
Ιδιαίτερα υψηλούς ναύλους κατέγραψαν το 2024 οι κλάδοι μεταφοράς ξηρού φορτίου σε αντίθεση με τους ναυτιλιακούς κλάδους υγρού και αέριου φορτίου που είδαν τον μέσο ναύλο να μειώνεται σε σύγκριση με το 2023, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons.
Πάντως, όπως επισημαίνεται σε σχετική ανάλυση, ο γενικός δείκτης ClarkSea Index διαμορφώθηκε κατά μέσο όρο σε 24.964 δολάρια/ημέρα (+6% σε ετήσια βάση, +30% σε σύγκριση με τον μέσο όρο δεκαετίας), με ένα ισχυρό περιβάλλον κερδών να διατηρείται σε όλη τη διάρκεια του 2024. Η ναυτιλιακή βιομηχανία διαχειρίστηκε τις διαταραχές και την πολυπλοκότητα σε όλες τις αλυσίδες εφοδιασμού, με τον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να καταγράφει την ισχυρότερη άνοδο, με εξαίρεση την περίοδο της πανδημίας.
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Οι τιμές των ναύλων στα φορτία (containers) αυξήθηκαν σε μέσο όρο κατά 149% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν, ενώ οι ναύλοι των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν κατά 48%. Η επαναδρομολόγηση των πλοίων γύρω από την Αφρική με την αποφυγή της Ερυθράς Θάλασσας ήταν ο πιο σημαντικός παράγοντας διαμόρφωσης των ναύλων καθώς η ζήτηση για πλοία αυξήθηκε κατά 12%, με περίπου 700 πλοία να δρομολογούνται γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Ρόλο επίσης έπαιξαν οι υψηλότεροι όγκοι μεταφερόμενων φορτίων (+5%), η συμφόρηση σε λιμάνια και η νωρίτερα από το ιστορικά αναμενόμενο μεταφορά φορτίων από την Ανατολή στη Δύση λόγω του φόβου των απεργιών και της επιβολής δασμών.
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά, σημειώνει ο Clarksons, καθώς ειδικά στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76% σε ετήσια βάση, σε 21.862 δολ./ημέρα. Τα επίπεδα εισαγωγών κινεζικού σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα ήταν υποστηρικτικά, αν και ο βρετανικός ναυλομεσιτικός οίκος αναμένει ότι η αύξηση του όγκου θα είναι πιο συγκρατημένη το 2025. Στα υγρά φορτία οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων υποχώρησαν σε ετήσια βάση (-13% στα δεξαμενόπλοια και -22% στα VLCC), με το 4ο τρίμηνο να μην είναι τόσο ισχυρό όσο αναμενόταν.
Η αδύναμη παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου αποτέλεσε παράγοντα καθώς ο όγκος του θαλάσσιου εμπορίου πετρελαίου παρέμεινε αμετάβλητος στους 3,1 δισ. τόνους. Ωστόσο, τα κέρδη των δεξαμενόπλοιων για το έτος εξακολουθούσαν να βρίσκονται 46% πάνω από την τάση των 10 ετών και τα τονοχιλιόμετρα βρίσκονται 11% πάνω από τα επίπεδα του 2022.
Επίσης και η spot αγορά των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) εξασθένησε στη διάρκεια του χρόνου (-57%), όπως και των πλοίων μεταφοράς υγραερίου (-54%), αλλά από τα πολύ υψηλά ιστορικά επίπεδα του 2023.
Μείωση κατέγραψε και ο μέσος ναύλος στα πλοία μεταφοράς οχημάτων (-7%), ωστόσο εξακολούθησε να βρίσκεται πάνω από το όριο των 100.000 δολ. ανά ceu. Ο τομέας της κρουαζιέρας σημείωσε σταθερή ανάπτυξη (ρεκόρ 35 εκατ. επιβατών το 2024), ενώ η αγορά των Car Carrier θα υποχωρήσει από τα υψηλά ρεκόρ της.
Το θαλάσσιο εμπόριο
Ο βρετανικός ναυλομεσιτικός οίκος παρακολούθησε και την πορεία του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, σημειώνοντας ότι ο όγκος του αυξήθηκε κατά «σταθερό» 2,4% και έφτασε τους 12,6 δισ. τόνους, και εκτιμάται σε 12,8 δισ. τόνους για το 2025, αλλά το «κορυφαίο» στοιχείο ήταν η άνοδος των τονοχιλιομέτρων κατά 6,2%, η μεγαλύτερη που έχει καταγραφεί εδώ και 15 χρόνια. Οι διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα και η ανακατανομή των ροών του ρωσικού πετρελαίου ήταν οι κύριοι παράγοντες για την εξέλιξη αυτή. Για το 2025, οι προβλέψεις μας υποθέτουν ότι η διαταραχή της Ερυθράς Θάλασσας και οι ρωσικές κυρώσεις συνεχίζονται. Ενώ οι περιορισμοί στη διώρυγα του Παναμά «ομαλοποιούνται», η αυξημένη γεωπολιτική και οικονομική αβεβαιότητα (δασμοί, εκτίμηση επιπτώσεων της αμερικανικής διοίκησης κ.ά.) θα παρακολουθείται στενά, σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος.
Τέλος, ο παγκόσμιος στόλος αυξήθηκε μόνο κατά 3,4% σε 2,4 δισ. dwt (1,7 δισ. GT), αλλά με μεγάλες διαφοροποιήσεις (στόλος δεξαμενόπλοιων +0,8%, στόλος εμπορευματοκιβωτίων +10,1%). Η παραγωγή των ναυπηγείων αυξήθηκε κατά 13% σε όρους CGT, με το μερίδιο της κινεζικής αγοράς να φτάνει το 53% με επέκταση της παραγωγικής ικανότητας.


Latest News

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες