
Τη συμφωνία για τη δημιουργία ειδικής οικονομικής ζώνης επισημοποίησαν οι ηγέτες στη Μαλαισία και τη Σιγκαπούρη, με στόχο τη σύνδεση της συνοριακής περιοχής των δύο χωρών και την προσέλκυση 50 έργων τα πρώτα πέντε χρόνια της ίδρυσής της.
Ο πρωθυπουργός της Μαλαισίας Ανουάρ Ιμπραχίμ και ο πρωθυπουργός της Σιγκαπούρης Λόρενς Γουόνγκ παρέστησαν σε τελετή για την οικονομική ζώνη στη νότια πολιτεία Johor της Μαλαισίας, η οποία μοιράζεται ένα από τα πιο πολυσύχναστα συνοριακά περάσματα στον κόσμο με τη Σιγκαπούρη.
Σιγκαπούρη: Αυστηροποιεί τις εμπορικές πρακτικές εμπορευμάτων μετά από σειρά σκανδάλων
«Είναι ένα σημαντικό έργο που χτίστηκε στη συμπληρωματική δομή της Σιγκαπούρης και του Johor, ώστε να είμαστε και οι δύο πιο ανταγωνιστικοί, να ενισχύσουμε την πρόταση αξίας μας και να προσελκύσουμε από κοινού περισσότερες επενδύσεις στις ακτές μας», δήλωσε ο Γουόνγκ στην Putrajaya, τη διοικητική πρωτεύουσα της Μαλαισίας.
Δεν είναι σαφές εάν και οι δύο χώρες έχουν σημειώσει αρκετή πρόοδο στον εξορθολογισμό των επενδυτικών και φορολογικών πολιτικών
Οι δύο χώρες δεσμεύτηκαν να προωθήσουν και να διευκολύνουν 100 έργα μέσα στα πρώτα δέκα χρόνια. Βασίζονται σε κίνητρα, συμπεριλαμβανομένων ειδικών συντελεστών εταιρικού φόρου και φόρου εισοδήματος για να προσελκύσουν νέες επενδύσεις.

Έλξη επενδύσεων, δημιουργία θέσεων εργασίας
Αξιωματούχοι στην Johor έχουν δηλώσει προηγουμένως ότι αναμένουν η ζώνη να δημιουργήσει έως και 100.000 νέες θέσεις εργασίας και να προσθέσει 26 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως στην οικονομία της Μαλαισίας έως το 2030. Πολλά από αυτά πιθανότατα θα προέρχονται από νέες επενδύσεις και εταιρείες με έδρα τη Σιγκαπούρη που επεκτείνουν ή μεταφέρουν την παραγωγή στην Johor, η οποία έχει περισσότερη γη και μεγαλύτερη βάση απασχόλησης από την πόλη-κράτος.

Εκτεινόμενη σε πάνω από 3.500 τετραγωνικά χιλιόμετρα, η ειδική οικονομική ζώνη αναμένεται να είναι περισσότερο από τέσσερις φορές μεγαλύτερη από τη Σιγκαπούρη και σχεδόν διπλάσια από το Shenzhen της Κίνας, την πόλη που συνορεύει με το Χονγκ Κονγκ, την επιτυχία της οποίας η Μαλαισία ελπίζει να μιμηθεί με την νέα οικονομική ζώνη.
«Πολύ σπάνια βρίσκεις δύο χώρες να δουλεύουν ως ομάδα», είπε ο Ανουάρ στην τελετή την Τρίτη. «Δεν μπορείτε να το δείτε σε κανένα μέρος του κόσμου όπου δύο χώρες αποφασίζουν να συνεργαστούν, να προωθήσουν και τις δύο χώρες, να προσελκύσουν επενδύσεις».
Ωστόσο, η ενίσχυση των δεσμών μεταξύ Τζοχόρκαι Σιγκαπούρης έχει αποδειχτεί άπιαστη στο παρελθόν. Περισσότεροι από 300.000 άνθρωποι διασχίζουν τα χερσαία σύνορα Τζοχόρ-Σιγκαπούρης καθημερινά, οι περισσότεροι από αυτούς για δουλειά, και η κυκλοφορία στα δύο μονοπάτια που συνδέουν τις δύο χώρες συχνά προκαλεί πολύωρες καθυστερήσεις.
Μια προηγούμενη προσπάθεια να συνενωθεί η περιοχή, μεταξύ άλλων μέσω ενός έργου σιδηροδρομικών γραμμών υψηλής ταχύτητας άνω των 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σταμάτησε λόγω διαφωνιών σχετικά με το κόστος και άλλα εμπόδια.
Ο υπουργός Οικονομίας Ραφίζι Ραμλί υπογράμμισε σε ενημέρωση την περασμένη εβδομάδα ότι «προτεραιότητα είναι να διευκολύνουμε τη μετακίνηση ανθρώπων και αγαθών και να διασφαλίσουμε ότι οι επιχειρήσεις μπορούν να λειτουργήσουν στη Σιγκαπούρη και στο Τζοχόρ».
Πόσο γρήγορα θα υλοποιηθεί;
«Υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με τη γραφειοκρατική ικανότητα και τη διαχείριση των προσδοκιών για τις επιχειρήσεις που περνούν τα σύνορα στο Τζοχόρ», δήλωσε στο Bloomberg ο Ασρούλ Χάντι Αμπντουλάχ Σάνι, εταίρος στη στρατηγική συμβουλευτική εταιρεία ADA Southeast Asia πριν από την υπογραφή των συμφωνιών.
Η εγγύτητα του Τζοχόρ στη Σιγκαπούρη ήταν εδώ και καιρό ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματά του. Αυτό φάνηκε πιο πρόσφατα από την έκρηξη στα κέντρα δεδομένων στο κράτος της Μαλαισίας, αποτέλεσμα του μορατόριουμ της Σιγκαπούρης για την κατασκευή νέων κέντρων δεδομένων από το 2019-2022, εν μέρει λόγω ανησυχιών για τον ενεργειακό εφοδιασμό.
Ωστόσο, οι χώρες παρείχαν λίγες νέες λεπτομέρειες πέρα από αυτό που είχε ήδη περιγραφεί σε μνημόνιο κατανόησης που υπογράφηκε πέρυσι. Αυτό το σύμφωνο έθιξε ξεκάθαρα καθορισμένους στόχους για τη διευκόλυνση της διασυνοριακής μετακίνησης ανθρώπων, που περιλαμβάνει ταξίδια χωρίς διαβατήριο και συστήματα εκκαθάρισης βάσει κωδικών QR.
Από την πλευρά της, η Μαλαισία δυσκολεύτηκε να αναπτύξει ένα ψηφιακό σύστημα αδειών εισόδου οχημάτων και μόλις ξεκίνησε δοκιμές για εκκαθαρίσεις με κωδικό QR στα σημεία ελέγχου της — προγράμματα που έχουν ήδη εφαρμοστεί σε κλίμακα από τη Σιγκαπούρη.
Ορισμένοι αναλυτές είπαν ότι δεν είναι σαφές εάν και οι δύο χώρες έχουν σημειώσει αρκετή πρόοδο στον εξορθολογισμό των επενδυτικών και φορολογικών πολιτικών. Η Σιγκαπούρη έχει τον χαμηλότερο συντελεστή εταιρικού φόρου εισοδήματος στην περιοχή με 17%, σε σύγκριση με 24% στη Μαλαισία.
«Η δημιουργία της ειδικής οικονομικής ζώνης είναι πιθανό να ενέχει φορολογικά κίνητρα», δήλωσε στο Bloomberg η Ιβόν Μπε, συνεργάτης δικηγορικής εταιρείας Wong & Partners που εδρεύει στην Κουάλα Λουμπούρ. «Για τις εταιρείες που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν την περιοχή ως κόμβο εφοδιαστικής αλυσίδας για την περιοχή, οι τελωνειακοί δασμοί και οι απαλλαγές από τους φόρους επί των πωλήσεων θα ήταν το λιγότερο που θα περίμενε κανείς προτού εξετάσουν το ενδεχόμενο να δημιουργήσουν έναν κόμβο στο Τζοχόρ».


Latest News

Αναβρασμός με τους δασμούς Τραμπ - Μπορούν οι αναδυόμενες ασιατικές αγορές να βγουν κερδισμένες;
Οι αναδυόμενες αγορές βρίσκονται ανάμεσα στις ΗΠΑ και στην Κίνα - Πώς θα ισορροπήσουν στον εμπορικό πόλεμο

Ο πυρετός του χρυσού στην Κίνα - Οι μικροεπενδυτές και οι προειδοποιήσεις των αρχών
Γιατί οι Κινέοι δανείζονται ή βάζουν τις αποταμιεύσεις τους στον χρυσό

Η μεγάλη επιστροφή του σαουδάραβα κολλητού του Μασκ - Η ταραχώδης ζωή του Αλουαλίντ μπιν Ταλάλ
Ο φανταχτερός Σαουδάραβας δισεκατομμυριούχος επενδυτής Αλουαλίντ επιστρέφει στο προσκήνιο, ενθαρρυμένος από την επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο.

Το Πεκίνο εξετάζει εξαιρέσεις στους δασμούς 125% - Ποια προϊόντα αφορούν
Η Κίνα εξετάζει τώρα εξαιρέσεις από τους δασμούς, στο πνεύμα των αντίστοιχων πρόσφατων αμερικανικών ανακοινώσεων

Goldman: Η Κίνα μπορεί να εξαιρέσει το αιθάνιο και το υγραέριο από υψηλούς δασμούς
Η σημαντική εξάρτηση της κινεζικής βιομηχανίας πλαστικών από τις αμερικανικές εισροές βάζει σε σκέψεις το Πεκίνο, σύμφωνα με τους αναλυτές της Goldman

Ο Τραμπ διαψεύδει... τη διάψευση του Πεκίνου - «Σε εξέλιξη συνομιλίες με την Κίνα»
O αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ υποστηρίζει το ακριβώς αντίθετο από αυτό που λέει το Πεκίνο

Ο κινέζος χειριστής ρομποταξί Pony.ai εξετάζει IPO σε άλλα χρηματιστήρια
Λιγότερο από έξι μήνες μετά την IPO της Νέας Υόρκης, οι αυξανόμενοι φόβοι διαγραφής από ΗΠΑ ωθούν την Pony.ai σε αναζήτηση εναλλακτικής IPO

ΕΚΤ: Οι τράπεζες υποτιμούν τις απώλειες δανείων του τομέα αυτοκινήτων
Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ένας από τους τομείς στους οποίους «οι προβλέψεις των τραπεζών δεν φαίνεται να αντικατοπτρίζουν επαρκώς τους καθοδικούς κινδύνους

Ο Τραμπ βάζει στο μικροσκόπιο την χρηματοδότηση πανεπιστημίων από το εξωτερικό
Νέο εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ απειλεί να περικόψει ομοσπονδιακά χρήματα από τα σχολεία που δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις αποκάλυψης ξένων χρηματοδοτήσεων

Η Boeing απειλεί να σταματήσει να κατασκευάζει αεροσκάφη για την Κίνα
Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας επισκιάζει τα καλύτερα από τα αναμενόμενα οικονομικά αποτελέσματα της Boeing