Σημαντικές επενδύσεις πραγματοποιήθηκαν τα τελευταία χρόνια στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού των ρυμουλκών της χώρας ενισχύοντας το αίσθημα ασφάλειας για πλοία και επιβάτες στα λιμάνια αλλά και την περιβαλλοντική προστασία, ενώ επίκεινται επιπλέον επενδύσεις 600 εκατ. ευρώ μέχρι το 2035, για την περαιτέρω ανανέωση του στόλου.
Το Υπουργείο Ναυτιλίας θα επικαιροποιήσει, μέσα στις επόμενες μέρες, τα πρωτόκολλα ελέγχου των κανονισμών ασφαλείας τα οποία θα διέπουν τις υποχρεώσεις των φορέων διαχείρισης λιμένων και των ρυμουλκήσεων.
Επικαιροποίηση των πρωτοκόλλων ασφαλείας
Ο Υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας μιλώντας στο 1ο Συνέδριο της Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών – Ναυαγοσωστικών – Αντιρρυπαντικών, που πραγματοποιήθηκε στην Πέτρινη Αποθήκη του ΟΛΠ, ανακοίνωσε ότι το Υπουργείο θα επικαιροποιήσει, μέσα στις επόμενες μέρες, τα πρωτόκολλα ελέγχου των κανονισμών ασφαλείας τα οποία θα διέπουν τις υποχρεώσεις των φορέων διαχείρισης λιμένων και των ρυμουλκήσεων.

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών – Ναυαγοσωστικών – Αντιρρυπαντικών, Παύλος Ξηραδάκης ανέφερε ότι σήμερα μετά την παρέλευση σχεδόν 2 ετών από την εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου, κανένα λιμάνι δεν έμεινε χωρίς ρυμουλκά, δεν υπήρξε ούτε ένα πλοίο που να μην εξυπηρετήθηκε, από τα περίπου 12.000 πλοία που προσέγγισαν το 2024 στα ελληνικά λιμάνια, ενώ 44 σύγχρονα ρυμουλκά προστέθηκαν στον στόλο εκ των οποίων 11 είναι νεότευκτα με το πιο προηγμένο σύστημα πρόωσης.
Επίσης ο ίδιος πρόσθεσε ότι μέχρι το 2035 αναμένεται σε συνεργασία και με τα ελληνικά ναυπηγεία να ανανεωθεί το 61% του υφιστάμενου στόλου ρυμουλκών μια συνολική επένδυση ύψους 600 εκατ. ευρώ.
Ο κ. Ξηραδάκης τόνισε ότι «πετύχαμε να έχουμε σύγχρονα ρυμουλκά στα περιφερειακά λιμάνια, όπως στην Κρήτη, Κέρκυρα, Ρόδο, Αλεξανδρούπολη και όχι μόνο στα μεγάλα λιμάνια όπως στο Πειραιά και την Θεσσαλονίκη. Συμπλήρωσε ακόμη ότι «έχουμε ρυμουλκά με ισχυρά συστήματα πυρόσβεσης, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα, σε όλη την επικράτεια για την άμεση κατάσβεση πυρκαγιών σε πλοία, εγκαταστάσεις αλλά και σε παράκτιες περιοχές. Πλέον ο στόλος των ρυμουλκών έχει αδιαμφισβήτητα ισχυρότερη πυροσβεστική δυνατότητα από τον στόλο της κρατικής πυροσβεστικής υπηρεσίας και καλό θα ήταν να συζητήσουμε άμεσα την ένταξη του στο πρόγραμμα της πολιτικής προστασίας».
Η ασφάλεια των ρυμουλκήσεων στα λιμάνια που έχουν εκδώσει κανονισμούς ρυμούλκησης έχει αυξηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό, όπως τονίσθηκε στο συνέδριο. Όμως θα πρέπει όλα τα λιμάνια να εκδώσουν κανονισμούς ρυμούλκησης προκειμένου να συμμορφωθούν με τις απαιτήσεις του νέου θεσμικού πλαισίου και να θωρακίσουν την ασφάλεια τους.
Τα λιμάνια και οι νέοι κανονισμοί ρυμούλκησης
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε στο ίδιο συνέδριο ο πρώην Πρόεδρος της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος και πρωην διευθύνων σύμβουλος των ΟΛΠ και ΟΛΘ και με τεράστια εμπειρία στη λιμενική βιομηχανία κ. Αθανάσιος Λιάγκος, σημείωσε ότι η ΕΛΙΜΕ έχει συνάψει και Μνημόνιο Συνεργασίας με την Ένωση των Πλοιοκτητών Ρυμουλκών για την βελτίωση των κανονισμών ρυμούλκησης στα λιμάνια.
Πρόσθεσε ότι η πρόβλεψη του π.δ. 83/2022 για την εκ μέρους των φορέων διοίκησης των λιμένων έκδοση κανονισμών ρυμούλκησης είναι κάτι που ισχύει σε όλα σχεδόν τα λιμάνια πανευρωπαϊκά και όχι μόνο. Είναι δηλ. κοινή πρακτική σε όλο τον κόσμο που στην Ελλάδα. Υπογράμμισε ότι και ο ευρωπαϊκός κανονισμός για τις λιμενικές υπηρεσίες (2017/352), προβλέπει την δυνατότητα των φορέων διοίκησης των λιμένων να θεσπίζουν πρόσθετες απαιτήσεις, πέραν δηλ. εκείνων που ισχύουν ή εκείνων προβλέπει η νομοθεσία κάθε Κράτους, για λόγους ασφάλειας και προστασίας του θαλασσίου περιβάλλοντος.
Σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με τον κ. Λιάγκο, ο αριθμός των φορέων που έχουν εκδώσει κανονισμό ρυμούλκησης δεν είναι ακόμη ικανοποιητικός. Νομίζω τόνισε «ότι πρέπει να γίνει κατανοητό ότι ο κανονισμός ρυμούλκησης, λόγω της εξειδίκευσής του σύμφωνα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε λιμανιού, μπορεί να περιλάβει στοιχεία (π.χ. απομείωση απαιτούμενης ελκτικής δύναμης λόγω ιδίων ελκτικών δυνατοτήτων ενός πλοίου) που θα τον καθιστούν ευμενέστερο και ακριβέστερο έναντι των μαθηματικών τύπων του διατάγματος που είναι υποχρεωμένοι να εφαρμόζουν».
Στο ίδιο συνέδριο ο εκπρόσωπος της Ένωσης Πλοηγών κ. Γιώργος Καμήλος ο οποίος αναφέρθηκε στο έργο της πλοηγικής υπηρεσίας ενώ τόνισε ότι έχουν έρθει σύγχρονα ρυμουλκά στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια και το γεγονός αυτό συντελεί στην αναβάθμιση των παρεχόμενων ρυμουλκικών υπηρεσιών και γενικότερα στην ασφάλεια των λιμένων.
Βράβευση Πλοιάρχου
Παράλληλα στο συνέδριο ο Υπουργός Ναυτιλίας βράβευσε τον πλοίαρχο και το πλήρωμα του ρυμουλκού σκάφους “Αιγαίον Πέλαγος”, που συμμετείχε στην επιχείρηση διάσωσης και κατάσβεσης της πυρκαγιάς στο δεξαμενόπλοιο “Sounion” στην Ερυθρά Θάλασσα, τον περασμένο Αύγουστο.

Το ελληνόκτητο τάνκερ,που μετέφερε 150.000 τόνους αργού πετρελαίου, είχε δεχθεί επίθεση από τους Χούθι, με αποτέλεσμα να μείνει ακυβέρνητο και να εγκαταλειφθεί από το πλήρωμά του.
Το πλήρωμα του”Αιγαίον Πέλαγο” αναγκάστηκε να δράσει υπό αντίξοες συνθήκες για να αποτρέψει μια πιθανή οικολογική καταστροφή.
Η επιτυχής αποτροπή της καταστροφής, σε συνδυασμό με την έγκαιρη και συντονισμένη επέμβαση, αποδεικνύει τη σημασία των ρυμουλκών και των ναυαγοσωστικών επιχειρήσεων στην προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και της ανθρώπινης ζωής ανέφερε ο πλοίαρχος του ρυμουλκού σκάφους “Αιγαίον Πέλαγος” Δημήτρης Φλουρής
Συμφωνία και Μνημόνιο Συνεργασίας για το Μέλλον του Κλάδου
Στο πλαίσιο του συνεδρίου, υπογράφηκε Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU) μεταξύ της Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών και Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων, του γαλλικού νηογνώμονα Bureau Veritas και του ναυπηγικού ομίλου Onex, για την κατασκευή 20 νέων ρυμουλκών,τα οποία θα ενισχύσουν τον ελληνικό στόλο.
Η συνεργασία αυτή αναδεικνύει, σύμφωνα με τον κ. Πάνο Ξενοκώστα, τις ισχυρές σχέσεις μεταξύ της ελληνικής ναυτιλίας και του διεθνούς ναυπηγικού κλάδου, και επισημαίνει την ανάγκη να παραμείνει η Ελλάδα πρωτοπόρος στις ναυπηγικές και ναυτιλιακές εξελίξεις.