Θα χρειαστούν «μία ή δύο δεκαετίες επίμονης προσπάθειας» στον πρόεδρο των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, προκειμένου να αναδιαμορφώσει τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού χρησιμοποιώντας το όπλο των δασμών, προειδοποίησε ο επικεφαλής της Maersk, του δεύτερου μεγαλύτερου ομίλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο.
Ο Vincent Clerc, διευθύνων σύμβουλος της AP Møller Maersk, δήλωσε στους Financial Times ότι ο όγκος του εμπορίου μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας μειώθηκε κατά 30-40% τον Απρίλιο ως αποτέλεσμα των αυξανόμενων δασμών του Τραμπ, αλλά ότι άλλες οδοί, όπως μεταξύ Ασίας και άλλων αναδυόμενων αγορών, παρέμειναν ισχυρές.
«Η αλυσίδα εφοδιασμού σήμερα σε όλο τον κόσμο είναι κάτι που έχει χτιστεί εδώ και δεκαετίες. Αν θέλει κάποιος να την ανατρέψει ή να την αλλάξει σε βάθος, θα χρειαστούν δεκαετίες», είπε. «Χρειάζεται χρόνος για να λάβουν αποφάσεις οι εταιρείες, για να κατασκευαστούν εργοστάσια. Δεν είναι πολύ ρεαλιστικό οι αλυσίδες εφοδιασμού να αλλάξουν πολύ γρήγορα λόγω των δασμών».
Ο όγκος του εμπορίου μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας μειώθηκε κατά 30-40% τον Απρίλιο ως αποτέλεσμα των αυξανόμενων δασμών του Τραμπ, αλλά ότι άλλες οδοί, όπως μεταξύ Ασίας και άλλων αναδυόμενων αγορών, παρέμειναν ισχυρές
Η Maersk είναι μια από τις κορυφαίες εταιρείες στον χώρο του παγκόσμιου εμπορίου, μεταφέροντας ένα στα πέντε εμπορευματοκιβώτια διαμέσου της θάλασσας και οι απόψεις της για τις αλυσίδες εφοδιασμού παρακολουθούνται στενά. Ο δανικός όμιλος προειδοποίησε την Πέμπτη ότι το παγκόσμιο εμπόριο θα μπορούσε να συρρικνωθεί φέτος, μειώνοντας την προηγούμενη πρόβλεψή του για αύξηση της ζήτησης εμπορευματοκιβωτίων περίπου 4% σε -1%.
«Είναι δύσκολα τα πράγματα σήμερα. Αλλά μέχρι στιγμής επηρεάζουν κυρίως τις σχέσεις και τους όγκους Κίνας-ΗΠΑ», δήλωσε ο Clerc.
Πρόσθεσε ότι το εμπόριο Κίνας-ΗΠΑ αντιπροσώπευε περίπου το 5% των όγκων της Maersk, επομένως η μέχρι στιγμής πτώση ήταν περίπου το 2% του συνόλου. «Έχουμε ανταποκριθεί μεταφέροντας σχεδόν το 20% της χωρητικότητάς μας σε Κίνα-ΗΠΑ σε άλλες διαδρομές, ειδικά από την Άπω Ανατολή σε άλλες αναδυόμενες αγορές. Έχει αποδειχθεί καλό», είπε.
Οι φόβοι της Maersk για τον αντίκτυπο των δασμών στην οικονομία
Ο διευθύνων σύμβουλος της Maersk δήλωσε ότι η μεγαλύτερη απειλή θα μπορούσε να είναι ο αντίκτυπος των δασμών στην οικονομία. «Εάν τα πράγματα εδραιωθούν, ο πληθωρισμός συνεχίσει να αυξάνεται και βλέπουμε κίνδυνο ύφεσης στις ΗΠΑ, τότε οι όγκοι θα δεχθούν πιέσεις κατά το δεύτερο εξάμηνο. Ο ρόλος μας στη Maersk είναι να υποστηρίξουμε τους πελάτες μας σε αυτή τη δοκιμασία», πρόσθεσε ο Clerc. Ο Τραμπ έχει εκφράσει επανειλημμένα την επιθυμία οι αμερικανικές εταιρείες να φέρουν πίσω την παραγωγή τους στην πατρίδα τους και οι ξένες ομάδες να έχουν περισσότερη αμερικανική παραγωγή.
Ωστόσο, ο Clerc ήταν επιφυλακτικός, υποστηρίζοντας ότι οι ΗΠΑ δεν έχουν εργατικό δυναμικό. «Δεν υπάρχει παραγωγή μποτών για snowboard εκτός Κίνας. Αν θέλετε να το αλλάξετε αυτό, θα χρειαστεί χρόνος – ή πρέπει να σταματήσετε το snowboarding. Δεν θα υπερεκτιμούσα το βάρος που έχουν οι ΗΠΑ όσον αφορά το παγκόσμιο εμπόριο», πρόσθεσε.
Οι συνομιλίες μεταξύ Αμερικανών και Κινέζων αξιωματούχων, καθώς και η προγραμματισμένη υπογραφή εμπορικής συμφωνίας ΗΠΑ-Ηνωμένου Βασιλείου την Πέμπτη, ήταν «καλά σημάδια» πιθανής αποκλιμάκωσης, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Maersk.
Τα σχόλιά του ήρθαν καθώς η Maersk ανακοίνωσε τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου, ξεπερνώντας τις προσδοκίες των αναλυτών, και διατήρησε τις προβλέψεις της για ολόκληρο το έτος.
Τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 8% στα 13,3 δισεκατομμύρια δολάρια και τα λειτουργικά κέρδη αυξήθηκαν περισσότερο από επτά φορές στα 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια. Η Maersk αναμένει να έχει υποκείμενα λειτουργικά κέρδη από μηδέν έως 3 δισεκατομμύρια δολάρια φέτος.