Το τέταρτο ισχυρότερο έτος στην ιστορία της ναυτιλίας αντικατοπτρίζουν οι παραγγελίες πλοίων όλων των κατηγοριών μέχρι στιγμής το 2024, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons. Οι πλοιοκτήτες έχουν δαπανήσει 155 δισ. δολάρια για νέα πλοία το 2024, ένα μέγεθος υπερδιπλάσιο του μέσου όρου της 10ετίας, και το υψηλότερο από το 2008.
Η μεταφορική ικανότητα των υπό παραγγελία πλοίων έφτασε τα 93,6 εκατ. gt στα τέλη Σεπτεμβρίου, ξεπερνώντας το σύνολο των ετών 2022 και 2023, όταν ήταν 87 εκατ. gt σε κάθε έτος. Το επίτευγμα αυτό παραμένει πολύ κάτω από το επίπεδο-ρεκόρ του 2007 των 172 εκατ. gt, αλλά οι παραγγελίες ήταν σαφώς σταθερές σε ιστορικά επίπεδα με τις συμφωνίες να αναμένεται να ξεπεράσουν τα 100 εκατ. gt μέχρι το τέλος του έτους, σύμφωνα με την αναλύτρια των Clarksons, Sarah Holden.
Μέση Ανατολή και τέλος στα κρουαζιερόπλοια «καίει» την κρουαζιέρα
Αυτό το επίπεδο νέων παραγγελιών έχει επιτευχθεί μόνο σε πέντε προηγούμενα χρόνια και συγκεκριμένα τα έτη 2006, 2007, 2008, 2013 και 2021.
Η ισχυρή ροή παραγγελιών αντικατοπτρίζει σταθερή ζήτηση σε όλους τους τομείς, δήλωσε η Holden. Τις περισσότερες νέες παραγγελίες καταγράφουν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ακολουθούν τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου. Η διάθεση των πλοιοκτητών για νεότευκτα πλοία είναι έντονη και επιδιώκουν να εξασφαλίσουν θέσεις στα ναυπηγεία για το 2027, το 2028 και μετά, καθώς οι χρόνοι παράδοσης αυξάνονται.
Εκτός από τη ζήτηση για νεότευκτα η αξία των επενδύσεων έχει αυξηθεί περαιτέρω και από άλλους παράγοντες, όπως είναι η αύξηση του κόστους στα ναυπηγεία, με αποτέλεσμα οι τιμές των νεότευκτων πλοίων να έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια.
Ο δείκτης τιμών των νεότευκτων πλοίων της Clarksons βρίσκεται 45% ψηλότερα από το επίπεδό των αρχών του 2021 και πλησιάζει πλέον κοντά στην κορυφή του 2008, έτος που καταγράφηκαν οι υψηλότερες τιμές ναυπήγησης. Οι αναλυτές αποδίδουν το αυξημένο κόστος ναυπήγησης και στην υιοθέτηση νέων πράσινων τεχνολογιών.
Σημειώνεται ότι το 44% των πλοίων που έχουν παραγγελθεί μέχρι στιγμής το 2024, εξαιρουμένων των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, έχουν τη δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, γεγονός που έχει αυξήσει σημαντικά το κόστος.
Οι τιμές για τα μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με δυνατότητα χρήσης LNG, για παράδειγμα, είναι 30 εκατ. δολάρια υψηλότερες από ό,τι για ένα συμβατικό πλοίο.
Η στροφή
Παράλληλα υπάρχει μία σαφής στροφή προς ένα μείγμα προϊόντων υψηλότερης αξίας. Ενδεικτικά το μέσο μέγεθος ενός πλοίου που παραγγέλνεται το 2024 είναι 54.000 gt, ένα ρεκόρ, και αυξημένο κατά 40% σε σχέση με τον μέσο όρο των τελευταίων 10 ετών.
Επίσης η ναυπήγηση πολλών πλοίων υψηλότερου κόστους, όπως τα πλοία μεταφοράς αερίου, τα copntainerships και τα κρουαζιερόπλοια, αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 50% της χωρητικότητας που παραγγέλθηκε φέτος, όταν από τις αρχές του 2010 τα πλοία αυτά αντιπροσώπευαν το 28% των συνολικών παραγγελιών.
Το τρέχον έτος φαίνεται ότι θα είναι ένα από τα ισχυρότερα που έχουν καταγραφεί ποτέ όσον αφορά τη συνολική αξία των επενδύσεων σε νέα πλοία κατέληξε η Holden.
Latest News
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι
Η Χριστίνα Μαργέλου στους κορυφαίους τραπεζίτες της ναυτιλίας το 2024
Η διάκριση αντανακλά την ισχυρή παρουσία της Eurobank και του συνόλου του ελληνικού τραπεζικού κλάδου, στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση