Την ανθεκτικότητα του ελληνικού retail και την σταδιακή ανάκαμψη της εγχώριας κατανάλωσης ήρθε να επιβεβαιώσει η έρευνα της Cushman & Wakefield Proprius, που αποκάλυψε μια σειρά από επενδυτικές κινήσεις των μεγάλων παικτών της αγοράς εντός κι εκτός λεκανοπεδίου για το πρώτο τρίμηνο του 2025.
Ενδεικτικό είναι πως σε μια αγορά που από τον Ιανουάριο μέχρι τον Απρίλιο του 2025 υποδέχθηκε 3,2 εκατ. διεθνείς αφίξεις -αύξηση 6,5% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα- ο όγκος πωλήσεων μειώθηκε κατά 5,4% τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο, με την αξία να σημειώνει αύξηση 13,2%, φτάνοντας τα 14,88 δισ. ευρώ σε σχέση με τα αντίστοιχα 13,15 εκατ. του 2024.
Η εν λόγω αύξηση μπορεί να οφείλεται σε πληθωριστικούς λόσους, ωστόσο το καταναλωτικό κλίμα παραμένει θετικό, ευνοώντας την κινητικότητα, τα ανοίγματα και τις στρατηγικές επεκτάσεις.

Openings και στρατηγική σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Το φιλόδοξο project του Ελληνικού της Lamda Development που περιλαμβάνει το Vouliagmenis Mall και τη Riviera Galleria, σημειώνει πολλά υποσχόμενη πρόοδο στις μισθώσεις. Μέχρι και το τέλος του τετραμήνου, οι συμφωνίες έχουν αγγίξει ακόμη και το 70% της ακαθάριστης εκμισθώσιμης επιφάνειας (GLA) για το Vouliagmenis Mall και αντίστοιχα στο 62% για τη Riviera Galleria, ξεπερνώντας τις αρχικές εκτιμήσεις.
Το ίδιο χρονικό διάστημα διακρίθηκε και τα νέα ανοίγματα της Puma και της Guess Jeans στο The Mall Athens, ενώ η Sephora άνοιξε στο εμπορικό κέντρο του River West.
Επιπρόσθετα, η Funky Buddha ξεκίνησε τη λειτουργία σε δύο καταστήματα στον Πειραιά και ένα στο εμπορικό κέντρο Med Cosmos Θεσσαλονίκης, ενώ η Yamamay εγκαινίασε ένα κατάστημα 80 τ.μ. στη Γλυφάδα, όπως και η Jysk ένα χώρο συνολικής επιφάνειας 900 τ.μ. στην πόλη της Πάτρας.
Επιδεικνύοντας τη στρατηγική της, η πολωνική Sinsay ξεκίνησε τη λειτουργία 8 νέων σημείων σστην ελληνική επικράτεια μέσα σε 15 ημέρες.
Στην αγορά της συμπρωτεύουσας έκανε την είσοδό της και η κινεζική αλυσίδα προϊόντων διακόσμησης και χρηστικών ειδών Miniso με το πρώτο της σημείο.

Το άγγιμα της πολυτέλειας
Το ντεμπούτο της στην Ερμού πραγματοποίησε η πολυτελής μάρκα ομορφιάς από τη Δανία, Alûstre, ενώ η Callista άνοιξε το flagship store της στην οδό Βουκουρεστίου στο Κολωνάκι.
Ομοίως, υπήρξε η έλευση εκ Τουρκίας του brand μόδας και lifestyle Vakko, που άνοιξε το πρώτο του κατάστημα στην οδό Ηρακλείτου στο Κολωνάκι, όπως και το Apple Premium Partner Store στην πλατεία Φιλικής Εταιρείας, επίσης στο Κολωνάκι.
Τι θα ακολουθήσει
Στο επόμενο χρονικό διάστημα, αναμένεται να επεκταθεί στην ελληνική αγορά η σκανδιναβική εταιρεία design και lifestyle ARKET με το κατάστημα να ανοίγει τις πόρτες του μέσα στο 2025.
Σε συνολικό επίπεδο, ο τομέας του retail εξακολουθεί να εμφανίζει ανάπτυξη και ανθεκτικότητα, που ενισχύεται και από την ανάκαμψη του τουρισμού και μια μετριοπαθή αναζωογόνηση της εγχώριας κατανάλωσης.
Σχετικά με την ολοκλήρωση projects που βρίσκονται σε εξέλιξη, το Paralimnio Ioannina Fun Park αναμένεται να ξανανοίξει τις πόρτες του, επαναπροσδιορίζοντας τον εμπορικό χάρτη των Ιωαννίνων. Ανακαινισμένο εκ βάθρων και αναβαθμισμένο, το νέο εμπορικό πάρκο στοχεύει να γίνει προορισμός για αγορές, χάρη σε 50.000 τ.μ. εξωτερικού χώρου και 10.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων.

