Εργοδοσία και συνδικάτα της Volkswagen προσέρχονται αυτή την Δευτέρα με όλα τους τα όπλα «ακονισμένα» σε διαβουλεύσεις για το μέλλον των εργοστασίων και των εργαζόμενων. Οι εκπρόσωποι της εταιρείας επιμένουν στο σχέδιο μείωσης μισθών κατά 10% και στο κλείσιμο μονάδων παραγωγής. Οι εργαζόμενοι αποδέχονται απλώς το πάγωμα των αμοιβών και αντιδρούν στα σχέδια περικοπών θέσεων εργασίας.
Είναι ο τέταρτος γύρος των σχετικών διαπραγματεύσεων και καμία από τις δύο πλευρές δεν δείχνει διάθεση υποχώρησης. Οι προβλέψεις κατά συνέπεια δεν είναι καθόλου αισιόδοξες, αφού από τη μια η επιχείρηση αισθάνεται ότι έχει… ξεμείνει από μπαταρία και θα χρειαστεί δραστικά μέτρα για να μπορέσει να ικανοποιήσει τις προσδοκίες των μετόχων της και οι απασχολούμενοι σε αυτή βλέπουν να γκρεμίζεται η ψευδαίσθηση της ασφάλειας σε ένα εργασιακό περιβάλλον, που το ένοιωθαν ως τώρα σαν δεύτερο σπίτι τους.
Volkswagen: Απεργούν σχεδόν 100.000 εργαζόμενοι
Παρέμβαση με άρωμα εκλογών
Σε αυτό το πλαίσιο η νέα «φιλεργατική« παρέμβαση του καγκελάριου προκάλεσε αντιδράσεις και κριτική. «Το κλείσιμο εργοστασίων δεν είναι ο ορθός δρόμος» δήλωσε σε συνέντευξή του ο Όλαφ Σολτς, αποδίδοντας τα σημερινά σοβαρά οικονομικά αλλά και δομικά προβλήματα της εταιρείας-σύμβολο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας σε λανθασμένες αποφάσεις της διοίκησης στο παρελθόν. Δεν είναι η πρώτη φορά που ο σοσιαλδημοκράτης πολιτικός επιλέγει να ταχθεί με την μεριά των εργαζόμενων, που αναμένεται για μια ακόμα φορά να πάρουν μέρος κατά δεκάδες χιλιάδες στην προειδοποιητική απεργία, στην οποία έχει καλέσει για τη Δευτέρα το συνδικάτο τους.
Βεβαίως η στάση του κυρίου Σολτς δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί ως άσχετη με την συγκεκριμένη προεκλογική συγκυρία και αυτό είναι κάτι στο οποίο «πάτησαν» ήδη οι επικριτές του. Ανάλογη «φιλεργατική» στάση έχουν υιοθετήσει το τελευταίο διάστημα και άλλα στελέχη του σοσιαλδημοκρατικού κόμματος, όπως ο… σχετικός με το πρόβλημα υπουργός Εργασίας, Χουμπέρτους Χάιλ. Ο καγκελάριος πάντως βρήκε την ευκαιρία να ασκήσει κριτική και στην ΕΕ για τις τιμωρητικές της αποφάσεις ενάντια στις αυτοκινητοβιομηχανίες, λόγω καθυστερήσεων στην υλοποίηση αποφάσεων για την μείωση των εκπομπών ρύπων, λέγοντας ότι θα ήταν πολύ πιο αποδοτικό αυτά τα χρήματα να είχαν επενδυθεί στην έρευνα για την βελτίωση της ποιότητας της ηλεκτροκίνησης.
Που φρέναρε η ηλεκτροκίνηση
Εδώ εστιάζεται και η κριτική ειδικών του κλάδου, τόσο απέναντι στην κυβέρνηση του Βερολίνου, όσο και απέναντι στις ίδιες τις βιομηχανίες, χωρίς πάντως να λείπουν και οι εντελώς αντικρουόμενες εξηγήσεις για τα προβλήματα της Volkswagen. Άλλοι δηλαδή την κατηγορούν ότι άργησε να κάνει γενναία βήματα προς αυτή την κατεύθυνση, χάνοντας πολύτιμο έδαφος απέναντι στους ανταγωνιστές, κυρίως από την Κίνα. Άλλοι πάλι λένε ότι πόνταρε πολλά σε ένα κλάδο, που ήταν ακόμα σε νηπιακή ηλικία και κατέρρευσε από τη στιγμή που οι κυβερνήσεις, ανάμεσά τους και η γερμανική, τερμάτισαν τα προγράμματα σημαντικής επιδότησης των ηλεκτρικών οχημάτων και η αγορά έκανε κατακόρυφη βουτιά.
Στην ουσία αυτή ήταν μια επιδότηση, που γλύτωνε τον καταναλωτή από αρκετές χιλιάδες ευρώ, αλλά ενίσχυε και την ίδια την αυτοκινητοβιομηχανία. Εδώ εστιάζεται και ένα ακόμα σημείο κριτικής. Για παράδειγμα το περιοδικό Focus χαρακτήριζε την Volkswagen ως την δεύτερη μεγαλύτερη κρατική βιομηχανία μετά τους γερμανικούς σιδηροδρόμους. Αυτό έχει να κάνει επίσης και με τις καλές σχέσεις, που πάντα διατηρούσαν πολιτικοί με κορυφαία στελέχη της εταιρείας, όπως ο πρώην καγκελάριος, επίσης σοσιαλδημοκράτης, Γκέρχαρντ Σρέντερ με τον άλλοτε πρόεδρο Φέρντιναντ Πιχ.
