Λίγο πριν ξεκινήσουν οι διακοπές του καλοκαιριού και οι αεροπορικοί ταξιδιώτες αρχίσουν να στήνονται στις ουρές επιβίβασης, η εταιρεία προάσπισης των συμφερόντων και αποζημιώσεων των αεροπορικών επιβατών FlightRight δημοσιοποίησε ενδιαφέροντα στοιχεία για τη λειτουργική αξιοπιστία των αερομεταφορέων της Ευρώπης. Το εντυπωσιακό εύρημα της έρευνας της FlightRight είναι το ότι οι παραδοσιακές αεροπορικές εταιρείες, που παλαιότερα ονομάζονταν «εθνικοί αερομεταφορείς», είναι περισσότερο επιρρεπείς σε καθυστερήσεις ή και αναβολές των πτήσεων συγκριτικά με τις λεγόμενες εταιρείες χαμηλού κόστους. Αυτές δηλαδή που εστιάζουν περισσότερο το επιχειρηματικό τους ενδιαφέρον στο βασικό τους έργο, το μεταφορικό, και όχι στην παροχή υπηρεσιών φιλοξενίας και εστίασης όπως είναι, ας πούμε, η διανομή ζεστών γευμάτων. Εξάλλου η εποχή που το αεροπορικό ταξίδι υποδήλωνε κοινωνική διάκριση και «καλή ζωή», έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί.
Οι πτήσεις των «εταιρειών χωρίς φρου-φρου κι αρώματα» λοιπόν, όπως η Ryanair ή η Easyjet, τους πρώτους πέντε μήνες του έτους ήταν ακριβέστερες σε ό,τι αφορά την τήρηση των καθορισμένων ωρών αναχωρήσεων και αφίξεων, συγκριτικά με τις πιο «ακριβές» εταιρείες, οι οποίες εξάλλου έχουν και περισσότερα δικαιώματα προσγείωσης και απογείωσης στα μεγάλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια (slots). Και πιθανότατα αυτό ακριβώς το γεγονός, το ότι δηλαδή οι παραδοσιακοί αερομεταφορείς χρησιμοποιούν κατά κανόνα τα μεγαλύτερα και πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια, εξηγεί εν μέρει το ότι είναι και λιγότερο συνεπείς στα ωράριά τους.
Η Ryanair, για παράδειγμα, η οποία για τις πτήσεις της στο Λονδίνο χρησιμοποιεί το μικρότερο και φθηνότερο συγκριτικά με το Χίθροου (σε ό,τι αφορά τα slots) αεροδρόμιο του Λούτον, έχει λιγότερες πιθανότητες καθυστερήσεων λόγω εναέριας κυκλοφοριακής συμφόρησης.
«Η εταιρεία έβαλε στο μικροσκόπιο τις 20 αεροπορικές εταιρείες με τις περισσότερες αναχωρήσεις πτήσεων στην Ευρώπη. Παρακολούθησε την ακρίβεια των πτήσεων και συνυπολόγισε πολλούς παράγοντες και φαινόμενα για τα οποία δεν ευθύνονται οι αερομεταφορείς, όπως μη ευνοϊκές μετεωρολογικές συνθήκες ή αναταράξεις, στην προσπάθειά της να υπερασπιστεί τα δικαιώματα των αεροπορικών επιβατών», σημειώνει στην έκθεσή της η FlightRight.
Οι bottom ten
Μια σημαντική προκαταρκτική των ειδικών αξιολογήσεων παρατήρηση των ερευνητών είναι ότι, από την αρχή της χρονιάς που διανύουμε, οι 20 μεγαλύτερες σε επιβατική κίνηση εταιρείες της Ευρώπης είχαν εμφανίσει καθυστερήσεις σχεδόν στο 10% του συνόλου των αφίξεων των πτήσεών τους. Πρόκειται για καθυστερήσεις μεγαλύτερες των 15 λεπτών της ώρας.
Στην TAP Portugal απονέμεται το «χρυσό βατόμουρο» των καθυστερήσεων τους πρώτους πέντε μήνες του 2025, θα λέγαμε με κινηματογραφικούς όρους. Σύμφωνα με τις μετρήσεις της FlightRight, σε ποσοστό 37,14% οι πτήσεις της πορτογαλικής εταιρείας έφθασαν στον προορισμό τους με καθυστέρηση μεγαλύτερη των 15 λεπτών το διάστημα Ιανουαρίου-Μαΐου. Με πολύ χαμηλότερα ποσοστά ανεβαίνουν στο βάθρο των καθυστερήσεων η γαλλική Air France (22,65%) και η ελβετική Swiss International (22,42%).
Την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν η φινλανδική Finnair με ποσοστό καθυστερημένων πτήσεων 20,95%, η ιρλανδική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair (20,73%), η βρετανική επίσης χαμηλού κόστους Easyjet (20,63 %), η ολλανδική KLM (19,68 %), η πολωνική (θυγατρική της Ryanair) εταιρεία τσάρτερ Buzz (17,41 %), η βρετανική British Airways (16,91%) και η ισπανική χαμηλού κόστους Vueling (16,71%).
14 χρόνια χαμένα
Σε ό,τι αφορά τις ακυρώσεις πτήσεων, στην κορυφή της κατάταξης βρίσκεται η φινλανδική Finnair με το 3,35% των προγραμματισμένων πτήσεών της να μην έχουν πραγματοποιηθεί ποτέ το πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου 2025. Εντυπωσιακή η επίδοση των εταιρειών χαμηλού κόστους Vueling, Easyjet και Ryanair, που κατατάσσονται στις θέσεις 13η, 14η και 15η αντιστοίχως, με ελάχιστες ακυρώσεις πτήσεων (0,64%, 0,45% και 0,29% αντιστοίχως). Η FlightRight σημειώνει ως γενικό συμπέρασμα της έρευνάς της ότι «για την ώρα εφέτος οι εταιρείες χαμηλού κόστους είναι πιο ακριβείς και πιο αξιόπιστες σε ό,τι αφορά την εκτέλεση των δρομολογίων τους».
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην κατάταξη της FlightRight για την ακρίβεια των πτήσεων των ευρωπαϊκών αερομεταφορέων το 2024, οι «10 χειρότερες αεροπορικές εταιρείες της χρονιάς» ήταν κατά σειρά οι British Airways, Lufthansa, Aer Lingus, KLM, Air Dolomiti, Turkish Airlines, Wizz Air, Vueling, Swiss και Ryanair. Καλύτερη, πλέον αξιόπιστη και ακριβής στις πτήσεις της, είχε αναδειχθεί η ολλανδο-γαλλική εταιρεία χαμηλού κόστους Transavia, θυγατρική της κοινοπραξίας Air France-KLM, η οποία έχει ως βάση της το αεροδρόμιο Σίπχολ του Άμστερνταμ και εκτελεί πτήσεις κυρίως από τη Γαλλία και την Ολλανδία προς ευρωπαϊκούς προορισμούς.
Εν κατακλείδι, όπως παρατηρεί ο ρεπόρτερ της γαλλικής εφημερίδας «Le Parisien» Εντσό Γκερινί, αναφερόμενος σε στοιχεία της FlightRight, «το 2024 οι καθυστερήσεις των πτήσεων των αεροπορικών επιβατών που αναχώρησαν από τη Γαλλία έφθασαν αθροιστικά στα 7 εκατομμύρια λεπτά της ώρας. Πρόκειται κατά μία έννοια για 14 χρόνια χαμένα…».