Η ιαπωνική εταιρεία ispace ανακοίνωσε ότι το μη επανδρωμένο σεληνιακό της όχημα πιθανότατα συνετρίβη στην επιφάνεια της Σελήνης κατά την προσπάθεια προσεδάφισης. Η αποτυχία αυτή αποτελεί ακόμη ένα πλήγμα για την εταιρεία, δύο χρόνια μετά την ανεπιτυχή πρώτη της αποστολή.
Η εταιρεία, με έδρα το Τόκιο, επιδίωκε να ακολουθήσει το παράδειγμα των αμερικανικών εταιρειών Intuitive Machines (LUNR.O) και Firefly Aerospace, οι οποίες έχουν ήδη πραγματοποιήσει επιτυχημένες εμπορικές προσεδαφίσεις στη Σελήνη. Ο ανταγωνισμός εντείνεται διεθνώς, καθώς κρατικές αποστολές από την Κίνα και την Ινδία σημειώνουν σημαντική πρόοδο.
Το Resilience, το δεύτερο σεληνιακό όχημα της ispace, αντιμετώπισε σοβαρά προβλήματα στη μέτρηση της απόστασής του από την επιφάνεια της Σελήνης. Σύμφωνα με την εταιρεία, το όχημα δεν κατάφερε να επιβραδύνει επαρκώς κατά την κάθοδό του, γεγονός που οδήγησε σε πιθανή σφοδρή πρόσκρουση. Από τη στιγμή του συμβάντος, η επικοινωνία με το Resilience έχει διακοπεί.
Ο επικεφαλής τεχνολογίας της ispace, Ρίο Ουτζίε, εξήγησε σε συνέντευξη Τύπου ότι «υπήρχαν πολλά διαφορετικά σενάρια που θα μπορούσαν να προκαλέσουν αυτό το πρόβλημα, συμπεριλαμβανομένων δυσλειτουργιών στο σύστημα προώθησης, το λογισμικό ή το υλικό, ιδιαίτερα στους αισθητήρες».
Η στιγμή της αποτυχίας ήταν ιδιαίτερα φορτισμένη. Σε μια αίθουσα με περισσότερους από 500 υπαλλήλους της ispace, μετόχους, χορηγούς και κυβερνητικούς αξιωματούχους, επικράτησε απόλυτη σιωπή όταν χάθηκαν τα δεδομένα πτήσης, λιγότερο από δύο λεπτά πριν την προγραμματισμένη προσεδάφιση. Η δημόσια προβολή της διαδικασίας γινόταν στα γραφεία του συνεργάτη της αποστολής, Sumitomo Mitsui Banking Corp, τις πρώτες πρωινές ώρες στο Τόκιο.
Sell-off στη μετοχή
Η αντίδραση των αγορών ήταν άμεση και έντονη. Οι μετοχές της ispace δεν διαπραγματεύθηκαν λόγω υπερπροσφοράς πωλήσεων και αναμενόταν να κλείσουν στο ημερήσιο όριο πτώσης, που αντιστοιχεί σε μείωση 29%. Μέχρι το κλείσιμο της Πέμπτης, η ispace διατηρούσε κεφαλαιοποίηση αγοράς άνω των 110 δισεκατομμυρίων γιεν, δηλαδή περίπου 766 εκατομμύρια δολάρια.
Παρά την αποτυχία, η εταιρεία διαβεβαιώνει ότι δεν αντιμετωπίζει άμεσες οικονομικές πιέσεις. Ο οικονομικός διευθυντής, Τζουμπέι Νοζάκι, δήλωσε στη συνέντευξη Τύπου: «Δεν αντιμετωπίζουμε καμία άμεση οικονομική επιδείνωση ή πίεση εξαιτίας αυτού του γεγονότος», τονίζοντας τη συνεχή υποστήριξη από τους επενδυτές.
Η αποτυχία του Resilience φέρνει στη μνήμη το 2023, όταν το πρώτο σεληνιακό όχημα της ispace συνετρίβη επίσης στην επιφάνεια της Σελήνης λόγω ανακριβούς αναγνώρισης του υψομέτρου. Για το Resilience είχαν γίνει διορθώσεις στο λογισμικό, ενώ ο σχεδιασμός του υλικού παρέμεινε ουσιαστικά αμετάβλητος.
Παρόλο που η αποτυχία αυτή συνεπάγεται μια ακόμη πολυετή καθυστέρηση στην εμπορική πρόσβαση της Ιαπωνίας στη Σελήνη, η χώρα παραμένει προσηλωμένη στο πρόγραμμα Artemis, υπό την ηγεσία των Ηνωμένων Πολιτειών. Παράλληλα, πολλές ιαπωνικές εταιρείες συνεχίζουν να εξετάζουν την εξερεύνηση της Σελήνης ως νέο επιχειρηματικό πεδίο.