Από την άλλη το κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας μετέχει με δικαίωμα βέτο για συγκεκριμένες αποφάσεις στο ΔΣ της επιχείρησης, κάτι που κάνει πολλούς να μιλούν τώρα για «υποκρισία» της πολιτικής συνολικά και του ίδιου του Σολτς προσωπικά. Ως παράδειγμα αναφέρεται η τοποθέτηση στο Συμβούλιο μιας πράσινης πολιτικού, άσχετης με το χώρο, ως εκπροσώπου του κρατιδίου της Κάτω Σαξονίας, όπου βρίσκεται και η πόλη του Βόλφσμπουργκ, έδρα της Volkswagen.
Θα χρωματίσει η Volkswagen τις κάλπες;
Προφανώς και η θέση του Όλαφ Σολτς είναι εξαιρετικά δύσκολη. Το να συνδεθεί η θητεία του με την συρρίκνωση της εταιρείας, την απώλεια δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας, την εκτόξευση της ανεργίας σε μια σειρά από πόλεις και μάλιστα στην τελική ευθεία της προεκλογικής περιόδου, είναι κάτι που, λόγω χαρακτήρα, πιθανότατα δεν θα ευχόταν ούτε στους αντιπάλους του. Δεν είναι λίγοι αυτοί που λένε ότι η εξέλιξη αυτού του σύγχρονου δράματος μπορεί να κρίνει τις εκλογές. Μέχρι στιγμής κανένα κόμμα δεν έχει τολμήσει να προβεί σε εύκολες υποσχέσεις προς τους εργαζόμενους και οι τοποθετήσεις του ίδιου του Σολτς μοιάζουν περισσότερο με αόριστη ηθικολογία, παρά με σπάταλη υποσχεσιολογία.
Το σίγουρο είναι πως με βάση τα σημερινά δεδομένα μοιάζει αδύνατο να μην πονέσει η Volkswagen αλλά και οι εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι, που έχουν ταυτίσει μαζί της την ζωή τους.
Πηγή: DW
Latest News
Novo Nordisk: Tα θετικά αποτελέσματα για νέο φάρμακο αδυνατίσματος απογείωσαν τη μετοχή
Η δοκιμή του φαρμάκου της Novo Nordisk έδειξε ότι η θεραπεία η οποία είναι ενέσιμης μορφής, οδήγησε σε μέση μείωση βάρους κατά 22%
Πώς ο Τραμπ από τους δασμούς 60%, τώρα εύχεται να μην τους χρησιμοποιήσει κατά της Κίνας
Ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ εξέφρασε την απροθυμία του να επιβάλει δασμούς στην Κίνα κατά τη διάρκεια τηλεοπτικής συνέντευξης
Η Τουρκία ποντάρει στη ναυτική υπεροπλία - Πώς «χτίζει» την επιρροή της στις ανοιχτές θάλασσες
Δύο νέα πλοία είναι το πιο πρόσφατο προϊόν μιας προσπάθειας ναυτικής επέκτασης της Τουρκίας για μεγαλύτερη επιρροή εντός και πέραν της Μεσογείου
Αναστροφή κλίματος για την Burberry - Μικρότερη η μείωση πωλήσεων
Από «αποδιοπομπαίος τράγος» της πολυτέλειας, η Burberry γίνεται η επιχείρηση που δίνει το σημάδι ανάκαμψης
Στα σκαριά μεγάλο τραπεζικό deal - Η Monte Paschi προσεγγίζει την Mediobanca
H μετοχή της Monte Paschi έχει υπερδιπλασιαστεί τους τελευταίους 12 μήνες και η κεφαλαιοποίηση της έχει ανέλθει στα 8,8 δισ. ευρώ
Τίτλοι τέλους για τα πασίγνωστα σοκολατάκια Mozart
Η εταιρεία του Σάλτσμπουργκ που έφτιαχνε τα διεθνούς φήμης Mozartkugeln παρέδωσε την τελευτραία παρτίδα και κατέβασε ρολά
Σε υψηλό 17 ετών αύξησε τα επιτόκια η Τράπεζα της Ιαπωνίας
Η Κεντρική Τράπεζα στην Ιαπωνία αύξησε στο 0,5% το βασικό επιτόκιό της
Δασμοί τρισ. δολ. και παρεμβάσεις για πετρέλαιο και επιτόκια - Οι νέες business Τραμπ
Για κάθε επιδίωξη του Ντόναλντ Τραμπ υπάρχει και η απειλή δασμών - Τι είπε στο Νταβός ο Αμερικανικός πρόεδρος
Η Τουρκία στο «club» του τρισεκατομμυρίου [γράφημα]
Μεσα σε δύο δεκαετίες η Τουρκία επέτυχε εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης και μεγέθυνσης της οικονομίας και το ΑΕΠ , σχεδόν εξαπλασιάστηκε
Γιατί ένας γίγαντας των ομολόγων βλέπει ακόμη και άνοδο επιτοκίων από την Fed
Η Pimco είναι σίγουρη για σταθερά επιτόκια στο άμεσο μέλλον, όμως δεν αποκλείει και την άνοδο λόγω πολιτικών του Τραμπ