Πάτρα-Πύργος: Το μοντέλο που «δείχνει» τον δρόμο για τα έργα υποδομής του μέλλοντος

Στην κυκλοφορία σήμερα το μεγαλύτερο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος

Πάτρα-Πύργος: Το μοντέλο που «δείχνει» τον δρόμο για τα έργα υποδομής του μέλλοντος

Στην κυκλοφορία παραδίδεται σήμερα, 1η Αυγούστου, το μεγαλύτερο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος, κλείνοντας μια εκκρεμότητα 18 ετών για τους κατοίκους της περιοχής και το ελληνικό δημόσιο.

Η ολοκλήρωση του έργου, που αποτελούσε διαχρονικό αίτημα της τοπικής κοινωνίας, δεν σηματοδοτεί μόνο το τέλος ενός επικίνδυνου οδικού άξονα, αλλά προβάλλεται ως παράδειγμα για τα μελλοντικά έργα υποδομής στη χώρα, συνδυάζοντας ταχύτητα κατασκευής, συνεργασία μεγάλων ομίλων και ένα νέο μοντέλο χρηματοδότησης

Μετά από χρόνια γραφειοκρατικών καθυστερήσεων και αδιεξόδων, που κόστισαν κατά μέσο όρο 13 ανθρώπινες ζωές ετησίως, ο νέος αυτοκινητόδρομος των 74,8 χιλιομέτρων γίνεται πραγματικότητα. Με την παράδοση των 65 χιλιομέτρων από τα Καμίνια έως τον Πύργο και την αναμενόμενη ολοκλήρωση των υπόλοιπων 10 χιλιομέτρων τον Νοέμβριο, η απόσταση Πάτρα-Πύργος θα μειωθεί κατά 35 λεπτά, ενώ το ταξίδι από την Αθήνα θα διαρκεί πλέον 2 ώρες και 45 λεπτά, προσφέροντας ασφάλεια και αναπτυξιακή ώθηση σε περίπου 200.000 κατοίκους.

Τι λένε οι κατασκευαστές

Οι επικεφαλής της εταιρείας παραχώρησης και των κατασκευαστικών ομίλων, στις δηλώσεις τους, υπογράμμισαν τη σημασία του έργου και την επιτυχή ολοκλήρωσή του. Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού, Παναγιώτης Παπανικόλας, εκπροσωπώντας τους μετόχους VINCI, AVAX, AKTOR και TERNA, επεσήμανε: «Η αποστολή μας συνεχίζεται τώρα με την καθημερινή διαχείριση και τη συστηματική συντήρηση της υποδομής. Στόχος μας είναι σταδιακά να ενσωματώσουμε όλες τις καινοτομίες και τις τεχνολογίες αιχμής που εφαρμόζουμε στην Ολυμπία Οδό, έχοντας επιτύχει μέχρι σήμερα μείωση των ατυχημάτων κατά 93%».

Από την πλευρά του, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου AVAX, Κωνσταντίνος Μιτζάλης, δήλωσε: «Αναλάβαμε ένα απαιτητικό κομμάτι του έργου. Καταφέραμε ακόμη μία φορά να φανούμε συνεπείς στις δεσμεύσεις μας, παραδίδοντας από το τμήμα που εκτελούμε εννέα (9) χιλιόμετρα περισσότερα από τη συμβατική μας υποχρέωση και συνολικά 12,3 χλμ.».

Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου AKTOR, Αλέξανδρος Εξάρχου, τόνισε: «Σήμερα παραδίδουμε ένα σπουδαίο έργο που θα αλλάξει το πρόσωπο της Δυτικής Ελλάδας, προσφέροντας νέες ευκαιρίες ανάπτυξης. Αποτέλεσε κορυφαία προτεραιότητα για τον Όμιλο AKTOR, γεγονός που επέτρεψε την παράδοσή του εντός χρονοδιαγράμματος». Τέλος, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ, Χρήστος Παναγιωτόπουλος, ανέφερε: «Το νότιο σκέλος, από τη Γαστούνη μέχρι τον Πύργο, που κατασκεύασε η ΤΕΡΝΑ, είναι ένα κρίσιμο τμήμα του άξονα που συνδέει την Πάτρα με τη νότια Πελοπόννησο, ενισχύοντας τις εμπορευματικές ροές, την τουριστική ανάπτυξη και προπαντός την οδική ασφάλεια».

Η πορεία του έργου υπήρξε ταραχώδης. Ενώ αρχικά αποτελούσε τμήμα της Ολυμπίας Οδού ως έργο παραχώρησης, το 2013 αποσπάστηκε για να υλοποιηθεί ως δημόσιο έργο, κατατμήθηκε σε οκτώ εργολαβίες και τελικά «πάγωσε» το 2019. Η οριστική λύση δόθηκε το 2021 με την επανένταξή του στη σύμβαση παραχώρησης.

Η χρηματοδότηση βασίστηκε σε μια σύμπραξη πόρων, με το 41% να προέρχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ελληνικό Δημόσιο, το 38% από κεφάλαια του παραχωρησιούχου (Vinci, Avax, Aktor, ΓΕΚ Terna) και το 21% από τη συμβολή των χρηστών. Ειδικότερα για το κατασκευαστικό τμήμα Πάτρα-Πύργος, ο αρχικός προϋπολογισμός των 295 εκατ. ευρώ ανήλθε στα 385 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων σημαντικών συμπληρωματικών εργασιών, με το έργο να συγχρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ με 143 εκατ. Ευρώ.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Σε τεχνικό επίπεδο, ο αυτοκινητόδρομος περιλαμβάνει τη διαπλάτυνση της υφιστάμενης Εθνικής Οδού στα πρώτα 13 χιλιόμετρα και νέα χάραξη για τα υπόλοιπα 62. Διαθέτει δύο λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, 9 κόμβους, 11 γέφυρες, 28 άνω και 41 κάτω διαβάσεις.

Στην πορεία, ενσωματώθηκαν και συμπληρωματικά έργα, όπως η ασφαλτόστρωση του παράπλευρου δικτύου, η κατασκευή νέου κλάδου στον κόμβο Αμαλιάδας και εκτεταμένα αντιπλημμυρικά έργα, αναβαθμίζοντας συνολικά την περιοχή.

Παράλληλα, καινοτομεί ως ο πρώτος πλήρως αυτοματοποιημένος αυτοκινητόδρομος στη χώρα, καθώς η λειτουργία των διοδίων γίνεται αποκλειστικά με ηλεκτρονικά μέσα, διευκολύνοντας τις συναλλαγές και επιταχύνοντας τις διελεύσεις.

OT Originals
Περισσότερα από Κατασκευές

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Χρήστος Κολώνας

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο