Η «ανορθογραφία» στην μείωση του πληθωρισμού των σούπερ μάρκετ ήταν το γεγονός ότι φέτος το Πάσχα ήταν τον Απρίλιο, ενώ στη διάρκεια του 2024 ήταν τον Μάιο. Ως εκ τούτου η σύγκριση επιβαρύνει τον φετινό Μάιο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ ο πληθωρισμός των σούπερ μάρκετ στη διάρκεια του Μαΐου ανήλθε στο 2,47% έναντι του Μαΐου του 2024.
Ωστόσο, στο 12μηνο Ιουνίου 2024 – Μαΐου 2025 η εξέλιξη του πληθωρισμού ήταν αρνητική κατά 0,03%. Οι ανατιμήσεις όμως του περασμένου μήνα οφείλονται κυρίως στις διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ που «επηρεάζουν τις κατηγορίες των γλυκών και των ροφημάτων».
Οι πολυεθνικές και οι υψηλές τιμές
Όπως έλεγε προσφάτως σε συνέντευξη τύπου ο πρόεδρος της ΕΣΕ, Αριστοτέλης Παντελιάδης οι τιμές της πρώτης ύλης έχουν μειωθεί, αλλά οι αγοραστές των πολυεθνικών ομίλων έχουν κλείσει υψηλά συμβόλαια – κάνοντας προφανώς λανθασμένες εκτιμήσεις – ως εκ τούτου σε «δεύτερο χρόνο» στα τέλη του 2025 ή στις αρχές του 2026 οι τιμές θα μειωθούν.
Μέχρι τότε όμως θα κινούνται σε υψηλά επίπεδα. Επίσης οι αυξήσεις στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά οφείλονται στο γεγονός ότι επικράτησαν χαμηλότερες θερμοκρασίες το 2025 έναντι του 2024 – καθώς το 2024 οι πολύ υψηλότερες θερμοκρασίες είχαν φέρει την παραγωγή των θερινών ειδών αρκετά νωρίτερα και έτσι μειώθηκαν οι τιμές τους.
Οι εισαγωγές κρέατος
Αναφορικά με τις αυξήσεις του νωπού κρέατος οφείλεται πρωτίστως στη μείωση του ζωικού κεφαλαίου το 2024, λόγω των ασθενειών των ζώων στις περισσότερες περιοχές της επαρχίας και δεύτερον στις αυξήσεις των διεθνών τιμών του εισαγόμενου μοσχαρίσιου και χοιρινού κρέατος – είναι γνωστό ότι η πλειονότητα του μοσχαρίσιου και χοιρινού που καταναλώνεται στην Ελλάδα εισάγεται.
Παράλληλα οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών τον Μάιο παρατηρήθηκαν στις κατηγορίες των απορρυπαντικών και ειδών καθαρισμού, στις τροφές των κατοικίδιων ζώων και στα τρόφιμα παντοπωλείου, κυρίως λόγω και της ραγδαίας πτώσης της τιμής του ελαιολάδου.
Οι θεσμικές παρεμβάσεις και η ιδιωτική ετικέτα
Γενικότερα όμως επισημαίνει το ΙΕΛΚΑ οι αιτίες της συγκράτησης των τιμών των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ οφείλονται στην αποκλιμάκωση πληθωρισμού, στις «κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις», στις προσφορές και εκπτώσεις – οι οποίες επηρεάζουν τις τελικές τιμές των προϊόντων, στην υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων.
Σημειώνεται πως «η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων».
Και φυσικά ισχυρό ρόλο παίζουν στη συγκράτηση των τιμών τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας – τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ «λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου» ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση πωλήσεων.