Φυσικό αέριο: Εξίσωση με πολλές μεταβλητές η αναπλήρωση των αποθηκών

Υψηλές τιμές και χαμηλά αποθέματα καθιστούν δύσκολο να επιτευχθούν οι στόχοι αποθήκευσης

Φυσικό αέριο: Εξίσωση με πολλές μεταβλητές η αναπλήρωση των αποθηκών

Ανοδικά πάνω από τα 37 ευρώ/MWh, κινούνται και σήμερα τα ευρωπαϊκά συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης φυσικού αερίου, μετά το χθεσινό ράλι άνω του 5%, που εκτίναξε τις τιμές σε υψηλό έξι εβδομάδων.

Η αισιοδοξία γύρω από μια πιθανή ειρηνευτική συμφωνία στην Ουκρανία έχει εξασθενήσει μετά τη δίωρη τηλεφωνική συνομιλία μεταξύ του προέδρου των ΗΠΑ Τραμπ και του Ρώσου ομολόγου του Πούτιν που έληξε χωρίς κάποια αξιοσημείωτη πρόοδο. Παρόλο που και οι δύο πλευρές συμφώνησαν να επαναλάβουν τις συνομιλίες, η Ρωσία αρνήθηκε άμεση κατάπαυση του πυρός, μειώνοντας την πιθανότητα επιστροφής του ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη βραχυπρόθεσμα.

Επίσης, οι ροές φυσικού αερίου της Νορβηγίας αναμένεται να μειωθούν περαιτέρω λόγω της πρόωρης συντήρησης στο εργοστάσιο φυσικού αερίου Kollsnes, με περισσότερες μειώσεις να έχουν προγραμματιστεί για τις 21-22 Μαΐου. Εν τω μεταξύ, τα φορτία LNG έχουν πρόσφατα εκτραπεί από την Ασία λόγω χαμηλής ζήτησης, αλλά εμφανίζονται νέοι αγοραστές χωρίς συμβόλαια, όπως η Ταϊλάνδη, το Βιετνάμ και οι Φιλιππίνες, γεγονός που θα μπορούσε να ενισχύσει την παγκόσμια ζήτηση LNG.

Ακριβή αναπλήρωση

Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΕ εκτιμάται ότι θα χρειαστεί να δαπανήσει τουλάχιστον 10 δισεκατομμύρια ευρώ περισσότερα από πέρυσι για να αναπληρώσει τις αποθήκες φυσικού αερίου, ενόψει του χειμώνα.  Οι ακριβές τιμές σε συνδυασμό με τα χαμηλά αποθέματα καθιστούν τη διαδικασία πιο δαπανηρή, αλλά και πιο περίπλοκη.

Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022, η ΕΕ συμφώνησε να ξαναγεμίζει τις αποθήκες φυσικού αερίου στο 90% της χωρητικότητάς τους κάθε καλοκαίρι, για να αποφεύγονται οι διακοπές κατά τους ψυχρότερους μήνες. Τελειώνοντας ο φετινός χειμώνας, βρίσκει τις αποθήκες γεμάτες μόλις κατά 44%, απαιτώντας πλέον σημαντική προσπάθεια και κόστος κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού για την αποκατάστασή τους σε φυσιολογικά επίπεδα.

Η ΕΕ δαπάνησε περίπου 100 δισεκατομμύρια ευρώ για την εισαγωγή φυσικού αερίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) το 2024

«Η Ευρώπη είχε τον πρώτο πραγματικό χειμώνα μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία», δήλωσε ο Άνο Κουχανάθαν, αναλυτής στην Allianz Trade, η οποία παρέχει ασφάλιση σε εμπόρους. Και πρόσθεσε ότι η έλλειψη αιολικής ενέργειας για την παραγωγή ανανεώσιμης ενέργειας έχει επίσης αυξήσει την κατανάλωση φυσικού αερίου.

Ενώ οι τιμές του φυσικού αερίου είναι χαμηλότερες από ό,τι πριν από ένα χρόνο, κυρίως λόγω της χαμηλότερης ζήτησης από την Κίνα, ο Kuhanathan εκτίμησε ότι θα κοστίσει περίπου 26 δισεκατομμύρια ευρώ για να επιτευχθεί ο στόχος του 90% έως τον Νοέμβριο. Αυτό συγκρίνεται με 16 δισεκατομμύρια ευρώ για να καλυφθούν στο 99% πέρυσι. Οι χώρες της ΕΕ συμφώνησαν πρόσφατα για μεγαλύτερη ευελιξία στην επίτευξη του στόχου αποθήκευσης φυσικού αερίου, μετά από την κριτική ότι ο αυστηρός στόχος του 90% προκάλεσε απότομες αυξήσεις στις τιμές το καλοκαίρι.

Η Γερμανία, η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το φυσικό αέριο, ήταν μεταξύ των χωρών που ζήτησαν πιο έντονα μεγαλύτερη ευελιξία, αφότου οι Βρυξέλλες πρότειναν την παράτασή τους έως το 2027.

Ωστόσο, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς στους Financial Times, οι αναθεωρήσεις του νόμου θα μπορούσαν να μειώσουν τον στόχο κατά 7%, δημιουργώντας αβεβαιότητα για την τρέχουσα περίοδο πλήρωσης, καθώς οι αλλαγές είναι απίθανο να τεθούν σε ισχύ πριν από το καλοκαίρι.

Η ΕΕ δαπάνησε περίπου 100 δισεκατομμύρια ευρώ για την εισαγωγή φυσικού αερίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) το 2024, δήλωσε ο Κουχανάθαν.

Διαφάνεια στην επικοινωνία

Η Eurogas, ο φορέας της βιομηχανίας φυσικού αερίου, δήλωσε ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα πρέπει να διασφαλίσουν «σαφή και έγκαιρη επικοινωνία» των μέτρων.

«Οι υποχρεώσεις αποθήκευσης ενέχουν τον κίνδυνο περαιτέρω επιδείνωσης του προβλήματος των υψηλών και ασταθών τιμών χονδρικής πώλησης φυσικού αερίου», ανέφερε.

Ο Κουχανάθαν ανέφερε στους FT, ότι οι traders φυσικού αερίου δεν βιάζονται να ξαναγεμίσουν τις αποθήκες επειδή πολλοί από αυτούς πιστεύουν ότι οι τιμές πρέπει να μειωθούν περαιτέρω. Ωστόσο, μια ώθηση για την αναπλήρωση των αποθηκών φυσικού αερίου στο τέλος του καλοκαιριού θα μπορούσε επίσης να προκαλέσει αύξηση των τιμών, προειδοποίησε.

Η Κίνα , ο κορυφαίος αγοραστής LNG στον κόσμο, πρόσφατα μείωσε τις αγορές φυσικού αερίου λόγω ευνοϊκού καιρού και ασθενέστερων οικονομικών προοπτικών

Οι αναλυτές της Morgan Stanley πιστεύουν ότι οι τιμές θα αυξηθούν κατά περίπου 10% από τα τρέχοντα επίπεδα κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού λόγω της κλίμακας των εργασιών επαναπλήρωσης. Και υποστήριξαν ότι για να γεμίσουν οι αποθήκες στο 80%, η Ευρώπη θα χρειαστεί να αυξήσει τις εισαγωγές LNG κατά 45% σε σχέση με πέρυσι.

Την περασμένη εβδομάδα, ο Peder Bjorland, αντιπρόεδρος εμπορίας φυσικού αερίου στην Equinor, τον μεγαλύτερο προμηθευτή φυσικού αερίου της Ευρώπης, δήλωσε ότι η περιοχή θα πρέπει να πληρώσει υψηλότερες τιμές για να ξεπεράσει την Κίνα και άλλους Ασιάτες αγοραστές φυσικού αερίου κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.

«Νομίζω ότι η τιμή είναι το πιο σημαντικό εργαλείο σε αυτό το παιχνίδι», δήλωσε στο Reuters σε συνέδριο φυσικού αερίου στο Άμστερνταμ. «Η Κίνα επιστρέφει και μπορεί να είναι ανταγωνιστική», πρόσθεσε.

Η Κίνα , ο κορυφαίος αγοραστής LNG στον κόσμο, πρόσφατα μείωσε τις αγορές φυσικού αερίου λόγω ευνοϊκού καιρού και ασθενέστερων οικονομικών προοπτικών. Ωστόσο, μια προσωρινή εκεχειρία στον εμπορικό πόλεμο μεταξύ Πεκίνου και Ουάσινγκτον, που ανακοινώθηκε αυτόν τον μήνα, θα μπορούσε να σημαίνει αύξηση της οικονομικής δραστηριότητας και της ζήτησης φυσικού αερίου.

Νέα μέτρα κατά της Ρωσίας

Εν τω μεταξύ, οι Βρυξέλλες μελετούν την επιβολή ποσόστωσης ως μηχανισμό για την απαγόρευση εισαγωγών ρωσικού φυσικού αερίου σε ολόκληρη την ΕΕ έως το τέλος του 2027, κάτι που, σύμφωνα με τους αξιωματούχους, θα πρέπει να παρέχει στις εταιρείες νομική βάση για να τερματίσουν μακροπρόθεσμες συμβάσεις αγοράς.

Σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Bloomberg, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συζητά την εισαγωγή μηδενικής ποσόστωσης εισαγωγής για το ρωσικό φυσικό αέριο. Οι ίδιες πηγές υπογραμμίζουν ότι αυτό θα επιτρέψει στους Ευρωπαίους αγοραστές να επικαλεστούν ανωτέρα βία για να τερματίσουν συμφωνίες με Ρώσους προμηθευτές.

Το σχέδιο παρέχει το πιο σαφές μήνυμα μέχρι στιγμής για το πόσο εφαρμόσιμη και αποτελεσματική θα είναι η απαγόρευση, αφού η ΕΕ νωρίτερα αυτόν τον μήνα παρουσίασε έναν ευρύ οδικό χάρτη για τη σταδιακή κατάργηση των ρωσικών ορυκτών καυσίμων. Η ποσόστωση θα ισχύει άμεσα σε όλα τα κράτη μέλη και οι αξιωματούχοι αναμένουν ότι η αποτελεσματικότητά της θα είναι συγκρίσιμη με αυτήν ενός καθεστώτος κυρώσεων, ανέφεραν οι πηγές.

Αν και δεν είναι πλέον ο μεγαλύτερος προμηθευτής του μπλοκ, η Ρωσία εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει σχεδόν το ένα πέμπτο της ευρωπαϊκής ζήτησης και το Κρεμλίνο χρησιμοποιεί αυτά τα έσοδα για να χρηματοδοτήσει τον πόλεμό του στην Ουκρανία.

Τον Ιούνιο

Η ποσόστωση, η οποία εκτιμάται ότι θα στα μέσα Ιουνίου, θα χρειαστεί την υποστήριξη της ειδικής πλειοψηφίας από τις εθνικές κυβερνήσεις και την υποστήριξη της πλειοψηφίας από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για να τεθεί σε ισχύ σε ολόκληρη την ένωση. Και βέβαια το σχέδιο ενδέχεται να αλλάξει καθώς συνεχίζονται οι συνομιλίες στην επιτροπή.

Σύμφωνα με τον διμερή οδικό χάρτη που ανακοίνωσε νωρίτερα αυτόν τον μήνα, η επιτροπή θέλει αρχικά να απαγορεύσει όλα τα νέα συμβόλαια και να σταματήσει τις υπάρχουσες συμφωνίες στην αγορά spot – το ένα τρίτο των ροών ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ένωση – μέχρι το τέλος του 2025. Οι μακροπρόθεσμες συμβάσεις θα καταργηθούν σταδιακά μέχρι το τέλος του 2027.

