Ο ήλιος μπορεί να καίει στην Ισπανία, αλλά για την Inditex το καλοκαίρι ξεκίνησε με συννεφιά.
Η «βασίλισσα» του fast fashion βλέπει τις πωλήσεις της να φρενάρουν, την ώρα που ο ανταγωνισμός από Ανατολή και Δύση δυναμώνει επικίνδυνα.
Ο ισπανικός κολοσσός πίσω από τα brands Zara, Pull & Bear και Bershka ανακοίνωσε χαμηλότερα από τα αναμενόμενα έσοδα για το πρώτο τρίμηνο, ενώ προειδοποίησε ότι η καλοκαιρινή περίοδος ξεκινά πιο υποτονικά σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με το CNBC.
Με τις αγορές να δοκιμάζονται από πληθωρισμό, δασμούς και την παγκόσμια αβεβαιότητα, ακόμα και οι πιο ισχυροί του χώρου καλούνται να προσαρμοστούν.
Η μάχη της μητρικής των Zara για την πρωτοκαθεδρία
Η Inditex, που συχνά θεωρείται «βαρόμετρο» της αγοράς, δίνει τώρα τη δική της μάχη για να διατηρήσει την πρωτοκαθεδρία της στο παγκόσμιο fast fashion.
Η εταιρεία ανακοίνωσε έσοδα ύψους 8,27 δισ. ευρώ για την περίοδο από 1η Φεβρουαρίου έως 30 Απριλίου 2025, λίγο κάτω από τις προβλέψεις των αναλυτών που εκτιμούσαν 8,39 δισ. ευρώ. Τα καθαρά κέρδη της εταιρείας διαμορφώθηκαν στα 1,3 δισ. ευρώ, επίσης χαμηλότερα από τις αρχικές εκτιμήσεις.
Οι πωλήσεις από 1 Μαΐου έως 9 Ιουνίου αυξήθηκαν μόλις κατά 6% σε σταθερές ισοτιμίες, σε σύγκριση με 12% στο αντίστοιχο διάστημα το 2024. Η διοίκηση της Inditex είχε ήδη από τον Μάρτιο επισημάνει τη σταδιακή υποχώρηση της ζήτησης, αποδίδοντας την κατάσταση στην αβεβαιότητα σχετικά με δασμούς των ΗΠΑ και τις παγκόσμιες εμπορικές εντάσεις.
Οι ανταγωνιστές
Η Inditex εξακολουθεί να διατηρεί προβάδισμα έναντι ανταγωνιστών, όπως η H&M, η οποία επίσης παρουσίασε απογοητευτικές επιδόσεις πρόσφατα. Ωστόσο, οι πιέσεις από τις κινεζικές Shein και Temu αυξάνονται, αναγκάζοντας τον ισπανικό κολοσσό να επαναξιολογήσει τις στρατηγικές του.
Η πορεία των επόμενων μηνών θα δείξει αν η Inditex μπορεί να διατηρήσει την κυριαρχία της στην παγκόσμια αγορά μόδας, μέσα σε ένα περιβάλλον διαρκώς μεταβαλλόμενο. Η γενικότερη αβεβαιότητα στην οικονομία επηρεάζει την καταναλωτική διάθεση.
Η γενικότερη αβεβαιότητα στην οικονομία επηρεάζει την καταναλωτική διάθεση
Η επιβράδυνση της ζήτησης είχε ήδη γίνει αισθητή από τον Μάρτιο, καθώς η διοίκηση είχε αποδώσει την πτώση στην αβεβαιότητα γύρω από τους δασμούς των ΗΠΑ.
Οι μετοχές της εταιρείας έχουν σημειώσει πτώση περίπου 12% από το υψηλό του Δεκεμβρίου, καθώς οι επενδυτές εμφανίζονται επιφυλακτικοί απέναντι στην εξέλιξη της αγοράς. Αν και οι πωλήσεις στο τέταρτο τρίμηνο του προηγούμενου οικονομικού έτους κινήθηκαν σύμφωνα με τις προσδοκίες, η εταιρεία αντιμετώπισε πλήγμα το προηγούμενο φθινόπωρο λόγω των πλημμυρών στην Ισπανία.
Η Inditex, που διαθέτει επίσης την αλυσίδα Massimo Dutti, θεωρείται βασικός δείκτης της καταναλωτικής συμπεριφοράς στην Ευρώπη, ενώ διατηρεί σημαντικό προβάδισμα έναντι ανταγωνιστών όπως η H&M. Ωστόσο, η αγορά fast fashion γίνεται όλο και πιο απαιτητική.