Η Πορτογαλία σχεδιάζει να πωλήσει το 49,9% των μετοχών της TAP SA, ξεκινώντας μια ακόμη προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της μεγαλύτερης εξ ολοκλήρου κρατικής αεροπορικής εταιρείας της Ευρώπης.
Από το μερίδιο που πωλείται, το 5% θα είναι για τους εργαζόμενους της TAP, δήλωσε ο πρωθυπουργός Λουίς Μοντενέγκρο σε συνέντευξη Τύπου στη Λισαβόνα την Πέμπτη.
Οι μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες πλήρους εξυπηρέτησης της Ευρώπης – η Air France-KLM, η Deutsche Lufthansa AG και η ιδιοκτήτρια της British Airways IAG SA – έχουν όλες δημοσιοποιήσει το ενδιαφέρον τους για την TAP.
Η TAP ξεχωρίζει ανάμεσα σε μια μικρή ομάδα κρατικών αερομεταφορέων που εξακολουθούν να είναι προς εξαγορά στην Ευρώπη, μια περιοχή που σήμερα κυριαρχείται από τους τρεις μεγάλους ομίλους αεροπορικών εταιρειών. Η Lufthansa ολοκλήρωσε τον Ιανουάριο την απόκτηση μειοψηφικού μεριδίου του ιταλικού αερομεταφορέα ITA Airways, ενώ η Air France-KLM αγόρασε πέρυσι μερίδιο της SAS AB.
Η κύρια έλξη της πορτογαλικής ναυαρχίδας του αερομεταφορέα έγκειται στο γεγονός ότι είναι ο μεγαλύτερος ευρωπαϊκός πάροχος αεροπορικών συνδέσεων με τη Βραζιλία. Η TAP διατηρεί επίσης ισχυρή παρουσία στην Αφρική και πραγματοποιεί αρκετές πτήσεις προς τη Βόρεια Αμερική.
O Πορτογάλος πρωθυπουργός επανέλαβε ότι η κυβέρνηση θέλει να διατηρήσει τον κόμβο της αεροπορικής εταιρείας στη Λισαβόνα ως προϋπόθεση της πώλησης, καθώς και δρομολόγια που θεωρούνται στρατηγικής σημασίας για τη χώρα. Οι πτήσεις της TAP συνδέουν την πορτογαλική διασπορά σε περιοχές όπως η Αφρική και συνδέουν την ηπειρωτική χώρα με τα αρχιπελάγη Μαδέρα και Αζόρες στη μέση του Ατλαντικού.
Μια προηγούμενη απόπειρα ιδιωτικοποίησης της TAP αναβλήθηκε νωρίτερα φέτος, αφού το κοινοβούλιο ανέτρεψε την κεντροδεξιά κυβέρνηση μειοψηφίας με ψήφο εμπιστοσύνης. Ο κυβερνητικός συνασπισμός κέρδισε τις πρόωρες εκλογές του Μαΐου, αλλά εξακολουθεί να κυβερνά με μειοψηφία εδρών. Το σχέδιό της να πουλήσει λιγότερο από το 50% του TAP είχε ως στόχο να μειώσει τις πιθανές αντιδράσεις της αντιπολίτευσης, σημειώνει το Bloomberg.
Δεν είναι η πρώτη φορά που η Πορτογαλία θα πουλήσει μερίδιο του εθνικού αερομεταφορέα TAP. Το 2015, η κυβέρνηση συμφώνησε να πουλήσει μερίδιο 61% στην Atlantic Gateway, μια κοινοπραξία επενδυτών στην οποία συμμετείχε ο επιχειρηματίας David Neeleman. Αλλά μια νεοεκλεγείσα σοσιαλιστική κυβέρνηση αντέστρεψε εν μέρει την ιδιωτικοποίηση μόλις λίγους μήνες αργότερα, αυξάνοντας τη συμμετοχή της στο 50% από 34%.
Η TAP μετέφερε 16 εκατομμύρια επιβάτες πέρυσι, μια αύξηση 1,6% από το 2023.