«Έρχεται» νέο ΠΔ για την προσβασιμότητα ΑμεΑ και ατόμων με μειωμένη κινητικότητα στην ακτοπλοϊα και όπως γνωστοποίησε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, το Προεδρικό Διάταγμα βρίσκεται σε τελικό στάδιο επεξεργασίας και θα αποτελέσει τη βάση για την εφαρμογή υποχρεωτικών κανόνων προσβασιμότητας στα επιβατηγά πλοία. Η κατάρτισή του βασίζεται στις κατευθυντήριες γραμμές του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) και στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ.
«Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με τους αρμόδιους φορείς, έχει δουλέψει σε πολιτικό επίπεδο το Προεδρικό Διάταγμα που θέλουμε να καταθέσουμε το φθινόπωρο και το οποίο αφορά σε τροποποιήσεις των ΠΔ του 2011 και του 2001 για τα συμβατικά πλοία και για τα ταχύπλοα αντίστοιχα, στο πλαίσιο της συμπερίληψης των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα. Στόχος μας είναι μια πιο φιλική και πιο συμπεριληπτική ακτοπλοΐα, σε ό,τι έχει να κάνει με τους ανθρώπους αυτούς, αλλά και τα λιμάνια μας», δήλωσε ο Βασίλης Κικίλιας μετά τη συνάντηση που είχε σήμερα με τον πρόεδρο της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.ΑμεΑ), Ιωάννη Βαρδακαστάνη και τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Διονύση Θεοδωράτο.
Τι θα περιλαμβάνει το ΠΔ
Το νέο ΠΔ θα περιλαμβάνει – μεταξύ άλλων – τις παρακάτω παρεμβάσεις:
- Ράμπες με μέγιστη κλίση 5% για ασφαλή μετακίνηση αμαξιδίων.-
- Ανελκυστήρες κατάλληλων διαστάσεων με ηχητικές/οπτικές ενδείξεις.
- Αναβατόρια όπου δεν είναι εφικτή η τοποθέτηση ανελκυστήρα.
- WC με σήμανση, χειρολαβές και σύστημα κλήσης βοήθειας.
- Καμπίνες με ελεύθερο κύκλο στροφής και ειδικές κλίνες.
- Θέσεις επιβατών και οχημάτων με σαφές ποσοστό για άτομα μειωμένης κινητικότητας.
- Έντονη χρωματική αντίθεση στις πόρτες, ακμές και σκάλες για άτομα με προβλήματα όρασης.
Χρονοδιαγράμματα
«Δεν υπάρχει άπλετος χρόνος στο μέλλον για να αφήνουμε κάτι τέτοιο να συνεχίζει να υφίσταται, όπως υφίσταται τώρα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κικίλιας, διευκρινίζοντας ότι έχουν ήδη δοθεί συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα στις υπηρεσίες του υπουργείου.
Επιπλέον, προανήγγειλε τη διεύρυνση της διαβούλευσης και με την Ομοσπονδία που εκπροσωπεί τα τουριστικά πλοία, τα ημερόπλοια και τα ferry boats στα πορθμεία, σημειώνοντας ότι, παρά τις τεχνικές δυσκολίες στις συγκεκριμένες κατηγορίες, «σε κάθε περίπτωση, πρέπει να σκεφτόμαστε πάντα και πρώτα απ’ όλα ότι πρέπει να προσεγγίζουμε και να συμπεριφερόμαστε σε αυτούς τους ανθρώπους με σεβασμό, επαγγελματισμό και αγάπη».
Υπεύθυνη προσέγγιση
«Θεωρώ ότι η προσέγγιση που συμφωνήσαμε σήμερα με τον Υπουργό και τον κύριο Θεοδωράτο, θέτει τις βάσεις για μια σοβαρή και υπεύθυνη προσέγγιση και λύση σε αυτό το δύσκολο θέμα. Η Συνομοσπονδία προσεγγίζει αυτή την υπόθεση με πολύ σεβασμό. Αρχικά, πρέπει να τονίσουμε ότι η προσβασιμότητα είναι υπόθεση ανθρωπίνων δικαιωμάτων και που, πρωτίστως, πρέπει να αφορά στους ανθρώπους που ζουν στη χώρα, στους ανθρώπους που ταξιδεύουν όλο το χρόνο, κυρίως από τα νησιά στην ηπειρωτική Ελλάδα», ανέφερε μεταξύ άλλων σε δηλώσεις του ο Ιωάννης Βαρδακαστάνης.
Από την πλευρά του ο Διονύσης θεοδωράτος σημείωσε πως εκτός από την προσαρμογή του πλοίου «παίζει πολύ μεγάλο ρόλο και η προσαρμογή των λιμένων, ώστε να γίνουν και αυτά φιλικά προς τους επιβάτες και ειδικότερα, στα άτομα με αναπηρία. Αν και πολλά, πλέον, πλοία της ακτοπλοΐας, τα μεγάλα πλοία της ακτοπλοΐας παρέχουν τις δυνατότητες να κινούνται με αξιοπρέπεια και ευκολία οι άνθρωποι που έχουν αναπηρία. Νομίζω ότι πάμε να καλυτερεύσουμε ακόμη περαιτέρω την κατάσταση και σε συνδυασμό με τα λιμάνια».