Ενα μεγάλο έργο υποδομής στην Ιταλία, όνειρο και σχέδιο αρκετών χρόνων μπαίνει στις ράγες… Η γέφυρα του Στενού της Μεσσήνης θα εκτείνεται πάνω από τα νερά που χωρίζουν τη Σικελία από την Καλαβρία, συνδέοντας τις πόλεις Μεσσήνη και Βίλα Σαν Τζιοβάνι. Οταν ολοκληρωθεί, η κρεμαστή γέφυρα ενός ανοίγματος θα είναι η μεγαλύτερη του είδους της στον κόσμο και θα παρέχει τη δυνατότητα εκτός από την κίνηση οχημάτων, με τρεις λωρίδες ανά κατεύθυνση και την κυκλοφορία τρένων.
Η δεξιά κυβέρνηση της πρωθυπουργού Τζιόρτζια Μελόνι έχει θέσει το έργο ως προτεραιότητα, διαθέτοντας 13,5 δισ. ευρώ για την επόμενη δεκαετία για τη γέφυρα και τις σχετικές υποδομές.
Το ποσό που αφορά την κατασκευή της γέφυρας ανέρχεται σε περίπου 40% του συνολικού ποσού των έργων που περιλαμβάνονται στο συνολικό ποσό της επένδυσης. Το έργο περιλαμβάνει επίσης συνδέσεις με τα οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα της Σικελίας και της Καλαβρίας, καθώς και άλλα έργα περιβαλλοντικής αποκατάστασης.
Η κυβέρνηση Μελόνι θεωρεί το έργο όχι μόνο ως μοχλό οικονομικής ανάπτυξης σε μία από τις φτωχότερες περιοχές της Ιταλίας, αλλά και ως στρατηγικό πλεονέκτημα που συνδέεται με τους στόχους ασφάλειας της χώρας και του ΝΑΤΟ.
Το τελευταίο, σχολιάστηκε ιδιαίτερα αλλά «προσαρμόστηκε» στις απαιτήσεις της Ατλαντικής Συμμαχίας για επενδύσεις στις υποδομές που είναι απαραίτητες για την Αμυνα και εντάσεται σε αυτο που αποκαλούν υποδομές διπλής χρήσης , τόσο το ΝΑΤΟ όσο και η ΕΕ.
Ηδη, απο πέρυσι η Ευρωπαική Ενωση χρηματοδοτεί 38 έργα με 807 εκατομμύρια ευρώ που θα αναβαθμίσουν βασικές υποδομές μεταφορών στην ΕΕ σε διπλή χρήση, τόσο για πολιτικούς όσο και για αμυντικούς σκοπούς. Τα έργα επιλέχθηκαν μεταξύ των αιτήσεων που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο υποβολής προτάσεων στον τομέα της στρατιωτικής κινητικότητας και του Μηχανισμού Συνδέοντας την Ευρώπη (CEF), σε μια προσπάθεια που επιταχύνθηκε μετα τη στρατιωτική επέμβαση της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Η σύμβαση κατασκευής ανατέθηκε στην κοινοπραξία Eurolink, με επικεφαλής την μεγαλύτερη κατασκευαστική εταιρεία της Ιταλίας, Webuild. Η ισπανική ομάδα υποδομών Sacyr και η ιαπωνική Ishikawajima-Harima Heavy Industries (IHI) συμμετέχουν επίσης στην κοινοπραξία, η οποία κέρδισε τον διαγωνισμό μέσω διεθνούς προσφοράς.
Οι προσπάθειες για τη γεφύρωση του Στενού της Μεσσήνης χρονολογούνται από την αρχαιότητα. Τα ταραγμένα νερά του στενού, που αναφέρονται στην Οδύσσεια του Ομήρου, συμβολίζουν από καιρό την πρόκληση της ένωσης της Σικελίας με την ηπειρωτική χώρα και τη σύνδεση με τη Magna Graecia, τη Μεγάλη Ελλάδα.
Τώρα, με την υποστήριξη της κυβέρνησης και τη διεθνή μηχανική δύναμη, ένα όραμα αιώνων μπορεί τελικά να γίνει πραγματικότητα.