Η μεταβλητότητα στην αγορά των δεξαμενοπλοίων παραμένει καθώς οι τιμές του πετρελαίου έχουν υποχωρήσει σε χαμηλό τετραετίας σχεδόν πριν ανακάμψουν στα 64 δολάρια/βαρέλι, καθώς ο Τραμπ ανέστειλε τους αμοιβαίους δασμούς του (εκτός από την Κίνα) για 90 ημέρες.

Η εμπορική πολιτική των ΗΠΑ αλλά και η χρονική στιγμή της απόφασης του ΟΠΕΚ+ να επιταχύνει τις αυξήσεις της παραγωγής, σε μια εποχή που οι προοπτικές της ζήτησης γίνονται όλο και πιο πτωτικές, έχουν διαμορφώσει ένα τοπίο ιδιαίτερα ευμετάβλητο για τη ζήτηση και για το θαλάσσιο εμπόριο πετρελαίου.

Η σημαντική πτώση των τιμών του πετρελαίου μπορεί, όπως εκτιμά ο οίκος Gibson, να έχει επιπτώσεις στην αμερικανική παραγωγή αργού πετρελαίου, με ό,τι σημαίνει αυτό για το εμπόριο από και προς τις ΗΠΑ, ενώ επίσης θα έχει επιπτώσεις στις συναλλαγές με ρωσικό πετρέλαιο καθώς η τιμή του έπεσε κάτω από το ανώτατο όριο που είχαν θέσει οι G7.

Επίσης οι χαμηλές τιμές πετρελαίου μπορεί να ενισχύσουν τις τάσεις πλωτής αποθήκευσης ή τις εισαγωγές από Κίνα για ενίσχυση των αποθεμάτων της.

Ειδικότερα ο Gibson σημειώνει ότι η αμερικανική παραγωγή πετρελαίου κινδυνεύει περισσότερο από τις χαμηλότερες τιμές. Τα στοιχεία της Ομοσπονδιακής Τράπεζας του Ντάλας έδειξαν ότι οι αμερικανοί παραγωγοί πετρελαίου από σχιστόλιθο που δραστηριοποιούνται στις μεγάλες περιοχές Permian και Eagle Ford χρειάζονται περίπου 61-62 δολάρια/βαρέλι για να έχουν κίνητρο να ανοίξουν νέες γεωτρήσεις. Ως εκ τούτου, καθώς τα παλαιότερα πηγάδια ωριμάζουν και εισέρχονται σε πτώση, ενδέχεται να μη διανοιχθούν νέα πηγάδια για να διατηρηθεί η παραγωγή. Ο παρατηρούμενος αριθμός των πετρελαιοπηγών μειώθηκε κατά 9 σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, η μεγαλύτερη μείωση από τον Ιούνιο του 2023.

Από την άλλη πλευρά, ο ΟΠΕΚ+ μπορεί επίσης να αναγκαστεί να επανεκτιμήσει τις αυξήσεις της παραγωγής του καθώς οι περισσότερες χώρες εξακολουθούν να χρειάζονται υψηλές τιμές πετρελαίου για την εξισορρόπηση των εθνικών προϋπολογισμών. Ως εκ τούτου, ο ΟΠΕΚ+ ενδέχεται να μην είναι πρόθυμος να θέσει τις τιμές του πετρελαίου υπό υπερβολική πίεση για παρατεταμένη περίοδο.

Οι χαμηλότερες τιμές μπορούν ωστόσο να τονώσουν τη ζήτηση. Μεγάλοι εισαγωγείς αργού πετρελαίου, όπως η Κίνα, μπορεί να έχουν κίνητρο να δημιουργήσουν τόσο εμπορικά όσο και στρατηγικά αποθέματα πετρελαίου (SPR) όσο οι τιμές είναι χαμηλές, γεγονός που βραχυπρόθεσμα θα μπορούσε να ενισχύσει τον όγκο του θαλάσσιου εμπορίου.

Οι χαμηλότερες τιμές θα μπορούσαν επίσης να προσφέρουν μια ευκαιρία στον Τραμπ να εκπληρώσει την υπόσχεσή του να ενισχύσει τα αμερικανικά στρατηγικά. Ωστόσο, η ενίσχυση των αμερικανικών SPR θα ήταν πιθανότατα αρνητική για τη ζήτηση δεξαμενοπλοίων, εφόσον χρησιμοποιούνται εγχώριες ποιότητες. Οι χαμηλότερες τιμές θα μπορούσαν επίσης να ενθαρρύνουν τους καταναλωτές να αυξήσουν την κατανάλωση πετρελαίου, αν και με ασθενέστερες οικονομικές προοπτικές, ο αντίκτυπος είναι πιθανό να αντισταθμιστεί από την ασθενέστερη βιομηχανική ζήτηση, τις απώλειες θέσεων εργασίας και τις μειωμένες καταναλωτικές δαπάνες.

Επίσης το φαινόμενο Contango (υψηλότερες τιμές στα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης σε σχέση με τις τιμές spot) θα μπορούσε επίσης να αποτελέσει παράγοντα, αυξάνοντας τις τάσεις πλωτής αποθήκευσης πετρελαίου. Πάντως, σύμφωνα με τον Gibson, με τα παγκόσμια χερσαία αποθέματα πετρελαίου πολύ κάτω από τον μέσο όρο της πενταετίας, τα αποθέματα αυτά πιθανότατα θα «γεμίσουν» πρώτα προτού η πλωτή αποθήκευση γίνει βιώσιμη.

Η ευκαιρία

Τέλος, οι χαμηλότερες τιμές πετρελαίου θα μειώσουν επίσης τα εμπόδια στις συναλλαγές με τη Ρωσία. Οι τιμές του αργού έπεσαν κάτω από το ανώτατο όριο τιμών της G7 για πρώτη φορά αυτή την εβδομάδα, γεγονός που θα μπορούσε να επιτρέψει στους δυτικούς πλοιοκτήτες/παρόχους υπηρεσιών να συμμετάσχουν στις εξαγωγές αργού της ρωσικής Απω Ανατολής, παραγκωνίζοντας ενδεχομένως ορισμένα πλοία του σκοτεινού στόλου που κυριαρχούσαν στο εμπόριο.

Οι πρώτες αναφορές δείχνουν ότι το κόστος ναύλου για τα ταξίδια του «σκοτεινού στόλου» στη διαδρομή Κοζμίνο – Βόρεια Κίνα βρίσκεται ήδη υπό πίεση ως αποτέλεσμα.

Προς το παρόν, η φυσική αγορά εμφανίζεται σχετικά αλώβητη, αλλά για κάθε εβδομάδα που οι δασμοί παραμένουν απειλή, οι προοπτικές της ζήτησης γίνονται όλο και πιο δυσμενείς. Η πτώση για τα δεξαμενόπλοια μπορεί να μην είναι άμεση και θα μπορούσε να διακόπτεται από περιόδους υψηλής (και χαμηλής) μεταβλητότητας, καθώς οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση θα παραμένουν, σημειώνει ο Gibson.

Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ 

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία