Από τις ΗΠΑ μέχρι την Ταιβάν και την Ιαπωνία, το αυγοτάραχο Αιτωλικού της Trikalinos έχει καταφέρει να διεισδύσει στις πιο απαιτητικές αγορές του κόσμου ως ένα gourmet προϊόν.
Η φήμη του έχει φθάσει μέχρι το Κογκρέσο, ως προϊόν ντελικατέσεν «φιγουράρει» στα μενού μεγάλων εστιατορίων, έχει βραβευθεί ως καινοτόμο προϊόν στη Διεθνή Έκθεση Sial του Παρισιού ενώ ένας από τους κορυφαίους chef του πλανήτη, o Ferran Adria, το συμπεριλαμβάνει στα 30 καλύτερα και πιο υγιεινά τρόφιμα του κόσμου, στο βιβλίο του “Fragile Feast”.
Ο ιδιοκτήτης και πρόεδρος της εταιρείας Trikalinos βραβεύθηκε πρόσφατα από τα FNL Best Restaurant Awards 2025 για την προσπάθεια που καταβάλλει όλα αυτά τα χρόνια για να αναδείξει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του προϊόντος.
Αυγοτάραχο Trikalinos σε 42 χώρες
Το αυγοτάραχο Trikalinos εξάγεται σήμερα σε 42 χώρες. Από τις χώρες της βόρειας και κεντρικής Ευρώπης, μέχρι τη Σαουδική Αραβία και το Κατάρ, την Ιαπωνία, τη Σιγκαπούρη και την Ταϊβάν.
«Η μεγαλύτερη αγορά μας σήμερα είναι η Γαλλία, ακολουθεί η Ταϊβάν και μετά η Ιαπωνία», αναφέρει ο κ. Τρικαλινός. Η Γαλλία είναι η ίδια χώρα παραγωγός αυγοτάραχου και εκτιμούν την ποιότητα, δεν κάνουν συμβιβασμούς στη γεύση, εξηγεί.
Το στοίχημα τώρα για τον κ. Τρικαλινό είναι να αναπτύξει τις αγορές της Τουρκίας, της Πορτογαλίας και της Γερμανίας. «Φέτος καταφέραμε να ανοίξουμε την Τουρκία» αναφέρει, λέγοντας πως η εταιρεία συνάντησε μια σειρά από εμπόδια τα οποία τελικά ξεπεράστηκαν και εκδόθηκαν οι σχετικές άδειες.
Όσον αφορά τη Γερμανία, «η πρόκληση εκεί είναι ότι οι Γερμανοί δεν καταναλώνουν ψάρι αλλά κόκκινο κρέας». Καθώς η διατροφή είναι και θέμα κουλτούρας, οι Γερμανοί θα πρέπει να μυηθούν στο να καταναλώνουν ψάρι.
Οι πελάτες της Trikalinos είναι οι επαγγελματίες της εστίασης, οι εταιρείες εμπορίας και διακίνησης τροφίμων αλλά και οι καταναλωτές ενώ ο κύριος όγκος των πελατών αποτελείται από χονδρεμπόρους, που απευθύνονται στον τελικό καταναλωτή.

Σύμφωνα με τον κ. Τρικαλινό, οι εξαγωγές αναλογούν στο 42% των συνολικών πωλήσεων της εταιρείας. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το 2008, η εταιρεία δεν είχε εξαγωγική δραστηριότητα. «Στόχος μας τώρα είναι να καταφέρουμε κάποια στιγμή να ξεπεράσουν οι εξαγωγές το 50% των συνολικών πωλήσεων».
«Στόχος μας είναι να ξεπεράσουν οι εξαγωγές το 50% των συνολικών πωλήσεων»
Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας για το 2024 ήταν 2 εκατ. ευρώ, ενισχυμένος κατά 1,2%.
Το πρώτο τετράμηνο του έτους ο τζίρος αυξήθηκε κατά 10% ενώ ο στόχος για το 2025 είναι να ξεπεράσει ο τζίρος τα 2,15 εκατ. ευρώ.
Προκλήσεις
Ο κ. Τρικαλινός παραμένει αισιόδοξος και προβλέπει ό τι ο τζίρος θα διατηρηθεί στα ίδια, υψηλά επίπεδα, παρά τα προβλήματα.
Η αύξηση του κόστους μεταφοράς αλλά και ο τερματισμός των δραστηριοτήτων της εταιρείας σε δύο αγορές που είχε επενδύσει, εκείνη της Ρωσίας και του Ισραήλ, εξαιτίας των γεωπολιτικών εξελίξεων, αποτελούν μεγάλη πρόκληση για την εταιρεία.
«Στη Ρωσία επενδύσαμε για περισσότερα από 10 χρόνια και είναι μια δύσκολη αγορά, μια αγορά που δεν είχε αυγοτάραχο αλλά χαβιάρι…», οπότε οι Ρώσοι καταναλωτές θα έπρεπε να μυηθούν στο αυγοτάραχο.
