
Το φαινόμενο Dunkelflaute (έλλειψη ηλίου σε συνδυασμό με την άπνοια) που επικράτησε στην Ευρώπη από τις αρχές Οκτωβρίου, εκτός του ότι ακινητοποίησε τις ανεμογεννήτριες και «έσβησε» τα φωτοβολταϊκά, μείωσε και τα αποθέματα φυσικού αερίου, καθώς χρησιμοποιήθηκαν στην ηλεκτροπαραγωγή. Ωστόσο το φαινόμενο αυτό δεν είναι ικανό να αλλάξει τις τάσεις στην αγορά ναύλων των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Allied Shipbroking.
Ύστερα από έναν ασυνήθιστα ήπιο χειμώνα στα τέλη του 2023, τα αποθέματα φυσικού αερίου στην Ευρώπη ήταν υψηλά. Ωστόσο ο ψυχρός καιρός των τελευταίων μηνών σε συνδυασμό με το φαινόμενο Dunkelflaute, αύξησε τη ζήτηση αερίου με αποτέλεσμα τη μείωση των αποθεμάτων που πλησιάζουν πλέον στα ιστορικά μέσα επίπεδα. Από τις αρχές Οκτωβρίου παρατηρείται μείωση των αποθεμάτων που είναι η ταχύτερη των τελευταίων 8 ετών, ενώ τον Σεπτέμβριο οι αποθήκες ήταν σχεδόν πλήρεις.
LNG: Θετικές προοπτικές για τα LNG Carriers
Μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου, οι αποθήκες ήταν γεμάτες κατά 75%, ενώ το 2023 τα ποσοστά πληρότητας ήταν υψηλότερα στο 87% και το 2022 ήταν στο 83%, αναφέρει η Allied επικαλούμενη στοιχεία του Aggregated Gas Storage Inventory (AGSI) .
Το 2022 και το 2023 ήταν δύο χρονιές με τις υψηλότερες εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Ευρώπη. Το 2022, όταν εκδηλώθηκε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, δεν υπήρξε μήνας με εισαγωγές λιγότερες από 20 εκατ. κυβικά μέτρα σύμφωνα με την Allied και το 2023 μόλις σε τρεις μήνες καταγράφηκαν χαμηλότερες εισαγωγές, από τα προαναφερόμενα επίπεδα.
Το 2024 όμως η εικόνα μεταβλήθηκε δραματικά καθώς οι εισαγωγές ανά μήνα ήταν κάτω από 20 εκατ. κυβικά μέτρα και σε ορισμένους μήνες κάτω και από τα 15 εκατ. κυβικά μέτρα. Συνολικά εννέα μήνες εμφάνισαν μειωμένες εισαγωγές κάτω των 20 εκατ. κυβικών μέτρων. Η πρόσφατη άνοδος τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο, καθώς ο κρύος καιρός τρόμαξε την αγορά φυσικού αερίου, δεν επαρκεί για να επωφεληθούν οι ναυτιλιακές εταιρείες με πλοία LNG για να αυξήσουν τα κέρδη τους, καθώς οι ναύλοι στη spot αγορά πιέζονται και από τη μεγάλη αύξηση της προσφερόμενης χωρητικότητας, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να παραμένουν σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα. Ο δείκτης BLNG βρέθηκε πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων στις 2.490 μονάδες
Οι στρατηγικές
Σύμφωνα με το Baltic Exchange ενόψει των γιορτών, η αγορά ναύλωσης περιόδου παρέμεινε ήσυχη όπως αναμενόταν, με τους πλοιοκτήτες να κάνουν παύσεις για να επανεκτιμήσουν τις στρατηγικές τους ενόψει του νέου έτους. Οι τιμές για εξάμηνες ναυλώσεις μειώθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα, στα 25.600 δολάρια ανά ημέρα, ενώ οι τιμές για περίοδο ενός έτους υποχώρησαν στα 33.067 δολάρια ανά ημέρα. Η πιο απότομη πτώση παρατηρήθηκε στις τριετείς περιόδους, οι οποίες μειώθηκαν κατά 10.250 δολάρια στα 43.600 δολάρια ανά ημέρα. Καθώς οι μεσίτες και οι ιδιοκτήτες κλείνουν τα βιβλία για το 2024, πολλοί ανυπομονούν για ένα νέο ξεκίνημα το νέο έτος, ελπίζοντας σε ανανεώσεις ελπίζοντας σε νέες ευκαιρίες και ευνοϊκότερες συνθήκες αγοράς.
Στη spot αγορά σύμφωνα με τους επιμέρους δείκτες ανά διαδρομή οι τιμές ναύλωσης κυμαίνονται από 14.000 δολάρια την ημέρα μέχρι και 23.200 δολάρια την ημέρα.
Οι εισαγωγές
Από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο οι ευρωπαϊκές εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου είχαν επιστρέψει σε μία κανονικότητα και ήταν πολύ κοντά στους ιστορικούς μέσους όρους και μακριά από τα αυξημένα επίπεδα του 2022 και του 2023.
Όπως υπογραμμίζει η Allied o κρύος καιρός και το φαινόμενο Dunkelflaute μπορεί να είναι υποστηρικτικά προς το παρόν, αλλά αυτό δεν είναι πραγματικά αρκετό για να αλλάξει η συνολική «αφήγηση» για το 2025 που προμηνύει μια δύσκολη αγορά για τα LNG Carriers. Μπορεί το LNG να έγινε βασικό μέρος της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης, με τις εισαγωγές φυσικού αερίου μέσω θαλάσσης να είναι σημαντικές, όμως με τον στόλο να αυξάνεται ταχύτερα από τη ζήτηση, αυτό μάλλον δεν πρόκειται να είναι αρκετό για να αλλάξει η αγορά.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών