Η εμπορική συμφωνία της Ιαπωνίας καταρρίπτει το πρότυπο δασμών των ΗΠΑ

Τίποτα στο δασμολογικό καθεστώς του Τραμπ δεν είναι δεδομένο εκτός από τον βασικό δασμό 10%

Η εμπορική συμφωνία της Ιαπωνίας καταρρίπτει το πρότυπο δασμών των ΗΠΑ

Reuters Breakingviews

Όλα είναι ανοιχτά. Αυτό είναι το συμπέρασμα από την εμπορική συμφωνία ΗΠΑ-Ιαπωνίας που αποκάλυψαν την Τετάρτη ο Ντόναλντ Τραμπ και ο Σιγκέρου Ισίμπα. Ορίζοντας δασμούς στις αμερικανικές εισαγωγές από την ασιατική χώρα στο 15%, συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινήτων, ο πρόεδρος των ΗΠΑ χαρίζει στον πρωθυπουργό της Ιαπωνίας μια αξιοπρεπή νίκη, αλλά και μια μεγάλη υποχώρηση στους εμβληματικούς «τομεακούς δασμούς» του. Αυτό περιπλέκει περαιτέρω το καθεστώς των εξαιρετικά αποκλινόντων δασμών της Ουάσινγκτον .

Με τις αναφορές για την παραίτησή του να διογκώνονται μετά από ένα δυσοίωνο εκλογικό αποτέλεσμα για τον συνασπισμό του το Σαββατοκύριακο, ο Ισίμπα δήλωσε ότι η χώρα του, η οποία έστειλε ιαπωνικά αγαθά αξίας 150 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην Αμερική πέρυσι, είχε εξασφαλίσει την καλύτερη συμφωνία μεταξύ εκείνων που έχουν εμπορικό πλεόνασμα με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτό ισχύει μέχρι στιγμής. Η συμφωνία θέτει τον δασμό 10 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα από τον δασμό που είχε απειλήσει ο Τραμπ. Το Ηνωμένο Βασίλειο εξασφάλισε 10%, αλλά εξάγει περισσότερα στις ΗΠΑ από ό,τι εισάγει.

Η έκπληξη είναι ότι η συμφωνία της Ιαπωνίας παραβιάζει το δασμολογικό πρότυπο του Τραμπ. Υποσχέθηκε ότι θα υπάρχουν ξεχωριστοί δασμοί για τα αυτοκίνητα, τα φαρμακευτικά προϊόντα, τον χάλυβα και τους ημιαγωγούς. Η επιβολή στον ασιατικό γίγαντα ενός ενιαίου συντελεστή 15% στις εξαγωγές αυτοκινήτων, οι οποίες αποτελούν σχεδόν το 30% των αμερικανικών αποστολών της Ιαπωνίας, αντί του τομεακού συντελεστή 25%, υποδηλώνει ότι τίποτα στο δασμολογικό καθεστώς του Τραμπ δεν είναι αδιαμφισβήτητο εκτός από τον βασικό δασμό 10% που έχει επιβάλει σε όλους τους παγκόσμιους εμπορικούς εταίρους της Αμερικής.

Οι προοπτικές για τις ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα βελτιωθούν περαιτέρω εάν ο Τραμπ επιβάλει ίσους ή χαμηλότερους δασμούς στις εισαγωγές από τον Καναδά και το Μεξικό. Πάρτε για παράδειγμα την Toyota Motor. Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο πούλησε 2,3 εκατομμύρια αυτοκίνητα στις ΗΠΑ πέρυσι – το 23% του παγκόσμιου συνόλου – και παρήγαγε περισσότερο από το μισό αυτής της ποσότητας εκεί. Αλλά κατασκεύασε επίσης περίπου 800.000 οχήματα στον Καναδά και το Μεξικό. Η Honda Motor και η Nissan Motor θα αντιμετωπίσουν δυσκολίες αν οι δασμοί αυτοκινήτων σε αυτές τις δύο χώρες παραμείνουν στο 25%. Η Νότια Κορέα, ένας άλλος μεγάλος εξαγωγέας αυτοκινήτων από την Ασία, ελπίζει επίσης τώρα να κερδίσει εξαίρεση.

Κι αυτά ήταν αρκετά για να δικαιολογήσουν ένα αναζωογονητικό ράλι. Μια άνοδος 11% στον δείκτη Topix Autos οδήγησε σε μια ευρύτερη άνοδο των μετοχών. Εν τω μεταξύ, η απόδοση των πενταετών κρατικών ομολόγων αυξήθηκε κατά 9 μονάδες βάσης στο 1,11%, η υψηλότερη από την 1η Απριλίου. Η Τράπεζα της Ιαπωνίας, όπως ήταν αναμενόμενο, υιοθέτησε έναν πιο νηφάλιο τόνο, επειδή, τελικά, εξακολουθεί να αποτελεί πλήγμα για την οικονομία των 4 τρισεκατομμυρίων δολαρίων που αγωνίζεται: πέρυσι, το 53% των εξαγωγών της Ιαπωνίας προς τις ΗΠΑ διέσχισε τον Ειρηνικό χωρίς δασμούς, σημειώνει ο αναλυτής της BNP Paribas, William Bratton.

Άλλες ρήτρες στη συμφωνία φαίνονται λιγότερο ουσιαστικές και καλοσχεδιασμένες για να τις διαφημίσει ο Τραμπ στο αμερικανικό κοινό. Σε αυτές περιλαμβάνεται μια δέσμευση 550 δισεκατομμυρίων δολαρίων για επενδύσεις της Ιαπωνίας στις ΗΠΑ. Αυτό αντιστοιχεί σχεδόν σε τέσσερις φορές την αξία των εξαγωγών της Ιαπωνίας προς την Αμερική, αλλά η SoftBank  είχε ήδη δεσμευτεί να επενδύσει 100 δισεκατομμύρια δολάρια στις ΗΠΑ τα επόμενα τέσσερα χρόνια. Ο Ισίμπα διευκρίνισε επίσης ότι η δέσμευση της χώρας του να εισάγει ρύζι από τις ΗΠΑ θα καλύψει την «ελάχιστη πρόσβασή» της, επομένως το ισχυρό λόμπι των αγροτών της Ιαπωνίας θα παραμείνει προστατευμένο. Εάν ο Ισίμπα παραιτηθεί μετά από αυτή τη συμφωνία, μπορεί τουλάχιστον να αποφύγει να επικριθεί ότι έπαιξε σκληρά στις διαπραγματεύσεις για τους δασμούς. Και οι ξένοι ηγέτες θα τον επαινούν σιωπηλά.

OT Originals
Περισσότερα από Reuters Breakingviews

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Χρήστος Κολώνας

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο