Οι μεγαλύτερες πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου της Κίνας δεν δείχνουν σημάδια ανακωχής ενός πολέμου τιμών «άμεσης λιανικής» που αγνοεί επιδεικτικά την κρατική κριτική, υποδεικνύοντας την σχεδόν υπαρξιακή σημασία που αποδίδεται στην άμεση λιανική ως το μέλλον του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Αυτός ο πόλεμος στην άμεση λιανική, όπου η παράδοση μπορεί να γίνει σε μόλις μισή ώρα, διακινδυνεύει την οργή των αρχών που δεν έχουν ιδιαίτερο πρόβλημα με τις καταστολές και είναι επιφυλακτικοί ότι η επιθετική μείωση των τιμών θα μπορούσε να εδραιώσει την αποπληθωριστική πίεση σε μια οικονομία που ήδη δέχεται πυρά από τους δασμούς των ΗΠΑ και τους περιορισμούς στις εξαγωγές τεχνολογίας στην Κίνα.
Η Alibaba, η JD.com και η Meituan έχουν δεσμευτεί να διαθέσουν σχεδόν 200 δισεκατομμύρια γιουάν (28 δισεκατομμύρια δολάρια) συνολικά για την επιδότηση της παράδοσης μίας ώρας τους τελευταίους μήνες, με αποτέλεσμα οι πελάτες που παραγγέλνουν ποτά, για παράδειγμα, να τα λαμβάνουν ουσιαστικά δωρεάν. Τόσο ακραία είναι η στρατηγική που η τριάδα κλήθηκε για δεύτερη φορά την περασμένη εβδομάδα στην Κρατική Διοίκηση Ρύθμισης της Αγοράς, η οποία ζήτησε «ορθολογικό ανταγωνισμό» ευθυγραμμισμένο με την κυβερνητική ατζέντα, δήλωσε πηγή στο Reuters.
Ο Έντ Σάντερ, αναλυτής τεχνολογίας στην Tech Buzz China θεωρεί ότι ο πόλεμος διεξάγεται τώρα αλλά είναι υπαρξιακός για το μέλλον κάθε εταιρείας.
Η υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης και των αυτοματοποιημένων αποθηκών θα κάνει το άμεσο λιανικό εμπόριο ολοένα και πιο κερδοφόρο στο βαθμό που θα κανιβαλίσει το συμβατικό ηλεκτρονικό εμπόριο, είπε.
Παραδείγματα άμεσου λιανικού εμπορίου και του συναφούς πολέμου τιμών περιλαμβάνουν κουπόνια από την Alibaba που καλύπτουν το κόστος του πρωινού που παραδίδεται εντός 60 λεπτών ή από την Meituan που προσφέρει δωρεάν τσάι. Η JD Takeaway προσφέρει κουπόνια 10 γιουάν για παραγγελίες μόλις 11 γιουάν.

Τοξικός ανταγωνισμός
Οι αρχές στην Κίνα συνήθως υιοθετούν μια διαρκή και σθεναρή προσέγγιση απέναντι σε πρακτικές που θεωρούν δυσμενείς για την υγιή και ορθολογική ανάπτυξη της αγοράς, καθιστώντας σπάνιες τις διαφωνίες.
Το κρατικό πρακτορείο μέσων ενημέρωσης Xinhua ήταν κατηγορηματικό σε ένα κύριο άρθρο της Τετάρτης σχετικά με τον αρνητικό αντίκτυπο των «αγορών με μηδενικό γιουάν».
«Επιφανειακά, οι εταιρείες πλατφορμών εμπλέκονται σε «πολέμους τιμών» για να ανταγωνιστούν για την αγορά άμεσης λιανικής, αλλά η ουσία τους είναι να χρησιμοποιούν επιδοτήσεις για να δημιουργήσουν μια «αγορά-φούσκα»», έγραφε το κύριο άρθρο. «Για να το θέσω ωμά, δεν υπάρχει νικητής».
Η οικονομία της Κίνας, αξίας 19 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, αναπτύχθηκε κατά 5,3% το πρώτο εξάμηνο του 2025. Ωστόσο, υπονοώντας τι μπορεί να συμβεί, η αύξηση των λιανικών πωλήσεων επιβραδύνθηκε στο 4,8% τον Ιούνιο από 6,4% τον Μάιο.
Επιπλέον, οι οικονομολόγοι της ANZ εκτίμησαν μείωση 0,1% φέτος στον δείκτη τιμών καταναλωτή και 3% στον δείκτη τιμών παραγωγού, με αποτέλεσμα αυτό που θα είναι ο πρώτος ετήσιος αποπληθωρισμός από το 2009.
«Ένας πόλεμος τιμών δεν είναι ποτέ προς το συμφέρον των επιχειρήσεων. Οι καταναλωτές κερδίζουν φυσικά, αλλά από μακροοικονομική άποψη (οδηγεί) τις προσδοκίες για τις τιμές να συνεχίσουν να μειώνονται», δήλωσε στο Reuters ο καθηγητής οικονομικών Μπαλά Ραμασάμι στο China Europe International Business School στη Σαγκάη.
«Το επίπεδο ανταγωνισμού που έχουμε στην Κίνα έχει γίνει μη ρεαλιστικό και κατά καιρούς τοξικό. Η κυβερνητική παρέμβαση έχει καταστεί απαραίτητη για χάρη του γενικού καλού», είπε.

Άμεση έκκληση
Η ρυθμιστική προσοχή είναι διαφορετική από αυτήν που δίνεται στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων, όπου οι πόλεμοι τιμών προήλθαν εν μέρει από την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα. Ένα ζήτημα που έθεσε η ρυθμιστική αρχή στη συνάντηση της Παρασκευής ήταν η σπατάλη τροφίμων από παραγγελίες μηδενικού γιουάν που δεν καταναλώθηκαν, δήλωσε ανώνυμα πηγή στο Reuters.
«Όλα δείχνουν ότι (οι ρυθμιστικές αρχές) δεν είναι ευχαριστημένες με αυτό, σίγουρα δεν είναι ευχαριστημένες με πολλές εταιρείες τεχνολογίας που απλώς καίνε χρήματα μοιράζοντας όλες αυτές τις εκπτώσεις στους καταναλωτές που δεν θα έχουν μακροπρόθεσμο αποτέλεσμα», δήλωσε ο Σάντερς.
Η ελκυστικότητα της άμεσης μάχης του λιανικού εμπορίου είναι δύσκολο να αγνοηθεί για τις εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου που έχουν δυσκολευτεί να ξεπεράσουν την επιβράδυνση των καταναλωτικών δαπανών από την πανδημία COVID-19.
Ο τομέας του άμεσου λιανικού εμπορίου αναπτύσσεται περίπου 2,5 φορές ταχύτερα από το συμβατικό ηλεκτρονικό εμπόριο και αναμένεται να ξεπεράσει τα 2 τρισεκατομμύρια γιουάν σε πωλήσεις έως το 2030.
Ενώ οι καταναλωτές μπορεί να απολαμβάνουν χαμηλές τιμές, οι έμποροι παραπονιούνται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι οι πόλεμοι τιμών σχεδόν εξαλείφουν τα περιθώρια κέρδους.
«Από κανονιστική άποψη, οι αρχές είναι γενικά υπέρ του ανταγωνισμού, σε αυτό που αντιτίθενται περισσότερο είναι το μονοπώλιο», δήλωσε στο Reuters ο αναλυτής του κλάδου εστίασης Γουάνγκ Χονγκντόνγκ, ιδρυτής του ερευνητικού ινστιτούτου δεδομένων εστίασης NCBD. «Επομένως, η πλήρης διακοπή του πολέμου των παραδόσεων είναι απίθανη… (αν και) είναι πιθανό να αντιμετωπίσουν ορισμένα τρέχοντα ζητήματα, όπως ο αντίκτυπος στα εστιατόρια που σερβίρουν φαγητό στις εγκαταστάσεις τους».