Η αναγκαστική «παύση» του ηλεκτρονικού καταστήματος της Marks & Spencer (M&S) λόγω σοβαρής κυβερνοεπίθεσης φαίνεται πως είχε άμεσο αντίκτυπο στις πωλήσεις της, ενώ την ίδια ώρα οι Zara, H&M και Next σημείωσαν αξιοσημείωτη αύξηση.
Η δυσλειτουργία διήρκεσε από τις 25 Απριλίου έως τις 10 Ιουνίου, μια περίοδο κατά την οποία οι καταναλωτές αναζητούσαν θερινά είδη και ευκαιρίες μόδας, εν μέσω καλοκαιρινών καιρικών συνθηκών στη Βρετανία.
M&S: Μείωση των πωλήσεων κατά 20%
Σύμφωνα με στοιχεία από την Kantar, οι πωλήσεις ρουχισμού της M&S μειώθηκαν κατά 20% στις τέσσερις εβδομάδες έως τις 25 Μαΐου, σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Αυτή η πτώση έρχεται σε αντίθεση με το +11,5% που είχε καταγραφεί στους τρεις μήνες πριν το συμβάν, όταν η πλατφόρμα λειτουργούσε κανονικά.
Αξίζει να σημειωθεί πως το e-shop της M&S αντιπροσωπεύει σχεδόν το ένα τρίτο των συνολικών πωλήσεων ρουχισμού και ειδών σπιτιού.
Ενώ η συνολική αγορά μόδας στο Ηνωμένο Βασίλειο παρουσίασε αύξηση πωλήσεων κατά 4% την ίδια περίοδο, η M&S βρέθηκε εκτός παιχνιδιού σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη στιγμή, σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα The Guardian.
Η M&S βρέθηκε εκτός παιχνιδιού σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη στιγμή
Παρ’ όλα αυτά, η εταιρεία δήλωσε πως τα φυσικά της καταστήματα κινήθηκαν θετικά σε όλες τις κατηγορίες, με ιδιαίτερη έμφαση στη γυναικεία μόδα.
«Το γεγονός αυτό αναδεικνύει τη δύναμη των προϊόντων μας – τόσο σε ποιότητα όσο και σε τιμή – και την εμπιστοσύνη των πελατών μας. Τους ευχαριστούμε θερμά για τη στήριξή τους», ανέφερε εκπρόσωπος της M&S.
Η εταιρεία πρόσθεσε ότι παρά την online απουσία, διατήρησε τη θέση της ως ο μεγαλύτερος λιανοπωλητής ένδυσης στο Ηνωμένο Βασίλειο με βάση την αξία πωλήσεων.
Πώς επωφελήθηκαν οι ανταγωνιστές της;
Αντίθετα, οι ανταγωνιστές της φαίνεται να αξιοποίησαν τη συγκυρία.
Σύμφωνα με ανάλυση της Jefferies, η Next αύξησε την ανάπτυξή της από 1,6% στο 4,8% στις 12 εβδομάδες έως τις 25 Μαΐου. Ο αναλυτής James Grzinic επεσήμανε ότι αυτό υποδηλώνει «σαφή κερδοφορία από την ψηφιακή διακοπή λειτουργίας ενός βασικού ανταγωνιστή».
Ακόμη πιο εντυπωσιακά ήταν τα νούμερα για τη Zara και την H&M. Η Zara κατέγραψε άνοδο στις πωλήσεις κατά 27,8%, από 16,1% τον προηγούμενο μήνα, ενώ η H&M ανέβηκε στο +18,1% από +8,9%. Η Kantar επισημαίνει ότι παρά το μικρότερο μερίδιο αγοράς των δύο αυτών brands στο Ηνωμένο Βασίλειο, η βελτίωση τους σχετίζεται άμεσα με την επιτυχημένη λειτουργία των ψηφιακών τους καταστημάτων.
Αντιθέτως, η Primark, που στηρίζεται αποκλειστικά στη φυσική παρουσία, δεν κατάφερε να επωφεληθεί.
Η αύξηση πωλήσεων της έπεσε στο +2,7% από 3,1%, γεγονός που, σύμφωνα με τον Grzinic, επιβεβαιώνει ότι η έλλειψη online παρουσίας περιόρισε τις δυνατότητες απορρόφησης μεριδίου από την πτώση της M&S.
Η περίπτωση της M&S δείχνει με σαφήνεια τον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζει η ψηφιακή υποδομή στη σύγχρονη λιανική.
Η κυβερνοεπίθεση δεν επηρέασε μόνο τις πωλήσεις, αλλά άλλαξε προσωρινά τις ισορροπίες στην αγορά ένδυσης.
Αν και η M&S επανήλθε πλέον στο ψηφιακό προσκήνιο, η απώλεια εκείνων των εβδομάδων προσφέρει πολύτιμα μαθήματα για τη στρατηγική ανθεκτικότητα των επιχειρήσεων στο νέο ψηφιακό περιβάλλον.