Deloitte: Σε ποιες χώρες επεκτείνονται οι ελληνικές scale-ups

Τι δείχνει έρευνα της Deloitte

Deloitte: Σε ποιες χώρες επεκτείνονται οι ελληνικές scale-ups

Οι ελληνικές εταιρείες ταχείας ανάπτυξης παρουσιάζουν σημάδια ωριμότητας και επικεντρώνονται στη διεθνή επέκταση, ενώ παράλληλα προσελκύουν έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον και διατηρούν αυξημένη αισιοδοξία για τη μελλοντική τους πορεία, σύμφωνα με έρευνα της Deloitte.

Η Ελλάδα καταγράφει ισχυρή παρουσία στο ευρωπαϊκό τοπίο των αναπτυσσόμενων επιχειρήσεων, με περισσότερες από 60 scale-ups να συμμετέχουν σε πρόσφατη έρευνα. Η συμμετοχή αυτή κατατάσσει τη χώρα στη δεύτερη θέση πανευρωπαϊκά, γεγονός που αναδεικνύει τη δυναμική του εγχώριου οικοσυστήματος καινοτομίας.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα:

  • Το 73% των ελληνικών scale-ups αναζητά νέα χρηματοδότηση, κυρίως από νέους επενδυτές.
  • Παρά τις προσπάθειες για ενίσχυση των ομάδων τους, το 34% δηλώνει πάγωμα προσλήψεων – το υψηλότερο ποσοστό στην ΕΜΑ (Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική).
  • Η πρωταρχική πρόκληση για τις ελληνικές scale-ups είναι οι λειτουργικές δυσκολίες (αναφέρθηκαν από το 46% των συμμετεχόντων), ενώ ζητήματα ρευστότητας και περιορισμένη πρόσβαση σε κεφάλαια παραμένουν επίκαιρα.
  • Αναφορικά με τη διεθνή επέκταση, η Γαλλία αναδεικνύεται ως ο δημοφιλέστερος προορισμός (43%), ακολουθούμενη από τις Ηνωμένες Πολιτείες (36%) και τη Γερμανία (29%).
  • Παρά τις προκλήσεις, η ανάπτυξη των ελληνικών scale-ups καταγράφεται υψηλή, στο 8,3/10, ξεπερνώντας τον μέσο όρο της περιοχής ΕΜΑ.

Αν και το ποσοστό εκείνων που έχουν καταρτίσει στρατηγική εξόδου παραμένει χαμηλό (μόλις 27%), οι ελληνικές scale-ups δείχνουν σημάδια μετάβασης σε ένα πιο θεσμικά οργανωμένο στάδιο ανάπτυξης. Το ενδιαφέρον των εγχώριων και διεθνών επενδυτών, η διεύρυνση του οικοσυστήματος και η διαρκής σύνδεση με αγορές του εξωτερικού ενισχύουν τη θέση της Ελλάδας στο οικοσύστημα.

Όπως τονίζει ο Κωνσταντίνος Βαΐτσας, Principal, Innovation Deputy Leader, Deloitte Ελλάδος: «Οι ελληνικές scale-ups ωριμάζουν και εξελίσσονται δυναμικά, με έμπειρους ιδρυτές να ηγούνται της πορείας τους. Παράλληλα, προσελκύουν αυξανόμενο επενδυτικό ενδιαφέρον και θέτουν φιλόδοξους στόχους για παγκόσμια επέκταση. Παρά τις λειτουργικές δυσκολίες, παραμένουν αισιόδοξες, αναζητούν ενεργά χρηματοδότηση, ενισχύουν το δυναμικό τους και συμβάλλουν στην ανάδειξη της Ελλάδας ως ανερχόμενου κόμβου καινοτομίας στην ευρύτερη περιοχή».

Οι scale-ups παραμένουν αισιόδοξες

Παρά την οικονομική αβεβαιότητα και τις λειτουργικές πιέσεις, οι scale-ups στην ευρύτερη περιοχή EMΑ παραμένουν αισιόδοξες ως προς τις προοπτικές ανάπτυξής τους.

Η αισιοδοξία καταγράφεται ως ιδιαίτερα υψηλή στην Ισπανία και τη Μέση Ανατολή, όπου οι θετικές μακροοικονομικές συνθήκες και η βελτιωμένη πρόσβαση σε χρηματοδότηση έχουν ενισχύσει το κλίμα μεταξύ των ιδρυτών. Η Ισπανία, συγκεκριμένα, αναγνωρίζεται ως μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες της Ευρώπης.

Αυτή η αισιοδοξία μεταφράζεται σε απτά αναπτυξιακά σχέδια. Πολλές επιχειρήσεις σχεδιάζουν να αντλήσουν πρόσθετα κεφάλαια – παρά τις συνεχιζόμενες προκλήσεις. Η έρευνα υπογραμμίζει την ανάγκη διαρκούς υποστήριξης από επενδυτές και φορείς χάραξης πολιτικής, ώστε να διατηρηθεί αυτή η αναπτυξιακή ορμή.

«Παρά τις μακροοικονομικές και γεωπολιτικές προκλήσεις, η αισιοδοξία των scale-ups της περιοχής EMΑ είναι αξιοσημείωτη. Οι επιχειρήσεις αυτές συνεχίζουν να είναι εξωστρεφείς, να επενδύουν σε ταλέντο και να χτίζουν την επόμενη γενιά ηγετών. Αυτή η προοπτική έχει τη δυνατότητα να διασφαλίσει ότι η Ευρώπη θα παραμείνει παγκόσμιος κόμβος καινοτομίας», σημειώνει ο Matt Henderson, Lead Partner – Deloitte EME Emerging Growth Leader.

Νέες συνεργασίες με πελάτες: η κορυφαία πρόκληση

Η έρευνα αποκαλύπτει ότι σε όλες τις χώρες της περιοχής, οι scale-ups αναφέρουν τις καθυστερήσεις και τις μειώσεις στις νέες συνεργασίες ως τη σημαντικότερη πρόκληση της χρονιάς που πέρασε. Αυτό αντικατοπτρίζει μια ευρύτερη επιφυλακτικότητα στην αγορά, με τις εμπορικές αποφάσεις να επιβραδύνονται σε πολλούς κλάδους.

Η χάραξη στρατηγικής εξόδου παραμένει σπάνια, προτιμώνται οι εξαγορές

Ένα από τα πιο αξιοσημείωτα ευρήματα της έρευνας είναι ότι οι περισσότερες scale-ups στην περιοχή EMΑ δεν διαθέτουν ξεκάθαρη στρατηγική εξόδου, με εξαίρεση τις scale-ups στη Μέση Ανατολή και την Ελβετία. Στις υπόλοιπες χώρες, η συγκεκριμένη προετοιμασία μακροπρόθεσμα παραμένει περιορισμένη.

Αυτό καταδεικνύει ότι στο ώριμο πλέον οικοσύστημα της ευρωπαϊκής τεχνολογίας, η ανάπτυξη συχνά υπερτερεί της εξόδου, ως προτεραιότητα. Ωστόσο, η ύπαρξη ξεκάθαρης σχετικής στρατηγικής μπορεί να ενισχύσει τη διακυβέρνηση και τη δημιουργία αξίας.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες παραμένουν η κορυφαία επιλογή για διεθνή επέκταση

«Η προτίμηση στις ΗΠΑ αντανακλά την ελκυστικότητα της αμερικανικής αγοράς ως προς το μέγεθος, τη διαθεσιμότητα χρηματοδότησης και την πρόσβαση σε παγκόσμιους πελάτες – ακόμη και παρά τις αλλαγές σε δασμούς και εμπόριο», εξηγεί η Anaïs De Boulle, Emerging Growth Leader – Deloitte Belgium.

OT Originals

Περισσότερα από Business

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο