Δύο δεξαμενόπλοια συγκρούστηκαν στα ανοιχτά των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και τυλίχθηκαν στις φλόγες τις πρώτες πρωινές ώρες της Τρίτης, προκαλώντας αναταραχή στις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου και ναυτιλίας, οι οποίες παρακολουθούν στενά την πλοήγηση στην περιοχή από τότε που το Ισραήλ ξεκίνησε τις επιθέσεις στο Ιράν στα τέλη της περασμένης εβδομάδας.
Σύμφωνα με το Bloomberg, τα πλοία Adalynn και Front Eagle συγκρούστηκαν περίπου 24 ναυτικά μίλια ανατολικά του Khor Fakkan, σε ένα περιστατικό το οποίο δε σχετίζεται με τις συνεχιζόμενες μάχες μεταξύ Ισραήλ-Ιράν.
Η Εθνοφρουρά των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων ανακοίνωσε ότι προχώρησε στην εκκένωση ενός πετρελαιοφόρου, στο οποίο επέβαιναν 24 άτομα προχώρησε μετά τη σύγκρουση των δύο πλοίων.
Η βρετανική υπηρεσία ναυτιλιακής ασφάλειας Vanguard Tech ανέφερε σε ειδοποίηση που είδε το Bloomberg ότι «δεν υπάρχει υποψία για εγκληματική ενέργεια» σε αυτό το σημείο, με τις πυρκαγιές να έχουν τεθεί υπό έλεγχο και τα πληρώματα να έχουν αναφερθεί ασφαλή.
Το στενό είναι η στρατηγική θαλάσσια είσοδος στον Περσικό Κόλπο και περίπου το ένα πέμπτο του παγκόσμιου πετρελαίου διέρχεται από αυτό, σύμφωνα με την Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας των ΗΠΑ.
Αφού το Ισραήλ εξαπέλυσε αεροπορικές επιδρομές εναντίον του Ιράν στις 13 Ιουνίου, αυξήθηκε η ανησυχία για το ενδεχόμενο το Ιράν να μπλοκάρει την πλωτή οδό.

Επιφυλάξεις για διάπλου Ορμούζ
Οι ειδικοί λένε ότι οι πλοιοκτήτες είναι ολοένα και πιο επιφυλακτικοί ως προς τη χρήση της πλωτής οδού, με ορισμένα πλοία να έχουν ενισχύσει τα μέτρα ασφαλείας και άλλα να έχουν ακυρώσει τις διαδρομές προς αυτήν. Καθώς ο πόλεμος Ισραήλ-Ιράν εντάθηκε το Σαββατοκύριακο, εκατοντάδες πλοία στο στενό είδαν προβληματικά σήματα πλοήγησης και έπρεπε να βασίζονται περισσότερο στο ραντάρ, αν και δεν ήταν άμεσα σαφές τι προκάλεσε το περιστατικό της Τρίτης.
Οι Financial Times ανέφεραν την Παρασκευή ότι η μεγαλύτερη εισηγμένη στο χρηματιστήριο εταιρεία πετρελαιοφόρων στον κόσμο, η Frontline, δήλωσε ότι θα απορρίψει νέες συμβάσεις για να πλεύσει στον Κόλπο μέσω του Στενού του Ορμούζ μετά το ξέσπασμα της σύγκρουσης Ισραήλ-Ιράν.
Εν τω μεταξύ, οι τιμές του πετρελαίου συνέχισαν να ανεβαίνουν, καθώς τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης των ΗΠΑ μειώθηκαν το πρωί της Τρίτης, αφού ο ισραηλινός στρατός εξέδωσε προειδοποίηση εκκένωσης σε 330.000 άτομα στην πρωτεύουσα του Ιράν, την Τεχεράνη.
Η διάσωση της Τρίτης ήρθε λιγότερο από δύο εβδομάδες αφότου η εθνοφρουρά των ΗΑΕ μετέφερε αεροπορικώς έναν τραυματία από ένα πετρελαιοφόρο σε νοσοκομείο των ΗΑΕ.Η Frontline του Τζον Φρέντερικσεν δήλωσε ότι όλοι οι ναυτικοί της είναι ασφαλείς μετά από σύγκρουση και επακόλουθη πυρκαγιά που αφορούσε ένα από τα VLCC της στα ανοιχτά της Φουτζέιρα το πρωί της Τρίτης.
Η εταιρεία δεξαμενόπλοιων επιβεβαίωσε ότι τα εμπλεκόμενα πλοία ήταν το Front Eagle, χωρητικότητας 300.000 dwt, τάνκερ αργού (κατασκευής 2020) και το Adalynn, χωρητικότητας 165.000 dwt, (κατασκευής 2002), το οποίο διαχειρίζεται η Oceanpack Ship Management.

Υπόνοιες για συμμετοχή στον “σκιώδη στόλο” της Μόσχας
Η Frontline ανέφερε σε δήλωση που έστειλε στην TradeWinds ότι ανταποκρινόταν σε ένα περιστατικό που αφορούσε το VLCC, που διαχειρίζεται η Anglo-Eastern.
Θα διεξαχθεί πλήρης έρευνα για να προσδιοριστεί η αιτία του περιστατικού, το οποίο ο πλοιοκτήτης χαρακτήρισε «πλοηγικό» και δεν σχετίζεται με την τρέχουσα περιφερειακή σύγκρουση.
Ο Όμιλος Diaplous δήλωσε ότι το Adalynn υπέστη τεράστια πυρκαγιά λίγα λεπτά μετά τη σύγκρουση. Το suezmax υπέστη επίσης σοβαρές δομικές ζημιές.
Το Adalynn έχει κατηγορηθεί από την ουκρανική κυβέρνηση ότι αποτελεί μέρος του σκοτεινού στόλου.
Η Fearnley Securities δήλωσε ότι η πλαστογράφηση σημάτων GPS έχει κάνει την περιοχή πιο επιρρεπή σε ατυχήματα τελευταία.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Frontline, Λαρς Μπάρσταντ, ασκεί εδώ και καιρό έντονη κριτική στους κινδύνους που θέτει ο σκιώδης στόλος που εμπορεύεται ρωσικό πετρέλαιο.
Τον Ιανουάριο, δήλωσε ότι «οι παρανομούντες φορείς εκμετάλλευσης» έθεταν τους ωκεανούς σε κίνδυνο και μια περιβαλλοντική καταστροφή ήταν μόνο θέμα χρόνου.
Ένα ατύχημα που θα αφορούσε ένα φορτωμένο πλοίο θα μπορούσε να συμβεί ανά πάσα στιγμή, δήλωσε στους Financial Times.
Ο Μπάρσταντ έχει δηλώσει προηγουμένως ότι η άμεση προτεραιότητα του ΙΜΟ θα πρέπει να είναι η αντιμετώπιση των ζητημάτων ασφάλειας που προκύπτουν από τον σκιώδη στόλο.