Οι επενδυτικές κινήσεις
Στο πρώτο τρίμηνο του 2025, επενδύθηκαν 20 εκατ. ευρώ, με ξεχωριστή την περίπτωση της πώλησης ενός καταστήματος Σκλαβενίτη στην Πάτρα,ενώ ιστοριά οι επενδυτικές κινήσεις στην Ελλάδα κινείται σε χαμηλά επίπεδα, κυρίως λόγω του μικρού αριθμού εμπορικών κέντρων και retail parks.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του συγκροτήματος IKEA στο Ηράκλειο της Κρήτης, συνολικής διαθέσιμης επιφάνειας 146 χιλ. τ.μ. που αναπτύσσουν η Trade Estates και ο όμιλος Fourliσ, με εκμισθωτές τα brands IKEA, Sinsay, Intersport.
Υπάρχουν ωστόσο πολλές συμφωνίες που βρίσκονται εν εξελίξει και οι οποίες αναμένεται να φτάσουν στην τελική τους φάση μέσα στο επόμενο τετράμηνο.

Πού κινήθηκαν τα ενοίκια
Αυξημένα εμφανίζονται τα ενοίκια prime retail χώρων στην Ερμού, με το prime yield να αγγίζει το 5,25%, για το γ’ τρίμηνο του 2024 και το ενοίκιο από τα 290 ευρώ να έχει φτάσει πλέον τα 310 ευώ/ τ.μ.
Σύμφωνα με την έρευνα της Cushman & Wakefield Proprius για το retail της πρωτεύουσας και άλλων πόλεων, στο Κολωνάκι τα ενοίκια ανήλθαν κατά μέσο όρο στα 115 ευρώ/τ.μ. τον μήνα στο α’ τρίμηνο του 2025, ενώ οι αποδόσεις σε 6,2%.
Στη Γλυφάδα τα ενοίκια ανήλθαν κατά μέσο όρο στα 160 ευρώ/τ.μ. τον μήνα, ενώ το prime yield σε 6% (όσο και το 2024).
Στην Κηφισιά τα ενοίκια ανήλθαν κατά μέσο όρο στα 110 ευρώ/τ.μ. τον μήνα, ενώ το prime yield σε 6,4% (-0,1% σε σχέση με το 2024).
Στον Πειραιά τα ενοίκια ανήλθαν κατά μέσο όρο στα 100 ευρώ/τ.μ. τον μήνα, ενώ το prime yield αυξήθηκε από 6% σε 6,4%.
Όπως επισημαίνεται στην έρευνα, η Αθήνα είναι αυτή που εμφανίζει shopping center pipeline 110 χιλ. τ.μ.
Σε επίπεδο περιφέρειας, στην Θεσσαλονίκη και ειδικότερα επί της οδού Τσιμισκή, τα ενοίκια σημείωσαν άνοδο από τα 150 ευρώ στα 160 ευρώ/τ.μ. τον μήνα, με το prime yield να πέφτει ελάχιστα από το 6% στο 5,9%. Στην Πάτρα τα ενοίκια ανέβηκαν από τα 88 ευρώ/τ.μ. στα 90 με το prime yield να παραμένει σταθερό στο 6,5%, ενώ στο Ηράκλειο Κρήτης σε 95 ευρώ/τ.μ. και 6,5% αντίστοιχα.