Τα δυο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ, έχουν τρία κοινά χαρακτηριστικά: είναι ιδιωτικά, έχουν μηδενικό τραπεζικό δανεισμό και «κάθονται» πάνω σε βουνά μετρητών καθώς η ρευστότητα τους είναι εντυπωσιακή.
Παράλληλα και τα δυο λιμάνια έχουν μπροστά τους να υλοποιήσουν σημαντικές επενδύσεις τόσο υποχρεωτικές όσο και προαιρετικές και η ισχυρή ρευστότητα τους, συνηγορεί την ολοκλήρωση αυτών των επενδύσεων.
Ο μηδενικός δανεισμός του ΟΛΠ
Ο ΟΛΠ έχει μηδενικό τραπεζικό δανεισμό καθώς προχώρησε σε πλήρη και πρόωρη αποπληρωμή των (τραπεζικών) δανειακών της υποχρεώσεων ύψους 26,5 εκατ. ευρώ στις 7/3/2025 μειώνοντας σημαντικά την έκθεσή της στον κίνδυνο επιτοκίου, διατηρώντας ταυτόχρονα την ισχυρή της ταμειακή θέση.
Με ρευστά διαθέσιμα ύψους 171,7 εκατ. ευρώ, ο ΟΛΠ όπως ανακοίνωσε συνεχίζει την επενδυτική δραστηριότητα του βάσει του επιχειρηματικού της σχεδίου και μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2025 πραγματοποιήθηκαν συνολικές επενδύσεις ύψους 16,1 εκατ. ευρώ έναντι € 3,8 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους (31.12.2024: € 59,5 εκατ.).
Τα έργα του ΟΛΠ
Τα έργα που προγραμματίζει ο ΟΛΠ έχουν να κάνουν με τη κατασκευή και ολοκλήρωση του προβλήτα κρουαζιέρας τα οποία όμως στη συντριπτική πλειοψηφία τους είναι κοινοτικά κονδύλια τα οποία βέβαια στη συνέχεια θα ανακτήσει, διατηρώντας σε υψηλά επίπεδα την ρευστότητα του. Μετά την ολοκλήρωση του προβλήτα θα πρέπει να προχωρήσει στη κατασκευή το Επιβατηγού σταθμού κρουαζιέρας προϋπολογισμού 80 εκατ. ευρώ.
Επίσης επενδύσεις σχεδιάζει στο logistic cnter τον πρώην χώρο ΟΔΔΥ ύψους 60 εκατ. ευρώ, ενώ φαίνεται να επανέρχονται τα σχέδια για την κατασκευή δυο ξενοδοχείων στις παλιές αποθήκες δίπλα στο Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων. Παράλληλα προχωρά η υποχρεωτική επένδυση «Υπόγεια Οδική Σύνδεση Σταθμού Διακίνησης Αυτοκινήτων με Πρώην Χώρο ΟΔΔΥ».
Το έργο έχει ως αντικείμενο την κατασκευή υπόγειας διάβασης κάτω από τη Λ. Δημοκρατίας, συνδέοντας την ευρύτερη περιοχή του προβλήτα Γ2 (Car Terminal G2) με την περιοχή του Σ.ΕΜΠΟ (πρώην ΟΔΔΥ). Το έργο θα εξυπηρετήσει τις μετακινήσεις των φορτηγών που μεταφέρουν τα εμπορευματοκιβώτια από τα πλοία, στην περιοχή εναπόθεσης και προσωρινής αποθήκευσης (πρώην ΟΔΔΥ) και το αντίστροφο.
Τέλος ανοικτό μένει ακόμη το θέμα που αφορά το μέλλον της «Παγόδας» καθώς πρόκειται για μια περίπλοκη υπόθεση η αξιοποίηση της, καθώς έχει χαρακτηριστεί ως διατηρητέο νεότερο μνημείο αρχιτεκτονικής. Η λύση της δημιουργίας συνεδριακού κέντρου φαίνεται να κερδίζει έδαφος.
ΟΛΘ με ρευστότητα 123 εκατ. ευρώ
Στον ΟΛΘ τα ταμειακά διαθέσιμα φτάνουν τα 123 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων προθεσμιακών καταθέσεων διάρκειας άνω των 3 μηνών, ύψους € 76,4 εκατ., αντανακλώντας συνολικά μια αύξηση € 28 εκατ. σε σύγκριση με το 2023.
Το εμβληματικό αναπτυξιακό έργο που έχει μπροστά του ο ΟΛΘ είναι η επέκταση του 6ου προβλήτα, το οποίο θα ξεκινήσει να υλοποιείται από τις ΜΕΤΚΑ- ΤΕΚΑΛ ( προσωρινός ανάδοχος) , μόλις πάρει τη σχετική άδεια από το Υπουργείο Ναυτιλίας.
Ο Εκτελεστικός Πρόεδρος Δ.Σ., κ. Αθανάσιος Λιάγκος, δήλωσε πρόσφατα ότι η έγκριση του Master Plan αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο ανάπτυξης της ΟΛΘ Α.Ε., καθώς επιτρέπει στην Εταιρεία να προχωρήσει στην υλοποίηση των επενδύσεων που ενισχύουν τις προοπτικές και την ανταγωνιστικότητα του Λιμένα. «Η επένδυση αυτή αναβαθμίζει σημαντικά τη διεθνή θέση του Λιμένα Θεσσαλονίκης» τόνισε.
Ωστόσο πρέπει να σημειωθεί ότι ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου από τα 130 εκατ ευρώ που είχαν προϋπολογισθεί πριν επτά χρόνια αναμένεται να ξεπεράσει τώρα τα 180 εκατ. ενώ μαζί με την προμήθεια του μηχανολογικού εξοπλισμού θα πλησιάσει τα 300 εκατ. ευρώ
Ένα ακόμη φιλόδοξο σχέδιο που έχει βάλει στο τραπέζι η διοίκηση του ΟΛΘ είναι η διεκδίκηση του πρωην στρατοπέδου Γκόνου. Ο ΟΛΘ συμμετέχει στον διαγωνισμό για την αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου στον οποίο έχουν εκδηλώσει ακόμη ενδιαφέρον οι -Ένωση Goldair Cargo – Aktor Όμιλος Εταιρειών», Ένωση Νομικών Προσώπων TRADE LOGISTICS AEBE ( όμιλος Fourlis) – ΙΝΤΕΡΚΑΤ Α.Ε., και NOVAL PROPERTY (όμιλος Viohalco) Ανώνυμη Εταιρεία Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, για την αξιοποίηση του Γκόνου, όπου πρόκειται να δημιουργηθεί Επιχειρηματικό Πάρκο, θα απαιτηθούν τουλάχιστον 200 εκατ. ευρώ. Προφανώς τα επενδυτικά σχέδια του ΟΛΘ είναι φιλόδοξα και η υλοποίηση τους θα απαιτήσει δανεισμό ή ακόμη και νέα κεφάλαια.