Το «νήμα» στην παραγωγή, αλλά και στην κατανάλωση υδρογόνου… κόβει η Motor Oil. Το πρώτο πρατήριο υδρογόνου στην Ελλάδα, υπό το εμπορικό σήμα της θυγατρικής της AVIN, άνοιξε τις πύλες του, ενώ το 2026 ο όμιλος θα παράγει «πράσινο» υδρογόνο το οποίο θα καταναλώνεται εντός του διυλιστηρίου στους Αγίους Θεοδώρους αλλά και από τη θυγατρική του LPC που δραστηριοποιείται στην βιομηχανική παραγωγή και εμπορία λιπαντικών.
Το πρώτο δημοσίως προσβάσιμο πρατήριο υδρογόνου λειτουργεί στην παλιά Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, στον ευρύτερο χώρο του διυλιστηρίου. Πρόκειται για μία επένδυση της τάξης των 3 εκατ. ευρώ που υλοποιήθηκε με συγχρηματοδότηση, κατά 50%, από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Connecting Europe Facility (CEF) – Transport. Ο σταθμός της AVIN επιτρέπει την τροφοδοσία οχημάτων υδρογόνου ελαφρού και βαρέως τύπου.
Για την ώρα, ο ανεφοδιασμός του με «πράσινο» υδρογόνο γίνεται από την αυστριακή Wien Energie, έργο που έχει αναλάβει η Coral Gas η οποία μεταφέρει το καύσιμο από τη Βιέννη στους Αγίους Θεοδώρους. Στο μέλλον η πλήρωση των τεσσάρων trailers θα γίνεται από τον σταθμό υδρογόνου που κατασκευάζει η Motor Oil στο διυλιστήριο. Όσο για την κατασκευή του ίδιου του πρατηρίου έγινε από την εταιρία BFS η οποία επίσης είναι θυγατρική του ομίλου.

Ετοιμάζονται άλλα δύο πρατήρια
Έως το τέλος του χρόνου εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει ένα ακόμη πρατήριο υδρογόνου από τη Motor Oil στην Ακράτα, για το οποίο έχουν προχωρήσει οι μελέτες. Θα ακολουθήσει η κατασκευή τρίτου πρατηρίου στο Θριάσιο πεδίο, εντός αμαξοστασίου της εταιρείας ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες ΑΕ). Και για τα δύο έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση.
Έρχεται διαγωνισμός για 50 λεωφορεία υδρογόνου
Παράλληλα, μέσω του ευρωπαϊκού προγράμματος «TRIERES» στο οποίο εταίροι είναι ο δήμος Λουτρακίου και η Ολυμπία Οδός, θα γίνει η προμήθεια δύο οχημάτων υδρογόνου. Στο πρόγραμμα συμμετέχει και η ΟΣΥ η οποία, σε πρώτη φάση, θα προμηθευθεί δύο ή τρία υδρογονοκίνητα λεωφορεία.
Μάλιστα, η ΟΣΥ αναμένεται το επόμενο διάστημα να προκηρύξει διαγωνισμό (ή διαγωνισμούς) για την προμήθεια 400 λεωφορείων διαφόρων τεχνολογιών – πιθανώς και τρόλεϊ – μεταξύ των οποίων και 50 υδρογόνου. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι διαδικασίες έχουν ολοκληρωθεί για τα πρώτα 125 οχήματα με στόχο την προμήθειά τους εντός διετίας.

Σε οχήματα με ξένες πινακίδες οι δοκιμές
Το υδρογόνο αναμένεται να έχει σημαντικό ρόλο και ανταγωνιστικό κόστος στις βαριές μεταφορές (νταλίκες, υπεραστικά πούλμαν, εμπορικοί στόλοι βαν, ναυτιλία κοντινών αποστάσεων κ.ά.) καθώς ο εξηλεκτρισμός του τομέα είναι δύσκολος. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε χαρακτηριστικά χθες ο γενικός διευθυντής της AVIN OIL, κ. Γιάννης Ραπτάκης, κατά την παρουσίαση του πρώτου πρατηρίου υδρογόνου στην Ελλάδα, ο όμιλος ανοίγει τον δρόμο στην υδρογονοκίνηση, κόβοντας πρώτος το νήμα στις μελλοντικές λύσεις που ήδη δοκιμάζονται στην Ευρώπη.
Πάντως, είναι αξιοσημείωτο ότι για να λάβει άδεια λειτουργίας το πρατήριο έπρεπε να αναμένει τη διαμόρφωση του κατάλληλου θεσμικού πλαισίου ενώ ακόμη δεν υπάρχει στην Ελλάδα δυνατότητα ταξινόμησης υδρογονοκίνητων οχημάτων και οι δοκιμές έγιναν με αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες.
Έως 20 πρατήρια υδρογόνου στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τους μακροπρόθεσμους σχεδιασμούς της ΕΕ, όπως επεσήμανε χθες μιλώντας στην εκδήλωση ο διευθύνων σύμβουλος της Hydrogen Europe κ. Γιώργος Χατζημαρκάκης, στην Ελλάδα θα μπορούσαν να δημιουργηθούν έως και 20 πρατήρια υδρογόνου και συνολικά στην Ευρώπη 380. Αυτήν τη
στιγμή σε όλο τον κόσμο λειτουργούν περί τα 1.150 πρατήρια υδρογόνου. Σύμφωνα με τον κ. Χατζημαρκάκη η τιμή ανά κιλό υδρογόνου (αρκεί για κίνηση 100 χλμ.) είναι σήμερα γύρω στα 15 ευρώ, η οποία εκτιμάται ότι θα μειωθεί μελλοντικά, ειδικά εάν χρησιμοποιηθεί η περίσσεια φθηνής «πράσινης» ενέργειας που σήμερα περικόπτεται και χάνεται. Κι αυτό διότι, όπως εξήγησε, το 70% του κόστους παραγωγής υδρογόνου οφείλεται στο κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας.
«Υδρογόνο» η ευρωπαϊκή απάντηση στις κινεζικές μπαταρίες
Παράλληλα, ο κ. Χατζημαρκάκης υπογράμμισε ότι το υδρογόνο αποτελεί την ευρωπαϊκή απάντηση στην αποθήκευση ενέργειας ώστε να μην εξαρτάται από τις μπαταρίες που παράγονται στην Κίνα. Στα πλεονεκτήματα της υδρογονοκίνησης περιλαμβάνεται η γρήγορη φόρτιση (σε 3 με 5 λεπτά) και η μεγάλη αυτονομία των οχημάτων που φτάνει στα 500 με 700 χιλιόμετρα για ένα ΙΧ και στα 1.040 χιλιόμετρα για ένα φορτηγό.