Η μείωση της εξάρτησης από τη Μόσχα θα ανοίξει τον δρόμο για τους Αμερικανούς προμηθευτές να στείλουν περισσότερο LNG στην Ευρώπη, κάτι που ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ έχει επανειλημμένα ζητήσει. Προς το παρόν, το μπλοκ παραμένει ένας ελκυστικός προορισμός για φορτία από το ρωσικό εργοστάσιο υγροποιημένου φυσικού αερίου Yamal στην Αρκτική, με μακροπρόθεσμα συμβόλαια που έχουν υπογραφεί από εταιρείες όπως η TotalEnergies SE, η Naturgy Energy Group SA και η γερμανική Securing Energy for Europe GmbH.

Το παραθυράκι για να σπάσουν τα συμβόλαια

Ένα από τα βασικά ερωτήματα για τον κλάδο είναι ποια μέτρα θα προτείνει η Επιτροπή για να επιτρέψει στις εταιρείες να αποφύγουν τις υποχρεώσεις τους βάσει των υφιστάμενων συμβάσεων.

Η ΕΕ απέφυγε να προτείνει κυρώσεις σε σχέση με τις εισαγωγές φυσικού αερίου, επειδή η αντίθεση της Ουγγαρίας και της Σλοβακίας — οι οποίες συνεχίζουν να εισάγουν μέσω αγωγών — θα της στερούσε την απαραίτητη ομόφωνη υποστήριξη. Αντ’ αυτού, η επιτροπή σχεδιάζει να βασιστεί σε διάφορες διατάξεις της νομοθεσίας της ΕΕ που επιτρέπουν τη χρήση εργαλείων που απαιτούν υποστήριξη με ειδική πλειοψηφία.

Τέτοια μέσα χρησιμοποιούνται συνήθως στην εμπορική πολιτική και μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην ενεργειακή πολιτική για την εξασφάλιση της ασφάλειας του εφοδιασμού. Η ΕΕ βασίστηκε επίσης σε μέτρα υποστήριξης με ειδική πλειοψηφία για να περιορίσει μια κρίση που πριν από τρία χρόνια ώθησε τις τιμές ενέργειας σε επίπεδα ρεκόρ.

Η άλλη πλευρά του LNG

Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με την Goldman Sachs, η Ευρώπη μπορεί να εξασφαλίσει αρκετό υγροποιημένο φυσικό αέριο για την αναπλήρωση των αποθεμάτων για τον επόμενο χειμώνα στις τρέχουσες τιμές, αλλά η περιοχή αντιμετωπίζει ανταγωνισμό για την προσφορά σε περίπτωση πτώσης των τιμών.

«Πιστεύουμε ότι οι τιμές πρέπει να παραμείνουν στα τρέχοντα επίπεδα ή ελαφρώς υψηλότερα, προκειμένου να μειωθεί η ζήτηση για LNG εκτός Ευρώπης», δήλωσε η Samantha Dart, συν-επικεφαλής της παγκόσμιας έρευνας για τα εμπορεύματα, στην τηλεόραση του Bloomberg. «Εάν το LNG γίνει πολύ φθηνό αυτό το καλοκαίρι, τείνουμε να βλέπουμε άλλους αγοραστές να το επιλέγουν».

Η Ευρώπη έχει προσελκύσει περισσότερα φορτία LNG μέχρι στιγμής φέτος, εν μέρει χάρη στην ασθενέστερη ζήτηση από την Ασία. Η Κίνα, ο κορυφαίος αγοραστής πέρυσι, έχει μειώσει απότομα τις αγορές λόγω υψηλών αποθεμάτων, ισχυρότερων εισαγωγών μέσω αγωγών και αυξημένων τιμών spot που έχουν καταστήσει τις αποστολές ασύμφορες. Ωστόσο, αυτή η τάση θα μπορούσε να αντιστραφεί εάν το LNG γίνει φθηνότερο από τα εναλλακτικά καύσιμα στην περιοχή.

OT Originals

Περισσότερα από Φυσικό αέριο

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο