
Μπορεί οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες να μην βλέπουν αρνητικά την πρόθεση των ΗΠΑ να επανεκινήσουν την ναυπηγική τους βιομηχανία καθώς έτσι θα ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα και αποτελεσματικότητα του ναυπηγικού τομέα, ωστόσο εκφράζουν σοβαρές ανησυχίες για τις επιπτώσεις των μέτρων που προτείνει το Γραφείο Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR) που προβλέπουν την άμεση επιβολή τελών κατά των πλοίων κινεζικής κατασκευής ανεξαρτήτως πλοιοκτησίας, που προσεγγίζουν αμερικανικά λιμάνια
Η ένωση των εφοπλιστικών φορέων της Ευρώπης, ECSA, που εκπροσωπεί τον ευρωπαϊκό στόλο που αντιπροσωπεύει το 37% του παγκόσμιου στόλου, συμμετείχε στη δημόσια διαβούλευση του USTR που λήγει σήμερα με την διαδικασία δημόσιας ακρόασης, με επιστολή που υπέγραψε ο γενικός γραμματέας της Ένωσης, Σωτήρης Ράπτης.
Στην επιστολή αρχικά εκφράζεται η στήριξη της στο όραμα του Προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, για την αύξηση της ναυπηγικής ικανότητας των ΗΠΑ, καθώς όπως σημειώνεται η πρόσθετη εμπορική χωρητικότητα ενισχύει την αποτελεσματικότητα και την ανταγωνιστικότητα του παγκόσμιου ναυτιλιακού τομέα. Η European Shipowners|ECSA δεσμεύεται να συνεργαστεί με το USTR και το Γραφείο Ναυπηγικής του Λευκού Οίκου για να συμβάλει στη διασφάλιση της ανάπτυξης και εφαρμογής εφαρμόσιμων πολιτικών, οι οποίες μπορούν να υλοποιήσουν το φιλόδοξο όραμα του Προέδρου για τη ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ, προστίθεται στην επιστολή. Υποστηρίζουμε αυτό το όραμα και πιστεύουμε ότι οι ΗΠΑ είναι ιδιαίτερα κατάλληλες για να αξιοποιήσουν τη μοναδική τους δύναμη και τεχνογνωσία στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών που προβλέπεται να χρειαστούν στον κλάδο, για παράδειγμα, μέσω της χρήσης τεχνητής νοημοσύνης στα πλοία, η οποία θα επιτρέψει λειτουργική αποτελεσματικότητα και εξοικονόμηση κόστους, ενώ παράλληλα θα βελτιστοποιήσει τις αλυσίδες ναυτιλιακού εφοδιασμού και θα ενισχύσει την ανθεκτικότητα, αναφέρει η ECSA.
Ωστόσο, προστίθεται στην ανακοίνωση, «ανησυχούμε ότι οι προτάσεις, όπως έχουν διαμορφωθεί επί του παρόντος, θα μπορούσαν να προκαλέσουν σημαντική ζημία στις εισαγωγές/εξαγωγές και τους καταναλωτές των ΗΠΑ, καθώς και στις οικονομίες των εμπορικών εταίρων των ΗΠΑ, τις οποίες επίσης εξυπηρετεί η διεθνής ναυτιλιακή βιομηχανία. Ως εκ τούτου, η European Shipowners | ECSA δεσμεύεται να συνεργαστεί με τον USTR και το Γραφείο Ναυπηγικής Βιομηχανίας του Λευκού Οίκου για να διασφαλίσει ότι θα αναπτυχθούν και θα εφαρμοστούν εφαρμόσιμες πολιτικές, οι οποίες θα μπορούν να υλοποιήσουν το φιλόδοξο όραμα του Προέδρου για τη ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ, χωρίς να βλάψουν τις αμερικανικές βιομηχανίες και τους καταναλωτές».
Το μέσο κόστος ενός πλοίου που ναυπηγείται στις ΗΠΑ μπορεί να είναι τέσσερις ή περισσότερες φορές υψηλότερο από ένα πλοίο που ναυπηγείται στο εξωτερικό
Πόσα είναι τα κινεζικής κατασκευής πλοία
Επίσης η ECSA αναφέρεται αναλυτικά στην τρέχουσα εικόνα του παγκοσμίου στόλου από την οποία προκύπτει ανάγλυφα το ανέφικτο αντικατάστασης των πλοίων κινεζικής κατασκευής. Το 2024, το ποσοστό των διεθνών εμπορικών πλοίων που κατέπλευσαν σε λιμένες των ΗΠΑ και εμπίπτουν πεδίο εφαρμογής των προτεινόμενων τελών εξυπηρέτησης, αντιστοιχούσε στο 83% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, στο 44% των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου, στο 68% των πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων, στο 46% των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς χημικών προϊόντων, στο 34% των πλοίων μεταφοράς υγραερίου και στο 23% των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Τον Φεβρουάριο του 2025, το τρέχον βιβλίο παραγγελιών των κινεζικών ναυπηγείων αντιπροσωπεύει το 61% των νέων εμπορικών πλοίων που έχουν παραγγελθεί παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένου του 73% των containerships, του 71% των δεξαμενόπλοιων, του 69% των bulk carriers, του 30% των LNGcarriers και του 84% των car carriers, ενώ τα πλοία που κατασκευάζονται στις ΗΠΑ αντιστοιχούν στο 0,4% των νέων εμπορικών πλοίων που έχουν παραγγελθεί παγκοσμίως.
Η ECSA υπογραμμίζει επίσης ότι η ναυπήγηση ενός πλοίου διαρκεί περίπου 2,5 έως 3 χρόνια και, λόγω της αυξανόμενης πολυπλοκότητας των σχεδίων των πλοίων, οι χρόνοι παράδοσης στα ναυπηγεία σήμερα επιμηκύνονται. Από το 2022, ο μέσος χρόνος παράδοσης πλησιάζει τα 3 χρόνια για τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα 4 χρόνια για τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Τέσσερις φορές υψηλότερο το κόστος στις ΗΠΑ
Στην επιστολή τονίζεται ακόμη ότι το μέσο κόστος ενός πλοίου που ναυπηγείται στις ΗΠΑ μπορεί να είναι τέσσερις ή περισσότερες φορές υψηλότερο από ένα πλοίο που ναυπηγείται στο εξωτερικό. Σε ορισμένες κατηγορίες πλοίων η διαφορά στο κόστος είναι ακόμη μεγαλύτερες. Για τη ναυπήγηση δεξαμενόπλοιων μεταφοράς χημικών προϊόντων στις ΗΠΑ το κόστος εκτιμάται σε 275 εκατομμύρια δολάρια έναντι 46 εκατομμυρίων δολαρίων στην Κίνα, την Ιαπωνία και την Κορέα, με χρόνους παράδοσης από τη σύμβαση έως την παράδοση που ξεπερνούν τα 10 έτη.
Ακόμα και αν δεν υπήρχε η σημερινή κυριαρχία της Κίνας στη ναυπηγική βιομηχανία, και αν υποτεθεί ότι οι επενδύσεις στα αμερικανικά ναυπηγεία θα αυξηθούν σημαντικά, χωρίς να εξεταστούν εναλλακτικές δράσεις, θα χρειαστούν πιθανώς πολλά χρόνια, σημειώνει η ECSA, για να αποκτήσει η αμερικανική ναυπηγική βιομηχανία την ικανότητα να κατασκευάσει τη νέα γενιά τεχνολογικά προηγμένων πλοίων που είναι αναγκαία για να καλύψει το κενό της Κίνας.


Latest News

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο