Κρίσιμες προδιαγραφές ασφάλειας και ποιότητας στο νομοθετικό πλαίσιο για τους ανελκυστήρες στην Ελλάδα δεν είναι ευθυγραμμισμένες με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, τόνισε ο Κωνσταντίνος Κουκούντζος, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου KLEEMANN και Πρόεδρος της ΠΕΤΑΚ (Πανελλήνια Ένωση Τεχνολογίας Ανελκυστήρων & Κυλιόμενων Κλιμάκων), μιλώντας σε συνέδριο που συνδιοργάνωσε ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΕ) με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ) και το Ταμείο Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΤΜΕΔΕ).
Ο Κ. Κουκούντζος ανέφερε χαρακτηριστικά την εσωτερική πόρτα θαλάμου, η οποία παραμένει προαιρετική στις υφιστάμενες εγκαταστάσεις, ενώ αποτελεί το πιο κρίσιμο μέσο προστασίας των επιβατών, όπως η ζώνη ασφαλείας στα αυτοκίνητα, απέναντι στον κίνδυνο του εκτεθειμένου φρεατίου. « Η έλλειψη πόρτας θαλάμου κοστίζει δυστυχώς ζωές, και είμαστε από τις τελευταίες χώρες στην Ευρώπη που την διατηρούμε ως προαιρετικό μέσο προστασίας» δήλωσε χαρακτηριστικά.

Από αριστερά προς τα δεξιά: Κωνσταντίνος Κουκούντζος, Διευθύνων Σύμβουλος KLEEMANN και Πρόεδρος ΠΕΤΑΚ, Νίκος Ευθυμιάδης, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος Thess INTEC, Λάζαρος Τσαβδαρίδης, Υφυπουργός Ανάπτυξης, Ελευθέριος Κρητικός, Γεν. Γραμματέας Βιομηχανίας Υπουργείο Ανάπτυξης.
Κατά την τοποθέτησή του στο συνέδριο με τίτλο «Πιστοποίηση και Έλεγχος Αγοράς: Παράγοντες για την Ανταγωνιστικότητα της Βιομηχανίας του Κλάδου των Δομικών Υλικών», στην ενότητα «Νομοθετικό Πλαίσιο – Οργάνωση της Πολιτείας – Αποτελεσματική Εποπτεία της Αγοράς», ο Κ. Κουκούντζος αναφέρθηκε στις διαχρονικές αδυναμίες του ρυθμιστικού πλαισίου που διέπει τον κλάδο των ανελκυστήρων στην Ελλάδα, επισημαίνοντας, μεταξύ άλλων, την περίπτωση του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Μητρώου Ανελκυστήρων, το οποίο, παρά τη θεσμοθέτησή του, δεν έχει τεθεί ακόμη σε εφαρμογή. Όπως τόνισε, η μη ενεργοποίησή του στερεί από την Πολιτεία κρίσιμα δεδομένα σχετικά με τον συνολικό αριθμό και την κατάσταση των ανελκυστήρων στη χώρα, δυσχεραίνοντας την άσκηση αποτελεσματικής εποπτείας.
Ανεπαρκές το νομοθετικό πλαίσιο για τους ανελκυστήρες
Ο κ. Κουκούντζος υπογράμμισε ότι υπάρχουν και περιπτώσεις, όπου το νομοθετικό πλαίσιο είναι σαφές, αλλά η εφαρμογή του παραμένει ανεπαρκής λόγω ελλιπών ελέγχων. «Για παράδειγμα, η συσκευή αμφίδρομης επικοινωνίας, η οποία είναι συνδεμένη με τηλεφωνικό κέντρο και με το πάτημα ενός κουμπιού στέλνει άμεση ειδοποίηση για βοήθεια — ακόμη κι αν ο επιβάτης έχει λιποθυμήσει και δεν μπορεί να υποδείξει την τοποθεσία του. Αν και υπάρχει πλήρες και σαφές νομικό πλαίσιο, που προβλέπει την ύπαρξή της συσκευής σε κάθε ανελκυστήρα, στην πράξη τοποθετείται απλώς ένα τηλέφωνο, που συχνά δεν είναι καν συνδεδεμένο. Η μη εφαρμογή της νομοθεσίας έχει ως αποτέλεσμα αφενός τον αντίκτυπο στο επίπεδο ασφάλειας των ανελκυστήρων και αφετέρου αθέμιτο ανταγωνισμό σε σχέση με τις εταιρίες που τηρούν την νομοθεσία.
Τέλος, στάθηκε και στο ζήτημα της πιστοποίησης των ανελκυστήρων, τονίζοντας ότι, παρά τις προβλέψεις του νόμου, έχουν δοθεί αλλεπάλληλες παρατάσεις, χωρίς ουσιαστική πρόοδο στη συμμόρφωση της αγοράς. «Η δική μας πρόταση είναι να δοθούν ρεαλιστικές και κλιμακωτές ημερομηνίες», εξηγώντας ότι οι ανελκυστήρες πρέπει να ελεγχθούν και να πιστοποιηθούν σταδιακά, ανάλογα με την «ηλικία» τους, προκειμένου να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος ανταπόκρισης σε φορείς πιστοποίησης, εταιρείες και ιδιοκτήτες. Παράλληλα, αναγνώρισε ως θετικό βήμα την πρόσφατη εξάμηνη – αντί για δωδεκάμηνη – παράταση της προθεσμίας για τους ελέγχους, η οποία στέλνει σαφές μήνυμα στην αγορά ότι τα πράγματα αλλάζουν. «Φάνηκε η πρόθεση της πολιτείας να βάλει τα πράγματα σε μια σειρά», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Με στόχο την ενίσχυση της συμμόρφωσης και της ασφάλειας, ο κ. Κουκούντζος επισήμανε την ανάγκη για οικονομική στήριξη των ιδιοκτητών ανελκυστήρων, προκειμένου να προχωρήσουν σε απαραίτητες αναβαθμίσεις. «Η Πολιτεία θα μπορούσε να εξασφαλίσει χρηματοδότηση, ώστε οι ιδιοκτήτες να έχουν ένα ουσιαστικό κίνητρο που θα ενισχύσει την ασφάλεια και θα περιορίσει τον αθέμιτο ανταγωνισμό», δήλωσε, προσθέτοντας ότι έχει ήδη κατατεθεί ολοκληρωμένη πρόταση προς το Υπουργείο Ανάπτυξης και τον Υφυπουργό κ. Τσαβδαρίδη.
Το συνέδριο, στο οποίο συμμετείχαν εκπρόσωποι της βιομηχανίας, μηχανικοί, θεσμικοί φορείς και στελέχη της Πολιτείας, αποτέλεσε σημείο αναφοράς για την ενίσχυση του διαλόγου γύρω από τη βιωσιμότητα, την ποιότητα και την ασφάλεια στον κλάδο των δομικών υλικών.