Κάποτε οι ταξιδιώτες έπαιρναν το αεροπλάνο για τον προορισμό τους φορτωμένοι με αποσκευές μέχρι κάποιο αρκετά μεγάλο όριο βάρους. Αυτοί οι καιροί έχουν περάσει ανεπιστρεπτί και η Air Canada και η Southwest είναι οι τελευταίες αεροπορικές εταιρείες που άρχισαν να χρεώνουν τους επιβάτες για τις αποσκευές κατά το check-in. Αυτό το αυξανόμενο κόστος τέτοιων βοηθητικών ή «ανεπιθύμητων τελών» προκαλεί οργή μεταξύ πολιτικών και καταναλωτικών ομάδων. Ταυτόχρονα, εκτοξεύτηκαν οι πωλήσεις αποσκευών αρκετά μικρών για να τις μεταφέρουν οι επιβάτες στο αεροπλάνο ως χειραποσκευές.
Υπήρχε μια εποχή που οι παραδοτέες αποσκευές, η επιλογή θέσης και τα γεύματά των επιβατών ήταν όλα στάνταρ στις επιβατικές πτήσεις. Αλλά όλα αυτά άλλαξαν με την άνοδο των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους, είπε στο BBC ο Τζέι Σόρενσον της αμερικανικής εταιρείας συμβούλων αεροπορίας IdeaWorks.
Ήταν το 2006 όταν η βρετανική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους FlyBe έγινε η πρώτη αεροπορική εταιρεία στον κόσμο που άρχισε να χρεώνει τους επιβάτες για την παραδοτέα αποσκευή. Χρέωνε 2 λίρες για μια προκρατημένη αποσκευή και 4 λίρες εάν ο πελάτης δεν είχε πληρώσει εκ των προτέρων.
Άλλες αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους ακολούθησαν γρήγορα το παράδειγμά της, με τους λεγόμενους εθνικούς αερομεταφορείς ή τις καθιερωμένες αεροπορικές εταιρείες να το κάνουν επίσης, τουλάχιστον σε μικρότερες πτήσεις.
Το 2008, η American Airlines έγινε η πρώτη αμερικανική αεροπορική εταιρεία που χρέωνε τέλος, 15 δολάρια, για την πρώτη παραδοτέα αποσκευή στις εγχώριες διαδρομές της.
Ο Σόρενσον λέει ότι τέτοιες παραδοσιακές αεροπορικές εταιρείες ένιωσαν ότι δεν είχαν άλλη επιλογή όταν «άρχισαν να συνειδητοποιούν ότι οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους παρείχαν πολύ σημαντικό ανταγωνισμό». Προσθέτει: «Ένιωσαν ότι έπρεπε να κάνουν κάτι για να το αντιμετωπίσουν αυτό».

Η άνθηση της αγοράς μικρών αποσκευών
Το 2024, οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες κέρδισαν 7,27 δισεκατομμύρια δολάρια από τέλη παραλαβών αποσκευών πέρυσι, σύμφωνα με ομοσπονδιακά στοιχεία. Αυτό είναι αυξημένο από 7 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023 και 5,76 δισεκατομμύρια δολάρια το 2019.
Δεν είναι λοιπόν περίεργο που περισσότεροι πλέον προσπαθούν να φέρουν μόνο χειραποσκευή. Η Κίρστι Γκλεν, διευθύνουσα σύμβουλος της βρετανικής εταιρείας αποσκευών Antler, επιβεβαιώνει ότι υπάρχει μια συνεχής αύξηση της ζήτησης για μικρές βαλίτσες που πληρούν τα όρια διαστάσεων των αεροπορικών εταιρειών για χειραποσκευές.
Ταυτόχρονα, το περιεχόμενο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης σχετικά με «κόλπα» συσκευασίας ταξιδιών και αποσκευές που πληρούν τις μετρήσεις μεγέθους χειραποσκευών των αεροπορικών εταιρειών, έχει εκτοξευθεί, σύμφωνα με την ταξιδιωτική δημοσιογράφο Τσέλσι Ντίκενσον. Δημιουργεί αυτό το περιεχόμενο για το TikTok.
«Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν πραγματικά προωθήσει την ιδέα της ανάγκης για μια τσάντα που να ταιριάζει στις απαιτήσεις επιτρεπόμενου ορίου αποσκευών», είπε στο BBC η Ντίκενσον. «Έχει γίνει βασικό μέρος του περιεχομένου που δημιουργώ και δημοσιεύω στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
Το συνολικό παγκόσμιο κόστος όλων των επιπλέον χρεώσεων των αεροπορικών εταιρειών, από τις αποσκευές έως την επιλογή θέσης, την αγορά πρόσβασης στο wifi, την πρόσβαση σε lounge, τις αναβαθμίσεις και το φαγητό και το ποτό, αναμένεται να φτάσει τα 145 δισεκατομμύρια δολάρια φέτος, το 14% των συνολικών εσόδων του τομέα. Αυτό σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών, η οποία εκπροσωπεί τον κλάδο. Αυτό συγκρίνεται με 137 δισεκατομμύρια δολάρια πέρυσι.

Αντιδράσεις πολιτών και πολιτικών
Αυτοί οι αριθμοί έχουν τραβήξει την προσοχή ορισμένων πολιτικών στην Ουάσινγκτον και τον περασμένο Δεκέμβριο οι επικεφαλής των αεροπορικών εταιρειών εξετάστηκαν ενώπιον επιτροπής της Γερουσίας. Ένας Δημοκρατικός γερουσιαστής ήταν αυτός που χρησιμοποίησε τον όρο «junk fees», δηλαδή χρεώσεις-σκουπίδια.
Θέλει η ομοσπονδιακή κυβέρνηση να επανεξετάσει αυτά τα κόστη και ενδεχομένως να επιβάλει πρόστιμα στις αεροπορικές εταιρείες.
Αλλά αν η πληρωμή για το check-in δεν ήταν αρκετή, ένας αυξανόμενος αριθμός αεροπορικών εταιρειών χρεώνει πλέον για τις χειραποσκευές. Για παράδειγμα, η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair θα σας επιτρέψει να μεταφέρετε μόνο μια μικρή τσάντα που χωράει κάτω από το κάθισμα μπροστά σας δωρεάν. Αν θέλετε να πάρετε μια μεγαλύτερη τσάντα ή βαλίτσα για να μπει στο ντουλάπι οροφής που θα σας κοστίσει από 6 λίρες.
Άλλες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες που έχουν πλέον παρόμοιες χρεώσεις για τις χειραποσκευές είναι οι Easyjet, Norwegian Airlines, Transavia, Volotea, Vueling και Wizzair.
Αυτό έχει ενοχλήσει τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Καταναλωτών BEUC ο οποίος τον περασμένο μήνα υπέβαλε καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ο BEUC επικαλείται μια απόφαση του Δικαστηρίου της ΕΕ του 2014, η οποία ανέφερε ότι «η μεταφορά χειραποσκευών δεν μπορεί να υπόκειται σε συμπλήρωμα τιμής, υπό την προϋπόθεση ότι πληρούν εύλογες απαιτήσεις όσον αφορά το βάρος και τις διαστάσεις τους και συμμορφώνονται με τις ισχύουσες απαιτήσεις ασφαλείας».
Ωστόσο, αυτό που καθορίζει τις «εύλογες απαιτήσεις» εξακολουθεί να είναι μια γκρίζα ζώνη που χρειάζεται επίσημη απόφαση.
Μπορεί, ωστόσο, να υπάρχει διαφορετικός τρόπος, όπως έδειξε η ινδική αεροπορική εταιρεία IndiGo. Ο επικεφαλής της, Πίτερ Έιμπερς, λέει ότι δεν χρεώνει για τις αποσκευές που παραδίδονται στο check-in.
«Ολόκληρη η φιλοσοφία εδώ είναι διαφορετική», λέει. «Δεν θέλουμε μεγάλες ουρές και ατελείωτες συζητήσεις στις πύλες σχετικά με το βάρος των αποσκευών. Δεν έχουμε τίποτα τέτοιο. Επαναδρομολογούμε τα αεροπλάνα μας σε 35 λεπτά».