Επενδύσεις στην Έρευνα και την Ανάπτυξη
Ο κ. Τρικαλινός ενδιαφερόταν ανέκαθεν για τη διατροφική αξία του προϊόντος, καθώς ήθελε να προσφέρει ένα ποιοτικό και υγιεινό προϊόν.
Έτσι, το 2006 άρχισε να διερευνά την διατροφική αξία του αυγοτάραχου. Διαπιστώνοντας ότι η μέχρι τότε διαδικασία παρασκευής αφαιρούσε τα θρεπτικά συστατικά του αυγοτάραχου, αποφασίζει να αλλάξει τη διαδικασία παρασκευής.
Δεκαπέντε χρόνια αργότερα και ύστερα από δύο έρευνες με το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και το Ινστιτούτο Παστέρ και μία δημοσίευση στο ακαδημαϊκό περιοδικό «Journal of Agricultural and Food Chemistry», το επιστημονικό συμπέρασμα ήταν ότι εάν κάποιος οργανισμός εντάξει αυτή την τροφή στη διατροφή του σε καθημερινή βάση, είναι πιθανό να έχει ευεργετική ωφέλεια κατά των θρομβώσεων.
To Harvard
Η μεγαλύτερη επένδυση που θα πραγματοποιήσει το 2025 η Trikalinos είναι η έρευνα που έχει αναλάβει σε συνεργασία με το Harvard. Η Trikalinos έχει ήδη λάβει την έγκριση από την Επιτροπή Βιοηθικής των ΗΠΑ για την κλινική έρευνα σε ανθρώπους.
Ο στόχος είναι να καταδειχθεί ότι το αυγοτάραχο συμβάλλει καθοριστικά στην μείωση του στρες και των επιπέδων χοληστερόλης και τριγλυκεριδίων. «Eίναι η μεγαλύτερη επένδυση που θα πραγματοποιήσει το 2025 η Trikalinos», αναφέρει ο κ. Τρικαλινός.
Πρόκεται για επένδυση των 3 εκατ. ευρώ σε βάθος τριετίας.
Trikalinos, μια ιστορία 160 χρόνων
Η ιστορία του αυγοτάραχου Trikalinos ξεκινά το 1856, όταν τα τρία αδέλφια της οικογένειας Τρικαλινός – Ζαφείρης, Νίκος και Γιώργος – ξεκινουν την παραγωγή και εμπορία αυγοτάραχου στο Αιτωλικό.
Το 1942, ο Παναγιώτης Τρικαλινός, γιος του Ζαφείρη, αναλαμβάνει τα ηνία της επιχείρησης, έχοντας αποκτήσει πολύτιμη εμπειρία ως ιβαράς και καπετάνιος σε διάφορα ιβάρια της περιοχής —πασσαλόπηκτες κατασκευές με δικτυωτό πλέγμα, που χρησιμοποιούνταν για τον έλεγχο και την αλιεία των ψαριών.

Το 1995, την ηγεσία της οικογενειακής επιχείρησης αναλαμβάνει ο Ζαφείρης Τρικαλινός. Υπό τη διοίκησή του, η εταιρεία πραγματοποίεί σημαντικές καινοτομίες, με πιο καθοριστική τη δημιουργία των πρώτων πιστοποιημένων εγκαταστάσεων παραγωγής αυγοτάραχου στην Ελλάδα, το 1997.
To 2010, ο παγκοσμίως καταξιωμένος σεφ Ferran Adria συμπεριλαμβάνει το Trikalinos Αυγοτάραχο στα 30 καλύτερα και πιο υγιεινά τρόφιμα του κόσμου, στο βιβλίο του Fragile Feast.
Μεταξύ των βραβείων που έχει λάβει το αυγοτάραχο είναι το βραβείο της Sial ως καινοτόμο προϊόν και το Βραβείο Ανώτερης Γεύσης, από το ITQI.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κ. Τρικαλινός έχει τιμηθεί με το βραβείο «Walter Scheel Medaille», που φέρει το όνομα του πρώην προέδρου της Γερμανίας και το οποίο απονέμεται στις προσωπικότητες που έχουν προσφέρει εξαιρετικές υπηρεσίες στη διατήρηση της ευρωπαϊκής οινογαστρονομικής κουλτούρας.
Μάλιστα η φήμη του Trikalinou αυγοτάραχου έφτασε μέχρι το…Κογκρέσο. «Έχουμε φτάσει σε ένα σημείο που σήμερα τα προϊόντα μας έχουν κερδίσει θέση στα καλύτερα εστιατόρια του κόσμου. Μας κάλεσαν να τα παρουσιάσουμε σε εκδήλωση στο Κογκρέσο των ΗΠΑ για τα τρόφιμα που βοηθούν την υγεία».