες η συμφωνία αφορά αλυσίδα με έδρα στη δυτική Πελοπόννησο.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις
Πύργος Πειραιάς: Λαμβάνει πιστοποίηση LEED Platinum – Ο πρώτος πράσινος ουρανοξύστης στην Ελλάδα
Επιχειρήσεις |

Ο Πύργος Πειραιά λαμβάνει πιστοποίηση LEED Platinum - Ο πρώτος πράσινος ουρανοξύστης στην Ελλάδα

Ο Πύργος Πειραιά υπερβαίνει κατά τρεις βαθμίδες τις ενεργειακές απαιτήσεις της ελληνικής νομοθεσίας για υφιστάμενα κτήρια και κατατάσσεται στην κατηγορία A+, σύμφωνα με το πρότυπο ΚΕΝΑΚ

ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Green |

ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση

Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»