Την εξαγορά της Norfolk Southern εξετάζει η Union Pacific ο μεγαλύτερος αμερικανικός διαχειριστής εμπορευματικών σιδηροδρόμων, γεγονός που θα δημιουργούσε ενα σιδηροδρομικό δίκτυο 200 δισεκατομμυρίων δολαρίων «από ακτή σε ακτή», αναφέρουν πηγές του πρακτορείου Reuters.
Οι συνομιλίες βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο, σύμφωνα με την πηγή, χωρίς να υπάρχει εγγύηση ότι οι συνομιλίες θα προχωρήσουν ή ότι οποιαδήποτε συμφωνία θα περάσει αυτό που αναμένεται να είναι ένας μακρύς, λεπτομερής ρυθμιστικός έλεγχος. Οι δύο εταιρείες αρνήθηκαν να σχολιάσουν, αναφέρει το Reuters.
Οποιαδήποτε συμφωνία για τη συνένωση δύο εκ των έξι μεγαλύτερων σιδηροδρομικών επιχειρήσεων εμπορευματικών μεταφορών στη Βόρεια Αμερική είναι πιθανό να επισύρει έντονο ρυθμιστικό έλεγχο. Σημαντικοί φορτωτές στις βιομηχανίες χάλυβα, χημικών και σιτηρών αναμένεται να ασκήσουν πιέσεις κατά οποιασδήποτε περαιτέρω συγκέντρωσης σε έναν κλάδο που έχει ενοποιηθεί από πάνω από 100 σιδηροδρομικές εταιρείες κατηγορίας Ι τη δεκαετία του 1950 σε μόλις έξι σήμερα.
Οι μετοχές της Union Pacific υποχώρησαν κατά 2,7% στις απογευματινές συναλλαγές της Παρασκευής, ενώ η Norfolk Southern αυξήθηκε κατά 1,52%.
Μια συνένωση θα σηματοδοτούσε μια αλλαγή στο εμπορευματικό σιδηροδρομικό τοπίο των ΗΠΑ, δημιουργώντας ένα ενιαίο δίκτυο γραμμών που θα εκτεινόταν από ακτή σε ακτή, αλλάζοντας το σημερινό χάσμα μεταξύ δυτικών και ανατολικών περιφερειακών επιχειρήσεων.
Η Norfolk ανακάμπτει από ένα ταραχώδες προηγούμενο διάστημα δυο ετών που περιλάμβανε την απόλυση του προηγούμενου διευθύνοντος συμβούλου της εν μέσω ερευνών δεοντολογίας, μια μάχη στο διοικητικό συμβούλιο με την ακτιβίστρια Ancora και έναν εκτροχιασμό τρένου που κόστισε στην εταιρεία περίπου 1,4 δισεκατομμύρια δολάρια.
Συγκέντρωση και ανταγωνισμός
Μια συγχώνευση μεταξύ της Union Pacific και της Norfolk Southern θα δημιουργούσε τον πρώτο σύγχρονο εμπορευματικό σιδηρόδρομο μονής γραμμής από τη Δύση προς την Ανατολή στις ΗΠΑ.
Νωρίτερα φέτος, ο διευθύνων σύμβουλος της Union Pacific, Τζίμ Βένα, δήλωσε ότι μια διηπειρωτική συγχώνευση θα ήταν καλή για τους πελάτες, εξαλείφοντας την ανάγκη για ανταλλαγές μεταξύ των μεταφορέων στο Σικάγο – ένα μακροχρόνιο σημείο συμφόρησης – και μειώνοντας τις δαπανηρές καθυστερήσεις για τους φορτωτές.
Ωστόσο, οι επικριτές προειδοποιούν ότι μια τέτοια ενοποίηση θα μπορούσε να μειώσει τον ανταγωνισμό, γεγονός που μπορεί να ανησυχήσει τις ρυθμιστικές αρχές. Με λιγότερους μεγάλους παίκτες στην αγορά, οι φορτωτές μπορεί να αντιμετωπίσουν υψηλότερο κόστος και μειωμένες επιλογές υπηρεσιών.
«Η ιστορία διδάσκει ότι οι συγχωνεύσεις και οι εξαγορές εντός της σιδηροδρομικής βιομηχανίας θα εμπνεύσουν και θα παρακινήσουν περαιτέρω συγχωνεύσεις και εξαγορές», δήλωσε ο Μάικ Στινχουκ , εκτελεστικός διευθυντής του Συνασπισμού Μεταφορών Soy.
Αυτό συνέβη νωρίτερα αυτή τη δεκαετία, όταν η Canadian Pacific προσφέρθηκε να εξαγοράσει την Kansas City Southern, γεγονός που ώθησε τον κύριο ανταγωνιστή της CP – την Canadian National – να υποβάλει τη δική της προσφορά για την εξαγορά της Kansas City Southern.
Τελικά η προσφορά της Canadian National δεν επετράπη να προχωρήσει και η Canadian Pacific απέκτησε το Kansas City Southern το 2023 – δημιουργώντας τον πρώτο σιδηρόδρομο που θα συνδέει τον Καναδά, τις ΗΠΑ και το Μεξικό.